Merko Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Tommelfinger regel er at kjøper du fra utlandet, så kan du se bort i fra alle "regler" rundt rettsvesen osv. Norske regler gjelder ikke for utlandet. Tar du saken til landet tingen er kjøpt ifra så blir det bare rot. Enten ordner PayPal / eBay opp, eller då må det løses selv mellom deg og selger. Frakt fra Norge til utlandet er jo hinsides dyrt, så klart at dette ikke er noe de vil legge ut for 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) Merko. skrev (12 minutter siden): Norske regler gjelder ikke for utlandet. Tar du saken til landet tingen er kjøpt ifra så blir det bare rot. Enten ordner PayPal / eBay opp, eller då må det løses selv mellom deg og selger. Frakt fra Norge til utlandet er jo hinsides dyrt, så klart at dette ikke er noe de vil legge ut for Som regel gir det kjøperen fravør på ebay hvis ikke selgeren ordner opp eller man blir enig som regel er det selgeren som blir taperen hvis man er innenfor tidfristen på 90 dager men er både ebay og paypal så hvis man tar saken med paypal tar det mye lengere tid. Så du mener hvis selger tar saken mot meg i rettsvesenet har selgeren dårlig sak? For er vel slik ofte hvis man ikke møter opp til dom kan motparten vinne saken. Slik er det ofte i paypal hvis ikke selgeren svarer så vinner kjøper alltid. Sitat Frakt fra Norge til utlandet er jo hinsides dyrt, så klart at dette ikke er noe de vil legge ut for Tja england er jo ikke så dyrt koster 450 kr mot 1500 kr så selger selger taper vel litt men så er det moms og gebyrer for ebay og frakt så godt mulig totalsett blir det ikke mye penger så godt mulig selgeren ikke gidder å bruke tid på det. Håper jeg er dum som vil gi meg og betale. For litt usikker om det selgeren som å betale alt jeg får refudert eller ebay må ta deler av regningen som moms etc. Var problemer før man ikke fikk refudert moms men virker ut som det er mulig nå. Er verre med kina som koster 450 kr for pakke under 1 kg med sporingnummer. På aliexpress er det ofte vanlig kjøperen blir taperen hvis ikke man tar returkostnaden. Derfor handler jeg ikke der lengere, selv om noen ganger får jeg pengene tilbake uten å måtte returnere. Endret 31. mai 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) Taurean skrev (41 minutter siden): Har ikke så mye mer å svare enn det jeg gjorde i siste innlegg... det er vanskelig å vite hva jeg ville gjorrt. Det er ikke snakk om så mye penger. Men det kan fort -bli- mye penger hvis det ender i rettssak. Og 10 000 for dem svir mindre for dem enn det gjør for deg. Dessverre kommer det ned til det samme problemet som så mange ganger ellers: Ren juridisk kunnskap og erfaring på egen hånd, mot en stor lommebok og evnen til å kjøpe seg advokater. Tviler på de er et stort firma er vel antakelig et mini firma med begrenser ressurser men kan hende jeg tar feil. For prøve å høre med de om det var mulig å sende hele hoverboardet til reprasjon men de nekter å hjelpe meg de legger skylden på meg men hva burde firmaene gjøre før en sak? for første må man prøve å løse saken, hvis det ikke nytter, så er jeg usikker på hva neste steget er? om jeg har krav på informasjon før de går til sak? for hvis jeg får tydlige tegn de kommer å gå til sevils søksmål så får jeg bare betale frakten for å bli ferdig med saken men syns det er ganske dårlig gjort av seriøse bedrifter, aldri opplevd ligdene før. Så er vel kun useriøse som gjør det på den måten. For så langt er det helt stille fra selgeren men selgeren prøve å beskylde meg for å ha svindlet han siden jeg ikke betaler returfrakten, og gir meg skylden for det ikke virker og syns jeg burde ha betalt returkostnaden. Har vel også mistanke de forsøker å si de selger mange deler uten å opplevd problemer med kjøper før, men er vel slik selgere forsøker å vri seg unna. Endret 31. mai 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Du har kjøpt en vare fra en utenlandsk selger sannsynligvis fordi det var billigst. Å handle fra utlandet gir deg kanskje lavere pris men det gir deg og en økt risiko knyttet til reklamasjoner, garantier og ikke minst at ting passer. Du har fått høre dette før og nå sitter du i saksa. Spesielt når du gang på gang beviser at du har lite forståelse av hvordan ting fungerer så tar du en ekstra stor risiko slik du holder på. Selger har her forstått at du ikke vet hva du snakker om og at det er stor sannsynlighet for at du har ødelagt produktet selv. Derfor setter de seg nå på bakbena og nekter deg support. Og om jeg har forstått det rett så har du fortsatt varen du ødela? Da trenger selger strengt tatt ikke å gjøre noe mer. Du tok kontakt, de skjønte hva du hadde gjort og avviste at du hadde noe krav. Er det noen som nå må gjøre noe så er det deg, men det innebærer mer risiko og flere utgifter for deg. 7 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) nomore skrev (31 minutter siden): Selger har her forstått at du ikke vet hva du snakker om og at det er stor sannsynlighet for at du har ødelagt produktet selv. Derfor setter de seg nå på bakbena og nekter deg support. Og om jeg har forstått det rett så har du fortsatt varen du ødela? Da trenger selger strengt tatt ikke å gjøre noe mer. Du tok kontakt, de skjønte hva du hadde gjort og avviste at du hadde noe krav. Er det noen som nå må gjøre noe så er det deg, men det innebærer mer risiko og flere utgifter for deg. Du må gjerne bevise at varen er fysik ødlagt, selger sier jeg fremdeles må returnere den, men forstår ikke hvorfor selger er så interisert i en vare når personen ikke vil betale for return. Selger prøvd å høre med selger hvis han mener jeg har ødlagt den før men selger sier jeg slipper å betale for reprasjon men har null tilit til den selgeren uansett. Sitat Er det noen som nå må gjøre noe så er det deg, men det innebærer mer risiko og flere utgifter for deg. Hva mener du med flere utgifter? Hvis det er slik ebay funger at man får pengene i retur men de sier ikke noe om hvis personen går til søksmål sier det om ebay. Foreløpig er det lite som sier selgeren vil ta det videre, får null svar fra selgeren eller vet du det fra egen erfaringer at selgerne er villig å ta saker til domstolen selv om de taper på ebay? Sitat Du har fått høre dette før og nå sitter du i saksa. Sitter ikke i saksa ebay og paypal har avsluttet saken så er selgeren eneste problemet som kan oppstå nå. Endret 31. mai 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Har du varen? Har du fått pengene igjen? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) Ja jeg har varen ja jeg har fått pengene igjen fra ebay, men selv om selgeren tapte saken betyr det ikke selgeren er ferdig med saken. Men får jo lite svar fra selgeren nå er vel ganske sur. Ebay ga meg medhold fordi selgere ikke betalte returkostnaden og hjalp meg med problemet. Men er usikker hva selgeren kan gjøre videre, for har jo påført selgeren et tap. så hva mener du selgeren kan gjøre i dette tilfellet? Eneste selgeren kan gjøre er å ta saken til domstolen eller prøve å lage svindelsak ut av det. Men litt usikkert hvor langt selgeren kommer med det. For jeg er usikker om man se ebay som en domstol at avgjørelser gjort der, ikke får endringer i en domstol? For ganske sikker hvis jeg hadde handlet på aliexpress måtte jeg størst sansynlig betalt returkostnaden selv ellers ville selger vinne. Med mindre man har veldig gode beviser på man blir svindlet. For tatt en del ganger kontakt med ebay de sier selgeren må stå for returkostnaden ellers så slipper jeg å betale returkostnaden, selger er ikke enig i dette, men hjelper lite om jeg først har vunnet. Endret 31. mai 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 LMH1 skrev (5 minutter siden): å hva mener du selgeren kan gjøre i dette tilfellet? Eneste selgeren kan gjøre er å ta saken til domstolen eller prøve å lage svindelsak ut av det. Men litt usikkert hvor langt selgeren kommer med det. Bare glem saken. Selger har tapt. De tar det garantert ikke videre da slike kostnader blir alt for dyre. Hjelper ingenting om de tar det til domstolen i sitt land. Du bor ikke der og er ikke underlagt deres lover eller forpliktelser. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) Takk da håper jeg på det, nei selv om jeg ikke bor der, så har vel de fleste land samarbeid, verste som kan skje at politiet beslaglegger varene og gi meg kraftig bot, men har aldri opplevd slik før, så man kan jo aldri vite. For siden ebay ga meg medhold tviler jeg på de velger å gjøre ting andeledes senere. Så du mener selgeren tar risiko for slike ting ved å selge på ebay? For syns det er litt rart det er forskjellig løsning på ebay og aliexpress. Så får jeg håpe saken er avsluttet. Hadde håpet ebay fant en samarbeid med retur for er veldig vanskelig for utlanske og lage sendinginformasjon slik butikkene gjør med postnord\posten for det er jo slik med bring man må være firma i norge for å gjøre det? For et firma som ebay burde vel finne løsning der. For er ganske lattelig noen selger også prøver seg med shipping label fra utlandet som ikke virker i norge. Lurer på hva ebay gjør med moms der? om de rapporter at varen er sendt i retur når det faktisk ikke er det? For det kan bli et problem for ebay heldigvis ikke problem for oss. For det er vel egentlig største problem med tanke på ebay hvis man får problemer med vare at returkostnaden fort blir veldig dyrt særlig til kina. Endret 31. mai 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 LMH1 skrev (50 minutter siden): Takk da håper jeg på det, nei selv om jeg ikke bor der, så har vel de fleste land samarbeid, verste som kan skje at politiet beslaglegger varene og gi meg kraftig bot, Det vil absolutt ikke skje. Dette er en sak mellom deg og butikk. Her har mellomledd tatt en vurdering (ebay) på at du har ditt på det rene. Du bekymrer deg for mye Butikker har "budsjetter" for svinn saker / saker de taper, så dette klarer de fint. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 Men du er vel enig at ebay money warranty er en negativ fordel for selgerne. Selgerne har lite annet å gjøre enn å løse problemet ellers taper de alt. Har du erfaringer med å selge fra ebay? for merker generieltsett de fleste selgerne prøver å gi dårlig tilbud eller være nøye på å be de som kjøper å gi 5 stjerne positiv tilbake melding og man må ta kontakt med selger får man gir dårlig tilbakemeldinger. Jeg lurer på hvorfor ebay ikke gjør noe med returkostnadene eller hvordan dette funger, for det er skjeldent man faktisk må sende noe tilbake noen selgere har prøvd, men de prøver å dytte kostnaden på kjøper. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Dersom du har fått pengene dine igjen fra eBay, og fortsatt har varen, så må du sjekke med eBay om det er forventet av de at du returnerer varen til selger. Dersom det er forventet så må du gjøre dette ellers vil du stride mot retningslinjene til eBay's Money Back Guarantee ordning. Og gjør du da ikke som du får beskjed om så har de en rekke virkemidler. De kan blant annet gi deg dårlig tilbakemelding, advarsel, fjerne tilgang til bruk av ordningen med penger tilbake garanti og til og med deaktivere kontoen din. Fra selgers ståsted så må de enten kreve tilbakebetaling fra deg, eller at du sender varen i retur, eller gå til rettslige skritt. Dette kommer de sannsynligvis ikke til å gjøre mtp så små summer, og det blir og usikkert hvor langt de egentlig kan gå bortsett fra å sende pengekrav(og deretter inkasso). Politiet trenger du ikke å bekymre deg for. Men mest sannsynlig kan du risikere en dårlig tilbakemelding fra selger. Hva du bør gjøre nå er litt avhengig av hva som er avtalt med eBay siden du fikk pengene igjen. Var avtalen at du skulle returnere varen så må du gjøre det i tråd med avtalen. Om det er du eller selger som skal dekke kostnaden kommer frem av avtalen. Er det ikke avtalt at varen skal i retur så gjør du ikke noe mer. 1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) Ebay sier gjentatte ganger selger må betale for retur og sende sporingsinformasjon for jeg skal sende varen i retur. Men selger er uenig selger mer jeg svindler han ved å ikke sende den tilbake. Men er helt stille fra selger så godt mulig han gidder ikke å gjøre mere med saken. Bryr meg fint lite om dårlig tilbakemelding beste er jo få pengene i retur og varen gratis. Selv om det beste ville være å løse saken. Men hva mener du om ebay money back warranty ordningen? er ganske lett å legge skyld på selger hvis det først blir problemer, på aliexpress er det mye vanskeligere å få pengene igjen hvis selger først tilbyr retur må ofte kjøper ta den kostnaden, er ganske vanskelig for kina selgere eller england å opprette fraktseddel fra utlandet så dermed blir det stille som regel etter man tar kontakt med ebay. Endret 31. mai 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Kan du gi oss link til delen du har kjøpt og til hoverboardet ditt? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) Har du plutselig kunnskaper å fikse problemet? Wheel Arch LEDS for Hoverboard Smart Balance LED Strip Sweg Way Light Parts UK Metal Chassis / Frame / Base / Aluminium Frame for Hoverboard Scooter New UK ( 322091642632 ) RUBBER FOOT PADS for 6.5" & 10" Hoverboard Plastic Shell Sweg Case Inch ( 322327192207 ) **USED** SINGLE Wheel / Motor for 6.5 Inch for Balance Scooter - CLRM41 ( 324009540927 ) Protective Plastic Shell Case Cover For 6.5" Self Balancing Scooter + Bump ( 254457125055 36V 4AH/4000mAh Replacement Battery For 6.5'' 7'' 8'' 2 Wheels Balancing Scooter ( 113943583991 ) Plug FAST Charger Power Adapter For Segway/Swegway/Hoverboard Balance Board Two-Wheeled Balancing Scooter Control Board Mainboard Accessory Brushless Motor En del av delene er for gamle til de finnes orginal men er ganske like bare lavere pris og fra en annen selger. for det piper mye når jeg slår den på og gir slik: . Er sikker på jeg manglet et hjul og muligens den: Self Balancing Scooter Motherboard Control Board Replacement Sensor BG-P001-A v1 For usikker om det mulig å teste hjulet direkte med batteriet? eller vil det ødlegge hjulet eller batteriet? så mangler jeg vel festemåten til hjulene men er ikke så lett da det ikke er så mange som selger deler, tviler på selgeren jeg kjøpte av vil hjelpe. Endret 31. mai 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Har du kjøpt og klaget på alle de tingene du kjøpte der? For du har bare nevnt en selger her, men dette er jo forskjellige selgere. Og bildet ditt er så lite at det er umulig å se noe på det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 Nei vet laderen og batteriet funger, men selve hoverboard plasten hadde skadet som jeg klaget på. Men uansett jeg klarer å se bilde fint og tydlig. men er veldig lite. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Kan du enkelt og greit linke til den varen du kjøpte, fikk, klagde på og fikk pengene tilbake for? Ikke noe annet - kun den. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) Wheel Arch LEDS for Hoverboard Smart Balance LED Strip Sweg Way Light Parts UK Metal Chassis / Frame / Base / Aluminium Frame for Hoverboard Scooter New UK ( 322091642632 ) RUBBER FOOT PADS for 6.5" & 10" Hoverboard Plastic Shell Sweg Case Inch ( 322327192207 ) **USED** SINGLE Wheel / Motor for 6.5 Inch for Balance Scooter - CLRM41 ( 324009540927 ) Protective Plastic Shell Case Cover For 6.5" Self Balancing Scooter + Bump ( 254457125055 Men spiller det noe særlig rolle? Sitat Å handle fra utlandet gir deg kanskje lavere pris men det gir deg og en økt risiko knyttet til reklamasjoner, garantier og ikke minst at ting passer. Du har fått høre dette før og nå sitter du i saksa. Spesielt når du gang på gang beviser at du har lite forståelse av hvordan ting fungerer så tar du en ekstra stor risiko slik du holder på. Men si meg hvordan annet jeg kan gjøre? ja det er jo billigere på ebay, men er jo risiko, men uansett må jo forsøke vertfall å klage hvis det ikke virker uansett. Så får selgerne være vanskelige. Prøver å få svar men det er ikke alltid så lett for selgerne er ofte problemet først når man har kjøpt varen. Dere må gjerne skylde på meg men selger har også et ansvar å få løst problemet. Passe på det er tydlig hva man faktisk får. Står fint lite det følger med skruer lim etc og om det trenger andre deler. Det gir selger meg skylden for å ikke å sjekke. Men selgeren svarte ikke på det. Selger gir meg også skylden for importavgiften prøvd å diskutere voec det brukes i norge, men selger skylder på norge har importavgift så selgeren kan ikke klandres for det, så du må gjerne skylde på meg den delen. Men en del av delene finnes ikke lengere ebay for de er flere år gamle. Nå er det kun slagskader på selve hoverbard men er fremdeles brukbart, men fikk penger igjen for det. For er slik tar man kontakt med ebay får man full pengene tilbake ikke dårlig prosentdel. Endret 31. mai 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2020 Del Skrevet 31. mai 2020 Så du har klaget på alle disse tingene, og fått pengene igjen for alle? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå