Gå til innhold

Bakkestart i veldig bratt nedoverbakke


Anbefalte innlegg

For å komme ut av innkjørselen her, må jeg først rygge et stykke i oppoverbakke, og deretter kjøre framover (nedover bakken) igjen, som fører til at jeg må ta bakkestart i en veldig bratt nedoverbakke.

Jeg har sett flere YouTube-videoer hvor det anbefales at man starter rett i andregir når man skal starte i nedoverbakke. Men denne bakken er så bratt at jeg får altfor god fart med andregir. Jeg vil gjerne ha den i førstegir for å bremse på giret, men hvordan?

Når jeg begynner å rulle nedover prøver jeg å slippe clutchen, slik at den kommer inn i førstegir, men det går ikke! Etter flere forsøk har jeg kommer fram til at den beste metoden er å bremse lenge samtidig som jeg slipper clutchen kjempesakte, men det føles veldig hakkete, akkurat som den ikke vil inn i førstegir uten at jeg gasser med gasspedalen. Men jeg kan jo ikke gasse med pedalen, for da må jeg slippe bremsen helt, og det er ikke mulig i en så bratt bakke som dette.

Hvordan skal jeg få bilen i førstegir i veldig bratt nedoverbakke?

Endret av Glasskonstruksjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på bilen, men 1. er som regel bare for å få bilen til å rulle, men 2. kan være for høy igjen
Du må bare prøve deg fram og se på turtallet om du har turtallmåler

Moderne biler som ikke er fullastet tar ikke skade av å bruke bremsen i lange bakker
Har kjørt flere vier hvor det er lange bakker, f.eks fra Budal i Trøndelag (Ned bakken til Rognes, for de som er lokakjent)

Lenke til kommentar

1. Inn med cluch, sett bilen i 1. gir, samtidig som du holder bremsen inne
2. Begynn å slippe litt på bremsen slik at bilen begynner å rulle, og slipp så clutchen forsiktig til den er helt ute, så er du i gang

Er heller ikke noe problem om du må bruke bremsen, er jo ikke slik at du nødvendigvis BARE kan bremse på giret for å holde en jevn fart nedover, du må nok bruke bremsen i tillegg hvis bakken er bratt nok, er det bremsene dine er laget for. Det "nøkket" du kjenner når du tar ut clutchen er jo bare at bilen begynner å bremse på giret/motoren (hvis jeg ikke misforstår helt nå, og du mener en annen type "nøkking"). Prøv å ikke ha så høy fart når du slipper ut clutchen, og slipp den ut i en jevn bevegelse.

Endret av Konkulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kan bruke 2. gir, sett den i 2. og bruk bremsen i tillegg hvis motorbremsen i 2. gir ikke er godt nok.

Personlig bare lar jeg bilen trille i alle bakker og bare bruker bremsen som "bråbrems" ved behov. Gjør at bremsingen skjer i korte støt, som ikke alle liker, men jeg kjører omtrent alltid alene og dette sliter minst på både bremsene og motorbremsen (som sliter på clutchen etter hva jeg finner?).

Lenke til kommentar

Du slipper cluch ut mens bilen går veldig sakte, dvs du bare løser bilen på vanlig måte. Poenget er å få ut clutch mens farten er liten nok. Det er heller ikke noe problem å bare trille ned i fri eller med cluch inne og bruke bare bremsene. Bremsene tåler godt å bli brukt noen hundre meter.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er det bare en snuoperasjon og en del meter, ikke kilometer, er det bare å henge på bremsene.

Er det lang nedstinging (flere km) med fullastet bil eller tilhenger begynner det å bli viktig å bremse på motor, men har ikke inntrykk av at det er det som er tilfelle her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...