torest Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 Hydrogen: Her må hydrogenanleggene legges langs kysten [Ekstra] Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 Hvorfor ikke holde seg til ammoniakk og evt. metanol for mindre båter. Batteriteknoligien blir stadig billigere og bedre, og batterbytteløsninger er også under utvikling. Så batterier kan brukes på alle innenlands ferge- og hurtigbåtstrekninger om få år. Da er det rett og slett ikke noe marked for hydrogen langs kysten. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 (endret) J-Å skrev (5 timer siden): Hvorfor ikke holde seg til ammoniakk og evt. metanol for mindre båter. Batteriteknoligien blir stadig billigere og bedre, og batterbytteløsninger er også under utvikling. Så batterier kan brukes på alle innenlands ferge- og hurtigbåtstrekninger om få år. Da er det rett og slett ikke noe marked for hydrogen langs kysten. Litt motstridende her? Ammoniakk og metanol uten betydelige utslipp krever det artikkelen prater om. H2 produksjon. Forklaringene står jo i artikkelen? Batterier vil ikke klare alle strekninger, og det er mer enn ferger som må dekarboniseres. Alle fiskebåter f.eks må løses også, og da holder ikke batterier alene. Når enkelte ferge-strekninger må løses med klattlading og batteri-bytte, så sier det seg selv at batteriteknologien ikke er bra nok - dog det vil den være om man utnytter batteriets fordeler sammen med hydrogenets samtidig. Endret 20. mai 2020 av oophus3do 4 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 J-Å skrev (4 timer siden): Hvorfor ikke holde seg til ammoniakk og evt. metanol for mindre båter. Batteriteknoligien blir stadig billigere og bedre, og batterbytteløsninger er også under utvikling. Så batterier kan brukes på alle innenlands ferge- og hurtigbåtstrekninger om få år. Da er det rett og slett ikke noe marked for hydrogen langs kysten. Innenriks sjøfart er mye mer enn ferjer og hurtigbåter. I artikkelen opplyses det om at CO2-utslippet er like stort som fra samtlige 2,7 millioner personbiler i Norge. Så det er virkelig dimensjoner over dette. Om innenriks skipsfart og personbiler ble utslippsfri, så ville det redusere innenlands CO2-utslipp med ca 25%. Legg så til lastebiler og busser så nærmer vi oss 50%! De fleste fiskefartøyer, lastefartøyer og langtgående passasjerfartøy (som Hurtigruten) kan ikke baseres på batterier og det er fra disse det aller meste av CO2-utslippet kommer fra. Ammoniakk ser jeg som en variant av hydrogen (strøm+vann->hydrogen->ammoniakk). Så hvis du mener det er løsningen så er jeg enig med deg (men i praksis så vil rent hydrogen kanskje være bedre). 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 24. mai 2020 Del Skrevet 24. mai 2020 On 5/20/2020 at 2:05 PM, Ketill Jacobsen said: Ammoniakk ser jeg som en variant av hydrogen (strøm+vann->hydrogen->ammoniakk). Så hvis du mener det er løsningen så er jeg enig med deg (men i praksis så vil rent hydrogen kanskje være bedre). Ja, jeg mener ammoniakk er hovedløsningen der det ikke kan brukes batterier. Men jeg har litt mer tro på batteriteknologien enn deg. For eksempel tror jeg at Hurtigruten fint kan gå på batteri. Det er mange muligheter, for eksempel egne batteribåter som kobles til. Når det gjelder produksjon av ammoniakk, så antar jeg at det ikke lønner seg å ha et stort antall fabrikker, men heller noen få der det er kraft tilgjengelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå