Glasskonstruksjon Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) For å komme ut av innkjørselen her, må jeg først rygge et stykke i oppoverbakke, og deretter kjøre framover (nedover bakken) igjen, som fører til at jeg må ta bakkestart i en veldig bratt nedoverbakke. Jeg har sett flere YouTube-videoer hvor det anbefales at man starter rett i andregir når man skal starte i nedoverbakke. Men denne bakken er så bratt at jeg får altfor god fart med andregir. Jeg vil gjerne ha den i førstegir for å bremse på giret, men hvordan? Når jeg begynner å rulle nedover prøver jeg å slippe clutchen, slik at den kommer inn i førstegir, men det går ikke! Etter flere forsøk har jeg kommer fram til at den beste metoden er å bremse lenge samtidig som jeg slipper clutchen kjempesakte, men det føles veldig hakkete, akkurat som den ikke vil inn i førstegir uten at jeg gasser med gasspedalen. Men jeg kan jo ikke gasse med pedalen, for da må jeg slippe bremsen helt, og det er ikke mulig i en så bratt bakke som dette. Hvordan skal jeg få bilen i førstegir i veldig bratt nedoverbakke? Endret 24. mai 2020 av Glasskonstruksjon Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Bakkestart i nedoverbakke så lar man bare bilen rulle... Hva er galt med å holde inn klutsjen og bremse? Er det en lang bakke og er bilen alltid fullastet? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Kvifor starte å trille nedover i andre gir når du vil ha bilen i fyrstegir? Mulig eg misforstår totalt, men er det ikkje berre å holde inne bremsa, sette bilen i fyrstegir, og deretter sleppe bremsa medan du clutcher? 1 Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 24. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2020 Det er en lang bakke ja, føler det tar veldig på bremsene om jeg skal bremse ned hele bakken. Hvis jeg slipper bremsen mens jeg clutcher så rykker det veldig i bilen. Akkurat som den ikke vil direkte inn i førstegir. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Kommer helt an på bilen, men 1. er som regel bare for å få bilen til å rulle, men 2. kan være for høy igjen Du må bare prøve deg fram og se på turtallet om du har turtallmåler Moderne biler som ikke er fullastet tar ikke skade av å bruke bremsen i lange bakker Har kjørt flere vier hvor det er lange bakker, f.eks fra Budal i Trøndelag (Ned bakken til Rognes, for de som er lokakjent) Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Er det ikke bare å sette bilen i første gir før du begynner å rulle? 1 Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 24. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2020 Problemet er å få sluppet clutchen slik at den kan rulle ned i førstegir. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) 1. Inn med cluch, sett bilen i 1. gir, samtidig som du holder bremsen inne 2. Begynn å slippe litt på bremsen slik at bilen begynner å rulle, og slipp så clutchen forsiktig til den er helt ute, så er du i gang Er heller ikke noe problem om du må bruke bremsen, er jo ikke slik at du nødvendigvis BARE kan bremse på giret for å holde en jevn fart nedover, du må nok bruke bremsen i tillegg hvis bakken er bratt nok, er det bremsene dine er laget for. Det "nøkket" du kjenner når du tar ut clutchen er jo bare at bilen begynner å bremse på giret/motoren (hvis jeg ikke misforstår helt nå, og du mener en annen type "nøkking"). Prøv å ikke ha så høy fart når du slipper ut clutchen, og slipp den ut i en jevn bevegelse. Endret 24. mai 2020 av Konkulf 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Hvis du kan bruke 2. gir, sett den i 2. og bruk bremsen i tillegg hvis motorbremsen i 2. gir ikke er godt nok. Personlig bare lar jeg bilen trille i alle bakker og bare bruker bremsen som "bråbrems" ved behov. Gjør at bremsingen skjer i korte støt, som ikke alle liker, men jeg kjører omtrent alltid alene og dette sliter minst på både bremsene og motorbremsen (som sliter på clutchen etter hva jeg finner?). Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) Du slipper cluch ut mens bilen går veldig sakte, dvs du bare løser bilen på vanlig måte. Poenget er å få ut clutch mens farten er liten nok. Det er heller ikke noe problem å bare trille ned i fri eller med cluch inne og bruke bare bremsene. Bremsene tåler godt å bli brukt noen hundre meter. Endret 25. mai 2020 av Svein M Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 25. mai 2020 Del Skrevet 25. mai 2020 Er det bare en snuoperasjon og en del meter, ikke kilometer, er det bare å henge på bremsene. Er det lang nedstinging (flere km) med fullastet bil eller tilhenger begynner det å bli viktig å bremse på motor, men har ikke inntrykk av at det er det som er tilfelle her. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. mai 2020 Del Skrevet 25. mai 2020 Det er dyrere å bytte clutch enn å bytte bremser så er dumt å "bremse med clutchen" for å spare de ordentlige bremsene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå