Redaksjonen. Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Kalkulatoren gir deg svaret: Er en elbil egentlig bedre for miljøet enn en dieselbil? 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Ja, jeg også har etterlyst mer bruk av matematikk for å få en faktabasert debatt. Det er mye synsing og påstander som ikke stemmer med virkeligheten, men dersom vi ikke får innsyn i parametrene som inngår i regnestykket er vi egentlig like langt. Bruker en "Europeisk energimiks" f. eks., som er en vesentlig faktor i forhold til "Kjøremønster". Inngår svindelsystemet med "Opprinnelsesgarantier" i kalkulatoren? Hva om elektrolyse brukes for å lage metanol, og på den måten bruke fanget CO2 fra f. eks. Klemetsrud for å fjerne dieselbiler fra veiene, kan det legges inn? En kan også lage et regneark hvor en fortaper seg i detaljer som er uten betydning, og utelater vesentlige ting, som f. eks. bruk av metanol til erstatning for diesel. Med gjenbruk av metanol kan vi redusere CO2-utslippene med 70%, men for å kunne sammenligne og finne ut hva som er med og ikke i kalkulatoren, må vi ha innsyn i alle parametrene. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg bshagen Skrevet 21. mai 2020 Populært innlegg Del Skrevet 21. mai 2020 Folk med «Livets Harde skole» som bakgrunn har påstått motsatt av denne konklusjonen i åresvis, så da kan vi vel endelig begrave denne myten en gang for alle? 19 1 Lenke til kommentar
RSR Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Spørs om dette holder mot youtube forskerne, med livets Knallharde skole. 8 1 Lenke til kommentar
CarlFr Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Hvorfor går du ikke inn å leser de 11 publikasjonene som ligger bak kalkulatoren? TU har lagt ut link i artikkelen. Dette er nok lesestoff som ikke gjør seg som en populærvitenskapelig artikkel. 3 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Ikke for å skryte men den dier ca det jeg har påstått. Yay me 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) Prøvde Simple varianten av kalkulatoren og fikk denne grafen (jeg har ikke lagt inn noe info): Endret 21. mai 2020 av Svein M 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 21. mai 2020 Populært innlegg Del Skrevet 21. mai 2020 1 hour ago, bshagen said: Folk med «Livets Harde skole» som bakgrunn har påstått motsatt av denne konklusjonen i åresvis, så da kan vi vel endelig begrave denne myten en gang for alle? Glem ikke at Euro6 renser lufta samt at CO2 er livets gass. Egentlig burde spedbarn få sutten sin erstattet med ei eksospotte kobla til en av våre velsignede SUVer, slik at de kan slurpe i seg herlighetene. 18 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Blir nesten umulig å lage en slik kalkulator, er alt for mange faktorer som må med. Eksempler som jeg mener er vanskelig å dokumentere bra nok: *Forurensning for produksjon av alle deler til bilen inklusive forurensning og miljøskader fra mineralutvinning til produksjonen av delene samt all transport mellom fabrikker og til sluttbruker. *Forurensning for resirkulering av bilen og deler samt transport til godkjente resirkulerings fabrikker. Jeg er ikke negativ til el-biler, men jeg er negativ til at de subsidieres så kraftig vs fossilbiler, da jeg ikke tror miljøgevinsten er stor nok til å forsvare så kraftig subsidiering. Vil tro 90% av de som har el-bil i dag ikke har kjøpt det pga miljøfordelen, men pga kostnadsfordelene med lavere bompenger, lavere bruksutgifter og at de kan få en bil til halve prisen av hva den hadde kostet uten skatte/avgifts fordeler. 8 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 The Very End skrev (36 minutter siden): Glem ikke at Euro6 renser lufta samt at CO2 er livets gass. Egentlig burde spedbarn få sutten sin erstattet med ei eksospotte kobla til en av våre velsignede SUVer, slik at de kan slurpe i seg herlighetene. Ja, det helt tragisk hva som kommer fra den kanten, mtp argumenter for CO2. Helt natta ? 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 The Very End skrev (47 minutter siden): Glem ikke at Euro6 renser lufta samt at CO2 er livets gass. Egentlig burde spedbarn få sutten sin erstattet med ei eksospotte kobla til en av våre velsignede SUVer, slik at de kan slurpe i seg herlighetene. Du kan jo starte med å puste inn din egen utpust å se hvor lenge du lever 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Trestein skrev (7 minutter siden): Du kan jo starte med å puste inn din egen utpust å se hvor lenge du lever Ganske sikker på at han kødda, Trestein 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 bshagen skrev (Akkurat nå): Ganske sikker på at han kødda, Trestein Ganske sikker på at jeg gjorde det samme 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Trestein skrev (1 minutt siden): Ganske sikker på at jeg gjorde det samme Heller tvilsomt 4 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 bshagen skrev (9 minutter siden): Heller tvilsomt Han må tåle det. Om vi sier at et menneske klarer å utføre 150w arbeid i 8 timer og må stå på tomgang resten av døgnet kommer vi ut med 1,2kwh utført arbeid og 1200gram CO2. 1000g pr kwh eller som et dårlig kullkraftverk. Tilføres 3kwh med kjemisk energi i form av mat er virkningsgrad også mulig å beregne. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) Men om en ikke bruker bilen så bortfaller: Direct emissions, Fuel supply og Road. Da blir diesel og bensinbilene best. Det samme kan være tilfelle om en kjører lite. Endret 21. mai 2020 av Svein M 2 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) 16 minutes ago, Trestein said: Han må tåle det. Om vi sier at et menneske klarer å utføre 150w arbeid i 8 timer og må stå på tomgang resten av døgnet kommer vi ut med 1,2kwh utført arbeid og 1200gram CO2. 1000g pr kwh eller som et dårlig kullkraftverk. Tilføres 3kwh med kjemisk energi i form av mat er virkningsgrad også mulig å beregne. Jeg tåler det så absolutt, og vi er ikke ukjente av å diskutere oss i mellom Trestein. Tenkte bare at siden vi stort sett aldri blir enige så kan vi la de andre krangle i fred Endret 21. mai 2020 av The Very End 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 21. mai 2020 Populært innlegg Del Skrevet 21. mai 2020 Svein M skrev (7 minutter siden): Men om en ikke bruker bilen så bortfaller: Direct emissions, Fuel supply og Road. Da blir diesel og bensinbilene best: Om en ikke bruker bilen er det vell best å ikke kjøpe en?? 12 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 RSR skrev (2 timer siden): Spørs om dette holder mot youtube forskerne, med livets Knallharde skole. YouTube-forskerne har tross alt lang erfaring med YouTube-forskning, så ikke kødd med dem. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 OC-Freak skrev (1 time siden): Blir nesten umulig å lage en slik kalkulator, er alt for mange faktorer som må med. Denne kalkulatoren er ørten ganger bedre enn det som har eksistert til nå - men det må vel kritiseres det også? Jeg applauderer tiltaket og regner med de bygger den ut med flere parametere og flere mål på forurensning (NOx, etc) etter hvert. Er jo lov å håpe på at man i framtida kan taste inn reg-nr på sin nåværende bil og velge noen modeller man ønsker seg og se konsekvenser for alt fra sparekontoen til klima, luftkvaliteten i nabolaget, tidsbruk etc. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå