Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Renault Zoe: Lade på IT-nett med Type 2 uttak?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som kjenner til hvordan man får ladet en Renault Zoe på en ladestasjon med Type 2 uttak, som er på vanlig Norsk IT 230V nett?

Er det kun overgang fra Type 2- til Schuko som da kan benyttes for å bruke ladekabelen med trafo på?

 

Driver å leverer ett ladeanlegg, og starter å få inn spørsmål rundt Zoe. Har ingen direkte erfaring med denne bilen selv, annet enn at den er og blir en problem bil i Norge når det kommer til lading. Kjedelig å måtte begrense de til 10A, når de egentlig kan få opptil 32A hvis den hadde taklet IT nettet som de andre bilene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Siste generasjons Zoe er som tidligere biler og kan IKKE lades som alle andre bilmerker.

Du MÅ ha trafo (400V)

Alternativt kan Zoe lades med transportabel trafo (enorm ladekladd) som er svært tung og som støyer og heller ikke tåler vær og vind.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, Nidar2 said:

Nei, ikke uten trafo (den enorme ladekladden)

Dette med trafo gjelder den gamle modellen. Fra 2020-modellen skal også Zoe kunne lades på IT.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
3 hours ago, Nidar2 said:

Siste generasjons Zoe er som tidligere biler og kan IKKE lades som alle andre bilmerker.

Du MÅ ha trafo (400V)

Du MÅ ikke ha 400 V for å lade gammel Zoe, du kan lade på TN 1-N 230 V. Men du kan ikke lade med IT.

Lenke til kommentar

Ingen som har sett Type 2 til Type 2 for IT nett for Zoe? Kun schuko versjonen?

Slettet-fsaSP0zV skrev (16 timer siden):

Du MÅ ikke ha 400 V for å lade gammel Zoe, du kan lade på TN 1-N 230 V. Men du kan ikke lade med IT.

Det er 0-punktet som er viktig for Zoeens ladesystem. TN 1-fas er jo 400V det også. 400V i lederen + nullpunkt blir 230V. 

Om nye Zoe takler IT nett har ingenting å si for de som har gammel versjon. Som den ene kunden jeg snakket med så følte hun seg lurt av bil selgeren da de hadde unnvært å nevne dette.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (16 minutter siden):

Det er underlig at folk kjøper den bilen. Men de tenker nok ikke bruk når de ser prisen og rekkevidden. Blir god trening å lade i hvertfalll.

Det er en liten "bybil", hovedsaklig for kjøring i nærområdet. Med tilgang til hjemmelading (og eller på jobb) så fungerer Zoe godt.

Skal man ha en bil til langkjøring (også) så velger man noe annet. Fortrinnsvis et merke med ekstremt godt utbygd ladenettverk. ;)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Noen av Type 2 stasjonene er vel på TN nettverk. Men jeg vet ikke om det er en enkel måte å finne de.

Det forutsetter at det er TN nett inn til boligen. 

Har man IT nett (som majoriteten har i Norge) så kan man ikke bruke vanlig lader, men disse spesielle omformerene som lager et lokalt TN nett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, Svein M said:

Noen av Type 2 stasjonene er vel på TN nettverk. Men jeg vet ikke om det er en enkel måte å finne de.

Det er ikke sååå uvanlig med TN. Både der jeg bor nå og der jeg bodde tidligere var det TN. Har ikke Zoe selv, men ladingen hadde ikke vært noe problem der uansett. Den gamle Zoe var uansett ikke aktuell, da den ikke støtter DC-hurtiglading i det hele tatt (noe den nye gjør). 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte kanskje at det finnes kart over ladestasjoner og at en der kunne finne ut om de var Type 2 og TN-nett.

Om det er TN-nett så skal det vel virke som andre biler med Type 2.

Ellers kan en ha med egen trafo (eller det kan en ikke fordi den veier 41 kg):

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transportabel-ladeboks-zoe#product

Her var en som veier 15.4 kg, bare 10A og vanlig (Schuko) kontakt

https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-box?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&gclid=Cj0KCQjwlN32BRCCARIsADZ-J4sZehChukCZL37vKxQPkpX3faM4OHmN8rl7_eOrmnuBHBQagc5bJGAaAuHoEALw_wcB

Edit: Ser nå at Renault har kommet med en som kan brukes både på vanlig kontakt (Schuko) og Type 2, og også CEE 16A. Den kan brukes både på 2020 modellene og alle før det.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Slettet-fsaSP0zV skrev (57 minutter siden):

Det er ikke sååå uvanlig med TN. Både der jeg bor nå og der jeg bodde tidligere var det TN. Har ikke Zoe selv, men ladingen hadde ikke vært noe problem der uansett. Den gamle Zoe var uansett ikke aktuell, da den ikke støtter DC-hurtiglading i det hele tatt (noe den nye gjør). 

Ja, og når endelig bilen blir mer aktuell når den endelig kan hurtiglades ender de opp med å servere en ladekoloss av en trafo til de med IT-nett hjemme. Snakk om å trå feil gang på gang. Men når det er sagt er Norge et av få land som ikke har 400V

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Trenger man trafo for nye Zoe? Selv om jeg ikke stoler på Wikipedia, står det at Zoe fra 2019 (2020-modellen) kan lades på IT: https://no.wikipedia.org/wiki/Renault_Zoe

Finner ikke noe på sidene til Renault. Noen som vet? Ikke at det hjelper de som har gammel Zoe, men det kan være nyttig info for de som vurderer den nye. Selv om den fortsatt ikke har høydejustering av førersetet eller lengdejustering av rattet.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 3.6.2020 den 17.05):

Trenger man trafo for nye Zoe? Selv om jeg ikke stoler på Wikipedia, står det at Zoe fra 2019 (2020-modellen) kan lades på IT: https://no.wikipedia.org/wiki/Renault_Zoe

Finner ikke noe på sidene til Renault. Noen som vet? Ikke at det hjelper de som har gammel Zoe, men det kan være nyttig info for de som vurderer den nye. Selv om den fortsatt ikke har høydejustering av førersetet eller lengdejustering av rattet.

Nei, det er akkurat som før, bare at de tilbyr ny lader:

https://elbil.no/elbil/renault-zoe-z-e-50-2020/

Sitat: I tillegg skal Zoes tidligere utfordringer med lading på norsk IT-nett (230V) være løst. Dette via en standard, fleksibel ladekabel som leveres av franske Raydiall, utviklet i samarbeid med norske NECS. Det nye alternativet skal gi ladefart på 2,1 kW via Schuko (basis-/nødlading) og 3,6 kW via Type 2-ladeboks. Renault opplyser dessuten at det vil bli mulig å lade Zoe via blå industrikontakt (CEE 16A).

Jeg forstår det slik:

Den nye laderen virker uavhengig om det er TN, TT og IT nettverk. Den kan kobles til lader slik:

Alternativ 1: Via Schuko kontakt, 2.1kW.

Alternativ 2: Type 2 kontakt, 3.6kW

Alternativ 3: CEE 16A, 3.6kW

Den nye laderene kan også brukes på de gamle Zoe bilene.

Edit: Innlegget er endret med nye opplysninger.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Slettet-fsaSP0zV skrev (54 minutter siden):

Trenger man trafo for nye Zoe? Selv om jeg ikke stoler på Wikipedia, står det at Zoe fra 2019 (2020-modellen) kan lades på IT: https://no.wikipedia.org/wiki/Renault_Zoe

Finner ikke noe på sidene til Renault. Noen som vet? Ikke at det hjelper de som har gammel Zoe, men det kan være nyttig info for de som vurderer den nye. Selv om den fortsatt ikke har høydejustering av førersetet eller lengdejustering av rattet.

Ja, men det forutsetter den store dyre, støyende, lite værbestandige, enorme ladekladden (trafo). Det er ikke noe nytt i forhold til den gamle Zoe. Det eneste som er nytt med nye Zoe er at den hurtiglades som andre biler. Skal man lade på vanlig stikkontakt er det fortsatt store utfordringer med Zoe.

Den nye ladekladden til Zoe er så lite populær at den nå har blitt valgfri slik at man får prisavslag på ny bil om man dropper den. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg prøvde Zoe i fjor vår før jeg kjøpte elbil, men den var ikke aktuell for meg. Trang foran, ikke høydejustering av førersete, ikke lengdejustering av rattet, dårlig ytelse fra motoren (omtrent som å kjøre en trilling (i-Miev/iOn,/C-Zero)), og manglende støtte for DC-hurtiglading. Totalt sett en svært kjedelig bil. Jeg kunne AC-ladet den hjemme, men problemet er når man er hos andre, og ikke kan AC-lade uten trafo/ladebøtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...