Gå til innhold

Hva lytter du til for tiden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sinéad O’Connor & The Chieftains - "The Foggy Dew (1995)"

Om:

Spoiler

Den mest kjente versjonen av «The Foggy Dew» ble skrevet av en prest ved navn Charles O'Neill i kjølvannet av påskeopprøret i 1916. Teksten er konfliktfylt med tanke på at unge irer døde for britene under første verdenskrig, ettersom irene kjempet for land som var i samme situasjon som Irland, noe som reduserte styrkene som kunne kjempe for irsk frihet. Til syvende og sist kommer den imidlertid til en pro-irsk konklusjon: «Det var bedre å dø under en irsk himmel enn ved Suvla eller Sud-El-Bar.»

«The Foggy Dew» er navnet på en irsk folkesang som har eksistert siden i hvert fall 1840, men som har en annen melodi og tekst. Melodien til Charles O'Neils versjon kommer fra en annen irsk folkesang, «Corraga Bawn».

Den beryktede UFC-fighteren Conor McGregor gjorde denne sangen kjent utenfor den grønne øya ved å bruke den som inngangsmusikk før kamper. Han fikk til og med den irske singer-songwriteren Sinéad O'Connor til å fremføre sangen før kampen mot Chad Mendes 11. juli 2015.

Kilde: https://genius.com/The-chieftains-the-foggy-dew-lyrics

Translated with DeepL.com (free version)

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, backtoback said:

@Apathy, Keith Jarrett - "The Köln Concert (1975)" = magisk konsert :grin:

NRK-artikkel fra 2025-01-26: "Da Keith nekta å spele. Verdas mest selde pianoplate heldt på å gå til helvete allereie før start."

Jan Garbarek & Keith Jarrett - "My Song (1978)"

Jau, var lenge siden sist jeg hadde kost meg med denne platen. Men fikk en påminnelse om magien fra den artikkelen på nrk i sammenheng med 50 års jubileet til denne magiske konserten. Var også ett par av mine facebook venner som også nevnte albummets 50 års dag. Så da ble det litt nostalgi her i stuen mens jeg har Kef LS60 til "innspilling" for en kompis.

Har blitt litt lite av denne sorten musikk i det siste, så det var greit å få en liten nod og hint om å spille slikt igjen.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Må jo se orginalen av "instrumedley" i sin rette form. Har dessverre ikke denne i atmos så vidt jeg vet (finnes ikke som jeg har sett) men Marantz auro 3d er ikke så værst på denne. Stemmen ligger langt bak i miks though.

IMG20250201195252.thumb.jpg.75d411110fcddb0b24ba0c94cf2bb64d.jpg

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...