Lynxman Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 6 hours ago, failern said: Har du lest artikkelen? De regner utslippene fra bruk som ~0 Har du forstått artikkelen? De tar med utslippene fra strømproduksjonen. 4 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 (endret) 21 minutes ago, Trestein said: Å kjøre biler på trykkluft gir svært få utslipp både i produksjon og bruk. Ingen eksotiske materialer nødvendig. Ikke særlig mye kobber heller. Tror det finnes biler som kan kjøre ganske langt. Har vi nok eletrisk kraft til å lage trykkluft vil det kunne gå. Det finnes like mange motorer som går på luft som på bensin. Luftvertøy er helt vanlig. Fylling av bilene vil være dritenkelt, brannfare redusert lav ekstremt billig, lett å lagre vekt osv osv. Trykkluftverktøy og trykkluftbiler liksom. Kompressorer har veldig lav virkningsgrad. Luftverktøy, som jeg har brukt hele livet, går på lavt og nesten ufarlig trykk skulle det lekke, med konstant strøm av ny luft ved behov. Skal du pumpe opp en trykkluftbil får du igjen opp til 7% av energien du bruker fra strømnettet, i følge det jeg kan finne. Det vil si at du bruker 14 kWh med strøm på å lade bilen med 1 kWt energi.. i beste fall. Billig å produsere, ja. Stille når den kjører, ja. Brannfarlig, nei. Gass under ekstremt trykk er derimot skumle greier uansett hvilken gass det er, og så vidt jeg kan se har de ikke gjort særlig kræsjforsøk. Luftbiler har ikke overbevist. Endret 22. mai 2020 av Lynxman 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 58 minutes ago, Lynxman said: Selvfølgelig vet at at det eksisterer biler som går på komprimert luft. Jeg bryr meg bare ikke om de, og de er heller ikke tatt med i kalkulatoren. Det var bare en dårlig avledningsmanøver. Så du velger å ha en bestemt mening om hvilken drivlinje som er best, med gidder ikke å sette deg inn i alternativene som fins? Du er ihvertfall sjeldent ærlig og direkte, og det kan jeg respektere. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 (endret) 4 hours ago, Sturle S said: Nei,du påstår at levetida er ca 10 år i dei fleste land det er naturleg å samanlikne seg med. Eg spør kva land det gjeld, for i Europa ligg gjennomsnittleg levetid på 17-20 år frå fyrste gongs registrering til skroting. Her er det du skreiv: Anten forvekslar du gjennomsnittsalder med levetid (gjennomsnittsalderen ligg naturlegvis på ca halvparten av levetida, berre påverka av opp- eller nedgang i nybilsalet), eller so er du på jordet. Uansett lurer eg på kvar du har det frå at bilar i Noreg har spesielt lang levetid, for det stemmer ikkje. Synd du ikke var enig denne gangen heller da, for da kunne du fått rett. Gjennomsnittlig levealder i EU på en bil er 10,7 år, og ingen land på listen har så lang gj.snittlig levetid på bilene, som Norge. http://www.aut.fi/en/statistics/international_statistics/average_age_of_passenger_cars_in_some_european_countries Forøvrig interessant å observere at du får upvotes for å krangle mot påstander som er helt riktige. Det forteller ganske mye om dine likesinnede: Nemlig at fakta er mindre viktig, det er viktigere å være rettroende. Endret 22. mai 2020 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 (endret) Quote Så du velger å ha en bestemt mening om hvilken drivlinje som er best, med gidder ikke å sette deg inn i alternativene som fins? Du er ihvertfall sjeldent ærlig og direkte, og det kan jeg respektere. Jeg respekterer ikke stråmenn. Endret 22. mai 2020 av Lynxman 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 (endret) 21 minutes ago, Lynxman said: Jeg respekterer ikke stråmenn. Praktisk, jeg skal ta med meg det trikset til senere. "Hva enn du sier er stråmannsargument". Det er store bilprodusenter som synes trukkluft er seriøst nok til at de undersøker muligheten, og jeg tror ikke de er villige til å bruke penger, uten å se en mulighet for avkastning. De tar altså trukkluft på alvor de. Kan du drivlinje på bil, bedre enn f.eks PSA? Endret 22. mai 2020 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 4 minutes ago, BippeStankelbein said: Praktisk, jeg skal ta med meg det trikset til senere. "Hva enn du sier er stråmannsargument". Det er store bilprodusenter som synes trukkluft er seriøst nok til at de undersøker muligheten, og jeg tror ikke de er villige til å bruke penger, uten å se en mulighet for avkastning. De tar altså trukkluft på alvor de. Kan du drivlinje på bil, bedre enn f.eks PSA? Kan du noe som helst eller kan du bare referere til autoriteter? Jeg angrep saken og forklarte hvorfor vi ikke har sett gode luftbiler. 1 Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 BippeStankelbein skrev (34 minutter siden): Synd du ikke var enig denne gangen heller da, for da kunne du fått rett. Gjennomsnittlig levealder i EU på en bil er 10,7 år, og ingen land på listen har så lang gj.snittlig levetid på bilene, som Norge. http://www.aut.fi/en/statistics/international_statistics/average_age_of_passenger_cars_in_some_european_countries Her må vi vel ta Sturle S i forsvar. Linken du postet sier at gjennomsnittlig ALDER på bilene i EU er 10,7 år (det står faktisk 10,8 år i tabellen). Samme tabell sier at den i Norge er 10,5 år. Så hva mener du egentlig? 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 Lynxman skrev (4 minutter siden): Kan du noe som helst eller kan du bare referere til autoriteter? Jeg angrep saken og forklarte hvorfor vi ikke har sett gode luftbiler. Luftbil er en mulighet. Hva sier kalkulatoren om flytende nitrogen bil? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 Luftbil: ca 5-7% virkningsgrad fra vegg til vei. Elbil: ca 77-82% virkningsgrad fra vegg til vei. Nitrogen får du regne på selv 3 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 mr. papp skrev (19 minutter siden): Her må vi vel ta Sturle S i forsvar. Linken du postet sier at gjennomsnittlig ALDER på bilene i EU er 10,7 år (det står faktisk 10,8 år i tabellen). Samme tabell sier at den i Norge er 10,5 år. Så hva mener du egentlig? Han klare ikkje å forstå forskjellen på gjennomsnittlig alder og gjennomsnittlig levetid 6 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 (endret) 31 minutes ago, mr. papp said: Her må vi vel ta Sturle S i forsvar. Linken du postet sier at gjennomsnittlig ALDER på bilene i EU er 10,7 år (det står faktisk 10,8 år i tabellen). Samme tabell sier at den i Norge er 10,5 år. Så hva mener du egentlig? Det tror jeg faktisk er en oversettingsfeil fra finsk til engelsk. For når jeg søker på gjennomsnittsalder, istedenfor gjennomsnittlig levealder, så får jeg tall som er enda lavere: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/daviz/average-age-of-road-vehicles-6#tab-chart_1 Gjennomsnittsalderen ser ut til å være rundt 8 år, og da kan vel ikke gjennomsnittsalderen samtidig være 10,7 år, så 10,7 år må nødvendigvis være et annet tall enn gjennomsnittsalder. Du var observant nok til å se teksten, jeg gir deg poeng for det, men det er tallene som teller. Endret 22. mai 2020 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 35 minutes ago, Lynxman said: Kan du noe som helst eller kan du bare referere til autoriteter? Jeg angrep saken og forklarte hvorfor vi ikke har sett gode luftbiler. Jeg kan nok til å forstå at store bilkonsern kan mer enn meg,. Og dermed holder jeg meg for god til å blankt avfeie muligheter som store bilkonsern undersøker, ihvertfall før jeg vet mere selv. Om jeg forsto deg rett, så kan du ikke så mye om trykkluftdrivlinje du heller, men likevel avfeier du det blankt? Det slår meg som forutintatt og ignorant. Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 (endret) BippeStankelbein skrev (14 minutter siden): Det tror jeg faktisk er en oversettingsfeil fra finsk til engelsk. For når jeg søker på gjennomsnittsalder, istedenfor gjennomsnittlig levealder, så får jeg tall som er enda lavere: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/daviz/average-age-of-road-vehicles-6#tab-chart_1 Gjennomsnittsalderen ser ut til å være rundt 8 år, og da kan vel ikke gjennomsnittsalderen samtidig være 10,7 år, så 10,7 år må nødvendigvis være et annet tall enn gjennomsnittsalder. Du var observant nok til å se teksten, jeg gir deg poeng for det, men det er tallene som teller. Hvis vi ser videre på samme finske side du linket til: http://www.aut.fi/en/statistics/scrapped_vehicles/average_scrapping_age_of_passenger_cars så ser vi at finske biler gjennomsnittlig lever i 21 år. Jeg har vanskelig for å tro ar Norge og Finland er så ekstremt syke utliggere. Edit: Den siste linken din sier at finske biler er 9,7 år i snitt mens den første sier 12,2 for samme data så de kildene er i hvert fall uenige. Endret 22. mai 2020 av mr. papp 4 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 Det er mye som kan endre seg som vil påvirke denne kalkulatoren. Det går fint Ann å fjerne CO2 fra eksosen.Hvordan blir resultatet da? Vi vet ikke hvordan fremtiden blir. Plutselig blir fusjonskraft en realitet og verden får så mye billig kraft at vindmøller blir et latterlig eksempel på menneskers dumskap. Alt kan endre seg og en slik kalkulator sier bare noe om hvordan vi tror ting er akkurat i dag. Et hangarskip har kraft nok til å produsere flybensin til flyene sine fra sjøvann. Som sagt om vi henger oss opp i gamle sannheter kommer vi aldri fremover. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 (endret) 38 minutes ago, BippeStankelbein said: Jeg kan nok til å forstå at store bilkonsern kan mer enn meg,. Og dermed holder jeg meg for god til å blankt avfeie muligheter som store bilkonsern undersøker, ihvertfall før jeg vet mere selv. Om jeg forsto deg rett, så kan du ikke så mye om trykkluftdrivlinje du heller, men likevel avfeier du det blankt? Det slår meg som forutintatt og ignorant. Jeg merker meg at du ikke klarer å argumentere saken selv og fortsatt refererer til autoriteter og ad hominem. Har aldri sagt jeg vet bedre enn PSA, selv om du påstår det. Har bare presentert rasjonelle og oppdaterte grunner til at vi ikke har luftdrevne biler. Endret 22. mai 2020 av Lynxman 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 https://www.ssb.no/statbank/table/05528/tableViewLayout1/ https://www.ssb.no/statbank/table/08581/tableViewLayout1/ https://www.ssb.no/statbank/table/07844/tableViewLayout1/ Når gjennomsnittsbilen lever til den er 18 år så er gjennomsnittlig alder på bilene i teorien 18/2. Men merk at at beregningen ikke tar høyde for at det selges flere biler per år enn før. Derfor vil det være litt mer overvekt av unge biler, slik at snittalderen blir noe under 9 år. 2 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 (endret) 40 minutes ago, Lynxman said: Jeg merker meg at du ikke klarer å argumentere saken selv og fortsatt refererer til autoriteter og ad hominem. Har aldri sagt jeg vet bedre enn PSA, selv om du påstår det. Har bare presentert rasjonelle og oppdaterte grunner til at vi ikke har luftdrevne biler. Nå blander du kortene, jeg har ikke sagt noe bastant om luftdrevne biler verken for eller imot. Jeg har ikke noe å forsvare her. Det er du som ganske bastant avfeier luftdrevne biler, det er du som har noe å forsvare. Hvorfor avfeier du luftdrevne biler, uten å ha satt deg bedre inn i det? Klarer du å argumentere for ditt ståsted, selv? Jeg har ikke sett ett eneste rasjonelt argument enda, fra deg angående ditt ståsted om luftdrevne biler. Alt jeg har sett er at du avfeier luftbiler som stråmannsangrep. Ikke forstår jeg hvor du engang ser et angrep, hvem er det som angriper? Luftbilene? Endret 22. mai 2020 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 11 minutes ago, Simen1 said: https://www.ssb.no/statbank/table/05528/tableViewLayout1/ https://www.ssb.no/statbank/table/08581/tableViewLayout1/ https://www.ssb.no/statbank/table/07844/tableViewLayout1/ Når gjennomsnittsbilen lever til den er 18 år så er gjennomsnittlig alder på bilene i teorien 18/2. Men merk at at beregningen ikke tar høyde for at det selges flere biler per år enn før. Derfor vil det være litt mer overvekt av unge biler, slik at snittalderen blir noe under 9 år. Klarer man å finne en statistikk som viser snittalder blant bilene på veien? Som man vet så går jo de fleste biler mest når de er nye. Passerer 5 år så går de litt mindre. Over 10 år går de enda mindre. Biler på 15-20 år går kanskje bare 5 tusen kilometer i året, der man har det som andre eller tredje bil. Vanskelig å beskrive hva man søker etter, men en slags snittalder blant de biler som tilbakelegger hovedtyngde av kilometer på veiene? Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 kremt skrev (11 minutter siden): Klarer man å finne en statistikk som viser snittalder blant bilene på veien? Som man vet så går jo de fleste biler mest når de er nye. Passerer 5 år så går de litt mindre. Over 10 år går de enda mindre. Biler på 15-20 år går kanskje bare 5 tusen kilometer i året, der man har det som andre eller tredje bil. Vanskelig å beskrive hva man søker etter, men en slags snittalder blant de biler som tilbakelegger hovedtyngde av kilometer på veiene? Har ikke noe svar, men det du sier er en kjent sak, at nyere biler går lengre. Kanskje forsikringsselskapene sitter på noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå