Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

routing av trafikk.

Anbefalte innlegg

heisann,

i dag skal jeg sette opp en Smoothwall på en eldre maskin. Den skal forwarde en del porter til en annen server jeg har (web, ftp, terminalserver og epost) Siden jeg har dynamisk IP adresse fra min leverandør (telenor adsl) så kjører jeg et program som heter NO-IP (samme opplegget som dns2go osv. Holder det med at jeg forwarder port 80 til der programmet kjører?

Kan jeg fortsatt bruke et slikt progam ennå det kjører på en maskin bak NAT'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-06 16:44, arvjakob skrev:

heisann,

i dag skal jeg sette opp en Smoothwall på en eldre maskin. Den skal forwarde en del porter til en annen server jeg har (web, ftp, terminalserver og epost) Siden jeg har dynamisk IP adresse fra min leverandør (telenor adsl) så kjører jeg et program som heter NO-IP (samme opplegget som dns2go osv. Holder det med at jeg forwarder port 80 til der programmet kjører?

Kan jeg fortsatt bruke et slikt progam ennå det kjører på en maskin bak NAT'en?

Kan dessverre ikke svare deg på ditt spørsmål, men hva vil det si å forwarde porter?

Lenke til kommentar

siden jeg skal sette opp en Firwall/dhcp/NAT boks som KUN skal brukes til det, må jeg selvfølgelig "route" trafikken videre til en annen server som står BAK NAT'en som ikke ser nettet på samme måte som NAT boksen.

Så jeg trenger f.eks å forwarde all HTTP trafikk til min server og http kjører som kjent på port 80. Så når noe port 80 trafikk(HTTP) kommer til "boksen" min så forwarder(sender videre) den trafikken videre til spesifisert adresse (IP)

Lenke til kommentar

Dette fungerer utmerket.. har samme løsning som deg..

men jeg bruker dns2go da..

har web, ftp og terminal server bak både brannmur og ruter..

Du må bare huske å sette opp en statisk rute til serveren(e) (de må jo selvlsagt ha statisk intern ip)

Så må du konfe brannmuren slik at den slipper gjennom trafikk på de aktuelle portene.

dns2go eller whatever kan stå på hvilken som heltst maskin ... trenger altså ikke stå på selve ruteren. (Jeg har f.eks dns2go på samme maskin som webserveren, dns2go finner selv min offisielle ip til enhver tid)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...