Anti LFC Skrevet 7. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2020 Mitt neste dilemma er egentlig om jeg skal kjøpe kameraet med eller uten KIT-linsen. Har tidligere ikke vært så glad i Zoom-objektiver tidligere, men leser jo at dette objektivet er mye bedre enn mange andre "kit-lenses". Erjo fryktelig praktisk på tur og... Føler egentlig mest for å kjøpe hus + 23mm, 56mm og 90mm objektivene til Fuji. De to siste skal jeg ha uansett, men da blir det isåfall 23mm f1/4 (eller 16mm) istedet for 16-80mm zoom. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg ville kjøpt kit. Virker som et veldig bra objektiv, og jeg er iallefall veldig fornøyd med mitt 16-80 f/2.8-4 fra Nikon. Både på tur og til film kan zoom være veldig kjekt. Objektivet blir i tillegg veldig billig når du kjøper det som kit! Lenke til kommentar
Smrbk Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg ville vurdert Sony også. Selv gikk jeg fra APS-C fra Canon til fullformat Sony. Menyene i Sony er ikke av de mest brukervennlige, men man blir vandt til disse også. Mange gode videoer på YouTube. Jeg bruker Sony A7III og elsker kameraet. Hvorfor jeg liker kameraet: * 5-akses stabilisering som funker veldig bra for video * Med fullformat og intelligent sensor kan man kjøre ISO skyhøyt uten at det blir sjenerende støy på bildene. ISO-støy var mitt største irritasjonsmoment med APS-C. Kan jo være at dagens APS-C også er bedre på ISO-støy. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Smrbk skrev (27 minutter siden): Jeg ville vurdert Sony også. Selv gikk jeg fra APS-C fra Canon til fullformat Sony. Menyene i Sony er ikke av de mest brukervennlige, men man blir vandt til disse også. Mange gode videoer på YouTube. Jeg bruker Sony A7III og elsker kameraet. Hvorfor jeg liker kameraet: * 5-akses stabilisering som funker veldig bra for video * Med fullformat og intelligent sensor kan man kjøre ISO skyhøyt uten at det blir sjenerende støy på bildene. ISO-støy var mitt største irritasjonsmoment med APS-C. Kan jo være at dagens APS-C også er bedre på ISO-støy. X-T4 har IBIS. ISO-egenskapene ser ut til å være gode, og da ser jeg ikke vitsen med å gå for kronglete meny-system når man vet man ikke liker det (TS altså), og liker X-T3 som han har prøvd. I tillegg så får man pent bilde med god teknikk uansett. Gjerne forklar mer, så jeg skjønner hva du mener! Lenke til kommentar
Smrbk Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 L/-R~ skrev (2 timer siden): X-T4 har IBIS. ISO-egenskapene ser ut til å være gode, og da ser jeg ikke vitsen med å gå for kronglete meny-system når man vet man ikke liker det (TS altså), og liker X-T3 som han har prøvd. I tillegg så får man pent bilde med god teknikk uansett. Gjerne forklar mer, så jeg skjønner hva du mener! Trodde det var snakk om X-T3, for den har vel ikke IBIS hvis jeg husker korrekt. Uansett, sier bare jeg anbefaler Sony A7III da jeg selv er veldig fornøyd. Ettersom fullformat-sensorer er større er de mottakelig for mer lys. Mitt APS-C kamera (70D) var adskillig eldre enn XT-4, så det har nok blitt mye bedre siden den gang mtp hvor godt det håndterer ISO. På 70D begynte ISO på 800 og oppover å bli irriterende, mens på A7III'en kan jeg godt ende på både ISO 3- og 4000 uten at det plager meg. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Ved samme generasjons sensor, kan en med ganske stor nøyaktighet bruke "crop-faktoren" for å regne ut forskjellen i støy ved forskjellige sensorstørrelser. Det er så klart litt forskjell på teknologi, oppløsning og produsentenes oppgitte ISO, men betydningen av dette er ganske minimal. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 On 6/7/2020 at 11:02 PM, Anti LFC said: Mitt neste dilemma er egentlig om jeg skal kjøpe kameraet med eller uten KIT-linsen. Har tidligere ikke vært så glad i Zoom-objektiver tidligere, men leser jo at dette objektivet er mye bedre enn mange andre "kit-lenses". Erjo fryktelig praktisk på tur og... Føler egentlig mest for å kjøpe hus + 23mm, 56mm og 90mm objektivene til Fuji. De to siste skal jeg ha uansett, men da blir det isåfall 23mm f1/4 (eller 16mm) istedet for 16-80mm zoom. Hva tenker dere? 16-80mm har fått litt blandet mottakelse. Det virker som om konsensus er at 16-55mm definitivt er bedre, og at 18-55mm muligens er bedre. Har ikke prøvd noen av dem selv, så skal ikke uttale meg direkte, men erfaringsmessig er moderne kit-objektiver mye bedre enn de var i gamle dager. Lumix 12-32mm er nesten sjokkerende bra, pris og størrelse tatt i betraktning (så får det bare være at det er litt kjipt i bruk). 1 Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 Endte opp med å bestille med 16-80mm. Bør være en grei sak å få solgt på brukten uten at jeg taper noe særlig om det blir lite brukt. Får kameraet på mandag, gleder meg! Veldig usikker på hvor jeg skal starte på fastobjektivene. I en ideel verden hadde jeg kjøpt 23mm, 56mm og 90mm med en gang, men det blir litt for dyrt, så må nok velge bort en av de til å begynne med. Noen som har noen tanker her? Blir mye bilder av landskap og detaljer ute på tur, men er veldig gira på å foksere mer på portretter også. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 2 hours ago, Anti LFC said: Endte opp med å bestille med 16-80mm. Bør være en grei sak å få solgt på brukten uten at jeg taper noe særlig om det blir lite brukt. Får kameraet på mandag, gleder meg! Veldig usikker på hvor jeg skal starte på fastobjektivene. I en ideel verden hadde jeg kjøpt 23mm, 56mm og 90mm med en gang, men det blir litt for dyrt, så må nok velge bort en av de til å begynne med. Noen som har noen tanker her? Blir mye bilder av landskap og detaljer ute på tur, men er veldig gira på å foksere mer på portretter også. Blir sikkert bra uansett, ikke lurt å høre for mye på pikselpiperne. Fastoptikk er jo ganske personlig, egentlig. Personlig vil jeg helst ha en ekv. 35mm og 85mm i veska, men skal sies at jeg sjelden har med en zoom. Kan se for meg at 56mm er den som bidrar mest i forhold til 16-80mm. Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 Fikk tak i et 90mm f2 for 6500kr på finn, så da starter jeg der. Skal prøve meg litt frem med Zoomen før jeg avgjør om jeg går for 23mm ? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Håper du blir fornøyd! Post gjerne litt resultater og erfaringer. Spesielt spent på filmbiten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå