Lush Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Croc Man skrev (25 minutter siden): Nå blir dette veldig mye jevnere, og de aller, aller fleste TV-er kjører 60 h<. Så jeg tipper at som alltid før vil utviklerne sikte seg inn mot lowest common denominator, altså en TV med 60 hz. Variable Rate Shading og Adaptive sync som vil støttes av PS5 og Xbox med AMD Navi GPUen vil "automatisk" gjøre dette for utviklerne. Så de trenger ikke lenger nødvendigvis låse seg spesifikt til 30hz, 60hz eller 120 hz tver så mye lenger. Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Lush skrev (5 timer siden): Sony sin presentasjon av Spider man motoren som kjørte på et "PS5"system med en rask SSD og ikke hadde loading screens viser og dette at dagens spill lett kan tilpasses den nye standarden. Tror du missforstår endå.. Håpte at mitt eksempel på å lage spel til Series X som også skal kunne kjøres på ein Xbox fra 2001 framhevet poenget mitt... Selvfølgelig vil PS4 utviklede spel, kjøre og sjå bedre ut på ein PS5.. Har aldri vært nærheten av poenget mitt.. Men motsatt, om ein skal skreddersy spel til ein PS5, vil ein helst ikkje ha eldre konsoller i tankene.. Då blir det fort kompromiss, og kvaliteten på spelet vil lide.. I kor stor grad er eg usikker på då eg ikkje er ein spelutviklar... Men kan garantere at om ein spel utviklar får eit valg om å lage eit spel kun til PS5, og får full friheit til å gjere da, vil dei velge det forran å lage samme spelet bare at dei må og få det til å fungere "godt nok" på ein eldre konsoll... Håper dette forklarer poenget mitt litt bedre... 2 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Raul07 skrev (8 timer siden): Jeg vet ikke helt om jeg støttet at man plutselig skal glemme den forrige generasjonen plutselig. Vil være ekstremt mange som forsatt er sitter på en PS4 Selvfølgelig, og samtlige spel utviklere tenker nok akkurat i samme baner, og velger derfor å lage spel som kan spelast på begge platformer.. Den nye og den eldre... Mest pga profit tenker eg.. Men Sony som spelselskap, eller spelutgiver vertfall, vil kun lage PS5 spel etter det eg har forstått.. Positivt spør du meg.. Då får PS5 eigara ein liten knippe spel som er skreddersydd konsollen... Slik ein konsoll generasjon burde være... Kva spel det er snakk om veit eg ikkje. Men Uncharted serien er vel Sony product.. Usikker på om GoW og Spider-man faller i den kategorien... Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 6 hours ago, Lush said: Variable Rate Shading og Adaptive sync som vil støttes av PS5 og Xbox med AMD Navi GPUen vil "automatisk" gjøre dette for utviklerne. Så de trenger ikke lenger nødvendigvis låse seg spesifikt til 30hz, 60hz eller 120 hz tver så mye lenger. Det hjelper lite hvis ikke skjermen har adaptive sync. De fleste TV'er har jo ikke det. VRS vil nok hjelpe til å gjøre det enklere å låse til en framerate. Lenke til kommentar
Lush Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Pallehysa skrev (1 time siden): Tror du missforstår endå.. Håpte at mitt eksempel på å lage spel til Series X som også skal kunne kjøres på ein Xbox fra 2001 framhevet poenget mitt... Selvfølgelig vil PS4 utviklede spel, kjøre og sjå bedre ut på ein PS5.. Har aldri vært nærheten av poenget mitt.. Men motsatt, om ein skal skreddersy spel til ein PS5, vil ein helst ikkje ha eldre konsoller i tankene.. Då blir det fort kompromiss, og kvaliteten på spelet vil lide.. I kor stor grad er eg usikker på då eg ikkje er ein spelutviklar... Men kan garantere at om ein spel utviklar får eit valg om å lage eit spel kun til PS5, og får full friheit til å gjere da, vil dei velge det forran å lage samme spelet bare at dei må og få det til å fungere "godt nok" på ein eldre konsoll... Håper dette forklarer poenget mitt litt bedre... Nei har ikke det, men jeg prøver å få deg til å forstå at det ikke lenger vil være slik du tenker. Og da henviser jeg til hvordan flere spill en noensinne har blitt tilgjengelig på flere plattformer en før, spesielt Switch i tankene her. Og hvordan Doom Eternal har en solid ytelse uansett hvilke pc du har, og Unreal motoren som de viste kan tilpasses i real time. Så at et spill skal være helt kompromissløs, så må det være 100% utviklet til den konsollen/plattformen er ikke lenger tilfelle . Pga av den nye maskinvaren og moderne utviklerverktøy. Men om et spill har et gameplay der du skal farte rundt i 1000 km/t i en verden like detaljert som det nye Flight Simulator så vil ikke dette la seg gjøre på Xbox one. Den ser jeg, men at bakoverkompatibiliteten til Series X skal hemme spillene til å kjøre så bra som mulig tror jeg ikke. Lenke til kommentar
Lush Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Croc Man skrev (56 minutter siden): Det hjelper lite hvis ikke skjermen har adaptive sync. De fleste TV'er har jo ikke det. VRS vil nok hjelpe til å gjøre det enklere å låse til en framerate. Men de kommende generasjonene vil ha gode muligheter hvis de vil. Mtp at standarden nå er lett å tilføye og det er relativt billig. Men spørs om dette vil bli i alle tver, ettersom gaming ikke er hovedfokus mtp pris med alle modeller. I dag er det vel kun Samsung som har freesync 2 og 120Hz støtte i de beste modellene sine. VRS vil og hjelpe med å la spill kjøre ulåst, samt andre teknikker til å tilpasse kvaliteten på spill for å enten gå opp eller ned i kvalitet. Alt ettersom hva skjermen du bruker har mulighet for. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Lush skrev (48 minutter siden): Så at et spill skal være helt kompromissløs, så må det være 100% utviklet til den konsollen/plattformen er ikke lenger tilfelle . Dette blir feil. Om jeg som spillutvikler skulle lage et spill til ps5 eller series X så er jeg garantert at de kan kjøre spill med raytracing. Altså trenger jeg ikke å bruke lang tid på å plassere og justere lys i spillet, da raytracing gjør dette for meg. Skal jeg lage spillet for de eldre konsollene i tillegg må jeg lage en versjon av spillet hvor jeg har plassert alle lysene selv. Det samme gjelder andre grafiske valg, lyddesign, osv. Lenke til kommentar
Lush Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Iki skrev (1 minutt siden): Dette blir feil. Om jeg som spillutvikler skulle lage et spill til ps5 eller series X så er jeg garantert at de kan kjøre spill med raytracing. Altså trenger jeg ikke å bruke lang tid på å plassere og justere lys i spillet, da raytracing gjør dette for meg. Skal jeg lage spillet for de eldre konsollene i tillegg må jeg lage en versjon av spillet hvor jeg har plassert alle lysene selv. Det samme gjelder andre grafiske valg, lyddesign, osv. Har du sett presentasjonen av den nye Unreal motoren? Ja, du må gjøre dette men det er mye lettere enn før. Men uansett om utvikler velger å gjøre dette arbeidet og, så vil ikke dette hindre best mulig ytelse på de nye konsollene.. Var det ikke dette som var påstanden at bakover kompatibilitet vil hindre nye spill å oppnå full potensiale. Men dette blir opp til enhver utvikler om de vil ha spillet på dagens og neste generasjons konsoll. 1 Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 1 hour ago, Lush said: Men de kommende generasjonene vil ha gode muligheter hvis de vil. Mtp at standarden nå er lett å tilføye og det er relativt billig. Men spørs om dette vil bli i alle tver, ettersom gaming ikke er hovedfokus mtp pris med alle modeller. I dag er det vel kun Samsung som har freesync 2 og 120Hz støtte i de beste modellene sine. VRS vil og hjelpe med å la spill kjøre ulåst, samt andre teknikker til å tilpasse kvaliteten på spill for å enten gå opp eller ned i kvalitet. Alt ettersom hva skjermen du bruker har mulighet for. Litt av greia med konsoll er at du kjøper en boks som du plugger i tv-en som du allerede har. VRS har vel ikke noe med skjermen å gjøre. Lenke til kommentar
Raul07 Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Men hvor mange spill tror man helt seriøst vil kjøre 120 fps? Jeg tror ikke det blir mange spill. 4k 120 fps kan man bare glemme. 1 Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 2 minutes ago, Raul07 said: Men hvor mange spill tror man helt seriøst vil kjøre 120 fps? Jeg tror ikke det blir mange spill. 4k 120 fps kan man bare glemme. Vi vet allerede at AC: Valhalla blir 4k 30fps på Xbx, som er den kraftigste konsollen, og dette er et cross-gen spill. Forvent mindre. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Lush skrev (9 timer siden): Variable Rate Shading og Adaptive sync som vil støttes av PS5 og Xbox med AMD Navi GPUen vil "automatisk" gjøre dette for utviklerne. Så de trenger ikke lenger nødvendigvis låse seg spesifikt til 30hz, 60hz eller 120 hz tver så mye lenger. Du tenker nok på VRR, Variable Refresh Rate. Variable Rate Shading eller VRS er en rendering besparende funksjon. Digital Foundry snakker om nettopp dette med kryssplatform og bakoverkompatibilitet med XBO. Som dem sier kan det være en klar begrensing avhengig av type spill, men det er ikke dermed sagt at spillene ikke kan se betydelig bedre ut på XBSX. SSD løsningene til konsollene handler ikke bare om hvor raskt man kan bevege seg i spillet, men også om level design og gameplay mekaniker. Et tenkt eksempel er kanskje et Ant-man spill der man når som helst kan gå fra stor til liten med forskjellig sett med grafikk innhold pga perspektivet endrer seg så mye. Der man f.eks slik som i filmen kan løpe mot en dør, gjøre seg liten, hoppe igjennom et nøkkelhull og gjøre seg stor igjen på den andre siden. Det hadde ikke helt fungert med en lang lasteskjerm mellom hver gang man går fra stor til liten eller omvendt. Utover dette er jo veldig vanlig for de fleste spillutviklere å ha forskjellige nivåer med grafikk for forskjellig nivåer hardware i spillene sine (PC sier hallo). Det vil ta lang lang tid før den jevne PC gameren sitter med en high-speed SSD og tilhørende CPU og GPU, slik at selv når XBO blir kuttet ut har forsatt spill utviklerne middelmådige PC’er å ta hensyn til. Det blir nok dermed stort sett eksklusive spill til PS5 som kan lages rundt en veldig rask SSD/IO løsning i overskuelig fremtid. https://youtu.be/ysmfqdlvy3o 2 Lenke til kommentar
Lush Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 MistaPi skrev (8 timer siden): Du tenker nok på VRR, Variable Refresh Rate. Variable Rate Shading eller VRS er en rendering besparende funksjon. Digital Foundry snakker om nettopp dette med kryssplatform og bakoverkompatibilitet med XBO. Som dem sier kan det være en klar begrensing avhengig av type spill, men det er ikke dermed sagt at spillene ikke kan se betydelig bedre ut på XBSX. SSD løsningene til konsollene handler ikke bare om hvor raskt man kan bevege seg i spillet, men også om level design og gameplay mekaniker. Et tenkt eksempel er kanskje et Ant-man spill der man når som helst kan gå fra stor til liten med forskjellig sett med grafikk innhold pga perspektivet endrer seg så mye. Der man f.eks slik som i filmen kan løpe mot en dør, gjøre seg liten, hoppe igjennom et nøkkelhull og gjøre seg stor igjen på den andre siden. Det hadde ikke helt fungert med en lang lasteskjerm mellom hver gang man går fra stor til liten eller omvendt. Utover dette er jo veldig vanlig for de fleste spillutviklere å ha forskjellige nivåer med grafikk for forskjellig nivåer hardware i spillene sine (PC sier hallo). Det vil ta lang lang tid før den jevne PC gameren sitter med en high-speed SSD og tilhørende CPU og GPU, slik at selv når XBO blir kuttet ut har forsatt spill utviklerne middelmådige PC’er å ta hensyn til. Det blir nok dermed stort sett eksklusive spill til PS5 som kan lages rundt en veldig rask SSD/IO løsning i overskuelig fremtid. https://youtu.be/ysmfqdlvy3o Er helt enig og var mer dette jeg tenkte på. Poenget mitt er bare at påstanden om at Xbox sitt valg for bakoverkompabilitet, vil hindre spill som velger dette til å yte så godt som mulig på Xbox series, hører fortiden til. Utenom de spill som har gameplay som er avhengig av de høye I/O f.eks så er moderne grafikk motorer som Unreal og ID tech 7 såpass skalerbar og "lette" å bruke. At de ikke trenger å "lage" 2 hele utgaver av samme spill for at det skal fungere 100% på Xbox Series og 100% Xbox one for eksempel. Men i ditt eksempel på et Antman spill og det gameplayet så vil ikke dette være mulig å ha på Xbox one/PS4 uten å forringe opplevelsen altfor mye til at det blir et annet spill. Men kommer helt ann på type spill og hva utvikler vil med spillet sitt. Og ja den jevne gamer i verden har pc specs langt unna dette og i lang tid framover. Men både Xbox series og PS5 spill som tar i bruk konsollenes fulle potensiale vil føre til langt flere spill som også vil kreve en veldig god PC. I dag er det kun Star Citizen som jeg kommer på, som har tatt dette next gen steget. Og om de første spillene som kommer nå, har et gameplay som ikke kan virkeliggjøres uten å ha de mye høyere I/O hastighetene til PS5 gjenstår å se. Tror et fåtall PS5 exclusives vil dette, om ikke noen av de. Og at flere også kunne ha kjørt like bra på Xbox series. Men slike spill vil komme flere og flere av Vi får se Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Lush skrev (11 timer siden): Og da henviser jeg til hvordan flere spill en noensinne har blitt tilgjengelig på flere plattformer en før, spesielt Switch i tankene her. Og hvordan Doom Eternal har en solid ytelse uansett hvilke pc du har, og Unreal motoren som de viste kan tilpasses i real time. Ja fordi dei er utviklet til multi platform.. Doom Eternal er ikkje skreddersydd ein spesifikk platform.. Men det vil Sony gjere med sine spel.. Dei vil ikkje kaste bort tid og ressurser på å lage eit spel som også kan kjøres på eldre hardware.. Lush skrev (11 timer siden): Pga av den nye maskinvaren og moderne utviklerverktøy. Du glemmer at PS5 har ein revolusjonerande I/O løysing og ein SSD som du rett og slett ikkje finner i andre platformer.. Om Sony sine spel utviklere vil dra 100% nytte av dette i et spel, kan dei naturligvis ikkje lage samme spel tiltenkt HDD på PS4.. Lush skrev (11 timer siden): Den ser jeg, men at bakoverkompatibiliteten til Series X skal hemme spillene til å kjøre så bra som mulig tror jeg ikke. Igjen blander du maskinvare og spel.. Bakoverkompatibiliteten til PS5 eller X har ingenting med det eg snakker om.. Eg snakker om bakoverkompatibiliteten til spel.. Kun det.. Ikkje om PS4 spel kan kjøres på PS5.. Du til og med annerkjenner at om Microsoft skal lage spel til Series X, og må få spelet til å kjøre på konsollen fra 2001, blir spelet ikkje det samme som det kunne ha vært om dei kun fokuserte på Series X.. Eureka.. Du har forstått poenget mitt. Og kvifor kanskje Sony faktisk vil fokusere på PS5 fremover... 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Raul07 skrev (10 timer siden): Men hvor mange spill tror man helt seriøst vil kjøre 120 fps? Jeg tror ikke det blir mange spill. 4k 120 fps kan man bare glemme. Det blir nok bare lette indie-spill. 120fps trenger jeg dog ikke. Jeg er fornøyd med om 60fps blir standarden denne generasjonen. Alt for mange spill har fått lov å kjøre på 30fps, og jeg frykter at det blir samme situasjon denne gangen. 1 Lenke til kommentar
Lush Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Pallehysa skrev (18 minutter siden): Ja fordi dei er utviklet til multi platform.. Doom Eternal er ikkje skreddersydd ein spesifikk platform.. Men det vil Sony gjere med sine spel.. Dei vil ikkje kaste bort tid og ressurser på å lage eit spel som også kan kjøres på eldre hardware.. Du glemmer at PS5 har ein revolusjonerande I/O løysing og ein SSD som du rett og slett ikkje finner i andre platformer.. Om Sony sine spel utviklere vil dra 100% nytte av dette i et spel, kan dei naturligvis ikkje lage samme spel tiltenkt HDD på PS4.. Igjen blander du maskinvare og spel.. Bakoverkompatibiliteten til PS5 eller X har ingenting med det eg snakker om.. Eg snakker om bakoverkompatibiliteten til spel.. Kun det.. Ikkje om PS4 spel kan kjøres på PS5.. Du til og med annerkjenner at om Microsoft skal lage spel til Series X, og må få spelet til å kjøre på konsollen fra 2001, blir spelet ikkje det samme som det kunne ha vært om dei kun fokuserte på Series X.. Eureka.. Du har forstått poenget mitt. Og kvifor kanskje Sony faktisk vil fokusere på PS5 fremover... Yep! det er ikke lenger skreddersydd en plattform fordi moderne spillmotorer, lar seg skalere etter hardware/plattform. Og det er her jeg ser vi er uenig, fordi jeg mener at spill ikke lenger må skrives til spesifikk hardware for å yte 100% på den og da ikke andre fungere på andre. Og det er her jeg mener Sony overdriver begrunnelsen til at de har utelukket at PS5 spill skal kunne kjøres på PS4. Om utvikler sin gameplay trenger de høye I/O eller finessene til PS5 kontrolleren er en annen ting igjen. Men i den første bølgen med spill vil jeg forutsi at vi vil se få, om ikke noen PS5 exclusives som ikke kunne ha kjørt på PS4 eller Xbox Series. Men at det vil komme flere spill til Xbox series og PS5 med gameplay som ikke vil fungere uten høy I/O f.eks, det er sikkert Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Lush skrev (På 5.6.2020 den 12.33): Yep! det er ikke lenger skreddersydd en plattform fordi moderne spillmotorer, lar seg skalere etter hardware/plattform. Så flott.. Då kan eg kjøre neste XSX spel på Xbox 360 då.. Siden spelmotoren fiksa alt for at det skal gå an... Eller kan det tenkast at spelet som blir utviklet på XSX er for krevende på ein Xbox 360? Kvifor? Lush skrev (På 5.6.2020 den 12.33): Om utvikler sin gameplay trenger de høye I/O eller finessene til PS5 kontrolleren er en annen ting igjen. Nope, det er akkurat dette det handler om når ein utvikler skal få friheiten til å lage det beste spelet dei kan.. Frie tøyler til å utnytte den beste hardware/arkitektur uten å måtte tenke på at all dataen skal også kunne rendre, processere og kjøyre fra ein HDD som er 100 ganger tregere enn dagens arkitektur... Det handler om å kunne utvikle spel som kan hente data så og sei instant frå lagring til GPU, uten å preloade og clogge GPU/RAM minnet med for mykje data, som kanskje ikkje eingang får plass på eldre hardware... Slike ting er nåke ein spelutviklar må tenke på, om dei også skal lage eit spel til ein eldre HDD, RAM eller GPU som rett og slett ikkje henger med. Med andre ord, ein eldre konsoll... Som igjen er svaret til spørsmålet eg spurte deg over... Lush skrev (På 5.6.2020 den 12.33): Men at det vil komme flere spill til Xbox series og PS5 med gameplay som ikke vil fungere uten høy I/O f.eks, det er sikkert Nettopp!! Og det er akkurat dette Sony har annonsert at dei vil fokusere på.. Lage spel som drar nytte av arkitekturen til PS5, uten at spelet skal også fungere på mykje dårligere arkitektur.. Ergo, dei lager det beste spelet som er mulig å lage, fordi dei slipper å tenke på eldre konsoller.. Er jo akkurat dette som har vært poenget mitt fra start... Litt rart at du påstår nåke annet heilt øverst her då... 1 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Lush skrev (På 5.6.2020 den 12.33): Yep! det er ikke lenger skreddersydd en plattform fordi moderne spillmotorer, lar seg skalere etter hardware/plattform. Kan og nevne at Epic Games meir spesifikt Nick Penwarden nettopp sa at dei skreiv om kode i Unreal Engine 5, for å dra nytte av I/O arkitekturen i PS5.. Quote: “The PlayStation 5 provides a huge leap in both computing and graphics performance, but its storage architecture is also truly special. The ability to stream in content at extreme speeds enables developers to create denser and more detailed environments, changing how we think about streaming content. It’s so impactful that we’ve rewritten our core I/O subsystems for Unreal Engine with the PlayStation 5 in mind" Dette handler om kva game developers vil klare å få til, i UE5 fremover, på system som f.eks PS5.. Og det er ikkje nåken tvil om at eit spel som kunne blitt skreddersydd PS5 sin arkitektur, blir dårligere om det også skal kunne kjøre på PS4... Istadenfor å hylle game developers som velger å lage eit dårligere produkt, fordi dei faktisk må tenke på at spelet skal kjøre på dårligere hardware, eldre konsoller, burde vi heller bli glad for at vi får spel som er så bra som dei overhodet mulig kan bli på next gen..... Sony sin vei videre der altså... Endret 6. juni 2020 av Pallehysa 2 Lenke til kommentar
Raul07 Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Ja de sier så, men så er vel også epic betalt for å vise sin motor hos Sony? En PC har nå vært i stand å kjøre den grafikken som ble "vist" på en såkalt PS5 i mange år allerede. Du kan gjerne tro at epic skriver om hele unreal engine fordi Ps5 var så kraftig at de måtte gjøre det men det høres for meg helt latterlig ut. Endret 6. juni 2020 av Raul07 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Raul07 skrev (1 time siden): Ja de sier så, men så er vel også epic betalt for å vise sin motor hos Sony? En PC har nå vært i stand å kjøre den grafikken som ble "vist" på en såkalt PS5 i mange år allerede. Du kan gjerne tro at epic skriver om hele unreal engine fordi Ps5 var så kraftig at de måtte gjøre det men det høres for meg helt latterlig ut. Uff, her var det så mykje rart, at eg trur ikkje eg orker.... 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå