Gå til innhold

Glem kostbar kabelgrøft og kablet infrastruktur. Ballbingen kan få flomlys fra uavhengige lamper med solceller og batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske genialt, men også ganske begrenset bruksområde. For å unngå at solcellepanelene gir for mye vindlast på stolpene er man avhengig av at lyskilden er svak og har få driftstimer per døgn. Svak lyskilde betyr igjen lav mastehøyde pga invers kvadratloven. Lav mastehøyde betyr igjen høyere tetthet av master. Så om man halverer kostnadene ved graving så må man antagelig kjøpe flere master slik at vinninga går opp i spinninga. I ballbinge-eksemplet kunne man sikkert klart seg med 1 stk høyere mast med kraftigere lyskilde + graving til den ene masta, i stedet for å måtte kjøpe inn 4 master og grave fundament til alle fire.

Jeg ser for meg at disse passer i scenarier som enkeltstående små lekeplasser, busstopp, belysning i parker, på gravlunder (der vil man jo helst ikke grave ned digre kablede anlegg), avsidesliggende monumenter/krigsminnesmerker osv. Riktignok langt sør for polarsirkelen i alle tilfeller.

Sitat

– Dermed unngår vi unødig lysforurensning som ofte kan være sjenerende i tettbygde strøk, sier Hollekim. Han peker også på at bevegelsessensorene sparer lyktestolpene for en del belastning når de slipper å stå på om natten.

Det er et viktig poeng, men bevegelsessensorer fungerer også i kablede anlegg, samt at man ofte benytter astrour i stedet for eller i tillegg til bevegelsessensor for å spare strøm og levetid. Lysforurensning er et kraftig undervurdert problem uavhengig av om det er et kablet anlegg eller ei. Jeg savner strammere retningslinjer på det punktet. Lyskultur burde følge opp og anbefale myndighetskrav til reduksjon der det er praktisk og økonomisk. Leverandørene vil jo så gjerne levere sånne anlegg, men laveste anbud vinner jo alltid og da blir det ikke noe ut over de absolutte minimumskravene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Hvor effektive må solcellene være, hvor stor må batteriene vøre og hvor effektive må lampe være for at den tunnelen skal klare seg uten dieselaggregat?

Lenke til kommentar
JØI skrev (33 minutter siden):

Hvor effektive må solcellene være, hvor stor må batteriene vøre og hvor effektive må lampe være for at den tunnelen skal klare seg uten dieselaggregat?

Etter Ryfast åpnet har trafikken i tunnelene økt kraftig, og ferjene har avganger 4 ganger i timen. Dermed er dagens behov for lys antagelig økt siden anlegget ble dimensjonert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Frobe skrev (1 time siden):

Etter Ryfast åpnet har trafikken i tunnelene økt kraftig, og ferjene har avganger 4 ganger i timen. Dermed er dagens behov for lys antagelig økt siden anlegget ble dimensjonert.

Fergene skal, når hydrogenfergen kommer, gå krafting ned i frekvens. Så dette er bare et midlertidig «problem».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...