Gå til innhold

Bremykt 250gram vs 500gram


Anbefalte innlegg

Bremykt selger to ulike størrelser.

250gram bremykt koster uvanlig mye nå, 27.80 kr. Bremykt 500gram koster som det pleier ca 28.60.

Hvilke økonomiske prinsipper er det som driver 250grams varianten opp? Den bruker vanligvis å koste 5-6 kroner mindre hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ganske logisk - for det første er det antagelig mye større salg av 500g varianten, noe som gir butikkene større muligheter til å forhandle på pris. - Dessuten så er antagelig produksjonskosten omtrent lik på de to pakningene når man tar med kostnader for transport, markedsføring og innpakning osv. - At det er 500g-varianten som annonseres, pristestes og dermed er mer "synlig" bidrar også til å holde prisen nede.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Et produkt for de prissensitive kundene, og et for de som ikke er det er jo som regel god butikk.

Åpenbart, men for de av oss som bare trenger en liten pakke gir ikke prisene mening. Jeg kan velge mellom å kjøpe stor pakke, og risikere å måtte kaste halvparten, eller liten pakke, og risikere å gå tom før smøret er ødelagt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (40 minutter siden):

Smør varer "evig"

Du skal bruke veldig lite smør for å kjøpe den lille pakken
Ikke tenk så mye på best før datoen 

Pakken jeg spiser av nå gikk over dato for to måneder siden. Det smaker ikke bra så mye lenger.

edit: Dette er bremykt, ikke smør.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (4 timer siden):

Bremykt selger to ulike størrelser.

250gram bremykt koster uvanlig mye nå, 27.80 kr. Bremykt 500gram koster som det pleier ca 28.60.

Hvilke økonomiske prinsipper er det som driver 250grams varianten opp? Den bruker vanligvis å koste 5-6 kroner mindre hvertfall.

Det kan være et velkjent triks for å få folk til å kjøpe den største. Da er det den største som er normalt priset, mens den minste pakken er ekstremt overpriset for å få kundene til å bare tenke at man får mer for pengene for den store, så enda færre gidder å kjøpe den lille.

Lenke til kommentar

Bruker lite smør om pakken har gått ut på dato med 2 måneder

Nylig kjøpt Soft Flora som går ut i August og Tine smør kjøpt for noen uker siden som går ut i juli
Blir tom lenge før det, men i teorien har jeg smør til vinteren, om jeg bruker lite

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (På 20.5.2020 den 13.43):

Bremykt selger to ulike størrelser.

250gram bremykt koster uvanlig mye nå, 27.80 kr. Bremykt 500gram koster som det pleier ca 28.60.

Hvilke økonomiske prinsipper er det som driver 250grams varianten opp? Den bruker vanligvis å koste 5-6 kroner mindre hvertfall.

Bremyktpakken på 250g kom for å primært konkurrere med tilsvarende smør/margarinpakker av samme størrelse fra andre leverandører, og prisen er satt deretter. Den er altså ikke laget for at de som uansett kjøper Bremykt skal få mulighet til å kjøpe en mindre pakke, og prisen behøver derfor ikke å settes med særlig hensyn til den store pakken.

Dette var forklaringen jeg fikk når jeg stilte samme spørsmål når jeg selv jobbet i dagligvareforretning for snart 20 år siden. 

Lenke til kommentar

Forklaringen jeg fikk da jeg jobba i dagligvarebutikk var at det er mye større konkurranse på pris på de "vanligste" produktene. Husker spesielt 2pk med mills majones kostet noen kroner mindre enn 1pk. Er nok en god blanding av alt det de andre sier her også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fyrst og fremst to forhold som avgjer prisen.

Det fyrste er produksjonsvolumet, jo større volum av ei vare som blir produsert jo lavare blir prisen per stykk. På ein smørpakke så er mykje av kostnadane knytta opp mot produksjon av embalasje, embalering og transport ut i butikkane. Mengden med smør i kvar pakke gir mindre utslag på slike produkt.

Det andre er forholdet er nært knytta til det fyrste punktet, etterspørsel. Her er dei forskjellige matvarebarometera sterkt medvirkande. Ettersom testane av matvarepris baserer seg på dei mest kjøpte variantane, så blir det om å gjere for butikkane å selge det bestemte produktet så billig som råd, og ettersom standardproduktet då blir det gunstigaste kjøpet så er det flest kundar som kjøper den versjonen. Og når det er mange som kjøper standardstørrelsen av eit produkt så bekrefter det at det er mest rett å basere prissamanlikninga på det produktet, og så har du sirkelen.

 

Det er samme fenomenet som gjer at eit glas med vanleg medium taco saus koster ca 10 kr medan den milde eller sterke varianten kostar ca 20 kr for eit tilsvarande glas. Ettersom "alle" vil ha medium så selg butikken mest av dette produktet og det er på dette produktet du får priskrig.

Andre eksempel er at 'refill' produkt veldig ofte er dyrare enn orginalproduktet. Handsåpe med pumpemekanisme er nesten alltid på tilbud, refill-versjonen er aldri på tilbud og kostar vanlegvis meir sjølv om at den einaste forskjellen er at du får vanleg kork i staden for pumpemekanisme på flaska. Tilsvarande med barberblad, det vil ofte lønne seg å kjøpe ny høvel med blad enn å kjøpe nye blad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...