Dr. Brodsky Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Jeg skal feste en stolpe til en levegg av rullegardintypen, men jeg mistenker at boltene som fulgte med blir for kort. Jeg har støpt et fundament, og lagt terassebord over for å skjule betongen. Boltene som fulgte med vil ikke gå noe særlig mer enn 1 cm ned i betongen. Planen var å bruke ekspansjonsbolter, men festebraketten for stolpen gir ikke rom for mutter i toppen. Boltene som fulgte med har flat topp og konisk bunn på hodet, og sitter dermed flatt i braketten. Håper det er forståelig, finner ikke bilde og braketten befinner seg på hytten. Noen som vet om noen løsninger? Vil ekspress/ekspansjon-spiker være sterkt nok? Det hadde vært det enkleste, men ser for meg at momentet gjør at det kanskje ikke vil holde over tid. Alternativt, slik jeg ser det, vil være å slå inn betonganker og bruke bolter med konisk hode, men det krever mer nøyaktighet enn jeg liker for å få til. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Bore inn store skruplugger og skruer? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 Ser det er noe som heter fasadeplugg. Det blir vel som du foreslår? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Var ikke klar over at det hadde eget navn, men ja det var akkurat det jeg prøvde å foreslå ? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Du kan fint bruke doranker, som blir som en mutter nede i betongen, og du kan da skru nedi boltene med forsenket hode som fulgte med. Enkelt og greit å få til. 1 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Forstår jeg deg rett så er braketten forsenket, og da trenger du en festeløsning med forsenket skrue/bolt. Beste og sterkeste løsning er vel betonganker. Du får tak i forsenket bolt også, da med umbrako eller torx-hode. Fasadeplugg går vel det også, men det vil vel ikke holde like godt på det du skal montere som det er ment til. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 Ja, det blir vel anker. Det har jeg for så vidt også liggende, men fant ingen egnede bolter hos Obs Bygg. Ellers er jeg også redd jeg ikke klarer å være nøyaktig nok med slike anker. Må ned med 3 anker, og det er null slingring i braketten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå