Gå til innhold

Problemer med støy ved film-opptak med Exilim Z3

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et Casio Exilim Z3 til jul, og er veldig fornøyd.. Ett problem har jeg derimot kommet over, og det er at når man tar film-opptak med kameraet, bråker zoomen veldig! Det kommer høy "klikke-lyd" når kameraet zoomer under filming, og dette ødelegger fullstendig lyd-gjengivelsen i enkelte deler av filmen.

Er det noe galt med akkurat mitt kamera, eller er dette normalt? Helt bra er det iallefall ikke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk et Casio Exilim Z3 til jul, og er veldig fornøyd.. Ett problem har jeg derimot kommet over, og det er at når man tar film-opptak med kameraet, bråker zoomen veldig! Det kommer høy "klikke-lyd" når kameraet zoomer under filming, og dette ødelegger fullstendig lyd-gjengivelsen i enkelte deler av filmen.

Er det noe galt med akkurat mitt kamera, eller er dette normalt? Helt bra er det iallefall ikke!

Dette er helt naturlig tror jeg, siden mikrofonen sjelden kan stå særlig langt unna linsen på et så kompakt kamera. På mitt kamera (Olympus C730) har de til og med fjernet muligheten for optisk zoom under filming med lyd - man må velge enten zoom eller lyd. Rett og slett fordi zoom lager bråk.

Løsningen er å zoome ferdig FØR man begynner å filme - eller droppe zoominga. Eventuelt å bevege seg nærmere i stedet for å zoome.

Lenke til kommentar
Vel, om jeg klarte å få slått av autozoomen hadde det vært en bra løsning det, men finner ikke ut hvordan... vet ikke om det er mulig engang

Hva er autozoom?

På mitt kamera har jeg en knapp for å zoome ut og inn, og hvis jeg holder meg langt unna den er det ikke noe problem.

Er det autofokus du mener?

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Vel, om jeg klarte å få slått av autozoomen hadde det vært en bra løsning det, men finner ikke ut hvordan... vet ikke om det er mulig engang

Autozoom? Virker som du gjør den klassiske nybegynnerfeilen og blander zoom og fokus.

Zoom trekker objektet nærmere deg. Her trykker du på en knapp for å zoome, og du behøver derfor ikke slå den av for å hindre at du zoomer.

Fokus bestemmer hvor langt unna det skal være skarpt, og denne stiller seg vanligvis automatisk etter hva som er nærmest. Om denne lager så høye klikkelyder når den stiller seg, at det ødelegger for lyden på opptaket, virker det som det er noe seriøst feil med kameraet ditt. Høyeste lyden jeg har hørt fra fokus på digitale kompaktkamera, er noen Nikon modeller som kommer med små klikkelyder når du begever kamera så mye at det vil skifte fokus. Det var dog ikke så mye at det ville ødelagt ett lydopptak.

På slike små kamera er det relativt sjelden at du kan slå over til manuell fokus slik at kameraet ikke fokuserer automatisk. Du må nok enten leve med lyden, om den virkelig skal være der, eller levere det inn til en sjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...