Gå til innhold

AMD PC til SJAKK. Budsjett: 10k.

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bygge en egen PC som hovedsakelig skal brukes sjakk. Programmer som chessbase sammen med computere som fritz og stockfish bruker mye CPU, og den vanlige laptopen min blir for treig til dette, merker jeg. Inntil videre vil en god PC til slikt bruk skille seg fra gaming PC-er ved at skjermkortet ikke er like viktig, så det er en litt uvanlig kombo. Produsenten selv anbefaler følgende spesifikasjon:

Sitat

PC Intel Core i7, 2.8 GHz, 16 GB RAM, Windows 10, DirectX11 graphics card (or compatible) with 512 MB RAM or more, 512 GB SSD, Windows Media Player, Adobe Flash Player (Live coverage), DVD ROM drive, Full HD Monitor and Internet access to activate the program, ChessBase Cloud and updates.

(Det må nevnes at de nyeste neural net computerne som Leela og Fat fritz også bruker GPU, men det er ikke så relevant for meg enda, da jeg ikke kommer til å bruke disse computerne med det samme.)

Ut ifra det jeg har lest, virker likevel AMD Ryzen som det som gir mest verdi for pengene, så jeg ønsker en slik løsning. ChessBase selv blogger også om at de setter opp budsjettvennlige PC-er med AMD.

Jeg har da landa på følgende krav til PC-en jeg skal bygge, og håper dere kan hjelpe meg med å finne alle nødvendige komponenter.

Budsjett: 10 000

• Jeg ser for meg at prosessoren skal være AMD Ryzen 7 3700
  • Jeg ønsker 16 GB RAM
  • Jeg vil at PC-en skal være så stille som mulig
  • Jeg ønsker å kunne koble på to eksterne skjermer
  • Windows må med i budsjettet

Utover dette er jeg blank på hvilket hovedkort, grafikkort, strømforsyning osv. som ikke bare er kompatible, men også gode kombinasjoner på andre parametere (som hastighet på minne, osv).

Er det noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke skal bruke den til 3d-spill i det hele tatt så burde det være godt mulig å bygge en 3700x-maskin til 10k. 

Her har jeg gått ut i fra deler som er på lager hos Proshop: 

image.thumb.png.f03785275d1935563d9541f1b4575a87.png

Windows-aktivering kan du kjøpe mye billigere hos f.eks G2A. Du trenger bare en minnepenn og å følge denne guiden for å lage en egen boot drive. 

Noen må gjerne arrestere meg på noen av delene jeg har valgt. Helt stille blir den nok ikke, men ut fra det jeg kan se så tror jeg ikke du får gjort det så mye mer stille. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar @edge!

Her kommer en bunch med spørsmål:

Er det mye å hente på ytelse og støy om jeg upper budsjettet til 12 000 og legger til vannkjøling?

Og hvordan er det med vifta som er i kabinettet - kan den oppgraderes? Er den på hele tida?

Og så har jeg lest at jeg kanskje ikke trenger grafikkort i det hele tatt? Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
HerrLauk skrev (1 minutt siden):

Takk for svar @edge!

Her kommer en bunch med spørsmål:

Er det mye å hente på ytelse og støy om jeg upper budsjettet til 12 000 og legger til vannkjøling?

Og hvordan er det med vifta som er i kabinettet - kan den oppgraderes? Er den på hele tida?

Og så har jeg lest at jeg kanskje ikke trenger grafikkort i det hele tatt? Hva tenker du om det?

Vannkjøling er jeg ikke en fan av selv, da får du en pumpe som går konstant i tillegg til vifter - pluss at du har en ekstra komponent som kan gå i stykker. Har ikke erfaring med stock kjøleren til Ryzen, så vet ikke hvor mye den støyer, men jeg vil tro at om du f.eks går for en større Noctua-kjøler så vil det hele bli både kaldere og mer stille. 

Viftene kan byttes ut, og kan styres via BIOS og/eller software. Skal sies at om du øker budsjettet så ville jeg kanskje i første rekke sett på et bedre kabinett, både mtp støydemping og ting som luftflyt og medfølgende vifter (f.eks https://www.proshop.no/Kabinett/Fractal-Design-Define-S-Kabinett-Miditower-Svart/2490694).

Ryzen 3700x har ikke innebygd GPU, så du trenger et grafikkort. Jeg valgte her bare det rimeligste jeg fant av en "nyere" variant, men om det er fare for at du installerer ett spill eller to så ville jeg kanskje sjekka bruktmarkedet for noe som er noen hakk bedre. 

Lenke til kommentar

En god og stille kjøler vil f.eks være denne: https://www.proshop.no/Prosessor-kjoeler/Noctua-NH-U12S-SE-AM4-Prosessor-kjoeler-Luftkjoeler-Max-22-dBA/2585161

Mtp kabinett så vil både byggekvalitet og funksjoner øke raskt med prisen. F.eks så har Define-kabinettet større vifter (som går saktere = mindre støy), mye mer plass for å feste harddisker (og gjemme de) bak hovedkortet, et mer gjennomtenkt design for støydemping osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

D15 er kjøleren jeg har selv. Veldig fornøyd med den, hører ikke noe fra den annet enn under tung load. Bunnsolid kjøler, men kanskje ikke det fineste å se på, for de som bryr seg om sånt (den er STOR). 

3600 er bare det jeg har skjønt er det beste for "allround" når det kommer til Ryzen. Har ikke noen dyptgående kunnskap om det, annet enn at prosessoren yter noen prosent bedre enn med f.eks 3200. 

Lenke til kommentar

Da har vi kommet hit:

image.thumb.png.7fb221467d6de29364660f31bb86ee22.png

Og så gjenstår det å bestemme seg for kabinett og for om jeg skal ha Noctua 12 eller 15. Jeg bryr meg null om hvordan det ser ut. ?

Siste innspill? Vil ha et solid kabinett som bidrar til at det ikke støyer noe særlig. Og så er det en fordel at det ikke gjør bygginga vanskeligere enn den trenger å være, for jeg har ikke innstallert noe i en datamaskin siden jeg satte inn en 2x CD-ROM-spiller i PC-en til faren min i 1995.

Endret av HerrLauk
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Hva er det primært du skal bruke det til?  Spille mot? eller analyse?  

En 20 år gammel PC er mer enn godt nok til å kunne slå 99% av alle sjakkspillere. 

Deep Blue slo Kasparov allerede i 1997, så ja, du har helt rett.

Det skal brukes til analyse og trening.  F.eks. så sjekker man trekk opp mot store databaser på flere titalls GB samtidig som at den henter vurdering fra stockfish/fritz/kommodo, osv. Jeg klarer meg fint med en svakere PC også, men det gir litt glede når ting går litt smoothere :)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, HerrLauk said:

Deep Blue slo Kasparov allerede i 1997, så ja, du har helt rett.

Det skal brukes til analyse og trening.  F.eks. så sjekker man trekk opp mot store databaser på flere titalls GB samtidig som at den henter vurdering fra stockfish/fritz/kommodo, osv. Jeg klarer meg fint med en svakere PC også, men det gir litt glede når ting går litt smoothere :)

og så gir det en unnskyldning for å kjøpe en fet PC :)  Joda, jeg kjenner godt til tablebases og har vært aktiv spiller selv og som programmerer har jeg også laget egen sjakk-engine, men jeg tror ikke jeg ble så veldig mye bedre til å spille av å ha en fet PC når jeg skal være helt ærlig, men jakten på nodes per sekund og 1-2 ply ekstra kommer fort til å koste..

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (Akkurat nå):

og så gir det en unnskyldning for å kjøpe en fet PC :)  Joda, jeg kjenner godt til tablebases og har vært aktiv spiller selv og som programmerer har jeg også laget egen sjakk-engine, men jeg tror ikke jeg ble så veldig mye bedre til å spille av å ha en fet PC når jeg skal være helt ærlig, men jakten på nodes per sekund og 1-2 ply ekstra kommer fort til å koste..

Hehe, enig i alt det, egentlig. F.eks. var planen å spille sjakk nå, og så ble jeg sittende og se på utstyr i stedet. Menmen, litt gadgets må man ha.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Hva er det primært du skal bruke det til?  Spille mot? eller analyse?  

En 20 år gammel PC er mer enn godt nok til å kunne slå 99% av alle sjakkspillere. 

Hvor skal en starte...

En 20 år gammel PC som kjører nyeste programvare vil f.eks "Stockfish" vil slå 99% av alle sjakkspilere, hvis du gir den tid...

Ply, depth er de tingene som er viktig. Maskinen må beregne, og jo kraftigere maskinvare du har, jo dypere kommer du, på kortere tid. Men selv ikke superkomputere kommer særlig dypt, da det "nesten" er uendelig med kombinasjoner etterhvert.

Hvis du skal finne, og analysere nye åpningstrekk, som proffe sjakkspillere må du ha kraftig maskinvare. Finne opp nye trekk for lang analyse, lar du maskinen "tygge" i flere dager for å se om du kan få et overtak.

Men hovedregelen er : Jo bedre software, og hardware, jo fortere kan du få et "kvalifisert" svar. Sjakk er ikke løst, og nye trekk finnes opp hele tiden, selv i dag.

AI, artificial intelligence, datamaskin mot datamaskin, vil nok snart klare å finne løsningnen på sjakk, men vi er heldigvis ikke der ennå.

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal slite med den rammen der i hvert fall, problemet er at om du har veldig høye rambrikker så blir det ikke plass til vifta som henger over rammen. Men de brikkene der er så lave som det blir. 

Når det kommer til kabinett så er det mye smak og behag egentlig. Fractal Design er sett på som et sikkerstikk for de fleste, evntuelt så ser jeg at dette fra Cooler Master gjør det ganske godt i tester. Ville bare gått igjennom og funnet de med et design du liker, og så gå for det som ser ut som det gjør det best i tester. Kan og være verd å merke seg at om du vil gå for D15 så trenger du 165mm plass til kjøleren, men dette er et mål som vanligvis er står i spesifikasjonslisten hos nettbutikken. Det kan bli en tight fit med det jeg linker til her, mens Fractal Define S har mer enn nok plass til den kjøleren. 

Endret av edge
Lenke til kommentar

Spennende! Jeg er litt i samme situasjon selv - bortsett fra at jeg ikke skal bruke den til sjakk, men datacrunching, statistikk og aksjehandel. Bruker per dags dato en laptop, men føler jeg presser den litt vel mye og vifta går litt mer enn jeg skulle ønske.

Gi gjerne tilbakemelding på hva du lander på og hvordan sluttresultatet blir.

Forresten noen grunn til å bygge selv versus å kjøpe noe ferdig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...