Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

1 hour ago, oophus3do said:

For du trur vell ikke fremdeles at Tesla ikke hadde muligheten til å bli med i å utvikle en standard - som hadde sin første draft i 2010, og var et tema før dette også? 

Interessant... Ifølge Wikipedia, ble standarden foreslått i oktober 2011, altså rimelig sent i utviklingsprosessen for Model S: 
Fra Wikipedia:

The proposal for a "Combined Charging System" (CCS) was published at the 15th International VDI-Congress of the Association of German Engineers on 12 October 2011 in Baden-Baden. CCS defines a single connector pattern on the vehicle side that offers enough space for a Type 1 or Type 2 connector, along with space for a two-pin DC connector allowing charging at up to 200 Amps. Seven car makers (Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche and Volkswagen) agreed to introduce CCS in mid-2012.[6][7] The prototype implementations for up to 100 kW were shown at EVS26 in Los Angeles in May 2012.[8] DC charging specifications in the IEC 62196-3 draft give a range up to 125 A at up to 850 V.[9]
(https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System)

Første prototype for inntil 100 kW (som var lavere enn hastigheten Tesla lanserte) ble vist frem i mai 2012, som var etter produksjonsstart for Model S. -Så jeg kunne godt tenke meg å se en lenke til det draftet du mener var tilgjengelig i 2010, og som du tydeligvis synes Tesla skulle veddet hele sin eksistens på...

Quote

Er Tesla interessert i å delta i å bruke tid og penger for å forbedre en standard, slik de andre deltar i - for et felles formål?

Ja, Tesla er medlem av Charin, og har vært det siden 2016. Charin er organisasjonen som eier CCS-standarden, og som jobber for videreutvikling av standarder for ladeinfrastruktur.

Det refereres stadig til at "Tesla kan ikke ha invitert selskaper til å bruke nettverket deres på ordentlig". Kan noen vise til en eneste bilprodusent som antyder at de har kontaktet Tesla om dette, og fått svar om at det blir for dyrt, vanskelig, eller noe sånt? Er det ikke veldig merkelig at Tesla offentlig hevder at alle er invitiert til å være med på Tesla sitt ladenettverk mot å dele kostnader, og så er det INGEN som hverken hopper på, eller noensinne uttaler at vilkårene Tesla stiller er håpløse? De andre produsentene er jo reltaivt gode på å kritisere Tesla til stadighet?

Forøvrig, som Tesla-eier, vil jeg påpeke at Tesla er langt fra perfekt. Jeg trives ekstremt godt med bilen min, men den har vært på verksted minst fire ganger på fire år, litt mer enn min forrige bil. Elon Musk virker som en ekstremt god leder på et teknisk nivå, men har (som de fleste mennesker) også en del svakheter. Jeg synes for eksempel ikke hans håndtering av koronakrisen har vært bra! Når det gjelder hvordan fabrikkarbeidere behandles, følger det rimelig typisk amerikansk standard, hverken bedre eller verre. Dessverre har ikke USA et system hvor det er vanlig å permittere folk med lønn, eller å si at "hvis du ikke tør komme på jobb, er det greit". Det er en utfordring med det amerikanske systemet, som har rimelig lite med Musk og Tesla å gjøre. Kunne Tesla vært bedre enn "typisk amerikansk"? Ja, det kunne de, og med en uttalt filosofi om å gjøre verden til et bedre sted, burde de kanskje det. -Men dette er selvfølgelig rimelig langt unna hva rapporten til Sandy Munro omhandler.
 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (19 minutter siden):

Nei, tror ikke de er interessert i det enda. 

Fint, da slipper vi å se argumentet om at de måtte starte før alle andre, siden det på ingen måte stemmer. CCS standarden ble som sagt første gang sluppet i 2010 med samtaler og arbeid ei god stund inn i forveien. Nissan var også allerede igang med å lage et nettverk før Tesla. 

Complexity skrev (20 minutter siden):

De har bygget det største og beste ladenettverket ut av egen lomme, og vil nok fortsette med det. 

Jeg vet hvor jeg mener det ligger mest verdi bak  ihvertfall. De andre betaler mye for R&D for en standard absolutt alle kan benytte som til stadighet blir bedre og bedre. Det betyr at nye fremtidige elbilfirma har ei sjanse, noe de ikke ville hatt om vi kun hadde Tesla. 

Firma som Byton, NIO, Piëch, Faraday, Lucid, Canoo, Rivian etc kan prise seg lykkelige for at noen tenker på fellesskapet siden Tesla's CEO kun tenker på seg selv og egen aksjepris med påfølgende bonuser i sin fremtreden. 

Complexity skrev (25 minutter siden):

Så får de andre være grinete for at de ikke hev seg med på lasset i starten.

Hva vil det tilsi egentlig? Hvor mye ville Tesla ha tatt seg betalt for å lease ut deres løsninger? Ikke bare måtte de nevne firmaene betale for utstyr Tesla tjener på ved ladestasjonene, men i bilene også. Du forstår forhåpentligvis hvorfor 0% har valgt å inngå i en slik avtale? Akkurat som om den avtalen er reell i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Oklo skrev (16 minutter siden):

Interessant... Ifølge Wikipedia, ble standarden foreslått i oktober 2011, altså rimelig sent i utviklingsprosessen for Model S: 
Fra Wikipedia:

The proposal for a "Combined Charging System" (CCS) was published at the 15th International VDI-Congress of the Association of German Engineers on 12 October 2011 in Baden-Baden.

Hva betyr det at en "proposal" er til stedet i 2011? Hvor mange år brukte dem på å bygge opp denne for å kunne presentere den? 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Hva betyr det at en "proposal" er til stedet i 2011? Hvor mange år brukte dem på å bygge opp denne for å kunne presentere den? 

Godt poeng, så det kan godt ha eksistert en tidlig draft i 2010. -Men sent i 2011 eksisterte det foreløpig kun et forslag. Ingen prototype var bygget enda, og ladehastigheten på dette forslaget var fremdeles under det som var målet til Tesla på det tidspunktet. Synes du det høres smart ut å basere eksistensgrunnlaget sitt på et tidlig draft (som ingen på det tidspunktet kunne vite om ville bli en realitet) med dårligere spesifikasjoner enn det de hadde satt seg som mål?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus3do said:

Fint, da slipper vi å se argumentet om at de måtte starte før alle andre, siden det på ingen måte stemmer. CCS standarden ble som sagt første gang sluppet i 2010 med samtaler og arbeid ei god stund inn i forveien. Nissan var også allerede igang med å lage et nettverk før Tesla. 

Tesla viste frem en kjørbar prototype av Model S i 2009. Du tror ikke de og la planene om ladestasjoner før denne tid? 

 

2012-tesla-model-s--waiting-for-our-90-second-ride_100180610_h.jpg

Nissan sitt ladenettverket består vel av CHAdeMO ladere antar jeg siden det er det Nissan bruker? Er de noe bedre da når kun asiatiske bilmerker kan bruke deres ladere?

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 minutt siden):

Godt poeng, så det kan godt ha eksistert en tidlig draft i 2010. -Men sent i 2011 eksisterte det foreløpig kun et forslag. Ingen prototype var bygget enda, og ladehastigheten på dette forslaget var fremdeles under det som var målet til Tesla på det tidspunktet. Synes du det høres smart ut å basere eksistensgrunnlaget sitt på et tidlig draft (som ingen på det tidspunktet kunne vite om ville bli en realitet) med dårligere spesifikasjoner enn det de hadde satt seg som mål?

Om Tesla da mente de hadde en overlegen teknologi, så kunne de ha oppdatert og "solgt inn" dette for standarden, med ønske at den skulle støtte høyere hastigheter. Slik man normalt gjør. 

Det er dog ingenting som tilsier at Tesla var delaktig i å utvikle en standard, siden deres plan uansett følger Silicon Valley prinsipper med å låse kunder til seg selv. Er man heldig, så kan oppturen være enorm om man får det til. Dog det kan også smelle den andre veien om det går den andre veien for tidlig til at man tvinger inn en standard før firmaet er levedyktig. 

Det faktum at Tesla nå velger å gå inn i nye markeder uten å ta for seg dette igjen, tyder på at planen har vært den samme lenge, og at de fremdeles følger den planen. I Kina så dupliserer dem et ladenettverk som allerede står der, og man setter seg opp i direkte konkurranse med andre elbiler fremfor å sørge for at fossile biler i større grad skiftes ut. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Tesla viste frem en kjørbar prototype av Model S i 2009. Du tror ikke de og la planene om ladestasjoner før denne tid? 

Alle forutsetningene for å delta i å utvikle en åpen standard lå der når CCS samtidig ble "draftet". Både Teslas løsning og CCS kommer fra Type 2 av en god grunn, så det ligger null tvil om at Tesla fulgte med. Hele poenget til Tesla var jo å slå "standarden" med 20kW for å skape PR og blest. Hadde standarden endt opp med 80kW maks-ladeeffekt, så hadde vell Tesla puttet seg selv på 100kW eller lignende. Poenget og planen til Tesla var aldri å samarbeide her. Det var å "slå" den for egen vinst. 

Complexity skrev (13 minutter siden):

Nissan sitt ladenettverket består vel av CHAdeMO ladere antar jeg siden det er det Nissan bruker? Er de noe bedre da når kun asiatiske bilmerker kan bruke deres ladere?

Argumentet for å ikke utnytte CHAdeMO er pga andre årsaker med en verdikjede som atter igjen står låst fast fra østen, med null kontroll for ei såpass stor bråta med bilprodusenter som EU faktisk innehar. 

Det blir som om EU skulle brukt Firewire som standard over USB med null kontroll der Apple stod ved spakene alene. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Fiks strukturen og regelverket for ladenettverk først og fremst, så blir det en bedre verdenen for oss alle. Det burde ikke spille noen rolle om folk kjøper Ioniq eller M3 så lenge de erstatter tilsvarende fossile varianter. Problemet er at Tesla tar plass som ikke kan brukes for en stadig større andel elbiler. 

Fordelen med en standard, er at man ikke er avhengig av et en ladetilbyder står ansvarlig for å dekke hele land. Da kan du fint ha familie-bedriften Hansen som styrer sitt ladenettverk i sin by, mens Andersen har nettverket i neste by. Begge støtter uansett en standard, slik at alle elbiler (optimalt sett) kan kjøre fra by til by helt uavhengig av hvem som tilbyr nettverket. 

Denne logikken kan da umulig være vanskelig å forstå? 

Ikke noe galt i logikken i seg selv, det er masse slik jeg skulle ønske var annerledes. Men skal Tesla dra lasset for alle andre, når de andre ikke investerer i samme grad? Det ser ikke ut som tyskerne planlegger utbygging i nord-Norge f.eks, skulle de satt en stopper for Tesla da? Husk at VAG (eksempel) ikke egentlig vil ha noe av dette i det hele tatt, de er tvunget inn i det av tidligere kardinalfeil. 

Tesla bygger ut mer enn alle andre og historien sier at de andre fabrikantene ikke ønsket dette, når forslaget lå på bordet. Skal det være Tesla som betaler - for andre for at du skal stå på en SC med din eGolf, eller skal Tesla bruke det som en gulrot for å få kunder til seg selv, når de står for kosten på nettverket selv? Vi f.eks om selskaper som bevist jukset og svindlet med dieselmotorer i stedet for å rette fokuset over på fremtiden, som er elbiler. Hvis VAG putta de pengene de svindlet til seg og senere måtte betale i bøter og heller putta det i ladenettverk og elbiler, så hadde Tesla bedt på sine knær om å få være med. Men slik gikk det ikke. Og jeg skjønner frustrasjonen din, jeg hadde vært forbanna om jeg hadde en eGolf jeg også, særlig om jeg hadde sett for meg lengre turer med den.

Ionity bygger ut der som Tesla stortsett er (i Norge i alle fall - og i mindre grad) så da kan du jo stå der? Jeg veit det er dyrt, men du har jo valgt det selv, for du visste jo om det? Hvorfor sutre over dette i det hele tatt? Du HATER jo Tesla for alt det det er verdt uansett ?‍♂️

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Om Tesla da mente de hadde en overlegen teknologi, så kunne de ha oppdatert og "solgt inn" dette for standarden, med ønske at den skulle støtte høyere hastigheter. Slik man normalt gjør. 

Ja, så du mener at Tesla, en liten produsent, som inntil da kun hadde produsert en eneste modell, basert stort sett på ferdig innkjøpte komponenter, skulle fortelle de mektige herrene i Charin at de tar feil, og at det er bedre å gjøre det på deres måte? -Og bli ferdig med diskusjonen før de skulle begynne å bygge ladenettverket sitt, som de hadde uttalt var en nødvendighet for å kunne selge Model S? Høres litt lite logisk ut for meg...

Quote

Det er dog ingenting som tilsier at Tesla var delaktig i å utvikle en standard, siden deres plan uansett følger Silicon Valley prinsipper med å låse kunder til seg selv. Er man heldig, så kan oppturen være enorm om man får det til. Dog det kan også smelle den andre veien om det går den andre veien for tidlig til at man tvinger inn en standard før firmaet er levedyktig. 

Nei, Tesla var ikke medlem i Charin på det tidspunktet. Jeg kjenner ikke kriteriene for å bli medlem hos Charin, men gjetter på at det må søkes om, og at det koster penger. -Noe Tesla selvfølgelig ikke hadde på det tidspunktet. På noen områder "låser" Tesla kundene, samtidig som ryktet om denne lock-in er overdrevent. Jeg var innom et verksted for å få fylt på AC-væske på min Tesla, og fikk til svar at Tesla hadde spesialnipler,  og at de kunne ikke bytte bremseklosser på min bil en gang, uten at den måtte inn til Tesla og omprogrammeres. Det er en kjensgjerning at mange Tesla-eiere bytter bremseklosser selv. Jeg dro til et annet verksted og fikk fylt AC-væske. "Spesialnippelen" var standardnippelen for r1234a - kjølemdiumet som benyttes.

Quote

Det faktum at Tesla nå velger å gå inn i nye markeder uten å ta for seg dette igjen, tyder på at planen har vært den samme lenge, og at de fremdeles følger den planen. I Kina så dupliserer dem et ladenettverk som allerede står der, og man setter seg opp i direkte konkurranse med andre elbiler fremfor å sørge for at fossile biler i større grad skiftes ut. 

Har du referanse til at de dupliserer et nettverk som allerede eksisterer og er mer enn godt nok utviklet til å ta imot flere biler? Leverer dette ladenettverket de samme 250 kW (eller mer) som Tesla sine ladere? Sist jeg sjekket, hadde Kina en helt egen standard for ladenettverk, GB/T, og produsenter er lovpålagt å ha porter for disse laderne på nye biler. Hvis jeg husker korrekt, har Tesla valgt å ha standard CCS-port i tillegg for Supercharging, slik at de slipper å utvikle helt egne Superchargers for Kina. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Complexity said:

Nei, tror ikke de er interessert i det enda. 

De har bygget det største og beste ladenettverket ut av egen lomme, og vil nok fortsette med det. 

Så får de andre være grinete for at de ikke hev seg med på lasset i starten.

Det var ingenting å 'hive seg på', teslas såkalte invitasjon til andre var en skinnmanøver, et markedsføringsstunt. Ikke noe som var seriøst ment.

Å ikke kopiere tesla tror jeg nok de fleste bilprodusenter er såre fornøyd med. Teslas biler og ladenettverk er betalt for av investorer, tesla tjener fortsatt ikke penger selv etter at de satte i gang sin virksomhet i starten av en av tidenes lengste sammenhengende oppgangsperioder i markedet. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Men skal Tesla dra lasset for alle andre, når de andre ikke investerer i samme grad?

På hvilken måte drar Tesla lasset for noen som helst andre her? Er det riktig at de som utviklet og brukte penger på å lage en standard skal dra lasset for alle andre da? De har R&D utgifter på standarden kontinuerlig slik at nye elbilfirma som jeg nevnte tidligere har ei sjanse. 

Om Tesla var den eneste tilbyderen, så ville Tesla vært alene. Tesla drar ikke lasset til noen andre enn seg selv. Den ryggsekken bærer alle de andre seg i mellom for å støtte all mulig utvikling i fremtiden for dem selv, og for alle nystartede bedrifter som ønsker å lage elbiler. Selv Tesla måtte hoppe på standarden når sin løsning ikke lengre var god nok for TM3. 

bshagen skrev (1 time siden):

Det ser ikke ut som tyskerne planlegger utbygging i nord-Norge f.eks, skulle de satt en stopper for Tesla da?

Hæ? Hva slags logikk er det du fører her? Tesla ville da kunne produsert nøyaktig like mange stasjoner som de uansett gjør om de i tillegg gav muligheter for andre å koble seg på. 

 

bshagen skrev (1 time siden):

Ionity bygger ut der som Tesla stortsett er (i Norge i alle fall - og i mindre grad) så da kan du jo stå der? Jeg veit det er dyrt, men du har jo valgt det selv, for du visste jo om det? Hvorfor sutre over dette i det hele tatt? Du HATER jo Tesla for alt det det er verdt uansett ?‍♂️

Klarer du seriøst ikke holde deg til argumentene? Du fikk en haug poster slettet igår, og du starter igjen med tøyset ditt. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sverreb said:

Det var ingenting å 'hive seg på', teslas såkalte invitasjon til andre var en skinnmanøver, et markedsføringsstunt. Ikke noe som var seriøst ment.

Har du noen slags dokumentasjon på dette? Tesla gikk jo rimelig høyt ut, og sa at det var åpen invitasjon til andre produsenter å kaste seg på. Synes du virkelig ikke det er rart at INGEN andre bilprodusenter har kommentert det? -Og ikke i ett eneste intervju nevnt i en bisetning at Tesla hadde urimelige krav? Her har de latt Tesla bygge seg en kjempefordel, og blant all kritikken andre bilprodusenter har kommet med mot Tesla, har ingen nevnt at kravene for å bli med på ladenettverket er urimelig? Jeg VET ingenting om dette, men all logikk jeg kjenner til, tilsier at INGEN har henvendt seg til Tesla for å prøve å få benytte deres ladenettverk. Skaff meg gjerne bevis, eller i det minste indisier på at jeg tar feil på dette...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:
1 hour ago, oophus3do said:

Fint, da slipper vi å se argumentet om at de måtte starte før alle andre, siden det på ingen måte stemmer. CCS standarden ble som sagt første gang sluppet i 2010 med samtaler og arbeid ei god stund inn i forveien. Nissan var også allerede igang med å lage et nettverk før Tesla. 

Tesla viste frem en kjørbar prototype av Model S i 2009. Du tror ikke de og la planene om ladestasjoner før denne tid? 4

Det finst ein standard for DC-lading gjennom Type2 utan den klumpete CCS-kontakten.  Standarden vart publisert i 2011, rett før dei fyrste Model S kom til Europa.  Tesla tok i bruk den, sidan han har støtte for den ladeeffekten som Model S og Model X kan ta.  Europeiske produsentar valde å gå for kun den andre, sjølv på bilar som slett ikkje har bruk for det, og støttar med vilje ikkje standarden for DC-lading.  Med tre standardar for DC-lading valde altso Tesla å bruke den enklaste som i tillegg støttar AC-lading med tre fasar (Type2).  Etterpå valde dei europeiske produsentane å sabotere standarden for DC-lading med Type 2 ved å nekte å implementere den standarden i sine bilar, og heller gå for CCS2 som vart publisert i 2014.  Truleg fordi dei då hadde eit sterkt ynskje om at elbilen skulle mislukkast, og det minste dei kunne gjere var å plage kundane sine med den klumpete frankenpluggen for 40 kW "hurtiglading" og sabotere for Tesla på same tid.

 

Etter at alle andre valde frankenplug har Tesla skifta.  Dei sparer òg nokre tusenlappar på kvar bil ved å droppe støtte for DC-lading gjennom Type2, som dei er åleine om å støtte, DC-mid her:

File:Typ2.jpg

Somme standardorganisasjonar har krav om at det skal eksistere minst to uavhengige implementasjonar basert på framlegget til standard før standarden vert vedteken.  Det er ein viktig del av kvalitetssikringa, sidan feil kan lukast ut og uklåre spesifikasjonar kan klårgjerast.  Tesla gjorde sovidt eg veit den fyrste implementasjonen av DC-lading gjennom Type2, og deltok soleis i ein veldig viktig del av standardiseringsarbeidet.  Resten gjorde berre papirarbeid, med unnatak av Menneskes som produserte sjølve kontakten.

Quote

Nissan sitt ladenettverket består vel av CHAdeMO ladere antar jeg siden det er det Nissan bruker? Er de noe bedre da når kun asiatiske bilmerker kan bruke deres ladere?

Tesla kan òg bruke ChaDeMo via eit adapter, som einaste bilmerke utan ChaDeMo-kontakt.  Tesla er sovidt eg veit den bilen som støttar lading frå desidert flest kjelder og standardar.  Har du ein ladestasjon eller ein kontakt med straum i, får du stort sett lada direkte eller gjennom ein adapter.  Ein god eliminator av rekkjeviddeangst.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (4 minutter siden):

Ja, så du mener at Tesla, en liten produsent, som inntil da kun hadde produsert en eneste modell, basert stort sett på ferdig innkjøpte komponenter, skulle fortelle de mektige herrene i Charin at de tar feil, og at det er bedre å gjøre det på deres måte? -Og bli ferdig med diskusjonen før de skulle begynne å bygge ladenettverket sitt, som de hadde uttalt var en nødvendighet for å kunne selge Model S? Høres litt lite logisk ut for meg...

Poenget med en åpen standard er da nettopp slike ting som dette. Du kan være så liten du bare vil du, og komme med forslag. Er løsningen bedre, så blir det selvfølgelig vurdert. Du trenger ikke engang ha produsert en bil, eller ha planer om å produsere biler. 

I ettertid så har Tesla kapitulert sin løsning til fordel for CCS her i Europa. 

 

Oklo skrev (7 minutter siden):

Har du referanse til at de dupliserer et nettverk som allerede eksisterer og er mer enn godt nok utviklet til å ta imot flere biler? Leverer dette ladenettverket de samme 250 kW (eller mer) som Tesla sine ladere? Sist jeg sjekket, hadde Kina en helt egen standard for ladenettverk, GB/T, og produsenter er lovpålagt å ha porter for disse laderne på nye biler. Hvis jeg husker korrekt, har Tesla valgt å ha standard CCS-port i tillegg for Supercharging, slik at de slipper å utvikle helt egne Superchargers for Kina. 

Trenger du referanse? Bruk logikken. Tesla går inn i Kina som allerede har et etablert elbilsatsning med egen lade-infrastruktur. De har nettopp økt målene for sin standard for å støtte 900kW lading, så det står ikke på teknologien. De støtter også V2G og har gjort det i årevis. Alikavell velger Tesla å gå inn i landet for å bygge sin lukkede løsning, samtidig som de installerer 2 støpsler i bilene sine, slik at Teslaene kan lade på infrastruktur de ikke har vært delaktig i å bygge ut, samtidig som de også har sin proprietære kontakt ved siden av. 
maxresdefault.jpg

Alle argumentene dere utnytter falt i grus. Det er feil at Tesla skal betale for andres ladenettverk, mens det er greit at Tesla gjør det overalt ellers - samtidig som de fremdeles bygger et lukket nettverk som ikke hjelper formålet i landet de går inn i. 

Som jeg har sagt før: Tesla er blitt en bremsekloss i satsingen på elbiler globalt sett, og det eneste de gjør er å konkurrere mot andre elbiler først og fremst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Poenget med en åpen standard er da nettopp slike ting som dette. Du kan være så liten du bare vil du, og komme med forslag. Er løsningen bedre, så blir det selvfølgelig vurdert. Du trenger ikke engang ha produsert en bil, eller ha planer om å produsere biler. 

I ettertid så har Tesla kapitulert sin løsning til fordel for CCS her i Europa. 

 

Trenger du referanse? Bruk logikken. Tesla går inn i Kina som allerede har et etablert elbilsatsning med egen lade-infrastruktur. De har nettopp økt målene for sin standard for å støtte 900kW lading, så det står ikke på teknologien. De støtter også V2G og har gjort det i årevis. Alikavell velger Tesla å gå inn i landet for å bygge sin lukkede løsning, samtidig som de installerer 2 støpsler i bilene sine, slik at Teslaene kan lade på infrastruktur de ikke har vært delaktig i å bygge ut, samtidig som de også har sin proprietære kontakt ved siden av.

Så, ingen referanser, altså. -Bare din egen logikk. -Så du vet ikke noe om dagens kapasitet på ladenettverk i Kina, hvor mange ladepunkter som kan gi over 150 kW (eller 250 kW, som er max ladeeffekt på Model 3), eller noe sånt? -Bare at det er laget "mål" for GB/T om å lade på inntil 900 kW. -Altså på ladere som enda ikke fysisk eksisterer. Forslaget går forøvrig samtidig ut på å gjøre GB/T kompatibelt med Chademo.

Tesla måtte legge til en ekstra ladeport på Model S og X før de fikk lov til å selge biler i Kina. Uavhengig av ladenettverk, er alle bilprodusenter pålagt å kunne lades via GB/T. -Så at de kan lade på infrastruktur de selv ikke har satt opp, er ikke "sniking", det er bare at de følger lover og regler.

På Model 3 kom det ny batterikapasitet, som tillater høyere ladehastighet, og Tesla måtte endre på ladeplugg for å kunne støtte disse hastighetene. -Og når de måtte det, valgte de selvfølgelig den standarden som eksisterer, og som ligger an til å bli standard i store deler av verden. -Og til og med det velger du da å omtale i negative ordelag, som "Tesla har kapitulert sin løsning". 

Når man har bestemt seg for en sannhet, finnes det mange måter å argumentere for at man har rett. -Men for meg fremstår det som at en del av argumentene dine er ekstremt tynne. Når du argumenterer, så er det noen ting som er greit å ta med seg:

  • I 2009 mens Tesla utviklet Model S, var de en ekstremt liten produsent, med dårlig økonomi, som de andre bilprodusentene lo av, og kalte "døgnflue".
  • Jeg visste ikke det som ble nevnt over her, med at det fantes en DC-standard på Mennekes-plugg, men uavhengig av det, var det ingen som i 2010-2012 visste med sikkerhet hvilken hurtigladingsstandard somville bli gjeldende i Europa.
  • Tesla var veldig tydelige på at de leverte biler som er egnet for lange turer. Det vil si at du alltid skal få ladet i god hastighet, uten å måtte stå nevneverdig i kø. Det vil si at de fleste ladenettverk som eksisterte da, og de fleste andre enn Tesla sitt i dag, er for dårlige. (Prøv å lese artikkelen om han som prøvde å kjøre en Taycan ned til Spania fra Norge.)
  • Tesla er fokusert på å holde kostnader ( og dermed antall varianter av de produktene de har) nede.

Som nevnt i tidligere diskusjoner, vil jeg ikke bli overrasket hvis Tesla etterhvert åpner sine ladenettverk for andre. Før 2019 har ikke det vært fysisk mulig uten å gjennomføre større fysiske ombygginger, ettersom de benyttet annen plugg enn andre produsenter, men etterhvert som SuperCharger v3 nå er ferdig utviklet, og har gått over i ren utrullingsmodus, vil jeg anta at de teamene som håndterer Supercharger har mulighet til å fokusere på muligheter for å slippe andre til.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 minutt siden):

Så, ingen referanser, altså. -Bare din egen logikk.

Du fikk et nydelig bilde for hva som skjer når Tesla ikke trenger "brøyte" vei, men går inn i et segment hvor elbiler har eksistert i flere år allerede, med et allerede oppført ladenettverk. De går ikke inn for å hjelpe, de går inn for å konkurrere og ta markedsandeler bort fra andre elbiler i større grad enn hva vi faktisk burde ha fokus på. 

Oklo skrev (2 minutter siden):

Tesla måtte legge til en ekstra ladeport på Model S og X før de fikk lov til å selge biler i Kina. Uavhengig av ladenettverk, er alle bilprodusenter pålagt å kunne lades via GB/T.

Så hvorfor ikke hjelpe landet med å videreutvikle GB/T ladenettverket, og bruke den pluggen istedenfor når den først uansett er etablert der? Det at Tesla setter opp nye stasjoner hjelper 0% av elbilflåten som allerede er der. 

Oklo skrev (4 minutter siden):

På Model 3 kom det ny batterikapasitet, som tillater høyere ladehastighet, og Tesla måtte endre på ladeplugg for å kunne støtte disse hastighetene. -Og når de måtte det, valgte de selvfølgelig den standarden som eksisterer, og som ligger an til å bli standard i store deler av verden. -Og til og med det velger du da å omtale i negative ordelag, som "Tesla har kapitulert sin løsning". 

Så det å være en piraya for å utnytte arbeid og utvikling andre har betalt for er greit, men samme argumentasjon brukes mot det at andre skal få lade hos Tesla sitt nettverk. 

Greit dobbeltmoral. 

Oklo skrev (5 minutter siden):

I 2009 mens Tesla utviklet Model S, var de en ekstremt liten produsent, med dårlig økonomi, som de andre bilprodusentene lo av, og kalte "døgnflue".

Relevanse? 
https://www.charinev.org/membership/members-of-charin-ev/

Du trenger ikke selge biler for å ha interesser av å videreutvikle den standarden, som du ser i medlemmene der hvor du har en haug av firma som aldri har lagt en bil. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Det var ingenting å 'hive seg på', teslas såkalte invitasjon til andre var en skinnmanøver, et markedsføringsstunt. Ikke noe som var seriøst ment.

Dette er selvfølgelig noe du kan dokumentere...? Eller?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Du fikk et nydelig bilde for hva som skjer når Tesla ikke trenger "brøyte" vei, men går inn i et segment hvor elbiler har eksistert i flere år allerede, med et allerede oppført ladenettverk. De går ikke inn for å hjelpe, de går inn for å konkurrere og ta markedsandeler bort fra andre elbiler i større grad enn hva vi faktisk burde ha fokus på. 

Så hvorfor ikke hjelpe landet med å videreutvikle GB/T ladenettverket, og bruke den pluggen istedenfor når den først uansett er etablert der? Det at Tesla setter opp nye stasjoner hjelper 0% av elbilflåten som allerede er der. 

Vel, nei, jeg fikk ikke "et nydelig bilde". Jeg fikk et uklart bilde av en situasjon som jeg føler jeg hadde et klarere bilde av selv. Jeg vet ikke om du noensinne har jobbet med salg, men jeg mener å ha sett at du har kritisert Musk for at Tesla enda ikke har gjennomført kyst-til-kyst på Autopilot. Å begynne å selge biler i Kina hvor man sier at den lader 10-80% på en halvtime, og så ikke klare å levere på det før man eventuelt har kommet til enighet med både eierne av Chademo-standarden og GB/T-standarden (ingen av disse standardene støtter enda 250 kW), da vil jeg tro at enda flere ville sett på Tesla som løgnere. Tror ikke du? -Eller tror du at det å få gjennomført og å få igjennom den nye standarden på inntil 900 kW ville latt seg gjøre på kort nok tid? Hint: Første gang jeg leste om standarden var i 2019. De er ikke enige enda. -Dette i tillegg til at Tersla selvfølgelig ønsker å ha så få forskjellige varianter av komponenter til ladenettverk (og alt mulig annet) som mulig.

Quote

Så det å være en piraya for å utnytte arbeid og utvikling andre har betalt for er greit, men samme argumentasjon brukes mot det at andre skal få lade hos Tesla sitt nettverk. 

Greit dobbeltmoral. 

Hmm... Kan du vise meg link til hvor det beskrives at Tesla er piraya? Sist jeg sjekket, var de med i det nettverket som utvikler og støtter CCS, og har vært medlem der siden 2016. -Så, er de da piraya fordi de benytter det de selv er med på å utvikle? Ser ikke helt dobbeltmoralen her!

Quote

 

  10 minutes ago, Oklo said:

I 2009 mens Tesla utviklet Model S, var de en ekstremt liten produsent, med dårlig økonomi, som de andre bilprodusentene lo av, og kalte "døgnflue".

Relevanse? 
https://www.charinev.org/membership/members-of-charin-ev/

Du trenger ikke selge biler for å ha interesser av å videreutvikle den standarden, som du ser i medlemmene der hvor du har en haug av firma som aldri har lagt en bil. 

Hvem som er medlemmer av denne organisasjonen i dag er fullstendig irrelevant. Vis meg gjerne en liste over hvem som var medlemmer i 2010, og hvordan maktfordelingen var. Syv bilprodusenter (Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche og Volkswagen) ble enige om å benytte denne standarden i 2012. -Så du mener da at hvis Tesla hadde sagt at "nei, kan vi ikke gå for denne som vi bruker, da. Det ville gjørt det så mye enklere for oss", så ville de syv andre bare sagt at "ja, selvfølgelig"? Jeg har blitt kalt naiv noen ganger, men ikke en gang jeg ville trodd på det!

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke om du noensinne har jobbet med salg, men jeg mener å ha sett at du har kritisert Musk for at Tesla enda ikke har gjennomført kyst-til-kyst på Autopilot.

Aner ikke hvorfor du tar opp enda ei flause derifra, men joda - vi kan godt snakke om de autonome systemene Tesla har som reklameres som ferdig utviklet, og det eneste som mangler nå er litt papirarbeid for å få sluppet til. I mellomtiden nå nylig, så deiset en Tesla i en veltet lastebil på motorveien på autopilot. 

Oklo skrev (13 minutter siden):

Å begynne å selge biler i Kina hvor man sier at den lader 10-80% på en halvtime, og så ikke klare å levere på det før man eventuelt har kommet til enighet med både eierne av Chademo-standarden og GB/T-standarden (ingen av disse standardene støtter enda 250 kW), da vil jeg tro at enda flere ville sett på Tesla som løgnere. Tror ikke du?

Det at Tesla lyver der nede i Kina er jo ingen hemmelighet lengre. De selger jo biler med HW 2.5 mens de har lovet HW 3.0. Det eksploderer jo av søksmål mot Tesla der nede grunnet dette, siden det igjen har foregått uten en klar melding fra Tesla selv. De går på den gamle "tilgivelse er enklere enn tillatelse" tydeligvis. 

Det korrekte ville vært å justere ladetiden til hva standarden i landet takler, men nevne at bilen står klar for å støtte økte hastigheter når dette blir innført senere. 

Oklo skrev (13 minutter siden):

Hmm... Kan du vise meg link til hvor det beskrives at Tesla er piraya?

Hvorfor det? Det er jeg som sier at dem er det i samarbeid med logikken som føres her inne. 

Enkelte her inne sier at det ikke er rettferdig at andre skal få lov til å lade hos Tesla, mens de glemmer at det er nøyaktig det Tesla selv gjør i alle markeder de selv går inn i. Ikke bare det, men de går inn i markeder for å bygge et lukket system på nytt. Da forsvinner alle unnskyldninger som har florert rundt her ut døra, siden det viser mentaliteten til Tesla og at det har vært poenget og meningen hele veien fra start. 

Oklo skrev (13 minutter siden):

Sist jeg sjekket, var de med i det nettverket som utvikler og støtter CCS, og har vært medlem der siden 2016. -Så, er de da piraya fordi de benytter det de selv er med på å utvikle? Ser ikke helt dobbeltmoralen her!

Du gav jo svaret på dette selv tidligere. Tesla sin teknologi var ikke bra nok på det tidspunktet, så det var enklere å høste fra åkre andre har sådd og betalt for enn å gjøre det selv her i Europa. Selv om Tesla bestemte seg for å bruke CCS, så utvider de fremdeles sin egen lille CCS variant som ingen andre enn de kan utnytte, mens de selv hoster opp adaptere for å lade på andre sitt utstyr. 

Igjen, ser dere ikke dobbeltmoralen som florerer? Tesla er ei bremsekloss i formålet med å elektrifisere bil-flåten nå i 2020. 

Oklo skrev (13 minutter siden):

Hvem som er medlemmer av denne organisasjonen i dag er fullstendig irrelevant.

Nei, det er selvfølgelig ikke det. Åpne standarder har ei tendens til å fungere på den måten. Har du ei bedre løsning, så har alle en interesse av å høre på deg, helt uavhengig av om du lager en bil eller ikke som skal bruke utstyret. En bedre standard gir verdi til absolutt alle som berøres av den. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...