hekomo Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) Trestein skrev (1 time siden): Nå er vel historien litt annerledes. Det er vel utviklingen til bærbare pc batterier som ga fart til bilimdustrien Det kan godt være uten at jeg nødvendigvis tror på deg, men det er ikke relevant for hva som skjer nå, der utviklingen av elbiler fører til raskere utvikling på batterifronten, og har positiv effekt på grønn industri og teknologi generelt. Endret 21. mai 2020 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Men det er jo uinteressant å se på kun CO2. Bland inn NO2 og partikkelutslipp. Det som faktisk betyr noe i byene og langs veien. Om det er ok å tilbringe ei natt med denne bilen på tomgang i en garasje så er den godkjent. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 8 hours ago, Trestein said: Vel om kinesarane ikke veit korleis man koker vatten med gas får vi vel fortelje dei det. Det veit dei nok, men det er korkje billig eller enkelt å byggje om eit moderne ultrasuperkritisk kolkraftverk til eit CCGT gasskraftverk utan at det går mykje utover verknadsgrada. Eg har ikkje høyrt om at nokon har gjort det. 8 hours ago, Trestein said: Gass kjeler har omtrent null metan slipp. Avgasser er heilt minimale. Omtren det samme som menneske pust. Gassrøyr og koplingar har derimot stadige lekkasjar, og du må byggje mange tusen mil med slike for å forsyne kolkraftverka i Kina med gass. 8 hours ago, Trestein said: kor høg virkningsgrad et kolkraftverk har veit eg ikke men 45% var vanleg for noen år siden. Gasskraftverk kommer vel opp i 55-60% med steam produksjon. Eit ultrasuperkritisk kolkraftverk, som Kina stort sett har bygd dei siste 20 åra, har over 45% verknadsgrad, men det varierer kor mykje. Sidan Kina framleis har ein del eldre kolkraftverk i flåten, ligg vel snittet rundt 40%. Gjennomsnittet i EU er 38%. 1 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 likferd skrev (På 21.5.2020 den 18.06): Hvem er "vi" i dette regnestykket? Vi som kraftselskapene som får hele profitten, eller vi som kraftkunder som betaler for kablene? Vi utveksler strøm med Danmark og stort sett er får vi betalt bedre for strømmen vi eksporterer enn den vi importerer. Differensen dekker transportkostnader og vel så det. Så vidt jeg vet så bruker Statnett overskuddet til betale for utbygging av kraftnett innenlands. Resultatet blir derved at vi (som forbrukere) betaler mindre nettleie på sentralnettet enn vi ellers hadde gjort. Så vidt jeg vet, så er dette den faktiske situasjonen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå