Gå til innhold

Nicolai Tangen - Oljefondets nye sjef

Anbefalte innlegg

Sitat

Oljefondets nye sjef Nicolai Tangen sier jobbavtalen med Norges Bank bryter båndene til AKO Capital og til hans personlige formue. – Jeg verken kan eller vil utøve min eierrolle, sier Tangen.

Nå har Tangen og sentralbanksjef Øystein Olsen undertegnet en ansettelsesavtale som skal sikre at alle båndene til AKO-systemet kuttes mens Tangen leder Oljefondet.

– Jeg verken kan eller vil utøve min eierrolle, sier Tangen.

– Jeg har brutt alle bånd til AKO Capital, sier han.

Den nye Oljefondet-sjefen opplyser at Erik Keiserud som er tidligere styreleder i Folketrygdfondet skal forvalte stemmerettighetene hans i AKO Capital.

Jeg forstår ikke dette, kan noen forklare meg hvorfor scenario som jeg beskriver nedenfor nå er umulig.

Høsten 2020, Tangen bestemmer at oljefondet skal kjøpe seg kraftig opp i Apple og Google iløpet av 2022 til 2024.

Vinter 2020, Tangen møter Erik Keiserud over et glass melk, og nevner at AKO Capital bør tripple sine investeringer i Apple og Google iløpet av 2021.

Endret av sam11net
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (23 minutter siden):

Ikke jeg heller. Må han likevel ikke være åpen om hvor fondet hans har investert?

Det må han, men det er ikke ulovlig for hans advokat å kjøpe og selge aksjer med hans fond. 

Endret av sam11net
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...