OndGud Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 Komplett Xtreme a220 Gaming PC Bortkasta penger eller greit for en som vill være latsabb denne gangen? Har brukt forumet her de to siste gangene jeg har kjøpt pc og dermed styrt unna div blemmer jeg ellers ville ha gjordt. Begge gangene har jeg satt sammen pc'n selv men som nevnt har latskapen meldt seg denne gangen. Kjøpte sist i 2013, så uhm... ikke akkurat mye å skryte av med hovedpersoner som gtx770 og i5-4670k. Pc'n begynner også få endel uøsket adferd som, låser seg helt med vifte(r) som spinner helt ut av kontroll og eneste vei ut er å slå av maskinen. I tillegg har klokka slutta å fungere, søkte litt rundt og kan være kaputt batteri ifølge microsoft, men nokk om det. Kunnskapen min for 7 år siden var ca midt på treet og har ikke blitt vedlikeholdt. Relevant info ifra retningslinjene; Hva skal maskinen brukes til? Normal bruk, spilling. Eks på spill, eu4, tw warhammer 2, m&b 2 bannerlord. Dvs mere rettet mot strategi enn fps shooter spill. Bannerlord er nokk verstingen her atm, maskinen min nesten kneler på low settings. Budsjett Ca 25k, uten monitor. Ville i utgangspunketet lavere men er villig til å bruke noe mer denne gangen for å sikre at viktige komponenter er brukanes endel år og litt for plug and play latskapen ved å få maskinen ferdig bygd. Ellers er det ingen planer om overklokking, ingen preferanser ang produsent. Klarer meg fint uten masse lys og blinking selv om det kan se tøft ut. Har i utgangspunktet en monitor jeg kan bruke midlertidig. Kikket litt rundt og fått med meg att 1440, ips panel og helst g-sync for nvidia er noe jeg burde kikke etter(eller risikere skammekroken). Da ender jeg siklende på ting som f.eks Acer Predator XB271HU Er villig til å spytte i litt ekstra i monitor denna gangen, har bare ikke bestemt meg helt enda for om jeg gidder vente på ett tilbud eller rett og slett skal bite i full pris eplet. Regner med att tilpass for kjøp funksjonen lister det komplett tillater å erstatte div deler med og at man ikke kan velge deler som ikke er listet. Med det som grunnlag, er det noe som absolutt burde byttes ut på maskinen? Lekte litt med tilpassinga og endte da med kabinett Fractal Design Define S2 Blackout, egentlig ingen god grunn bortsett ifra att jeg har ett fractal kabinett(r4) og er fornøyd med det, men er nzxt kabinettet like bra/bedre så tar jeg det. Kjøler til Noctua NH-U12S SE-AM4. Er noe skeptisk til vannkjøling samtidig som Noctua har ett noe over middels rykte. Så også en ganske positiv review/test av denna kjøleren på en 3900x. Selvfølgelig villig til å teste vannkjøling skulle jeg høre facepalminga rett etter første person leser dette. Ram til Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200MHz 16GB, rett og slett pga lagerstatus. Psu til Corsair RM750x, 750W PSU, som over, lagerstatus og litt det at jeg elsker å ha litt ekstra å gå på ang psu. Har en eldgammal hx1000 som ble kjøpt i 2008 mener jeg, men tør rett og slett ikke bruke den lenger. Den har vært trofast og fortjener pensjon. Ble noe tungrodd det her for noe som egentlig er ett enkelt spørsmål, er denna bra med maskin for penga og vill noctua'n takle jobben eller må jeg krype til vannkjøling korset. Da er det under 1 time til skagerak kutter strømmen frem til næremere midnatt. Tid for litt fysisk fostring. Lenke til kommentar
edge Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 Absolutt en bra maskin, men til 25k så synes jeg ikke den er verd penga. Delene i seg selv koster drøyt 17k hos komplett såvidt jeg kan se (windows kjøper du mye billigere på nett), så da blir det rett og slett om du synes det er verd det for å ikke bygge selv. Uten at jeg vet hvilke deler de bruker, så virker det som Multicom har et bedre tilbud på gang: https://www.multicom.no/multicom-noox-a635r-gaming-pc/cat-p/c/p1500014684 Stort sett like spesifikasjoner, men et kraftigere skjermkort og noe raskere RAM. Alternativt finnes denne: https://www.multicom.no/multicom-mesh-i828c-gaming-pc/cat-p/c100583/p1500014653 Som nok vil være noe bedre for spilling, og ellers er lik. Ville kanskje sendt en mail og fått spesifikasjonsliste i så fall, og evt få de til å installere windows uten lisens slik at du bare kjøper en produktnøkkel. Er i hvert fall et alternativ det går an å utforske Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 27. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2020 Såpass ja. Nå har min latskap sine grenser så ser ut som det trengs litt mere grubling. Drøyt 17k opp mot 23k er ikke verdt det, helt enig. Skal ta en godt titt på de multicom maskinene men skal innrømme at jeg i utgangspunktet er mere komfortabel med komplett da ting virker mere gjennomsiktlig mtp hvilke komponenter som faktisk er i maskinen. Takker for en liten wake up, er vel mere sannsynlig enn ikke at jeg hadde kjøpt denna hvis det ikke hadde kommet svar i tråden før ukeslutt. Lenke til kommentar
bzalman Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 (endret) Hei. Sjekk hos Proshop, eget merke Dutzo, bra utvalg og priser + at du kan konfigurere ønsket maskinvare selv. Var ute i samme ærende (men med under halvparten av ditt budsjett) og endte opp med å bestille der nå (DUTZO Gaming Master m/Ryzen 5 3600 / RTX 2060) Endret 28. mai 2020 av bzalman Lenke til kommentar
edge Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 bzalman skrev (20 minutter siden): Hei. Sjekk hos Proshop, eget merke Dutzo, bra utvalg og priser + at du kan konfigurere ønsket maskinvare selv. Var ute i samme ærende (men med under halvparten av ditt budsjett) og endte opp med å bestille der nå (DUTZO Gaming Master m/Ryzen 5 3600 / RTX 2060) Dette så jo veldig bra ut, og mye mer fair priset enn Komplett sine greier, så langt jeg kan se. Får f.eks konfigurert denne: https://www.proshop.no/Desktop-Dutzo-Gamer-configs/DUTZO-Deluxe-Power/8027617 Med følgende deler i tillegg: ASUS GeForce RTX 2080 SUPER DUAL OC EVO - 8GB GDDR6 RAM G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 DC (AMD) - 16GB Intel 660p SSD M.2 NVMe - 1TB Corsair RM750x (2018) Strømforsyning (PSU) - 750 Watt Til totalt 26200. Pris for delene i seg selv havner rett under 26k, så de tar da omlag 300kr for å bygge. (totalpris for delene er ca 25k hos Komplett, så litt billigere å eventuelt bygge selv derfra). For å komme litt lavere i pris så ville jeg bare behold skjermkortet den er konfigurert med fra før, og gjøre de andre endringene. Skjermkort vil uansett være det som "blir gammelt" raskest i en slik maskin, og er lett å skifte selv. Da lander den på omtrent samme pris som tilbudet hos komplett (Men igjen, bedre RAM, bedre PSU, bedre versjon av skjermkortet(kan vel argumenters, men)). 1 Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 29. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2020 Takker for mere å tygge på i helga. Skal leke litt med div konfigureringer når jeg har muligheten(jobber helga). Må også overbevise meg selv om å teste ut vannkjøling da det ser ut som det er det maskiner 20k+ blir levert med, veldig lite alternativer for luft i konfigureringer. Blir antagelig 2070 da jeg lever fint uten å makse settings. Mulig det er noe å hente selv i de spillene jeg fyrer opp men tror det er begrenset. Lenke til kommentar
edge Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 Ang vannkjøling så kan du helt sikkert sende en mail til Proshop og be om en god luftkjøler i stedet for. Har hørt gode ting om Kraken X63, men er helt enig i at luftkjøling er bedre, særlig mtp støy og levetid. Ikke til å stikke under en stol at vannkjøling ser hakket bedre ut, da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå