Gå til innhold

Dure lyd i annlegg koblet til PC


Anbefalte innlegg

Veldig god forklaring Chief.

 

Når jeg tenker tilbake så var det ikke bare TVen som støyet -- de andre komponentene (som også hadde en video-kontakt i TVen) ga også støy. Eneste måten jeg fikk vekk lyden på når jeg holdt på var å fjerne alt utenom kabelen fra PCen. Var nok det at den ble forplantet via SCART-kontaktene ja. Herlig å ha litt innsikt i hva som medførte noe av det mest irriterende jeg har vært borti :).

 

I dag har jeg en x-box med modchip på plass. 100x bedre enn å bruke en PC. X-boxen har Xbox Media Player (virker som en drøm), en god del nintendo, super nintendo og sega mega spill (som jeg har som orginalt seff :)).

 

Alt er styrbart fra stuen. Anbefales på det sterkeste.

 

Se video fra techtv hvor de tester Xbox Media Player:

 

High Quality 720x480 at 30fps progressive DivX + MP3 format, 72MB (DivX 5.03+ required)

 

Low Quality 352x240 at 30fps progressive DivX + MP3 format, 34MB (DivX 5.03+ required)

Endret av sokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det ikke mulig å fjerne støyen fra den forbanna kabelen fra kabel tv. Må vel være en løsning på det, er irriterende at jeg ikke kan koble lyd fra tv og pc til samme forsterker uten att det durer.

 

Dette er irriterende!!!

skal du fjerne denne støyen, må du ha en jorda tv. Tror ikke dette finnes? Det som skjer er jo at strømmen fra koax kabelen går over i en av fasene til tv. Du har tatt på en tv kabel før? Lugger litt det.

 

Og det sprer seg vidre, også til resten av anlegget ditt. Dette er en jordfeil, den feilstrømmen kunne gått til jord istedenfor rundt i anlegget ditt hvis tv hadde vært jorda, men tror ikke det fins jeg?

Lenke til kommentar

Jeg har en viss "during" i mine høyttalere også. Det vil si, det minner mer om skurring. Har et Creative 2.1 system (nesten to år gammelt), og SoundBlaster Live! Platinum. I mitt tilfelle er det ingentilg galt med hverken lydkort eller høyttalere, men mest sannsynlig viftene i pc'n som forstyrrer. Dette pga. at når jeg flytter høyttalerene (satelitt) et stykke unna pc'n, opphører "skurringen". Sub'en blir ikke påvirket uansett.

Lenke til kommentar
Jeg har en viss "during" i mine høyttalere også. Det vil si, det minner mer om skurring. Har et Creative 2.1 system (nesten to år gammelt), og SoundBlaster Live! Platinum. I mitt tilfelle er det ingentilg galt med hverken lydkort eller høyttalere, men mest sannsynlig viftene i pc'n som forstyrrer. Dette pga. at når jeg flytter høyttalerene (satelitt) et stykke unna pc'n, opphører "skurringen". Sub'en blir ikke påvirket uansett.

Hvis en av viftene ikke er magnetisk skjermet (noe som muligens er saken her) bør du ikke ha det i en PC i vert fall ikke nærme en HDD :no:

Lenke til kommentar

Grunnen til at dere får during når dere kobler både kabel-tv og pc til samme forsterker(kan godt være via mange andre komponenter som f.eks. tv, dvd spiller, osv) er fordi det er forskjellig spenningsnivå på jordinga på kabel-tv og jordinga på pc'en. Dette medfører brumming i forsterker.

 

I hovedsak er det 2 måter å bli kvitt dette på.

Det ene(som jeg har gjort) er å kjøpe et "galvanisk skille" å sette på kabel-tv kabelen. Dette kan man f.eks. kjøpe på Elfa.

En annen løsning(hvis man har mulighet), er å bruke en optisk kabel mellom pc og forsterker, siden en optisk kabel ikke sender elektriske signaler.

Lenke til kommentar
Jeg har en viss "during" i mine høyttalere også. Det vil si, det minner mer om skurring. Har et Creative 2.1 system (nesten to år gammelt), og SoundBlaster Live! Platinum. I mitt tilfelle er det ingentilg galt med hverken lydkort eller høyttalere, men mest sannsynlig viftene i pc'n som forstyrrer. Dette pga. at når jeg flytter høyttalerene (satelitt) et stykke unna pc'n, opphører "skurringen". Sub'en blir ikke påvirket uansett.

Hvis en av viftene ikke er magnetisk skjermet (noe som muligens er saken her) bør du ikke ha det i en PC i vert fall ikke nærme en HDD :no:

Hmm, det har jeg aldri tenkt på, men de viftene jeg har i kabinettet (Chieftec Dragon midi) er som følger:

 

PSU-viften (Standard Chieftec 80x80mm)

Sidedør-viften (Standard Chieftec 80x80mm)

CPU-viften (Thermatake Volcano 7+)

GPU-viften (Gainward GeForce4 Ti4200 original)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
I hovedsak er det 2 måter å bli kvitt dette på.

Det ene(som jeg har gjort) er å kjøpe et "galvanisk skille" å sette på kabel-tv kabelen. Dette kan man f.eks. kjøpe på Elfa.

Den linken er død... Kan nokon finna dette produktet for meg på elfa-sidene, eg har ikkje peiling på kva eg skal sjå etter. Eller endå betre, har clasohlson noko slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...