Gå til innhold

Solkraftmarkedet i Norge doblet seg i fjor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at det øker, men her har vi mye konfliktfri energi å hente fremdeles. Det er mange ubrukte tak som helt uproblematisk kan benyttes til solceller.

På nye bygg bør tak leges slik at de best mulig kan utnytte solenergien. Både for varmevekslere eller solceller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Solcelle-anlegg er fornuftig for store anlegg der det er høyt forbruk om sommeren (f.eks. kjølelager).

_

For privatpersoner? Med Otovo på mitt hus: 103000 kr for et anlegg som produserer 5800 kWh pr år. Norsk gjennomsnittlig strømpris er 26,8 øre/kWh (ssb) og elavgiften på 16,13 øre/kWh. Nettleie blir lagt om til effekttariffer (fordi strømforbruk/produksjon ikke korrelerer med husets effektbehov). En investering vil gi besparelse på ca 43 øre/kWh, eller 2494 kr/år for mitt tilbud. Tilbakebetalingstid på 41 år, uten avkastning.

_

Otovo påstår at denne investeringen skal spare meg for 11020 kr/år på strømregningen, eller 1,9 kr/kWh. Skulle gjerne likt å se grunnlaget for denne beregningen.

Lenke til kommentar

Sitat fra artikkel: "Veldig enkelt regnet betyr dette at midt på dagen, en klar sommerdag, kan solcellene i Norge dekke strømforbruket til 100.000 boliger."

_

Midt på dagen på sommeren bruker ikke norske boliger strøm. Så å dekke forbruket til noen som nesten ikke forbruker er ikke veldig imponerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...