Redaksjonen. Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Tesla, bilindustriens sitt svar på Ryanair. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Artikkelforfatteren glemmer en vesentlig ting, og det er at elbilsalget i store deler av verden blir drevet frem av subsidier som favoriserer billige elbiler. I EU vil bilprodusentene fra 2021 få enorme bøter dersom de ikke har lave nok gjennomsnittautslipp, men de kan spare rundt 200 000 kroner i bøter pr elbil de lager. Dette vil gjøre det langt mer lønnsomt å bygge små og billige elbiler enn store og kostbare. 3 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Har han jobbet 10-år hos Ford blir han nok lett imponert av kvalitet. Lenke til kommentar
Populært innlegg Dr.B Skrevet 30. mai 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. mai 2020 Munro burde kanskje holde seg til det han kan, som er å skru på biler. For maken til svada om hva bedrifter burde gjøre og mangel på historiekunnskap har jeg aldri lest. Her blandes det god kunnskap om hvordan biler settes sammen, med antakelser om hva som er feil med Tesla. F.eks. lakkverkstedet som han tror er fult av støv. Mye mulig det er noe støv der og at det finnes enkelte biler med nupper i lakken, men støv lager ikke appelsinhud, så det han snakker om å rense hele lakkverkstedet vil ikke hjelpe en dritt på den hjemmelagede lakkutførelsen på Tesla sine modeller. Eventuelle nupper pga støv er marginalt og helt uvesentlig sammenlignet med at jobben generelt er dårlig utført. Eller tanken hans om at i3 har billige materialer innvendig. Er han senil, eller glemmer han at det er den bilen han, da i3 ble lansert, mente var en av de mest avanserte bilene han noen gang hadde sett? Hele poenget med i3 var å vise bilbransjen at BMW var best på å lage avanserte elbiler som var miljøvennlige. At PET, ull og hamp er billig er fullstendig uvesentlig. Poenget er at bilen er nesten 100% resirkulerbar, benytter en kombinasjon av resirkulerte og miljøvennlige materialer i i interiøret og bygges på fornybar energi, samtidig som det ikke er noen som helst endringer for eierne mtp bilhold. Fremdeles i dag, 7-8 år etter lanseringen, sliter konkurrenter (også Tesla) med å produsere noe tilsvarende. Og det er først mot midten av 2020-tallet de andre bilprodusentene skal lansere fabrikker som går på fornybar energi. Bilen var aldri ment for masseproduksjon heller, men siden studiebilen ble så godt mottatt over hele verden, så begynte BMW å tjene penger på "verdens mest teknologisk avanserte elbil". Det vil være komplett idioti å slutte å selge en bilmodell de tjener penger på, når de ikke har en arvtaker i modellporteføljen. Så at bilen er stygg er det vel i grunn bare å drite i for blårussen, for folk vil tydeligvis ha den. For ikke å snakke om at han tror at bilbransjen gjør noe dumt ved å lansere felles plattformer for både elbiler og bensinbiler. Det har ikke gått opp for han at det er en billig måte å investere i teknologien og lære seg den? At det er slik man investerer i ny teknologi og at ingen investorer med hodet på rett plass ville tillatt at de store bilprodusentene tapte like mye penger som Tesla? VW har et forsprang fordi de har brukt erfaringene fra Egolf og Eup til å lage ID-serien. På samme måte som at BMW hadde elektriske 3-serier (som han er sitert på at ikke eksisterer) med i3-teknologi til salgs før i3 ble lansert. At han mener det er en dårlig idé er vel fullstendig irrelevant når produsentene tjener penger på bilene og de samtidig får lært hvordan teknologien fungerer over tid. Det er akkurat det samme Tesla gjør, bare at de forbedrer teknologien fortløpende i stedet for å bygge en ny bil. For han mener vel ikke at Audi A5-kopien Tesla Model S ikke er formet som en bil med forbrenningsmotor? Uvanlig svakt portrettintervju av en boomer, som ikke er faktasjekket for fem øre. 11 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg AL123 Skrevet 30. mai 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. mai 2020 (endret) Først og fremst bommer du kraftig når du karakteriserer Munro som en boomer som ikke kjenner bilindustrien og markedet. Han er nok blandt de 10-20 personene i verden som kjenner bilindustrien best. Selv har jeg vært medlem av SAE i 20 år, og munro har vært nærmest et ikon i den perioden. Selvsagt har han 100% rett når han snakker om lakkeringsanlegget. Lakkfinishen til tesla er ikke så mye verre enn mange andre, feks asiatiske produsenter, og er hovedsaklig planlagt, av økonomiske årsaker. Støvproblematikken er imidlertid Tesla helt alene om, selv russerene behersker dette, og er en konsekvens av at Tesla vegrer seg om å spør resten av industiren om hjelp. Når det kjelder hans påstander om BMW, så tror jeg de må sees i kontekst til journalistens spørsmål. Jeg tror nok han snakker om i3 som en småbil og dens mulighet til å erobre verden slik det ser ut i dag, med konkurenter som M3 og ID3. til det er den for dyr, for annerledes og giret for for lave produksjonstall. Som isolert produkt har jo Munro alltid vært imponert av i3, og meningen med bilen var jo å teste ut produksjonsideer som kunne fungere lønsomt i mye mindre serier, helt ned i 20-30.000 eks i året. Forøvrig har han helt rett når det gjelder platformdeling. Det funker i dag, når konkuransen er liten, men om få år vil selv Teslas sedaner være helt pase. Fremtiden, som i de neste 5-15 årene vil tilhøre de som behersker vektbegrensning, aerodynamikk og ikke minst pakking, pakking og pakking. Endret 30. mai 2020 av AL123 11 3 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Det jeg synes er mest interessant er den vertikale integrasjonen. Der alle andre bilprodusenter shopper inn funksjoner fra Bosch, etc lager Tesla integrerte systemer hvor bilens HW kan oppdateres over wifi / mobilnett. F.eks mår bremsene var for dårlige oppdaterte de hele flåten innen et par uker. Andre bilprodusenter er ikke i nærheten av dette enda. Bilene blir også integrert i energiløsninger som Tesla powerwall solceller etc. Tror det blir en del legacy produsenter som må slå seg sammen om å skape tilsvarende utviklingsmiljøer for å henge med. 4 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 N8591NB4 skrev (9 minutter siden): Det jeg synes er mest interessant er den vertikale integrasjonen. Der alle andre bilprodusenter shopper inn funksjoner fra Bosch, etc lager Tesla integrerte systemer hvor bilens HW kan oppdateres over wifi / mobilnett. F.eks mår bremsene var for dårlige oppdaterte de hele flåten innen et par uker. Andre bilprodusenter er ikke i nærheten av dette enda. Bilene blir også integrert i energiløsninger som Tesla powerwall solceller etc. Tror det blir en del legacy produsenter som må slå seg sammen om å skape tilsvarende utviklingsmiljøer for å henge med. Dette handler kun om standarder fra tredjeparts produsenter. OTA er til stedet flere steder allerede. Lenke til kommentar
Populært innlegg Sturle S Skrevet 30. mai 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. mai 2020 31 minutes ago, N8591NB4 said: Det jeg synes er mest interessant er den vertikale integrasjonen. Der alle andre bilprodusenter shopper inn funksjoner fra Bosch, etc lager Tesla integrerte systemer hvor bilens HW kan oppdateres over wifi / mobilnett. F.eks mår bremsene var for dårlige oppdaterte de hele flåten innen et par uker. Andre bilprodusenter er ikke i nærheten av dette enda. Ikkje minst kan programvaren oppdaterast via nett. Ingen andre produsentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett lenge etter at bilen var ny. Min seks år gamle bil får framleis ny funksjonalitet levert med oppdateringar. Sist i går. 8 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Sturle S skrev (8 minutter siden): Ikkje minst kan programvaren oppdaterast via nett. Ingen andre produsentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett lenge etter at bilen var ny. Min seks år gamle bil får framleis ny funksjonalitet levert med oppdateringar. Sist i går. Det er jo ikke det at de ikke kan. Å oppgradere software trådløst over wifi eller mobilnett har i alle fall vert gjort i over 20-årene nå. Bare se på skip. Software oppdateres jevnlig. Noe trådløst andre ganger må teknikere ombord for å koble om ledninger osv. Det som er spesielt med tesla er at alle bilene er like. Det gjør dette mye enklere. BMW har kanskje elektroniske dempere på en bil, stillstandsvarme på en, diesel,bensin og hybrid løsninger i samme biltype, ryggekamera i en, radar i en annen osv. Klart man kan ikke putte samme software inn i alle. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 (endret) Sturle S skrev (20 minutter siden): Ikkje minst kan programvaren oppdaterast via nett. Ingen andre produsentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett lenge etter at bilen var ny. Min seks år gamle bil får framleis ny funksjonalitet levert med oppdateringar. Sist i går. En haug kinesere, Taycan og EQC har støtte for OTA. Skjer med løgnene her til stadighet? Porsche eiere forventer en oppdatering nå i juni blant annet som inkluderer trådløs Apple Carplay støtte blant endringene. Endret 30. mai 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 (endret) 1 hour ago, Trestein said: 1 hour ago, Sturle S said: Ikkje minst kan programvaren oppdaterast via nett. Ingen andre produsentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett lenge etter at bilen var ny. Min seks år gamle bil får framleis ny funksjonalitet levert med oppdateringar. Sist i går. Det er jo ikke det at de ikke kan. Å oppgradere software trådløst over wifi eller mobilnett har i alle fall vert gjort i over 20-årene nå. OK, tråden handlar om bilar. Ikkje skip, ikkje fly, ikkje mobiltelefonar, ikkje bananer og ikkje sokkar, for å nemne noko. Ingen andre bilprodusentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett mange år etter at bilen var ny. Nøgd no? Korvidt det er vanleg at skipsverft automatisk sender ut gratis oppdateringar over nett til skip dei har levert for mange år sidan anar eg ikkje, men eg har ikkje høyrt om nokon andre 6 år gamle bilar som med jamne mellomrom automatisk får levert gratis oppdateringar som gjev bilen nye funksjonar eller forbetrar gamle. Quote Det som er spesielt med tesla er at alle bilene er like. Det gjør dette mye enklere. BMW har kanskje elektroniske dempere på en bil, stillstandsvarme på en, diesel,bensin og hybrid løsninger i samme biltype, ryggekamera i en, radar i en annen osv. Klart man kan ikke putte samme software inn i alle. Neidå, alle bilane er ikkje like. Langt ifrå. Dei er derimot vertikalt integrert, som Munro skryt av. Min har til dømes soltak, luftdemparar og mykje anna ekstrautstyr. Eg har ikkje autopilot, som kom seinare i 2014, og som dessutan finst i fleire veldig ulike versjonar med ulike maskinvare. Skjermane i Model S og Model X står på høgkant. På Model 3 og Y er dei montert i vanleg breiddeformat. Bilen min har eitt kamera – eit ryggekamera. Noverande modellar har ein haug. Det er haugevis av skilnadar, og Tesla kjem med nye ting og små oppgraderingar heile tida, som artikkelen nemner. Men fordi Tesla har lagd fastvare til alt saman, kan dei integrere det i ein heilskap. Ei programvareoppdatering inneheld mange små bitar som skal til fleire titals prosessorar rundt om i bilen. Tesla veit kva komponentar og kva versjonar av dei ulike komponentane som står i min bil og sender ut dei rette variantane av alle. Alle bitane er digitalt signert av Tesla, og ingen av prosessorane eller mikrokontrollerane vil installere ny programvare utan at signaturen stemmer. Endret 30. mai 2020 av Sturle S 5 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Dr. Bombay skrev (8 timer siden): Eller tanken hans om at i3 har billige materialer innvendig. Er han senil, eller glemmer han at det er den bilen han, da i3 ble lansert, mente var en av de mest avanserte bilene han noen gang hadde sett? Hele poenget med i3 var å vise bilbransjen at BMW var best på å lage avanserte elbiler som var miljøvennlige. At PET, ull og hamp er billig er fullstendig uvesentlig. Poenget er at bilen er nesten 100% resirkulerbar, benytter en kombinasjon av resirkulerte og miljøvennlige materialer i i interiøret og bygges på fornybar energi, samtidig som det ikke er noen som helst endringer for eierne mtp bilhold. Her bommer du litt. Det han mener er at interiøret ser og føles kjipt og billig ut. Og det stemmer 100% etter min erfaring. Vi tittet på i3 som erstatter for Leafen, men etter at kona hadde sittet inni den var det total nekt fra den siden. Hun påpekte kjapt de ultrakjipe resirkulerte materialene på dashbord og dørsider, et tynt og hardt ratt uten varme samt en girvelger som har helt håpløs ergonomi når brukeren har leddgikt. Til slutt endte vi på Model 3 isteden, det interiøret elsker hun. Og girvelgeren er en drøm å betjene. Man kan mao. ikke bare legge vekt på at ting skal kunne resirkuleres, det må også selge. Da må det se og føles litt mer eksklusivt ut. i3 er som det kjipeste brune resirkulerte dopapiret som man får sår i ræva av. Noen kjøper det, men de fleste vil heller ha Lambi. 8 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Her bommer du litt. Det han mener er at interiøret ser og føles kjipt og billig ut. Og det stemmer 100% etter min erfaring. Vi tittet på i3 som erstatter for Leafen, men etter at kona hadde sittet inni den var det total nekt fra den siden. Hun påpekte kjapt de ultrakjipe resirkulerte materialene på dashbord og dørsider, et tynt og hardt ratt uten varme samt en girvelger som har helt håpløs ergonomi når brukeren har leddgikt. Til slutt endte vi på Model 3 isteden, det interiøret elsker hun. Og girvelgeren er en drøm å betjene. Man kan mao. ikke bare legge vekt på at ting skal kunne resirkuleres, det må også selge. Da må det se og føles litt mer eksklusivt ut. i3 er som det kjipeste brune resirkulerte dopapiret som man får sår i ræva av. Noen kjøper det, men de fleste vil heller ha Lambi. Men varme i rattet har den ikke.. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 30. mai 2020 Del Skrevet 30. mai 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden): Vi tittet på i3 som erstatter for Leafen, men etter at kona hadde sittet inni den var det total nekt fra den siden. Hun påpekte kjapt de ultrakjipe resirkulerte materialene på dashbord og dørsider, Disse materialene er vel ikke resirkulert, men resirkulerbare? Kenaf-fiber, eller hamp. Kjipe kan de godt være, men jeg likte konseptet med materialbruken. Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden): samt en girvelger som har helt håpløs ergonomi når brukeren har leddgikt. Girvelgeren er finfin for mitt bruk. Plassert høyt oppe, og tar ingen plass mellom setene. Bedre enn tradisjonell girspak i hvert fall. All respekt for problemer mtp. leddgikt, men en kan nesten ikke ta hensyn til det når girspaker skal designes. Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden): i3 er som det kjipeste brune resirkulerte dopapiret som man får sår i ræva av. Noen kjøper det, men de fleste vil heller ha Lambi. Dopapir blir da vel ikke resirkulert? Det er ikke derfor det er brunt. Men dopapir lages sikkert av resirkulert papir, uten bæsj på. Ellers enig i at det billigste dopapiret er kjipe greier. i3 handler ikke bare om bilen, men hele konseptet. Miljøvennlige materialer og produksjon, fornybar energi osv. Den er en skikkelig hipster-bil. 4 Lenke til kommentar
Kjetil Strand Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Karbon er vel alt annet en miljøvennlig? 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Kjetil Strand skrev (3 timer siden): Karbon er vel alt annet en miljøvennlig? På hvilken måte? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Det er dette som er girspaken i BMW i3? Roterer man på ytterdelen slik som på VW ID3? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Alltid like morsomt å lese frustrerte kommentarer fra Tesla fanboys hver gang noen påpeker opplagte svakheter ved Teslas mangel på byggekvalitet stadige og designfeil. For de som er vant med kvalitet og god og rask service, så vil nok tyske premium merker eller solide japanske merker som Toyota være mye mer fristende når man vurderer ny bil. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå