Gå til innhold

Vil øke produksjonen av legemidler i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All logikk tilsier at vi må gjennopprette "Norsk medisinaldepot" og da som en statlig aktør! Vi behøver ikke store og tidkrevende uredninger. Vi kan se i bakspeilet på hva som ble utviklet på 50 og 60 tallet og som ble lagt ned sammen med store deler av sivil beredskap for 20 år siden. Revitalisere det som faktisk virket (og hold nå blårussen borte og la praktikere gjøre jobben)!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske utrolig. Var ikke selve poenget med globaliseringen at de store internasjonale legemiddelselskapene ("verdens herskere") skulle være de ypperste både til å utvikle og til å produsere de legemidler som verdens befolkning trenger og i tilstrekkelige mengder og med en produksjonskjede som strekker seg over flere ulike land (slik at hvis et produsentland i kjeden faller ut så kunne et annet produsentland raskt overta dette leddet i kjeden)? Dette er egentlig en veldig stor skandale (medisiner er jo livsviktige). Men til tross for denne skandalen ser det ut som de aller fleste (bla politikere) fremdeles har tiltro til globaliseringen. Hva blir det neste som kan bryte sammen, kan det feks bli problemer med matvareleveranser?

Lenke til kommentar

Det er en veldig skummel situasjon å være i - alle trenger en eller annen medisin i løpet av livet. Vi tar det som en selvfølge at vi bare kan gå på apoteket og kjøpe det vi trenger. Bare tanken på at all antibiotika lages i Kina og India, gjør meg litt uvel. At Norge kan finne på å la våre viktigste bedrifter bli solgt til Japan/Kina/Sør-Korea (utlandet generelt) forstår jeg ingen ting av. Jeg håper endelig at ettervirkningen av korona'krisen' gjør at de folkevalgte forstår alvoret og tar tak. Vi kan få til mye på kort tid hvis vi vil. Det har vi sett eksempel på nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...