Gladifag Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 Da gjenstår geofag 2 skriftlig eksamen. Dersom det er flere som skal ha geo2 eksamen førstkommende fredag så kan vi dele nettsider/ ideer her. Fint samlepunkt. Jeg tror forøvrig det ikke blir gitt oppgave om fornybare energikilder, eller værkart. Tilbake til V17 har disse to oppgavene dukket opp parvis hver tredje eksamen. Lenke til kommentar
ketchup97 Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Klimaendring og geoforskning da! Noen som har en feeling for hvordan oppgavene her kan bli formulert?? Lenke til kommentar
Gladifag Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 Jeg tror jeg har peilet meg inn på noe; Vedlegget er fra 2009 og retter fokuset mot forskjellige vær- og forskningssatellitter. Jeg tror derfor store deler av oppgaven vil omhandle hvilken informasjon disse satellittene kan innhente den dag i dag (11 år frem i tid). Mye har skjedd og utviklingen har gått i taket. Etter å ha kartlagt dette blir du kanskje bedt om å gjøre rede for hvordan du kan bruke informasjonen fra satellittene. Typ, CryoSat viser en rask issmelting. Hva er grunnen til dette? Positive tilbakekoblingseffekter osv. Vedlegget stiller også mange spørsmål innledningsvis; hvordan bidrar aerosoler til klimaendringer? Hvor forskjellig vil utslagene bli i henholdsvis Arktis og Antarktis? Vil økende global temperatur og påfølgende økning i fordampning føre til mer eller mindre skyer? Antar at vi får en slags formulering av disse spørsmålene... Kanskje noe om svakheter ved satelitter. Utenom dette tror jeg kompetansemålene, og dermed boka, dekker mesteparten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå