Gå til innhold

Sony utsetter PlayStation 5-sendingen


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Lush said:

Og til deg Croc Man, nei hjelper ikke å gjenta seg tydelig... men jeg har i det minste kommet med klare eksempler.. 

Og igjen skal jeg gjenta meg!

Jeg skal gjerne innrømme at jeg tar feil, vi får vite mer om PS5 på Torsdag og fra XsX senere i sommer. Og da kan vi få et bedre bilde om Sony sitt utsagn faktisk stemmer. Og at ingen av de PS5 eksklusive vil vært mulig på PS4, som de har bestemt ikke skal la seg gjøre fordi de påstår at det ville begrenset PS5 versjonen. Mens MS går stikk i mot og lar sine utviklere selv avgjøre om deres spill lar seg bruke med Smart Delivery.

 

Hasta lavista!

Du kan være sikker på at de multiplat-spillene som har Smart Delivery på Xbox vil komme til både PS4 og PS5. Der vil nok ikke Xbox og Playstation's forretningsstrategi avvike noe særlig. Som så mange har prøvd å forklare deg i denne tråden, så har det rett og slett med hvor enkelt portingsarbeidet vil være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lush skrev (13 minutter siden):

Så nei en PS4 kodet Doom 2016 lar seg ikke kjøre på Switch!

Jeg snakket om DOOM eternal, som krevde et helt eget utvuklingsteam for switch versjonen...

 

Lush skrev (14 minutter siden):

Men igjen hele poenget mitt er at helt optimaliserte spill til XsX, ikke lenger må lages i en egen nedgradert versjon i så stor grad som vi ser i dag for at det skal kjøre på Xbox One. Vi snakker mer om "mindre" tilpasninger enn en helt annen kode. 

Men dette stemmer ikke.

Nå må du gjøre mer arbeid for å få koden til å virke, ettersom du må skrive den om for lagring, grafikk, lys, lyd, osv.

Det måtte du ikke tidligere.

Lush skrev (15 minutter siden):

 Og Unreal har selv sagt at Unreal5 kan kjøres på dagens konsoller, men selvsagt ikke med alle detaljer og teknikker i bruk samtidig.

Derfor mener jeg spill i framtiden skaleres til svakere hardware, UTEN at det skal hindre en full Unreal5 tilpasset spill å vise seg og yte så bra som mulig!

Unreal engine 5 kjører på dagens konsoller, ja.

Men det er uten nanite og lumen.

Nanite kan ikke kjøre på en HDD, og lumen er ekstremt krevende.

Lager du et spill til ps5 kan du bruke nanite grafikkløsningen, men da kan du ikke, ikke på noen måte, skalere spillet ned til å kjøre på en ps4.

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (25 minutter siden):

Jeg snakket om DOOM eternal, som krevde et helt eget utvuklingsteam for switch versjonen...

 

Men dette stemmer ikke.

Nå må du gjøre mer arbeid for å få koden til å virke, ettersom du må skrive den om for lagring, grafikk, lys, lyd, osv.

Det måtte du ikke tidligere.

Unreal engine 5 kjører på dagens konsoller, ja.

Men det er uten nanite og lumen.

Nanite kan ikke kjøre på en HDD, og lumen er ekstremt krevende.

Lager du et spill til ps5 kan du bruke nanite grafikkløsningen, men da kan du ikke, ikke på noen måte, skalere spillet ned til å kjøre på en ps4.

 

Vi er bare uenig i hvordan mye enklere dette arbeidet vil gjøres i framtiden... Selv om teknologien er mye mer avansert.

Min glipp mtp Doom 2016. De brukte og et eget team på det og.

Hvor du har at dette med at det må gjøres mer arbeid for å få koden til å fungere, vet jeg ikke... Men det er slik det er i dag med de aller fleste spillmotorer, men ikke i framtiden som jeg mener.

Men som i Unreal presentasjonen så er de innebygde verktøyene med f.eks lumen mye lettere å tilpasse og i real time. Mao, så kan utviklere enklere se og implementere lys mens de kanskje kombinerer lumen med RT i PS5/XsX. Samt velge om de vil kjøre 100% lumen på PS5/XsX eller bare 20% f.eks for at den kan kjøres på dagens hardware. Hvor 20% lumen f.eks ville gitt noe tilsvarende den samme lyskvaliteten vi allerede har i spill i dag. 

Med Nanite så virker det som at dette kun er ment for next gen ja, så kan ikke si så mye på det med den info som er tilgjengelig i dag. Men det utelukker ikke at vi kan se tradisjonell teksturer bli laget utenom, eller forenklet fra Nanite så det ikke må lages dobbelt mens du utvikler next gen spill til å kjøre på "gammel" hardware. 


Ergo å utvikle et next gen spill vil mest sannsynnelig ikke holdes tilbake av at "spillet" skal kunne leveres til gammel hardware.

Og leste du i det hele tatt linken om at Fortnite skal komme med full Unreal 5 implementering og samtidig kjøre på alle plattformer.... Selvsagt ikke med lik kvalitet men på samme motor. Fordi de kan skalere motoren etter hardware!

 

... nå tror jeg ikke det er flere ting vi har å diskutere.. eller ? 

Endret av Lush
Lenke til kommentar
Lush skrev (16 minutter siden):

Ergo å utvikle et next gen spill vil mest sannsynnelig ikke holdes tilbake av at "spillet" skal kunne leveres til gammel hardware.

Og leste du i det hele tatt linken om at Fortnite skal komme med full Unreal 5 implementering og samtidig kjøre på alle plattformer.... Selvsagt ikke med lik kvalitet men på samme motor. Fordi de kan skalere motoren etter hardware!

Utifra dette forstår jeg at du ikke forstår forskjellen på å få noe til å kjøre i en engine og det å få noe til å bruke alt i en engine.

 

Ser du virkelig for deg at Fortnite skal bruke lumen og nanite?

Lenke til kommentar
Iki skrev (11 minutter siden):

Utifra dette forstår jeg at du ikke forstår forskjellen på å få noe til å kjøre i en engine og det å få noe til å bruke alt i en engine.

 

Ser du virkelig for deg at Fortnite skal bruke lumen og nanite?

Jo det er nettopp det jeg forstår, derfor sier jeg at en moderne engine mye enklere kan tilpasses den hardware de vil ha spillet på. Og at dette ikke vil gå utover ytelsen hvis de kjører full fres med UE5 på PS5/XsX f.eks... 

Og ja når Unreal selv uttaler seg og sier at de vil gi UE5 støtte til Fortnite så innebærer vel dette og lumen og nanite. Men det vi ikke vet enda er om utvikler synes at Fortnite med sitt spilldesign er rett spill å ha lumen og/eller nanite implementert i.

https://www.gamer.no/artikler/fortnite-skal-kjore-bedre-og-se-flottere-ut-pa-playstation-5-og-xbox-series-x/492142

"Ved lansering skal spillet kjøre på spillmotoren Unreal Engine 4.25, mens en planlagt oppgradering til Epics nylig avdukede Unreal Engine 5 i midten av neste år skal åpne for langt flere muligheter."

"langt flere muligheter." dette tolker jeg som at de fremdeles beholder friheten til å avgjøre om alle eller noen av UE5 egenskapene er riktig for fortnite sitt spilldesign. Ser og at det kan argumenteres motsatt, men det vil vi nok få vite nærmere lansering.

Videre

"Epic påpeker at dette ikke er et nytt Fortnite, men kun en oppgradert utgave av spillet som allerede er tilgjengelig i dag. Det betyr at du får med deg figurer, gjenstander og fremdrift dersom du begynner å spille på enten PlayStation 5 eller Xbox Series X.

Videre lover utvikleren å holde fast på alle plattformene der Fortnite allerede er tilgjengelig. Med PlayStation 5 og Xbox Series X inn i rekka stiger det tallet til ni, og spilling på tvers av plattformer skal fortsette på samtlige."

 

Gjentar og denne artikkelen om UE5

https://www.windowscentral.com/playstation-5-showcases-10-minutes-unreal-engine-5-footage

"UE5 will be available in preview in early 2021, with a full release slated for late 2021. It'll support next-generation consoles, current-generation consoles, PC, Mac, iOS, and Android. Unreal Engine 5 is being designed with forward compatibility in mind, so projects created in UE4 can be moved to UE5 when ready."

Er det noe mer du vil argumentere imot, for da vil jeg gjerne se henvisninger til dine kilder :) 

 

Lenke til kommentar
Lush skrev (3 minutter siden):

Jo det er nettopp det jeg forstår, derfor sier jeg at en moderne engine mye enklere kan tilpasses den hardware de vil ha spillet på. Og at dette ikke vil gå utover ytelsen hvis de kjører full fres med UE5 på PS5/XsX f.eks...

 

https://www.pcgamer.com/unreal-engine-5-tech-demo/

 

Kan ikke kjøre på en HDD.

 

Du forstår på ingen måte at det er snakk om grafikkløsninger som krever en SSD.

Det er ingen som sier at et Xbox one spill ikke skal kjøre på en Xbox series X.

Men et Xbox series X spill kan ikke kjøre på en Xbox one.

Det er umulig.

Du kan ikke bare skalere vekk lyset i spillet.

Du kan ikke skalere vekk grafikken i spillet.

 

Du kan bruke en gammel løsning, slik spill bruker nå for tiden, og den kan skaleres ned til en HDD. Men dette kan du ikke med fremtidens grafikk.

Lenke til kommentar
Iki skrev (13 minutter siden):

https://www.pcgamer.com/unreal-engine-5-tech-demo/

 

Kan ikke kjøre på en HDD.

 

Du forstår på ingen måte at det er snakk om grafikkløsninger som krever en SSD.

Det er ingen som sier at et Xbox one spill ikke skal kjøre på en Xbox series X.

Men et Xbox series X spill kan ikke kjøre på en Xbox one.

Det er umulig.

Du kan ikke bare skalere vekk lyset i spillet.

Du kan ikke skalere vekk grafikken i spillet.

 

Du kan bruke en gammel løsning, slik spill bruker nå for tiden, og den kan skaleres ned til en HDD. Men dette kan du ikke med fremtidens grafikk.

Du henger deg opp i at jeg sier at en motor er skalerbar, og ja UE5 benytter teknologi som krever SSD hastighet og nærmere nvme, for ordens skyld. Men ingen steder i den artikkelen sier den at UE5 ikke kan kjøres på en gammel HDD.. eller en ordinær SSD.

Den sier derimot at streaming spesielt med Nanite teknologien avhenger av den hyppige tilgangen til data som man kan hente fra en SSD.

Trekker igjen fram sitatet

"UE5 will be available in preview in early 2021, with a full release slated for late 2021. It'll support next-generation consoles, current-generation consoles, PC, Mac, iOS, and Android. Unreal Engine 5 is being designed with forward compatibility in mind, so projects created in UE4 can be moved to UE5 when ready."

Det vi over flere sider har snakket om er at UE5 eller andre moderne motorer ikke kan tilpasses eldre HW. La oss igjen si at Unreal forbedrer UE5 med mange nyvinningene i ID Tech 7 motoren som tillater streaming til og fra en gammel HDD allerede i dag. Selvsagt ikke like effektivt som med en SSD eller nvme. Men at du da kanskje kan se en grad av Nanite til å fungere selv med en HDD. 

Men dette er bare et tenkt eksempel.  Og Tech7 og UE5 er konkurrerende produkter så vi vil nok sikkert ikke se dem dele teknologi og forbedre hverandres. Men jeg påstår det vil komme nå som både HW, SW er mye mer strømlinjeformet til å tilpasses avansert teknologi til å fungere i ulik tilstand på flere ulike plattformer uten at det skal begrense den "beste" HWen.

Når jeg bruker ordet skalere så tenker jeg mer helheten av spillmotoren, men mtp lys så kan dette enklere tilpasses mener jeg med de nye moderne motorene. Som analysen av UE5 motoren forteller, så er Lumen utviklet fordi det er ikke alle spilldesign som vil ha eller kan ha RT, andre vil kanskje fungere best med en kombinasjon og atter andre bare deler av lumen. Men verktøyet er der og er enda lettere enn i dag tilpasse det spilldesign og den HW man har.

Og jeg sier ikke at man skalere vekk, jeg sier at man kan skalere ned eller opp, stor forskjell. Så du kan utvikle et spill med UE5, og kjører spillet på PS5/XsX så har du RT, lumen og nanite om du vil. Men samme spill kan med "enkle" tilpassninger f.eks kjøre en enklere form av lumen, noe eller ingenting av nanite, men dagens teksturer, og kanskje dagens lyssetting teknikker. Og på den måten ha et spill kjøre samme motor, men i ulik utgave alt etter HW den kjører på. UTEN at det skal hindre FULL LUMEN NANITE RT, VRRS, 120 Hz, OCS, VRF osv.................................. Comprende?  :D men hey lov til å være uenig, men framtiden er ikke  her helt enda så får se hva som blir realiteten :) 

Og nei ikke alt av framtidens grafikk kan kjøres i dagens grafikk løsninger, langt ifra. Vi vil en dag ta farvel med alle eldre teknikker, som vi har gjort i mange tiår. Men vi har fremdeles litt å gå på enda.

Lenke til kommentar

"The Nanite and Lumen tech powering it will be fully supported on both PS5 and Xbox Seriex X and will be awsome on both. And high end PC. And with features for scaling the content down to run on current generation platforms using traditional rendering and lightning techniques."

- Tim Sweeney, CEO of Epic Games

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (9 minutter siden):

"The Nanite and Lumen tech powering it will be fully supported on both PS5 and Xbox Seriex X and will be awsome on both. And high end PC. And with features for scaling the content down to run on current generation platforms using traditional rendering and lightning techniques."

- Tim Sweeney, CEO of Epic Games

Halleluja, prøvde å finne dette sitatet men fant det ikke. Framtiden blir spennende :)

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (24 minutter siden):

"The Nanite and Lumen tech powering it will be fully supported on both PS5 and Xbox Seriex X and will be awsome on both. And high end PC. And with features for scaling the content down to run on current generation platforms using traditional rendering and lightning techniques."

- Tim Sweeney, CEO of Epic Games

Ja, uten nanite og lumen.

Altså må man bytte dette ut med noe annet om man vil skalere dette ned til dagens konsoller.

For eksempel ved å lage en haug assets og bake inn lyset slik man gjør med dagens spill.

 

Dette er på ingen måte det samme som at du kjører et series X optimalisert spill på en Xbox one.

Men lush forstår ikke dette.

 

Begynner faktisk å lure om han bare driver å troller...

Lenke til kommentar

"And with features for scaling the content down to run on current generation platforms using traditional rendering and lightning techniques."

 

Står det her spesifikt at gjøres uten Nanite og Lumen ?

De sier bare at dette kan skaleres og det kan brukes tradisjonell rendering og lys teknikker hvor UE5 løsningene ikke kan brukes. De er jo ikke ferdig med UE5 så ingen av oss vet noe med sikkerhet.

 

Nei troller faktisk ikke, men skal jeg gjenta igjen hvor hele diskusjonen begynte.

Sony uttalte at de IKKE vil at deres utviklere på PS5 eksklusive spill skal utvikle sine spill til andre plattformer som PS4.

Fordi dette vil sikre spillene deres yte best mulig på PS5. Så indirekte vil jo dette si at kryssplattform spill ikke vil kjøre like bra som det kan på XsX og på Xbox one. Dette mener jeg Sony egentlig vet er feil. Men siden vi alle har vært vandt med at dette før faktisk har vært tilfelle så høres det mye bedre ut å si. Jeg er ikke uenig i at PS5 eksklusive spill vil yte best på PS5, med denne metoden. Men at sikkert flere PS5 eksklusive spill kunne ha kommet til PS4, hvis de virkelig ville. 

Jeg sier at dette er en gammel tankegang, som ikke lenger er tilfelle med moderne motorer. Moderne spillmotorer vil la seg kjøre like bra på en PS5/XsX eller en eldre Xbox One/PS4.

Og det er her jeg mener dere misforstår meg. At jeg mener at den samme next gen grafikken som man kan få til på PS5/XsX kan trylles over på eldre HW i samme form.

Nei, det er ikke det jeg mener!  Men at f.eks UE5 kan tilpasses eldre HW. Om det betyr full lumen, ingen lumen, full nanite eller ingen nanite(og alt immellom), det skal jeg ikke være uenig i. Men poenget er at next gen UE5 kan kjøres på Xbox one, PC, PS4, Switch, android faktisk. I en form eller annen mye lettere enn spillmotorer i dag. 

 

Og på grunn av dette så er ikke lenger spill utvikling avhenging av at spill hardkodes til en spesifikk plattform, men mye enklere kan tilpasses en plattform nå som dette støttes på HW siden(XsX), Softwaresiden(UE5 o.l) enn før.

Derfor kan MS tilby Smart Delivery på XsX uten at det skal forringe XsX versjonen i den grad slike porter har vært gjort før. 

Og atter en gang hindrer ikke dette utviklere til å bruke f.eks UE5 til å lage et spill som kjører alt av UE5 finesser på full guffe og massevis av streaming, slik at dette "spillet" ikke er mulig å tilpasses dagens konsoller!

 

Men hvis dere mener jeg fremdeles mener at alt av PS5/XsX grafikk/gameplay vil være mulig på Xbox one/Switch etc fremdeles, så værsågod... sigh

 

Og verken min eller deres påstand er bevist enda, men jeg har henvist til flere kilder som peker i den retning jeg snakker om.

Endret av Lush
Lenke til kommentar

Det sier seg jo selv at et spill laget og optimalisert for series x eller ps5 ikke vil kunne kjøres på xbox one eller ps4 uten at utvikler må gjøre noe som helst. Om det så hadde vært tilfellet hadde vi jo ikke hatt mye bruk for ps5 og xsx ? 

så vidt jeg kan se skriver han heller ikke det? Skjønner ikke helt hvordan man klarer lese det en gang. 

Er ikke poenget så enkelt som at man i f.eks UE5 kan lage samme spillet til ps4 og ps5. Så bruker man de fancy funksjonene på ps5 utgaven og ikke fult så fancy greier på ps4 utgaven.  Er det ikke på denne måten utviklerne har laget samme spill på flere konsoller i alle år? :p Det har vel ikke blitt laget 2 spill fra bunn og opp av 2 forskjellige teams? 

edit: kom en post før min visst. 

edit2: fint oppsummert. Da hadde i det minste jeg tolket postene dine riktig hele veien. Jeg kan riktig nok ikke i nærheten av nok om UE, grafikkmotorer, spill design etc etc til å si at du har rett eller feil, men jeg hadde null problem med å skjønne hva du prøvde få frem :p

Endret av barezell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (9 minutter siden):

Det sier seg jo selv at et spill laget og optimalisert for series x eller ps5 ikke vil kunne kjøres på xbox one eller ps4 uten at utvikler må gjøre noe som helst. Om det så hadde vært tilfellet hadde vi jo ikke hatt mye bruk for ps5 og xsx ? 

så vidt jeg kan se skriver han heller ikke det? Skjønner ikke helt hvordan man klarer lese det en gang. 

Er ikke poenget så enkelt som at man i f.eks UE5 kan lage samme spillet til ps4 og ps5. Så bruker man de fancy funksjonene på ps5 utgaven og ikke fult så fancy greier på ps4 utgaven.  Er det ikke på denne måten utviklerne har laget samme spill på flere konsoller i alle år? :p Det har vel ikke blitt laget 2 spill fra bunn og opp av 2 forskjellige teams? 

 

Tildels så har spill i dag nesten blitt laget "2" ganger, spesielt når man f.eks bringer Doom 2016, Skyrim, Devil May Cry, Monster Hunter, The Witcher og fler over til f.eks Switch. Nintendo har gjort det så enkelt som mulig fra sin side, men det har tatt tid. Men med Switch så vi flere spill en noen gang hoppe over på Nintendo i tillegg til PS4, Xbox one.

Hele poenget mitt har jo vært at dette vil bli enda enklere med de nye moderne spill motorene som kommer nå som konsollene endelig får seg en oppgradering med HW som er mer likt x86 PC plattformen. Og dette har MS hatt stort fokus på. Og Sony har utelukket dette. :)

 

*da har jeg ikke vært på så ville veier som jeg nesten har trodd med de to andre, så bra du tok poenget mitt :) Vel jeg vil heller ikke si at jeg er en ekspert, men jeg følger flere tech sider, og youtubere og seff ordinære nyhetskanaler for dette. Så jeg mener jeg kan backe påstandene mine godt :) Som jeg har prøvd her ?

Endret av Lush
Lenke til kommentar
barezell skrev (33 minutter siden):

Det sier seg jo selv at et spill laget og optimalisert for series x eller ps5 ikke vil kunne kjøres på xbox one eller ps4 uten at utvikler må gjøre noe som helst. Om det så hadde vært tilfellet hadde vi jo ikke hatt mye bruk for ps5 og xsx ? 

så vidt jeg kan se skriver han heller ikke det? Skjønner ikke helt hvordan man klarer lese det en gang. 

Er ikke poenget så enkelt som at man i f.eks UE5 kan lage samme spillet til ps4 og ps5. Så bruker man de fancy funksjonene på ps5 utgaven og ikke fult så fancy greier på ps4 utgaven.  Er det ikke på denne måten utviklerne har laget samme spill på flere konsoller i alle år? :p Det har vel ikke blitt laget 2 spill fra bunn og opp av 2 forskjellige teams? 

Det stemmer.

Man kan fint lage spill slik man har gjort i alle år, men da kan ikke de nye spillene dra 100% av ytelsen til de nye konsollene.

De kan ikke oppnå 100% optimalisering.

 

Det er det lush påstår.

At nye game engines gjør all jobben for deg, slik at du lett kan lage et spill for ps5, og så bare skalere det ned til ps4, uten at dette skal gå ut over opplevelsen på ps5.

 

Dette har vi aldri sett i en konsoll generasjon.

Spill som er spesifikt laget for ps4 er langt mer avanserte enn spill som er delt mellom ps4 og ps3.

 

Bare sammenlign god of war eller horizon zero dawn med tredjepartsspill.

 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Lush said:

Sony uttalte at de IKKE vil at deres utviklere på PS5 eksklusive spill skal utvikle sine spill til andre plattformer som PS4.

Fordi dette vil sikre spillene deres yte best mulig på PS5. Så indirekte vil jo dette si at kryssplattform spill ikke vil kjøre like bra som det kan på XsX og på Xbox one. Dette mener jeg Sony egentlig vet er feil. Men siden vi alle har vært vandt med at dette før faktisk har vært tilfelle så høres det mye bedre ut å si. Jeg er ikke uenig i at PS5 eksklusive spill vil yte best på PS5, med denne metoden. Men at sikkert flere PS5 eksklusive spill kunne ha kommet til PS4, hvis de virkelig ville. 

Jeg sier at dette er en gammel tankegang, som ikke lenger er tilfelle med moderne motorer. Moderne spillmotorer vil la seg kjøre like bra på en PS5/XsX eller en eldre Xbox One/PS4.

Så du sier at Sony, en av de største aktørene i spillbransjen, med en haug spillstudioer under seg som lager noen av de mest avanserte grafikkmotorene i bransjen, ikke vet hva de snakker om? At de ikke har forstått hvordan "moderne motorer" funker?

Også påstår du at cross-gen spill har vært uvanlig før. Dette er ikke tilfellet. Ved alle generasjonsskifter har mange spill, både first og third party, vært cross-gen. PS1 til PS2, PS2 til PS3 også PS3 til PS4. F.eks AC Black Flag i 2013, de fleste FIFA og CoD osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Lush said:

Hele poenget mitt har jo vært at dette vil bli enda enklere med de nye moderne spill motorene som kommer nå som konsollene endelig får seg en oppgradering med HW som er mer likt x86 PC plattformen. Og dette har MS hatt stort fokus på. Og Sony har utelukket dette. :)

Jeg tror du undervurderer sterkt hvor "enkelt" dette er og Sony har da på ingen måte utelukket noe som helst. De bare påpeker at Sony sine utviklere kommer til å fokusere på den nye generasjonen og Sony kommer ikke til å stille krav til at spill som er laget til denne også skal kunne kjøre på gammalt ræl. Heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (32 minutter siden):

 

De kan ikke oppnå 100% optimalisering.

 

Hvorfor ikke? Om man lager en ps5 utgave, hvorfor blir den dårligere av at det også lages ps4 utgave? Det gir ingen mening for meg. Det er jo i såfall utvikler selv som velger lage ps5 utgaven dårligere for å gjøre porteringen enklere/billigere?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, barezell said:

Hvorfor ikke? Om man lager en ps5 utgave, hvorfor blir den dårligere av at det også lages ps4 utgave? Det gir ingen mening for meg. Det er jo i såfall utvikler selv som velger lage ps5 utgaven dårligere for å gjøre porteringen enklere/billigere?

Kost/nytte. Det kommer an på hvor mye tid, energi og krefter man skal legge i det. Å lage to spill tar dobbelt så lang tid som å lage ett spill. I en periode før PS5 får stor nok markedandel vil de fleste fokusere på å gi ut spill til begge plattformene. De vil da ikke fokusere på å utnytte PS5 fullt ut da dette ikke er lønnsom bruk av tid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (4 minutter siden):

Kost/nytte. Det kommer an på hvor mye tid, energi og krefter man skal legge i det. Å lage to spill tar dobbelt så lang tid som å lage ett spill. I en periode før PS5 får stor nok markedandel vil de fleste fokusere på å gi ut spill til begge plattformene. De vil da ikke fokusere på å utnytte PS5 fullt ut da dette ikke er lønnsom bruk av tid.

Jaja. helt opplagt det.  Jeg bare reagerer på "kan ikke" og "umulig" (fra en tidligere post). Som du skriver så er det jo utvikler som setter begrensningen ikke grafikkmotoren eller det å gi ut på begge konsoller.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...