BippeStankelbein Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 6 minutes ago, Lynxman said: Det står 1 liter på mila . 1 og l er ikke det samme. Beklager at shift glapp sånn at det ikke ble L. Så legg 25% på forbruket til en 1,6 liters passat da, så har du forbruket på en 4 liters v8..... LAAAAANGT under litern. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 700 hk fra en 4 l motor er ekstremt mye høyere belastning enn 120 hk 1,6 l rekkefirer. Men det er selvfølgelig uten PSA luftmagi. 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 (endret) 15 minutes ago, Lynxman said: 700 hk fra en 4 l motor er ekstremt mye høyere belastning enn 120 hk 1,6 l rekkefirer. Men det er selvfølgelig uten PSA luftmagi. Njææ..... sykkelen min tar ut 186 hk fra 1l, uten turbo. Tåler det fint den, den er 15 år gammel, har aldri gjort annet vedlikehold på motoren enn å sparke ned støtta om høsten, og skifte olje om våren. Ikke skiftet tennplugger engang. 700hk fra en 4 liter er omtrent samme effektuttak, ifht slagvolum. Går helt fint det. Endret 23. mai 2020 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 (endret) Tenk hvor bra den hadde vært med PSAs lufthybrid. HVorfor gikk vi vekk fra 1,6 Passat? Endret 23. mai 2020 av Lynxman 3 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 9 minutes ago, Lynxman said: Tenk hvor bra den hadde vært med PSAs lufthybrid. HVorfor gikk vi vekk fra 1,6 Passat? Vi kan godt fortsette med passat. Jeg har både en på 1,6 og 1,8 turbo. Hva lurte du på? P.S. 1 litern med 186 hk lever i beste velgående, i motsetning til 1,6 litern med 106 hk, den har sprekk i motorblokka...... Ser ikke ut som effektuttak korrelerer med levetid enda, jeg tror vi må veldig mye høyere opp i effektuttak, før vi finner korrelasjon mellom effektuttak og levetid. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 Korrelerer ikke effektuttak med levetiden altså? Virkelig? Hva er forresten kilometerstanden og drivstofforbruket til motorsykkelen din? Er motorsykkel sammenlignbart med personbil? Har motorsykler hatt samme utslippsregler og utvikling? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 BippeStankelbein skrev (9 timer siden): Teknikken bak forbrenningsmotoren er i sin beste form mye sprekere og kvikkere enn elbiler, Lol, en forbrenningsmotor er først og fremst en varmeovn, dernest en fremdriftsmaskin. BippeStankelbein skrev (4 timer siden): Oi, fargeblyant og linjal! Tøft triks! Noen kjøper kanskje det som en etablert sannhet, bare streken er rett og fargen riktig. Kanskje de som legger frem blyantstreker, synes det er god dokumentasjon. Og både plugginn og duracell har break even med diesel på nøyaktig samme antall kilometer! Litt av en tilfeldighet! Men blyantstreken sier at det er sånn! Andre, som meg selv, er kanskje mer interessert i forutsetningene som ligger til grunn, for den voldsomt simple førsteordensfunksjonen som ligger bak linjalstreket... Jeg lurer på hva du røyker idag. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 (endret) 4 hours ago, Lynxman said: Korrelerer ikke effektuttak med levetiden altså? Virkelig? Hva er forresten kilometerstanden og drivstofforbruket til motorsykkelen din? Er motorsykkel sammenlignbart med personbil? Har motorsykler hatt samme utslippsregler og utvikling? Ja var det ikke nettopp det som var poenget mitt, at elbiler og bensinbiler ikke spiller etter samme regelboka. Teknikken bak bensinmotoren er helt lik, enten det er motorsykkel eller bensinbil. Det eneste som er forskjellig, er nettopp regelboka. Tilfeldigvis er den regelboka mye snillere, så snart bensinmotoren står i en motorsykkel, helt riktig. Og det er også svaret på hvorfor elbil ikke tåler sammenligning med en motorsykkel. Det er fordi bensinmotoren er bedre. Det er regelboka for bensinbiler, som kastrerer dem, ikke motoren. Og den situasjonen med paragraffortrinn til elbil kan bare fortsette så lenge som staten har råd til å ikke ha avgiftsinntekter fra elbiler. Det blir dyrere og dyrere, jo flere elbiler som kommer på veien..... Endret 23. mai 2020 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 1 hour ago, failern said: Lol, en forbrenningsmotor er først og fremst en varmeovn, dernest en fremdriftsmaskin. Jeg lurer på hva du røyker idag. Jeg lurer på hvor interessert du og dine likesinnede egentlig er i saklig debatt, som upvoter hverandres personangrep. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 (endret) 10 minutes ago, BippeStankelbein said: Jeg lurer på hvor interessert du og dine likesinnede egentlig er i saklig debatt, som upvoter hverandres personangrep. Dine konstante avledningsmanøvre for å forsure debatten er sikkert en grunn til det. Fra å hevde at familiebiler hadde hatt 700 hk hvis det ikke var for avgiftssystemet, via flere ledd med avledninger, til vi nå endte på din 15 år gamle motorsykkel. Endret 23. mai 2020 av Lynxman 5 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 (endret) 8 minutes ago, Lynxman said: Dine konstante avledningsmanøvre for å forsure debatten er sikkert en grunn til det. Fra å hevde at familiebiler hadde hatt 700 hk hvis det ikke var for avgiftssystemet, via flere ledd med avledninger, til vi nå endte på din 15 år gamle motorsykkel. Elon Musk har allerede bevist at det fins et marked for familiebiler med 700HK. Er det kun elbileiere som synes 700hk hadde vært gøy, eller tror du kanskje noen med bensinbileiere kunne likt det også? Så ja, selvsagt er det avgiftssystemet som gjør at 700hk bensinbiler ikke er et vanlig syn. Jeg ser ikke noe problem i å bruke motorsykler som et eksempel på hva bensinbiler ville vært, hvis ikke regelboka hadde kastrert dem. Teknikken bak motoren er klin identisk, det er kun regelboka som skiller dem. Din kommentar om å forsure debatten kunne du holdt deg for god for. Reglene definerer hva om er tillatt og ikke, og det er ikke jeg som har forsuret debatten med å bli personlig. Jeg har beriket debatten med å være en motvekt til en ellers ganske enstemmig og kjedelig forsamling. Det hadde vært kjedelig til deg hvis du kunne være enig med alle rundt deg som synger "halleluja, elbil" i kor. Endret 23. mai 2020 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 Når jeg sa at luftdrevne biler ikke er en del av artikkelen, og ikke er et godt alternativ basert på det som har fantes av luftdrevne biler, så baiter du meg med å kalle meg forutinntatt og kommer med et gammelt hybridkonsept som aldri ble noe av med kommentarer som: "Vet du bedre enn en bilprodusent?" 5 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 (endret) Eksempel på usaklig baiting som du driver med: Du vet visst bedre enn alle bilprodusentene som lager elbil du, med andre ord. Endret 23. mai 2020 av Lynxman 4 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 (endret) 1 hour ago, Lynxman said: Eksempel på usaklig baiting som du driver med: Du vet visst bedre enn alle bilprodusentene som lager elbil du, med andre ord. Oi, er vi tilbake der igjen? Ble det for varmt å snakke om hvor god bensinmotoren faktisk er, når den ikke er handicappet av paragrafer? Ja, jeg synes det er forutintatt av deg å avfeie en teknologi, før du har satt deg inn i den. Jeg avfeier ikke lufthybrid, fordi jeg vet ikke nok om det. Forskjellen på meg og deg er at jeg er åpen for alle mulige drivlinjer, uten å favorisere noen. Men jeg velger den som funker best etter mitt kjøremønster. Du derimot har bare bestemt deg for at elbil er best, og du gidder ikke vurdere andre alternativer engang. Fair enough, vi lever i et fritt land. Men da må du tåle at jeg tar deg for den du er. Nemlig forutintatt. Endret 23. mai 2020 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 BippeStankelbein skrev (6 timer siden): Pussig det at å dra frem obskøne overdrivelser er "greit", bare det skjer i elbilens navn. Bare ikke finn på å gjør det i bensinbilens navn, da starter hylekoret. Jeg har et eksempel som kanskje illustrere ganske mye mer korrekt, hvor mye lavlasttap man kan forvente av å ha en overdimensjonert motor En '68 Chevrolet Corvette bruker omtrent litern på mila, med 5,3 liters V8. En '68 Datsun Cecric med 2liters I6 bruker omtrent 0,8 på mila. Datsun veier 1,28 tonn, Corvetten veier 1,46 tonn. Så en 265% større motor gir en 25% økning i forbruk, men da drasser den også rundt på 200kg ekstra La oss for goodwill sin skyld si at det er ekstravekten av å ha en større motor. Tallet er nok grovt pessimistisk, men la gå. Og det er med gamle forgassermotorer, på moderne motorer er det bedre fordi de har triks oppi ermet for å unngå lavlasttap. I min Automobil Revue katalog fra 1968 oppgis Corvette'n med denne motoren å ha et forbruk på fra 1,4 til 2 liter/mil. Det er nok et atskillig mer realistisk forbruk! 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 3 minutes ago, Ketill Jacobsen said: I min Automobil Revue katalog fra 1968 oppgis Corvette'n med denne motoren å ha et forbruk på fra 1,4 til 2 liter/mil. Det er nok et atskillig mer realistisk forbruk! Da ser du på automatgear, Datsun har manuell. Det var motor vi sammenlignet, ikke gearkasser. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Min gamle 2008 BMW M3 (manuell) med en fireliters V8 brukte ca 1.2-1.3 på mila, blandet. Tvilsomt at den gamle Corvetten brukte mindre. Når jeg googler 68 Corvette så finner jeg tall som ligger på 1.9, noe som høres mer realistisk ut 3 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) 3 hours ago, bshagen said: Min gamle 2008 BMW M3 (manuell) med en fireliters V8 brukte ca 1.2-1.3 på mila, blandet. Tvilsomt at den gamle Corvetten brukte mindre. Når jeg googler 68 Corvette så finner jeg tall som ligger på 1.9, noe som høres mer realistisk ut Om du googler den gamle Corvetten så finner du tall fra 11 mpg til 20 mpg, det oversetter til noe sånt som mellom 1,1 til 2,1 liter på mila. Grunnen til spriket er hovedsaklig gearkassa, da den er levert med tretrinns automat og tre og firetrinns manuell. Datsun jeg sammenligner med er en manuell bil, så vi ligger i den beste enden av spriket, mellom 1,1 og 2,1 liter på mila. Så ja, jeg har gitt Corvetten en "bonus" fordi jeg personlig opplevde et lavere forbruk. Jeg er vel lett på høyrefoten.. Men vet du hva? Jeg har gitt Datsun samme bonusen, fordi jeg er lett på høyrefoten der også. Datsun er også oppgitt til 1,1 liter på mila, men jeg gav den 0,8. Jeg merker meg at du faktasjekker kun den bilen, som kan trekke ballen mot din banehalvdel. Det forteller om en bias, og ikke en nøytral og undersøkende tilnærming. Endret 24. mai 2020 av BippeStankelbein 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 Og dette er motorer på rundt 700HK da eller? Eide en bil med 2.9 liters V6 engang. Lå oppimot 3 liter på mila med den så var ikke akkurat billige i drift. Ikke mye effekt heller. Men grom lyd da 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå