NTB - digi Skrevet 1. juni 2020 Del Skrevet 1. juni 2020 Hydro bygger fabrikk for resirkulering av elbilbatterier i Fredrikstad Lenke til kommentar
Emil Skrevet 1. juni 2020 Del Skrevet 1. juni 2020 Det her er spennende!! Gigamarked i fremtiden 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 1. juni 2020 Del Skrevet 1. juni 2020 (endret) NTB - digi skrev (6 timer siden): «Hydro Volt AS kan håndtere aluminium fra brukte batterier som en del av vår helhetlige verdikjede for metall» Aluminium? Unnskyld? Aluminum har da aldri vært et problem å resirkulere. Dette gjør vi allerede. Aluminium er en ikke-nyhet. Hva med Litium, Kobolt, Mangan osv. som er inni cellene, ikke bare aluminiumskassa rundt? Og elektrolytt? Om dette anlegget ikke håndterer disse materialene, så er ikke dette et gjenvinningsanlegg for bilbatteri. Det er snarere en forvokst panteautomat for ølbokser! Endret 1. juni 2020 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 1. juni 2020 Del Skrevet 1. juni 2020 Resirkulere elbilbatterier? Jeg går ut ifra at Hydro fokuserer vell så mye og helst enda mer på litium, kobolt etc. enn bare på "aluminiumskassen" batteriene er montert inn i, men hvorfor bare elbilbatterier? Mer og mer tyder på at elbilbatteriene i nye elbiler nå holder like lenge som bilen de står i, så her bør Hydro fokusere på den store mengden med litiumbatterier som brukes i alt fra mobiler og laptoper til batteridriller og klipperoboter... 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. juni 2020 Del Skrevet 1. juni 2020 1P4XZQB7 skrev (51 minutter siden): Aluminium? Unnskyld? Aluminum har da aldri vært et problem å resirkulere. Dette gjør vi allerede. Aluminium er en ikke-nyhet. Hva med Litium, Kobolt, Mangan osv. som er inni cellene, ikke bare aluminiumskassa rundt? Og elektrolytt? Om dette anlegget ikke håndterer disse materialene, så er ikke dette et gjenvinningsanlegg for bilbatteri. Det er snarere en forvokst panteautomat for ølbokser! Hydro produserer aluminium og aluminiumsdeler, og strøm til produksjonen, det er det de har en næringskjede for, ikke kobolt lithium eller appelsiner. Det er derfor naturlig at de tar hånd om nettopp aluminiumen siden det er det de driver med. Andre som driver med andre metaller kan ta hånd om resterende materialer, og der kommer vel northbolt inn med sine samarbeidspartnere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2020 Del Skrevet 1. juni 2020 1P4XZQB7 skrev (58 minutter siden): Hva med Litium, Kobolt, Mangan osv. som er inni cellene, ikke bare aluminiumskassa rundt? Og elektrolytt? Om dette anlegget ikke håndterer disse materialene, så er ikke dette et gjenvinningsanlegg for bilbatteri. Det er snarere en forvokst panteautomat for ølbokser! Aluminium er en del av cellekjemien i NCA litium-batterier, så aluminium er ikke bare "emballasje". 2 Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 2. juni 2020 Del Skrevet 2. juni 2020 En naturlig utvikling. Nå som kritisk masse i form av nok som skal resirkuleres etter hvert blir tilgjengeli, er det bare naturlig at det også kommer løsninger for resirkulering og gjenvinning av materialene i disse batteriene. Foreløping har batteriene holdt over all forventning. Skulle det vise seg at det blir et marked for utskifting av batterier så vil det helt sikkert komme ettermarkedsløsninger for det også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå