Gå til innhold

Xbox Series X|S - Generell diskusjon


Skal du kjøpe Series X?  

325 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe Series X?

    • Ja, på lanseringsdagen
      107
    • Ja, men ikke på lanseringsdagen
      88
    • Nei
      81
    • Vet ikke
      49


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
17 hours ago, Leflus said:

Nå har de vel sagt at det ikke skal komme noen nyheter om hardware o.l. på showet i morgen, så jeg hadde blitt veldig overrasket om Series X faktisk kom ut i august. Folk trenger litt tid på seg til å vite når maskinen kommer ut og hvor mye den kommer til å koste. 

Jeg tviler på at MS kommer til å gjøre den samme tabben, men skrekkeksempelet på en slik type annonsering er Sega Saturn.  


Folk har da hatt lang tid på seg til å bli klare. Series X ble jo revealed i Desember 2019 og de sa allerede da at den skulle komme holiday 2020, og den ble også teaset allerede på E3 2019. Tipper de som måtte spare startet allerede da.

Nå prøver jeg ikke forsvare August releasen altså da jeg er enig i at det høres helt urealistisk ut med under en måneds varsel, men som sagt så er det andre ting MS har gjort de siste årene også som jeg aldri hadde trodd var realistisk som ble realitet, så jeg vil ikke avfeie dette ryktet like fort som jeg hadde gjort før i tiden :D Hva jeg faktisk tror er mer realistisk dato er tidligst en September release, men mest sannsynlig en November-release (samme som de 3 forrige konsollene deres).

 

16 hours ago, Croc Man said:

Den sammenligningen er jo noe biased da. For det første forutsetter du at man kjøper kun førstepartsspill. For det andre forutsetter du at first-party tilbudet til Xbox er godt nok, altså det som finnes på Game Pass. For det tredje forutsetter du at man kjøper 10 fullpris PS5 first party titler, på et år.

Hvordan i alle dager får du dette til å bli biased? Jeg gir begge konsollene samme pris, samme antall first-party spill og jeg tok ikke med third-party titler i beregningen fordi spillene koster det samme på begge plattformer, så det er helt poengløst å legge de ved da prisøkningen på begge konsollene blir den samme.

Om Microsoft driter seg ut totalt det første året og ikke greier slippe en stødig stream av spill, eller i verste fall bare slipper Halo Infinite som er det eneste bekreftede spilet pr dags dato, ja da kjøper man seg enkelt å greit bare 1 mnd med GamePass til 100kr istedenfor å forskuddbetale for 12mnd. Sluttprisen i forrige eksempel på Series X blir da 5100kr mens startprisen på PS5 blir 5600kr for konsollen og ett spill.. Handler man smart så er det jo absolutt ingen måte PS5 kommer bedre ut til en billigere penge versus Series X, og det eneste Sony kan gjøre for å matche de på pris er å enten kopiere GamePass å tilby nøyaktig det samme på PS+, eller på en eller annen måte også overgå de.

Nå skal man heller ikke se bort i fra at det faktisk kanskje følger med 1-3 mnd GamePass når man kjøper Series X også, og faktisk 'bang for the buck' på disse konsollene sånn utenom det er jo en helt annen diskusjon. Xbox har bedre hardware, features, økosystem og pro-consumer-strategi, noe som er vanskelig å sette en pengeverdi på.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
3 hours ago, Croc Man said:

Spent på om de annonserer pris. Og hvordan Lockhart vil spille inn på "the Xbox ecosystem".


Pris og Lockhart blir sannsynligvis ikke annonsert i morgen da denne eventen kun skulle handle om spill og ikke noe annet (i følge Aaron Greenberg).

Lenke til kommentar

Om det ikke kommer noe pris så kommer det definitivt ikke noe "bombe" om lansering om en mnd :(. Så da blir det vel en event til.  Virker som de prøver å drøye lengst mulig for å unngå at Sony sitter på bakrommet i en mnd å trikser seg frem til en bedre pris.

Så forresten at de allerede har klistret dobbelt exp på Halo Infinite på Monster energy drikkene. Det var jo vel tidlig om lanseringen ikke er om 4 mnd tid. 

Endret av Kamaaz
Lenke til kommentar

Rett etter jeg postet det over her så såg jeg dette inn i twitter feeden min :p

 

Ig0Y7Rq.png

 

Om det stemmer så ser November ser ut til å bli en fantastisk måned. Series X launch, Halo Infinite og Cyberpunk 2033 release, Black Friday/Week tar sted (krysser fingrene for en god pris på en LG CX) og Trump blir sparket på ræva ut av det hvite hus :D

DNB har forøvrig supertilbud med MasterCard i Oktober for 20% rabatt hos Power, så mulig dere greier å bestille Series X og alt det andre dere skal ha da. Står at dette tilbudet ikke gjelder varer i bestilling og forhåndbestilling, men aner ikke om de håndhever det i praksis

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
XtaZ skrev (6 timer siden):

Rett etter jeg postet det over her så såg jeg dette inn i twitter feeden min :p

 

Ig0Y7Rq.png

 

Om det stemmer så ser November ser ut til å bli en fantastisk måned. Series X launch, Halo Infinite og Cyberpunk 2033 release, Black Friday/Week tar sted (krysser fingrene for en god pris på en LG CX) og Trump blir sparket på ræva ut av det hvite hus :D

DNB har forøvrig supertilbud med MasterCard i Oktober for 20% rabatt hos Power, så mulig dere greier å bestille Series X og alt det andre dere skal ha da. Står at dette tilbudet ikke gjelder varer i bestilling og forhåndbestilling, men aner ikke om de håndhever det i praksis

Må ha meg Lg cx❤️❤️❤️

Lenke til kommentar

Helt sykt at man leser artikler som er skuffet over eventen så nevner de ikke en setning at alle spillene er på game pass dag en. ITavisen nevner ikke game pass noen steder men de er veldig opptatt at alt er kaotisk og skuffende. Helt greit å mene den var skuffende fordi det var den, Microsoft hyper dette veldig opp selv men ta nå med det positive også. Hvorfor bare fokusere på negative ting. Denne bjørnetjeneste med at man får nye spill dag en på game pass er det tydeligvis ikke mange som bryr seg om :p

Når Sony hadde sin pressekonferanse var det på forsiden på Tv2.no 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (1 minutt siden):

Bedre for hvem? I hvert fall Microsoft ?

For oss forbrukere så klart. Vi er ikke tjent med at en av konkurrentene ignoreres fordi folk bare liker merket PlayStation bedre (som er et reelt problem i Norge, sikkert Asia også). Jo bedre fordeling jo mer må Sony og MS jobbe for å få kundene over til seg selv.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Comma Chameleon said:

For oss forbrukere så klart. Vi er ikke tjent med at en av konkurrentene ignoreres fordi folk bare liker merket PlayStation bedre (som er et reelt problem i Norge, sikkert Asia også). Jo bedre fordeling jo mer må Sony og MS jobbe for å få kundene over til seg selv.

Tror det ville blitt ørsmå forskjeller altså.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (1 minutt siden):

Tror det ville blitt ørsmå forskjeller altså.

For kun Norge, kanskje. Vi er et relativt lite marked globalt sett, men det gjør nok en forskjell. Vi ser jo hvordan de som er underdog kompanserer neste gang og slår de andre.

PS2 vs Xbox. Sony vant

360 vs PS3. MS slo tilbake og vant

PS4 vs Xbox One. Sony slo tilbake og vant

PS4 Pro vs X1X. Vil nesten ikke si noen vant. Mellom-generasjon som ikke solgte nok generelt sett, men X1X er den beste av de konsollene vil jeg påstå.

Så får vi se hva som skjer under denne generasjonen. Ingen klare vinnere på ytelse enda. XSX virker kraftigere, men Sony skryter av at SSDen skal gjøre stor forskjell. Eksklusiver er nok Sony foran på, samme med Nintendo, men for meg som forbruker er det bare plagsomt da jeg vil ha de på PC *og* konsoll.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Comma Chameleon said:

For kun Norge, kanskje. Vi er et relativt lite marked globalt sett, men det gjør nok en forskjell. Vi ser jo hvordan de som er underdog kompanserer neste gang og slår de andre.

PS2 vs Xbox. Sony vant

360 vs PS3. MS slo tilbake og vant

PS4 vs Xbox One. Sony slo tilbake og vant

PS4 Pro vs X1X. Vil nesten ikke si noen vant. Mellom-generasjon som ikke solgte nok generelt sett, men X1X er den beste av de konsollene vil jeg påstå.

Så får vi se hva som skjer under denne generasjonen. Ingen klare vinnere på ytelse enda. XSX virker kraftigere, men Sony skryter av at SSDen skal gjøre stor forskjell. Eksklusiver er nok Sony foran på, samme med Nintendo, men for meg som forbruker er det bare plagsomt da jeg vil ha de på PC *og* konsoll.

Mente selvfølgelig kun Norge, ja. Men er forsåvidt enig med resten av resonnementet ditt. Men viktig å huske at mye har forandret seg og at historien sjelden gjentar seg selv.

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (1 time siden):

Denne bjørnetjeneste med at man får nye spill dag en på game pass er det tydeligvis ikke mange som bryr seg om :p

 

Skjønner det er litt dust av meg å kommentere dette, men hvordan er gamepass en bjørnetjeneste? Hvor er den negative konsekvensen? Eller bruker du uttrykket feil? Noe som jeg trur er veldig vanlig. 

"Bjørnetjeneste er en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren. Uttrykket stammer ifølge Falk og Torps Etymologisk ordbog over det norske og danske sprog fra den franske dikteren Jean de La Fontaines fabel om bjørnen og gartneren, L'Ours et l'Amateur des jardins."

 

Lenke til kommentar

Ja mente selvsagt at Microsoft gjør alle en stor tjeneste som de nødvendigvis ikke trenger å gjøre. Føler de vinner ekstremt lite på å gi ut alle eksklusive spill dag en på game pass, de aller fleste klager uansett :p Microsoft selv taper nok ganske mye penger på dette og til gjengjeld så har man veldig lite gevinst. Jeg priser meg lykkelig så lenge man har gamepass og får spill, man er i en periode nå der det er ekstreme mengder mikrotransaksjoner og diverse andre ting fra både store og små utviklere. Så at det er Microsoft som gjør dette hadde jeg aldri trodd hvis noen fortalte meg om gamepass for ti år siden :p

 

Angående bjørnetjeneste, hvis det er fasiten på bjørnetjeneste vil jeg påstå at ekstremt mange bruker det feil inkl meg selv.

Endret av Raul07
Lenke til kommentar

Litt mer info på xbox.com:

STALKER 2 - 4K, 60FPS, DirectX Raytracing

Warhammer 40,000: Darktide - 4K, 60FPS

Destiny 2: Beyond Light - 4K, 60FPS, Smart Delivery

Forza Motorsport - 4K, 60FPS, DirectX Raytracing, Smart Delivery (så det kommer også til XBO)

The Medium - 4K, DirectX Raytracing

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...