ChristianRingols Skrevet 26. mai 2020 Del Skrevet 26. mai 2020 Hva menes egentlig med dette? Jeg skal lære meg det til en prøve vi har om noen dager, og jeg forstår ikke hva som er greia? Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
ChristianRingols Skrevet 26. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2020 jeg kan da ikke pugge alle tidsuttrykkene jeg har fått utdelt? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 (endret) Hva er tidsuttrykkene det er snakk om? Vær litt mer spesifikk. Endret 27. mai 2020 av Aleks855 Lenke til kommentar
ChristianRingols Skrevet 27. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2020 Vet ikke selv, de vanlige.. Jeg skal lære noe akkusativ og dativ med de også..? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 (endret) in Står i dativ. Ubestemt tidspunkt i et bestemt tidsrom. Im September. In den kommende Wochen. In der letzten Zeit. nach Står i dativ. Brukes for å markere noe som skjer eller har skjedd etter en annen hendelse. Nach der Party. Nach dem Unterricht. vor Står i dativ. Brukes for å markere noe som skjer heller har skjedd før en annen hendelse. Vor der Prüfung. an Står i dativ. Bruks for dag og dato. Am Freitag. Am Vormittag. Am 28.01.1990. gegen Står i akkusativ. Brukes som regel for å markere et mer unøyaktig tidspunkt. Gegen 12:00 Uhr. seit Står i dativ. Brukes for å markere noe som har skjedd i fortiden og som fortsatt pågår eller nylig har opphørt. Seit August. ab Står i dativ. Marker et fremtidig tidspunkt for en begynnelse av en hendelse. Ab dem 10.10.2020. bis Står i akkusativ, men skriver du bis zu står det i dativ. Brukes for å markere et sluttidspunkt for en hendelse. Bis Morgen. Bis zur Abenddämmerung. innerhalb Står i genitiv. Brukes for å markere at en hendelse skal skje innen et gitt tidsrom. Innerhalb eines Monats. Endret 28. mai 2020 av Star Fox 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå