Gå til innhold

Trøbbel

fugasti

Anbefalte innlegg

:dribble: Heisann, experter i det vide land. Jeg trenger hodene deres... :dribble:

Vel, det begynte med at jeg skulle innstallere driverne til min gamle agfa scanner, for å lage noen 'billige julegaver'. Det jeg ikke fikk med meg, var at driver-cd'en ikke hadde støtte for xp. Resultatet ble at flere systemfiler ble ødelagt, og jeg måtte formattere hd.

Dette ble utført, og maskinen oppførte seg normalt igjen. Deretter skulle jeg sette inn min gamle floppy- disk for å reinnstallere modem-driverne mine. I den forbindelse måtte jeg fjerne minnekortet mitt, for å komme til. Dette ble deretter satt på, og maskinen ble startet. Og da var det svart, gitt... Skjermen er helt ny og virker( testet), men indikatorlampa på denne skiftet aldri til grønt. Harddisken spinner et par runder, og det samme gjør cd-rom'en. Cpu-vifta går. Ellers så skjer det ikke mye. Bios'en lastes m.a.o ikke.

Spørsmål:

Hvis minnebrikken er gåen, så skal fremdeles biosen starte opp???

Hvis skjermkortet er kaputt, vi jeg da få opp noe som helst av feilmeldinger, etc på skjermen?

Kan det evt være et problem med bios'en? Har sett andre steder her på forumet at det går an å jumper-flashe rom'en. Hva bør jeg se etter i den forbindelse? (ingen jumpere i nærheten av bios-chip'en) Er det noen spesielle koder på disse 'jumper- pins'?

Vil det å fjerne batteriet for en stund kanskje løse dette problemet?

Har ikke så inngående peiling på data, så det er kanskje noe jeg har oversett ellers...

Håper på gode svar. Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste teknikken er elimineringsmetoden...

Prøv å strte pc'en med minimalt av hardware inni. Skjermkort,ram og cpu er nok...

Sett så inn igjen en og en del, inntil maskinen ikke starter...

Hvis pc'en ikke skulle starte med minimalt oppsett, så må du prøve å skaffe deler som du vet funker, og prøve dem...

Når det gjelder BIOS, så er det som regel en jumper for å slette alle BIOS instillinger. Det står som regel Clear CMOS eller noe lignende ved siden av jumperen. Jumperen kan vel egentlig være hvor som helst, men er vel som oftest i nærheten av batteriet.

På noen hovedkort kan du slette BIOS instillingene ved hjelp av å holde inne Insert eller F1...

Det skal også gå ann å ta ut strømmkontakten og ta ut batteriet av havedkortet i en 5 minutters tid..

Det beste er vel egentlig å finne manualen til hovedkortet og lese litt....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...