Joachim Seehusen Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Glassfiberhytta Birdbox er laget på skipsverft. Nå er den klar for eksport Lenke til kommentar
dahln Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) I en tid da man er opptatt av resirkulering er vel ikke hytter i glassfiber noe godt sjakktrekk. JFR bråket rundt resirkulering av vindmøller. Vil vi egentlig ha flere bygninger som sprer mikroplast i naturen? Endret 24. mai 2020 av dahln 6 Lenke til kommentar
Tor Hansen3 Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) Dette var et fryktelig miljøfiendtlig og lite fremtidsrettet produkt. - laget i glassfiber som er plast. Vi gi en problematisk forurensning av ikke-biologisk nedbrytbare plastpartikler (mikro- og manoplast) - laget i et plastmateriale som i tillegg er meget vanskelig å gjenvinne / destruere. Mesteparten av glassfiberen havner på deponi. Materialet har ingen plass innenfor sirlulærøkonomien. Endret 24. mai 2020 av TorEEE_1 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) En Moelvenbrakke i plast. Fremskritt. Ser jo salgsargumentet – denne plastboksen i kamofarger er lett nok til å fraktes med 'miljøvennlig' helikopterløft, og kan dermed hurtig plasseres ut i ellers utilgjengelige, gjerne vernede områder. Kjapt inn – kjapt ut. For alt er lov, så lenge man ikke blir tatt… Endret 24. mai 2020 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) TorEEE_1 skrev (11 timer siden): Dette var et fryktelig miljøfiendtlig og lite fremtidsrettet produkt. - laget i glassfiber som er plast. Vi gi en problematisk forurensning av ikke-biologisk nedbrytbare plastpartikler (mikro- og manoplast) - laget i et plastmateriale som i tillegg er meget vanskelig å gjenvinne / destruere. Mesteparten av glassfiberen havner på deponi. Materialet har ingen plass innenfor sirlulærøkonomien. Liker konseptet eg, om ikke «fryktelig» godt....! Ingen ting er 0 - utslipp, og plastpartikler fra bildekk utgjør vel Ca 1 kg pr 1 000 km => ca 300 kilo i bilens levetid (linært med vekt). Joda, CO2 skal deponeres så hvorfor ikke plast, og brennes kan det på linje med olje. Det eg tror man skal være klar over er at vi ikke har taller for hvor mye vi får for økningene i utslippene som vi har. Se gjærne på grafen fra 2000 - 2017, hva er tendensen. Enkle hytter på eignede plasser kan være greit nok det, også ved hjelp av helikopter (for å ungå ingrep på stedet) for å bli plasert uten å røre naturen på stedet. Skal vi si helikopteret bruker 2 000 kWt på rotor (jobben) med 40% virkningsgrad som blir rund 500 liter parafinlignende greier. 500 liter drivstoff er ca det som medgår i ekstra drivstoff om Du kjører en bil 200 000 km med lettmetallfelger i steden for stålfelger. Takboks, hullete bukser anallogiene er mange... Hva blir mengden fantasi og gleder man oppnår i forhold til resursbruk ? Har Du svaret......, eller er det bare semantikk (følerier) Du kommer med. https://www.youtube.com/watch?v=Z0mh6AWhOZM Endret 24. mai 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Tor Hansen3 Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (3 timer siden): brennes kan det på linje med olje. Glassfiber er et problemavfall som det er vanskelig å brenne. Derfor havner nesten alt i dag på deponi, til evig tid. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) TorEEE_1 skrev (55 minutter siden): Glassfiber er et problemavfall som det er vanskelig å brenne. Derfor havner nesten alt i dag på deponi, til evig tid. Nei, det er er en resurs: https://www.tu.no/artikler/her-bygges-radhuset-pa-gamle-vinflasker/275920 På den annen side er jo deponi til evig tid helt greit. Miljøværnere vil jo at olja skal være i deponi ! Eg har brent printkort (hovedkort) og endt opp med glasfiber matten, bare prøv..... Vet Du at gamle dekk males for å nyttes i stålværk, og gir høyere stålkvalitet. Endret 24. mai 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå