Gå til innhold

Sony utsetter PlayStation 5-sendingen


Anbefalte innlegg

barezell skrev (17 minutter siden):

Hvorfor ikke? Om man lager en ps5 utgave, hvorfor blir den dårligere av at det også lages ps4 utgave? Det gir ingen mening for meg. Det er jo i såfall utvikler selv som velger lage ps5 utgaven dårligere for å gjøre porteringen enklere/billigere?

Det vil som andre nevner ta svært lang tid, og være svært komplisert.

Skal man optimalisere 1 spill 100% til en bestemt hardware så vil man gjerne bruke lengre tid på dette (som vi ser tar enkelte spill rundt 5-6 år)

 

Om dette spillet også skal fungere på en annen maskin, med langt dårligere hardware, så må nesten alt forandres.

Spesielt nå som det er så mye ekstra man kan legge til med de nye konsollene.

 

Det blir nesten det samme som å lage samme spillet to ganger (noen studio har allerede gjort dette med switch versjoner av spillene sine)

 

I tillegg vil det, i situasjoner som denne hvor man går fra HDD til SSD osv, være helt umulig å lage en 1-1 kopi av spillet, bare med lavere oppløsning, dårligere modeller, osv.

 

Du vil få en utgave av spillet som faktisk er hele spillet, med alle karakterene, alle våpen, baner, eller slikt.

Og så vil du få en utgave som mangler mye av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier jo ikke at alle PS5 eksklusive spill som virkelig vil utnytte all next gen kan by på, må begrense seg hvis utvikler kunne ha kjørt dem på PS4. Men kunne ha eksistert slik MS tillater sine utviklere å gjøre med Smart Delivery, der utvikler selv mener dette fungerer. Men dette avhenger jo av at PS5 spillene har gameplay som vil være umulig på eldre HW. Men dette har både dere og Sony enda ikke kunne vise til. Så inntil vi har fått sett alle PS5 eksklusive spill, og sammenlignet dem med XsX sine. Så vil jeg fremdeles argumentere for at Sony kunne gjort som MS og tillat Smart Delivery. 

Men vi får se på Torsdag, da sony skal ha presentasjonen sin :) 

Men fremdeles har vi de spilltitlene som AC: Valhall, Cyberpunk, hvor du på PS5 må kjøpe PS5 utgaven, selv om du ikke klarte å vente og kjøpte PS4 utgaven. Hvor MS har en løsning på dette med Smart Delivery som de og vil tilby utviklere som lager Xbox eksklusive spill å gi oss gamere. Dette har og mye med Xbox Scarlett prosjektet som vi enda ikke har hørt så mye om. Men ting tyder på at det vil være MS sitt svar på Nintendo Switch, og da må jo spil til XsX være skalerbar etter HW..

Så får vi være uenig om hvor teknisk vanskelig/lettere det ville vært ha tilpasse de spillmotorene som next gen spillene vil bruke :) 

Endret av Lush
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Lush said:

Jeg sier jo ikke at alle PS5 eksklusive spill som virkelig vil utnytte all next gen kan by på, må begrense seg hvis utvikler kunne ha kjørt dem på PS4. Men kunne ha eksistert slik MS tillater sine utviklere å gjøre med Smart Delivery, der utvikler selv mener dette fungerer.

Du tror vel ikke Sony vil nekte tredjeparts-utviklere å gi ut spill på PS4 om de så måtte ønske? Dette er jo Sony's egne first-party spill det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel nekte og nekte, men de har utelukket dette. Så du må kjøpe PS5 utgaven av Cyberpunk, selv om du allerede har PS4 utgaven. 

https://metro.co.uk/2020/05/29/ps5-launch-titles-track-2020-release-says-ceo-12777771/

One of Microsoft’s biggest selling points for its Xbox Series X has been its Smart Delivery feature, allowing owners to buy either the Xbox Series X or Xbox One version of a game and get the other version for free. Sony, meanwhile, has no interest in doing something similar, according to Ryan, ‘We believe that when you go to all the trouble of creating a next gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. ‘And that, in our view, people should make games that can make the most of those features.’ ‘It is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5’, he added. This could be what Sony needs to have an edge over Microsoft come the launch of the consoles. Microsoft previously confirmed that the Xbox Series X would have no exclusives until 2022, meaning Xbox One owners won’t need to jump to the new console just to play the new games.

 

This is the opposite of Sony’s approach, although third party titles, like Assassin’s Creed Valhalla, will be on next gen and current hardware for both Sony and Microsoft. 

Men på egne disker i motsetning til Xboxs Smart Delivery.

Som jeg har påstått så sier jeg at denne uttalelsen er mer PR en den faktiske sannheten. Men som sagt Sony har ikke fått vist sine spill og nå er vi snart bare et døgn fra å få vite mer. Så jeg skal innrømme at jeg kan ta feil, men vi får se. At de vil ha grensesprengende spill på PS5 og tviler jeg ikke på. Men at noen av de ikke kunne ha eksistert på PS4, tviler jeg på. Kan hende de er så avhengig av den nye PS kontrolleren, og kanskje andre egenskaper, men tror ikke helt på det.

Endret av Lush
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (22 minutter siden):

Du poster en link som bekrefter min påstand?

Ja din påstand med bakgrunn i Sony sin påstand og begrunnelse i hvorfor de ikke vil tillate "Smart Delivery" på PS5.... Ikke akkurat harde bevis..

 

Men dere har begge noe å bevise disse påstandene. Mens jeg har vist til flere kilder/eksempler og dette med at MS selv faktisk tilbyr Smart Delivery som begrunnelse for min påstand ? Så vi står ikke helt likt, etter min mening. 

Men jeg er åpen for at Sony virkelig har rett, men dette vil vi ikke se før den nye konsoll generasjonen faktisk er i hendene våre og kanskje ikke før i 2022. Når MS ikke lenger vil love at XsX spill vil ha Smart Delivery :)

Vi får se hva Sony har å vise på Torsdag ;) 

Endret av Lush
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Lush said:

Ja din påstand med bakgrunn i Sony sin påstand og begrunnelse i hvorfor de ikke vil tillate "Smart Delivery" på PS5.... Ikke akkurat harde bevis..

 

Men dere har begge noe å bevise disse påstandene. Mens jeg har vist til flere kilder/eksempler og dette med at MS selv faktisk tilbyr Smart Delivery som begrunnelse for min påstand ? Så vi står ikke helt likt, etter min mening. 

Men jeg er åpen for at Sony virkelig har rett, men dette vil vi ikke se før den nye konsoll generasjonen faktisk er i hendene våre og kanskje ikke før i 2022. Når MS ikke lenger vil love at XsX spill vil ha Smart Delivery :)

Vi får se hva Sony har å vise på Torsdag ;) 

Tror Microsoft hadde slengt noen advokater på saken hvis Sony lanserte en feature ved navn Smart Delivery ?

Smart Delivery er nok ikke så "smart" som du tror.

Endret av Croc Man
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (9 minutter siden):

Tror Microsoft hadde slengt noen advokater på saken hvis Sony lanserte en feature ved navn Smart Delivery ?

Smart Delivery er nok ikke så "smart" som du tror.

Ja.... jeg tror jo seff at Sony hadde kalt det Smart Delivery ?? 

Men fra mitt ståsted så sier jeg hvorfor ikke..., men dette har vi nå diskutert så ser dere trenger ikke si noe lenger ? Jeg forstår synspunktet deres og jeg håper der har forstått mitt selv om dere er uenig.

Og tiden vil vise om Smart Delivery er smart ?

Lenke til kommentar

"Smart Delivery" er ikke relatert til spillutvikling og har ikke noe med spillutvikling å gjøre. Det er en markedsstrategi fra Microsoft som de tjener goowill, men taper penger på.

Edit: En annen side av saken jeg ikke tror så mange her har tenkt over er at "Smart Deliver" slår beina under markedet for "remastered" og "recreated"-spill dersom det er mange andre enn Microsoft som kaster seg over teknologien og folk begynner å forvente at det er slik spill skal være.

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (23 minutter siden):

"Smart Delivery" er ikke relatert til spillutvikling og har ikke noe med spillutvikling å gjøre. Det er en markedsstrategi fra Microsoft som de tjener goowill, men taper penger på.

Edit: En annen side av saken jeg ikke tror så mange her har tenkt over er at "Smart Deliver" slår beina under markedet for "remastered" og "recreated"-spill dersom det er mange andre enn Microsoft som kaster seg over teknologien og folk begynner å forvente at det er slik spill skal være.

Det er jo relatert til spillutvikling.. ? Hvordan ellers skal de få dette til å kjøre på både Xbox one og XsX, når de kommer til å se og kjøres ulikt på ulik HW. Da må jo dette tas med i hvordan spillet blir utviklet. ? 

Og mtp dette med slutten for remaster versjoner avhenger om dette blir en bransjestandard. MS har nå kun lovet dette på first party titlene sine ut 2021. Og innen da kan dette ha endret seg, men det er en "problem" stilling men jeg hadde ikke hatt noe imot det. Da flere av dagens remaster utgaver ikke har levert varene. Så ikke ille hvis det blir en slutt på dette. Og vi får en bedre løsning, som smart delivery :)

Og barezell har et poeng med remaster/remake av flere år gamle spill/spill serie som har død ut innen den tid :)

Link så folk kan se hva vi snakker om

https://www.google.com/amp/s/www.techradar.com/amp/news/xbox-smart-delivery-explained

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Lush said:

Det er jo relatert til spillutvikling.. ? Hvordan ellers skal de få dette til å kjøre på både Xbox one og XsX, når de kommer til å se og kjøres ulikt på ulik HW. Da må jo dette tas med i hvordan spillet blir utviklet. ?

Nei. Utviklingen av spill er uavhengig av "Smart Delivery". La oss ta Cyberpunkt som eksempel. CDPR har sagt at det kommer til series X og til PS5. Deres utvikling av spillet for Series X og PS5 er helt uavhengig av "Smart Delivery" og ikke noe de trenger å tenke på. Microsoft sørger bare for at om du kjøper Cyberpunk til Xbone og om et år kjøper Series X så kan du gå inn i bilioteket ditt og laste ned Cyberpunk og da får du den versjonen av Cyberpunk som er laget for Series X, ikke en backward compatible versjon som også kan kjøre på Series X.

Det er ikke noe i veien for å gjøre akkurat det samme på PS5, men Sony har foreløpig ikke nevnt noe som helst om hva deres policy kommer til å bli på dette området. "Smart Delivery" er mer PR enn teknologi, og ikke annet enn en forsikring om at du ikke trenger å vente med å kjøpe spill til Series X kommer.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lush skrev (2 timer siden):

Jeg sier jo ikke at alle PS5 eksklusive spill som virkelig vil utnytte all next gen kan by på, må begrense seg hvis utvikler kunne ha kjørt dem på PS4. 

Det første du argumenterte for var at spill som var 100% optimalisert for de nye konsollene også kunne komme på de eldre konsollene.

Dette uten at det gikk ut over spillene på de kommende konsollene på noen måte.

Har du glemt dette?

 

Lush skrev (2 timer siden):

Så vil jeg fremdeles argumentere for at Sony kunne gjort som MS og tillat Smart Delivery. 

Smart delivery har ingenting, absolutt 0 med ytelsen på spillene å gjøre...

Du kjøper en CD plate til et Xbox one spill, putter denne i Xbox one maskinen din, laster ned spillet, og spiller spillet.

Når du så oppgraderer til en Xbox series X, så putter du samme plate inn i den, nå laster den ned samme spillet, bare til series X, og så spiller du det.

 

Det eneste smart delivery gjør, er å ta betalt 1 enkelt gang for 1. enkelt spill.

 

Og! Dette gjelder KUN de spillene som har lyst til dette.

Om noen lager et spill til Xbox one kan de helt fint la være å bruke smart delivery, selv om de også gir ut spillet på series X.

Lush skrev (2 timer siden):

Men fremdeles har vi de spilltitlene som AC: Valhall, Cyberpunk, hvor du på PS5 må kjøpe PS5 utgaven, selv om du ikke klarte å vente og kjøpte PS4 utgaven.

Dette er det ingen som har bekreftet.

Om spillene bruker smart delivery på Xbox (og ikke Microsoft spesifikt betaler for dette til tredjepartsstudio ) så gir det ingen mening å ikke gi spillerne samme løsning på Playstation.

 

Se for deg at ubisoft skal selge assassin's creed en enkelt gang til alle med xbox, uten å tjene noe på dette, men så velger å ikke gjøre det samme for Playstation spillerne? De hadde blir boikottet og fått så mange klager at de ikke ville turt annet.

Så, tror du Microsoft betaler for en ekstra lisens av hver eneste spill som lages til Xbox one?

 

Lush skrev (35 minutter siden):

Det er jo relatert til spillutvikling.. ? Hvordan ellers skal de få dette til å kjøre på både Xbox one og XsX, når de kommer til å se og kjøres ulikt på ulik HW. Da må jo dette tas med i hvordan spillet blir utviklet. ? 

Hvordan klarer du å skrive dette like etter at du har skrevet at spillet skal komme til både ps4 og ps5?

Da er det jo helt klart at Sony ikke har fobydd noen å lage et spill til begge konsollene deres...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, ism_InnleggNO said:

"Smart Delivery" er ikke relatert til spillutvikling og har ikke noe med spillutvikling å gjøre. Det er en markedsstrategi fra Microsoft som de tjener goowill, men taper penger på.

Edit: En annen side av saken jeg ikke tror så mange her har tenkt over er at "Smart Deliver" slår beina under markedet for "remastered" og "recreated"-spill dersom det er mange andre enn Microsoft som kaster seg over teknologien og folk begynner å forvente at det er slik spill skal være.

Men hadde Sony først vært ute med smart delivery Hadde det blitt hyllet det som tidenes mest kundevennlige ting. Smart delivery er da ikke noe annet en positiv ting for oss som kjøper konsoller og spill. Microsoft gjør jo dette naturligvis for lokke til seg flere kunder. Og de har penger å tape. 

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (38 minutter siden):

Men hadde Sony først vært ute med smart delivery Hadde det blitt hyllet det som tidenes mest kundevennlige ting. Smart delivery er da ikke noe annet en positiv ting for oss som kjøper konsoller og spill. Microsoft gjør jo dette naturligvis for lokke til seg flere kunder. Og de har penger å tape. 

Smart delivery fungerer kun til Microsoft sin fordel om de faktisk betaler spillselskapene for spillene, noe som vil koste enorme mengder penger.

Bare for å gi et eksempel.

Om Microsoft måtte betale for halvparten av alle spillerne som kjøpte GTA V til Xbox one så ville de måttet betale ca 250 millioner dollar.

Se for deg dette for flere spill i året, og de taper masse penger.

For ikke å nevne at de visstnok skal tape penger på konsollen allerede.

Får de da nok penger inn på førstepartsspill til at dette lønner seg?

 

Og om de da ikke betaler for den andre lisensen, hvorfor skal da utviklerne gå med på avtalen? For å være snille? I såfall vil de gjøre akkurat det samme for Playstation.

Lenke til kommentar

Iki.. Tenkte meg at du enda ikke har forstått hva jeg har prøvd å forklare ? 

 

Uten at jeg skal forklare hele greien med skalerbare spill, så støtter jo Smart Delivery hele poenget mitt med "skalerbare" spill?.

 

Hvis dere nå ser at Smart Delivery kun er en funksjon utvikler velger å aktivere eller ikke aktivere for sitt spill. Og at de kun lager f.eks XsX versjonen , så må jo denne versjonen "automatisk" skalere seg selv ned/opp for at den skal kunne kjøre på  Xbox one, på HW siden og/eller Softwaresiden?

 

Selv om jeg har sagt at dette er mye enklere og skalerbart, så er det ikke helt uten noe arbeid for utvikler å tilby smart delivery. De må utvikle spillet sitt til å fungere på begge konsoller. 

 

Og at de kan tilby dette ved denne generasjonen konsollene, mye enklere pga de nye moderne spillutvikling verktøy, som samtidig sikrer beste mulig ytelse på både beste platformen og svakere plattform. Som MS selv sier SmartD gjør. 

Med mindre dere trekker min påstand enda lengre... At dette gjør konsollene helt automatisk ?

 

Som nevnt tidligere så har Sony uttalt at deres PS5 spill ikke skal støtte dette. Om Sony velger å gå tilbake på dette, er jo bare en bra greie for kommende PS5 eiere :)

Men per i dag så har Sony valgt å selge f.eks en PS5 disk av AC: Valhall og en egen versjon av PS4. Altså du kan ikke putte PS4 disken i PS5 og den vil kjøre som PS5 utgaven med PS5 grafikk. 

Jeg kunne og ha påstått her at PS4 disken ikke vil fungere i det hele tatt. Men etter å ha lest Sony sin uttalelse så skal jeg innrømme at de ikke utelukker dette. 

 

Dette med lisens har jeg ikke så mye peiling på. Men dere forklarte et komplisert system, med eksemple hvis dette hadde hatt tilbakevirkende kraft. Så ville det blitt svindyrt for MS. Og kanskje det er?

Men jeg vil tro at MS sine betingelser mtp lisens da er endret for denne generasjonen. For hvis de både skal legge ut for "tenkte" lisens tap og kanskje selge konsollen med tap slik at den ikke blir for dyr. Så tror jeg ikke engang MS er villig til å betale dette.. 

Så tror det er et helt enkelt lisens system, og kanskje dette er en grunn til at de kun garanterer Smart Delivery til 2021. 

Lenke til kommentar

De har jo helt sikkert en deal på det. Kanskje ms dekker alt eller halvparten.  For utviklerne så holdes det potensielt lenger liv i spillene deres ved at de kundene som oppgraderer konsoll fortsetter å spille. Kanskje bruker mer peng på dlc/micro. Så det kan fint være gevinst for utvikler også.

Eksempelet med gta blir jo ekstremt. Det er jo ikke slik at ALLE som har kjøpt et spill oppgraderer til xsx. Og heller ikke alle de som oppgraderer velger å innstalere spillet på nytt. 

 

Ang hva smart delivery er så mener jeg Ism_innleggNO forklarte det bra. 

Såvidt jeg kan skjønne er det jo ish samme som play anywhere. Bare at i stedet for pc/xbox one så snakker vi future proofing fra xbox one til xsx. 

Vet ikke om jeg forstår lush riktig, men kjøper man nye Halo på disk så vil jo antageligvis ikke den disken magisk virke på begge konsoller og automatisk scaile spillet. Har man xbox one utgave og putter den i xsx så vil man jo bare få mulighet til å laste ned xsx utgaven av spillet digitalt. 

Endret av barezell
Lenke til kommentar
Lush skrev (8 minutter siden):

Hvis dere nå ser at Smart Delivery kun er en funksjon utvikler velger å aktivere eller ikke aktivere for sitt spill. Og at de kun lager f.eks XsX versjonen , så må jo denne versjonen "automatisk" skalere seg selv ned/opp for at den skal kunne kjøre på  Xbox one, på HW siden og/eller Softwaresiden

Men det er det altså ikke.

Utviklerne må selv lage spillet til både series X og Xbox one.

 

Vet ikke hvor mye lettere det går å forklare.

Smart delivery fungerer på samme måte som en butikk.

Du tar med CD plata du kjøpte med Xbox one spillet ditt til butikken, så bytter du denne platen med en plate som har Xbox series X spillet på seg.

Det er ingen oppskalering eller noe, det du får er series X spillet som utviklerne da har laget i tillegg til Xbox one spillet.

Lush skrev (12 minutter siden):

Selv om jeg har sagt at dette er mye enklere og skalerbart, så er det ikke helt uten noe arbeid for utvikler å tilby smart delivery. De må utvikle spillet sitt til å fungere på begge konsoller. 

Ja, de må utvikle to versjoner av spillet.

AKKURAT slik som de gjør med Xbox 360 spill som også har en utgave på Xbox one.

Lush skrev (14 minutter siden):

som samtidig sikrer beste mulig ytelse på både beste platformen og svakere plattform.

Best mulig for et multiplatform spill*

altså ikke 100% optimalisert for ny hardware.

Lush skrev (15 minutter siden):

Som nevnt tidligere så har Sony uttalt at deres PS5 spill ikke skal støtte dette. Om Sony velger å gå tilbake på dette, er jo bare en bra greie for kommende PS5 eiere :)

Men per i dag så har Sony valgt å selge f.eks en PS5 disk av AC: Valhall og en egen versjon av PS4. Altså du kan ikke putte PS4 disken i PS5 og den vil kjøre som PS5 utgaven med PS5 grafikk. 

Jeg kunne og ha påstått her at PS4 disken ikke vil fungere i det hele tatt. Men etter å ha lest Sony sin uttalelse så skal jeg innrømme at de ikke utelukker dette. 

1. Alle ps4 spill skal fungere på ps5.

2. Om ubisoft lager en ps4 og en ps5 utgave av spillet så er det opp til dem om de vil la deg oppgradere, Sony setter ingen stopp for dette.

3. Det Sony gjør er å si at studioene som Sony selv eier, altså de som lager Sony sine egne spill, altså god of war, horizon zero dawn, eller slikt, de skal konsentrere seg om å lage spillene til ps5.

Dette gjør de for å faktisk få spill som kan nytte 100% av hardware på den nye konsollen.

Altså gi deg en grunn til å kjøpe den nye konsollen, istedenfor å sitte der med et litt oppskalert ps4 spill.

 

barezell skrev (20 minutter siden):

De har jo helt sikkert en deal på det. Kanskje ms dekker alt eller halvparten.  For utviklerne så holdes det potensielt lenger liv i spillene deres ved at de kundene som oppgraderer konsoll fortsetter å spille. Kanskje bruker mer peng på dlc/micro. Så det kan fint være gevinst for utvikler også.

Eksempelet med gta blir jo ekstremt. Det er jo ikke slik at ALLE som har kjøpt et spill oppgraderer til xsx. Og heller ikke alle de som oppgraderer velger å innstalere spillet på nytt. 

Nå tok jeg å regnet med mindre enn 50% av de som kjøpte GTA V.

Hvor mange som faktisk kjøpte det til begge konsollene har vi dessverre ikke tall på, så vidt jeg vet.

 

Spørsmålet for utviklerne blir jo da hvor sannsynlig det er at noen kjøper spillet deres to ganger, og hvor lenge løsningen tilbys.

Og om Microsoft betaler for dette, hvordan forholder de seg da til salg på spillet og slikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Men det er det altså ikke.

Utviklerne må selv lage spillet til både series X og Xbox one.

 

Vet ikke hvor mye lettere det går å forklare.

Smart delivery fungerer på samme måte som en butikk.

Du tar med CD plata du kjøpte med Xbox one spillet ditt til butikken, så bytter du denne platen med en plate som har Xbox series X spillet på seg.

Det er ingen oppskalering eller noe, det du får er series X spillet som utviklerne da har laget i tillegg til Xbox one spillet.

Ja, de må utvikle to versjoner av spillet.

AKKURAT slik som de gjør med Xbox 360 spill som også har en utgave på Xbox one.

Best mulig for et multiplatform spill*

altså ikke 100% optimalisert for ny hardware.

1. Alle ps4 spill skal fungere på ps5.

2. Om ubisoft lager en ps4 og en ps5 utgave av spillet så er det opp til dem om de vil la deg oppgradere, Sony setter ingen stopp for dette.

3. Det Sony gjør er å si at studioene som Sony selv eier, altså de som lager Sony sine egne spill, altså god of war, horizon zero dawn, eller slikt, de skal konsentrere seg om å lage spillene til ps5.

Dette gjør de for å faktisk få spill som kan nytte 100% av hardware på den nye konsollen.

Altså gi deg en grunn til å kjøpe den nye konsollen, istedenfor å sitte der med et litt oppskalert ps4 spill.

 

Nå tok jeg å regnet med mindre enn 50% av de som kjøpte GTA V.

Hvor mange som faktisk kjøpte det til begge konsollene har vi dessverre ikke tall på, så vidt jeg vet.

 

Spørsmålet for utviklerne blir jo da hvor sannsynlig det er at noen kjøper spillet deres to ganger, og hvor lenge løsningen tilbys.

Og om Microsoft betaler for dette, hvordan forholder de seg da til salg på spillet og slikt?

Vi lar delen om framtidens spillutvikling ligge litt, du sier lage jeg sier tilpasse. Vi er uenig, og det er greit.

 

I ditt eksempel, mener du det jeg har snakket om, at med Smart Delivery så patches Xbox one utgaven min til XsX utgaven når jeg putter den i XsX. Enig :)

Men det utelukker ikke skalering/tilpassning allerede er gjort på SW siden av utvikler .. men nok om det, vi er uenig.

Når du sier 100% optimalisert så oppfatter jeg det som at du tenker at spillet må ha tatt det neste steget med streaming, og gameplay bygget på alt som PS5 kan tilby med sine eksklusive spill og hva XsX kan få til. Og igjen jeg er ikke uenig. Hadde du tatt AC Valhall og laget det kun til next gen, så kunne du fått helt annet gameplay og andre muligheter.

Men jeg hevder at spill laget for både ny og gammel konsoll kan kjøre/se så bra det er mulig, på enten XsX samt Xbox one..De må bare ha lavere grafikk, og ha loading screens p en Xbox One utgave.

Så konsoll spill vil i mye større grad enn før, oppføre seg som PC spill, med at de kjører ulikt på ulik HW.

1. Alle PS4 spill er ikke lovet å fungere på PS5. De har sagt at de 100 mest spilte titlene garantert skal komme, uten å si hvilke enda men forhåpentligvis i morgen. Og at de har 1000 andre titler de skal avgjøre om de skal støtte bakoverkompatibilitet. Men at de må se hvert spill for seg selv om dette er mulig/nyttig.

2. Som sagt jeg skal ikke utelukke dette, men ingen av oss har bevis for enten det ene eller det andre. Da de ikke spesifikt har tatt opp et slikt eksempel. Kan tolkes begge veier hvordan Sony har uttalt seg om sine PS5 eksklusive titler, når de ble spurt om Xbox Smart Delivery.

3. Ja enig igjen har mye med det jeg skrev over. Eneste er at jeg tviler på at alle disse PS5 eksklusive spillene, ikke kunne ha kommet på PS4 hvis de ville. Og igjen dette vil vi forhåpentligvis få se i morgen :)

 

Skjønte at du bare ga et eksempel, men kan ikke tro at det skal fungere slik. Og dette vet vi begge lite om, så vi begge spekulerer stort her. Og vi vil kanskje aldri få vite hvordan dette med lisens vil fungere med et system som smart delivery. For dette er jo mer forretnings hemmeligheter.

Men ja man kan ha mange tanker om Smart Delivery og hva det vil ha å si hvis dette skulle bli en bransjestandard. Men det nærmer jo seg PC spill, da du bare kjøper spill "en" gang, i motsetning til hvordan dette har vært for konsoll spillere.

 

 

 

 

 

Endret av Lush
Lenke til kommentar
8 hours ago, Raul07 said:

Men hadde Sony først vært ute med smart delivery Hadde det blitt hyllet det som tidenes mest kundevennlige ting. Smart delivery er da ikke noe annet en positiv ting for oss som kjøper konsoller og spill. Microsoft gjør jo dette naturligvis for lokke til seg flere kunder. Og de har penger å tape. 

Siden du nevner det var Sony først ute med Smart Delivery og det het da Cross-buy og gjaldt for utvalgte spill til PS3, PS Vita og etterhvert PS4.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-buy

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...