MailMan13 Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 Kanskje et litt teknisk spørsmål, men... https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/rett-til-innsyn/ Her står det å lese: Virksomheten skal i deg innsyn uten ugrunnet opphold og normalt senest innen en måned. Hva menes med opphold her? Et antall dager? Eller? Når skal eventuellt opphold begrunnes, og hvordan skal en begrunnelse vurderes? Lenke til kommentar
Gjest 63099...b6f Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Så raskt det lar seg gjøre, og ikke lenger enn 30 dager. Slik ville jeg tolket det hvert fall. Noen har tekniske løsninger for å deg innsyn automatisk, mens for andre (og kanskje de fleste) er det en manuell jobb som kan kreve litt tid. Anonymous poster hash: 63099...b6f Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 Riktig, men "urgrunnet opphold" betyr jo at hvis det er et "opphold", så skal det gis begrunnelse. For å vite når man har skal ha en begrunnelse må da "opphold" ha en klar definisjon? "Uten ugrunnet opphold" forekommer 16 ganger i forordningen, men jeg finner ikke noe definisjon av begrepet... Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 (endret) Min forståelse er at ugrunnet opphold betyr ikke at du skal ha begrunnelse for ethvert opphold, men at ethvert opphold skal ha en saklig begrunnelse. Vanlige begrunnelser vil ofte være arbeidsbyrde eller ekstraordinære hendelser, men kan også være uungåelige ting som postgang eller tiden interne rutiner tar. "Uten ugrunnet opphold" sikrer deg mot at behandlingsinstans trenerer henvendelsen din i opptil 30 dager uten saklig grunn. Endret 28. mai 2020 av Vegard# 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 Det er min tolkning også at formålet med formuleringen er at henvendelser ikke skal treneres. Men spørsmålet er mer konktret på hvilke måte jeg bruker formuleringen til dette formålet når opphold ikke er definert, og ihvertfall hvis begrunnelsen bare trenger å eksistere, men ikke trengs å dokumenteres for noen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 Det er nok på grunn av at det er vanskelig å påvise at kravet om innsyn blir trenert eller ikkje at det i tillegg er bestemt at det uansett ikkje skal ta lengre tid enn ein måned. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 "Opphold" betyr ventetid/passivtid/liggetid. "Uten ugrunnet opphold" betyr at man til enhver tid skal ha en saklig begrunnelse for ikke å behandle kravet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå