Gå til innhold

Hjelp med Excel

Anbefalte innlegg

Hei! 

Held på å lage excel document for diet-plan, samt kjøpe liste. Ideen er klar og eg er godt i gong. Det er veldig lenge siden eg hadde noe med excel å gjøre, så det meste (selv grunnleggende) er glemt. Så eg setter pris på hjelp med val av riktig formel.

Eg veit det finst apper som gir liknande funksjon. Har prøvd fleire av de (mobil og web), men det er ingen som dekker alle mine behov. Eg syns det er spennande å jobbe med excel, så det blir ein vis hobby å sette opp denne rekneark.

Korleis eg ser den for meg:
Excel document med fleire faner. Kvar fane har sin egen oppgåve.
- Fane 1 - liste (tabell) av alle produkter vi bruker, med kcal, prot, carb, fet, kalsium, osv.
Den blir oppdatert etterkvart vi kjøper/bruker nye varer.

122230439_Screenshot2020-05-20at12_37_48.thumb.png.c2f778585167d72c41f9646e07ecd6fa.png

- Fane 2 - Oppskrifter.
Fra drop-down menu (linket til fane 1 - produkter) velger eg produkter som eg skal bruke i oppskriften.
Eg også skriver kor mange gram/stk blir brukt. Det blir automatisk hentet verdier for kcal, prot +++. Når oppskrifta er ferdig, så er det å kjøre manuelt "sum" får å få kor mye kcal+++ det blir i "Carbonara".
1881107076_Screenshot2020-05-20at13_56_12.thumb.png.8800fb28d77bb1eb97eada6fedc3c5cd.png
Det er her de fleste apper svikter - ingen/lite mulegheit til å tilpasse oppskrifta. Om eg bytter fløte med melk, bruker fullkorn pasta? Eg liker å teste ut nye oppskrifter, så for meg er det viktig med fleksebilitet. Slik eg setter opp, vil det holde å velge "full melk" istedenfor "lett melk" i dropdown menu, så blir resten av kcal, prot osv endret både i selve oppskrifta og i dagsmeny.

Videre er det to tabeller (i same fane). Den ene samler oppskrifter og henter kcal/prot verdier. Den andre samler oppskrifter og samler kor mye "egg, melk, osv" blir brukt.

- Fane 3 - Ukesmeny. 
Her blir det satt opp tabell, mandag, tirsdag osv og "frokost, lunch, middag, kvelds". Fra drop-down velger eg oppskrifta. og thats it.

Fane 4-11 dagsmeny (Mandag, tirsdag...).
Ut i frå val gjort i ukemeny, blir det automatisk overført til kvart dagsmeny faner. Samtidig, så blir det hentet "kcal, prot.." frå fane 2.
Planen også å sette opp link der som vil tilsvare oppskrift. Enten til "one-note" eller til nettsiden. Evt sette opp eit eller anna database med oppskrifter som vi bruker mest - men det er alt for avansert for meg pdd. Poenget blir at om ein går på "mandag-fane", då er hele dags-diet er allerede der, med utrekna kcal, prot, osv. Og link som vil føre direkte til oppskrifta.

Eg ønskjer også å lage tabell (så blir det ctrl+c, ..+v), der eg skriver ønskjer verdier av kcal, prot, carb osv og kunne sette opp "minst" og "max". Så i dagsmeny blir det samanlinet dagsverdier (ut i frå maten valt) og det kommer svara i rødt/grønt, alt etter om verdiene samsvarer med de eg satta opp i forige tabell.

Siste fane er "shopping-list". 
Her skal det vere enkel table som sampler alt eg valgte i "ukesmeny", samanlikner med tabell i fane 2 (produkter brukt) og summerer alt. Slik at det står "egg - 20stk", "parmesan - 150g", osv, osv. Planen er då å handle 1 gong i uka, for å spare litt tid på det.

Funksjonen eg har brukt frem til nå var for det meste "VLOOKUP", den fungerer fint til det meste eg har tenkt å gjøre, men eg kommer til å behøve litt hjelp med andre ting.

Når reknearket er ferdig kan eg gledelig dele den med andre som ønskjer å bruke den privat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det første spm er om det er noe måte eg kan hente data from OneNote til Excel?

Tenkte å samle alle oppskrifter i OneNote (Notebook - oppskrifter, ulike seksjoner (pasta, middag, frokost, bakst) og i kvar seksjon blir det også fleire sider med oppskrifter). F.eks "Notebook - oppskrifter, seksjon - pasta, side - carbonara".
I denne siden er det "print screen av oppskriften" - export av siden via OneNote add-on til Chrome/Safari.

1. Det eg ser for meg. Er det mulig i Excel å velge "carbonara" fra drop-down meny (evt skriver carbonara). Så søkjer excel i OneNote notebook "oppskrifter" etter side som heter "carbonara" og henter all info (bilde/text) til fane i excel som heter "carbonara"?
Type "search in "OneNote, "oppskrifter", searchword"carbonara", action"ExtractAllInfo" extract to location "ExcelFile blabla, fane "carbonara"?

Evt er det noe anna type programmering som er bedre egnet til det? Noe som kan binde OneNote og Excel samen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...