Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skrudde fra hverandre Tesla Model Y: Dette er de 10 viktigste oppdagelsene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (20 minutter siden):

I dag på Tesla-TV: Hvordan det er negativt med kontinuerlig forbedring, og hvordan det hadde vært bedre uten forbedringer i det hele tatt, for da hadde kunder sluppet å se at andre får biler senere som er forbedret sammenlignet med den de har. Den nye strategien som er i vinden for tiden kalles "stagnasjon", og gjør alle kunder like (mis)fornøyde.

Velkommen til vår ekspert failern, som vil fortelle mer om dette.

Made my day!  ???

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trenger man å SKRU for å få av deler på Tesla? :-D

Ikke rart man fant endel tvilsomme ting på bilen. Måtte selv være litt mekaniker på vår Model S da ting og tang falt sammen (dørhåndtak, lister, interiørpaneler osv...)

Lenke til kommentar
uname -l skrev (24 minutter siden):

Kontinuerlig forbedring = rette opp feil som ikke burde vært der i utgangspunktet

I dag har vi altså lært fra ny ekspertkommentator uname -l at andre bilprodusenter aldri kommer med nye, forbedrede og oppdaterte varianter av bilene sine. For enhver oppdatering og forbedring må bety at det gamle bare var ubrukelig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (45 minutter siden):

De har nok enda mer detaljerte rapporter til kundene sine. Og så legger de jo ikke videoer på nett for alle bilene de tar fra hverandre heller.

Hvorfor er du så fryktelig bekymret for om Munros selskap tjener nok penger eller ikke?

Vel mener vel at forretningsmodellen har noen svakheter. Kanskje han får mere av å selge videoen? Porsches utviklingsingeniører vil nok syntes at innhold er ubetalelig under fredagspilsen 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (54 minutter siden):

I dag på Tesla-TV: Hvordan det er negativt med kontinuerlig forbedring, og hvordan det hadde vært bedre uten forbedringer i det hele tatt, for da hadde kunder sluppet å se at andre får biler senere som er forbedret sammenlignet med den de har. Den nye strategien som er i vinden for tiden kalles "stagnasjon", og gjør alle kunder like (mis)fornøyde.

Velkommen til vår ekspert failern, som vil fortelle mer om dette.

Ha ha, gleder meg til fortsettelsen... :rofl:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Vel mener vel at forretningsmodellen har noen svakheter. Kanskje han får mere av å selge videoen? Porsches utviklingsingeniører vil nok syntes at innhold er ubetalelig under fredagspilsen 

Da har du bare helt ærlig lite peiling. Den oppmerksomheten han får land og strand av dette er verdt millioner. Reklameinntektene fra videoen er nok bare en dråpe i havet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (46 minutter siden):

I dag har vi altså lært fra ny ekspertkommentator uname -l at andre bilprodusenter aldri kommer med nye, forbedrede og oppdaterte varianter av bilene sine. For enhver oppdatering og forbedring må bety at det gamle bare var ubrukelig.

Nei, da har du nok misforstått.

Kontinuerlig forbedring er i dette tilfellet newspeak for "kontinuerlig feilretting" eller Silicon Valleys filosofi for å slippe dårlig designede produkter med masse feil fordi man kan rette opp i det etterpå. "Ship first, fix later" som de sier.

Dette fungerer fint på software som "Candy Crush" som tilfredsstiller følgende krav.

  1. Det er ikke i nærheten av viktig om det virker.
  2. Lett å rette opp i feil. Man endrer koden og distribuerer en oppdatering.

Når det gjelder bil så er det imidlertid et par forbehold. Det ene er å slippe kode i evig beta med masse feil for styring av en jernklump i 100 km/t. Ordentlige bilprodusenter har ikke mulighet til å gjøre det fordi de ikke har millioner av fanatiske tilhengere som iler til med et aggressivt forsvar hver gang bilen av seg selv finner på å aksellerere inn i en midtdeler på motorveien.

Det andre er at denne kontinuerlig forbedring/feilrettings-filosofien også gjelder det mekaniske hvor Tesla endrer på deler kontinuerlig istedetfor å finne ut hvordan denne delen burde vært i utgangspunktet gjennom ordentlig testing og utvikling. Resultatet er at det finnes masse Teslaer der ute med sekunda konstruksjon og at det å drive service og delelogistikk blir et mareritt. Om man ikke velger å legge dette marerittet over på kunden da. Noe som de andre bilfabrikantene dessverre ikke kan tillate seg av grunner som nevnt over.

Derfor har de ordentlige bilprodusentene jevne intervaller hvor det gjøres planlagte forbedringer basert på skikkelig testing og utvikling.

Håper det var oppklarende. Til neste gang kan du lese deg opp på hva "kontinuerlig" betyr og forskjellen mellom feilretting og forbedring.

 

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slepp tidleg, slepp ofte og lytt til kundane. Eit godt prinsipp for all utvikling, som dei fleste meiner gjev høgare kvalitet enn å berre sleppe ferdigpolerte produkt utan kjende feil og med lite ny funksjonalitet, sidan all ny funksjonalitet medfører fleire feil. Linux og mykje fri programvare brukar den filosofien, og automatiske oppdateringar over nett har gjort han stadig meir populær hjå kommersielle produsentar. (Tesla brukar forresten Linux òg i større grad enn dei fleste andre.)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Release_early,_release_often

 

Tippar VW kjem til å ta i bruk den same filosofien med ID.3, sidan dei har store problem med programvaren i den bilen. Slepp i sommar og poler etter kvart med hyppige oppdateringar.

Endret av Sturle S
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
MrMarbles skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? La oss si du venter med å kjøpe Model Y to år etter release i Norge. Alle småquirks er fiksa, men da kan man også risikere det er en større oppdatering (FSD HW4 f.eks, nytt batteri med bedre kjemi, luftfjæring m.m.) rett rundt hjørnet.

Jeg tror du misforstår. Det er først og fremst svakhetene i produksjon/komponenter man vil tjene på å ikke kjøpe lanseringsbilene. At nye funksjoner kommer til er selvfølgelig naturlig, men viktigere er det at de får orden på lakk, sveis, komponenter etc. Dette er ganske standard knowledge, feks wideroe som var lanseringskunde for Embraer måtte gjennom en smertefull innfasing etc. Eksemplene er mange. 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Kan ikke snakke for andre, men mener ganske bestemt at beslutningen vår om å bestille en Model Y var så faktabasert, nøktern og gjennomtenkt som den kunne være.

Selvfølgelig mener du det. Du har tross alt soset bort 6-700k på bil. Da MÅ man bli fornøyd da. :wee:

Det er naturlig å forsvare sine valg når de er allerede tatt. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

Slepp tidleg, slepp ofte og lytt til kundane. Eit godt prinsipp for all utvikling, som dei fleste meiner gjev høgare kvalitet enn å berre sleppe ferdigpolerte produkt utan kjende feil og med lite ny funksjonalitet, sidan all ny funksjonalitet medfører fleire feil. Linux og mykje fri programvare brukar den filosofien, og automatiske oppdateringar over nett har gjort han stadig meir populær hjå kommersielle produsentar. (Tesla brukar forresten Linux òg i større grad enn dei fleste andre.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Release_early,_release_often

Tippar VW kjem til å ta i bruk den same filosofien med ID.3, sidan dei har store problem med programvaren i den bilen. Slepp i sommar og poler etter kvart med hyppige oppdateringar.

Ja, hvis de får O.T.A.-oppdatering til å fungere...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (18 minutter siden):

Slepp tidleg, slepp ofte og lytt til kundane. Eit godt prinsipp for all utvikling, som dei fleste meiner gjev høgare kvalitet enn å berre sleppe ferdigpolerte produkt utan kjende feil og med lite ny funksjonalitet, sidan all ny funksjonalitet medfører fleire feil. Linux og mykje fri programvare brukar den filosofien, og automatiske oppdateringar over nett har gjort han stadig meir populær hjå kommersielle produsentar. (Tesla brukar forresten Linux òg i større grad enn dei fleste andre.)

Jeg foreslår at du tenker deg en design- og utviklingsfilosofi som gjelder for

  • Den heisen du står i
  • Det flyet du reiser med
  • og den hjerte-lungemaskinen du er koplet til

og så overfører du den samme filosofien til den bilen du kjører rundt i. For konsistensens skyld. Ville du valgt Teslas betafilosofi for selvkjøring anvendt på tilfellene over?

Sturle S skrev (18 minutter siden):

Tippar VW kjem til å ta i bruk den same filosofien med ID.3, sidan dei har store problem med programvaren i den bilen. Slepp i sommar og poler etter kvart med hyppige oppdateringar.

Det blir spennende å se. Jeg er litt redd for at galskapen til Elon Musk insipirerer andre. Heldigvis bør Teslas syttenårige fravær av profitt virke avskrekkende på de fleste.

Jeg håper VW slipper 50% av funksjonaliteten 100% utviklet i stedetfor at de slipper 100% av funksjonaliteten 50% utviklet.

Men man vet jo aldri.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
17 minutes ago, failern said:

Selvfølgelig mener du det. Du har tross alt soset bort 6-700k på bil. Da MÅ man bli fornøyd da. :wee:

Det er naturlig å forsvare sine valg når de er allerede tatt. 

Valget er ikke helt 100% tatt før man har mottatt bilen og har hatt den i en uke. Inntil det punktet kan gå fra kjøpet/levere tilbake bilen og få tilbake pengene.

(Men det er nok galskap akkurat nå - prisen på nye bestillinger har gått opp så man vil tjene penger på å selge den på finn.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
failern skrev (13 minutter siden):

Jeg tror du misforstår. Det er først og fremst svakhetene i produksjon/komponenter man vil tjene på å ikke kjøpe lanseringsbilene. At nye funksjoner kommer til er selvfølgelig naturlig, men viktigere er det at de får orden på lakk, sveis, komponenter etc. Dette er ganske standard knowledge, feks wideroe som var lanseringskunde for Embraer måtte gjennom en smertefull innfasing etc. Eksemplene er mange.

Joda, det er greit, men som sagt så vil jo Y produseres i Tyskland til neste år. Da har de produsert den i ett år. Munro virker veldig fornøyd sånn generelt med Model Y. Han synes den helt klart er verdt i prislappen sin. Evt. feil og mangler vil jo dekkes på garanti/reklamasjon her i Norge i 5 år fra kjøpedato.

Mao. JEG personlig, ser ikke på det som noen risiko og kjøpe Model Y når den blir lansert her til lands. Det virker som det er veldig få barnesykdommer denne gangen. Selv Model 3 lanseringen gikk forholdsvis smertefritt, selv om det var en del caser for enkelte.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
failern skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig mener du det. Du har tross alt soset bort 6-700k på bil. Da MÅ man bli fornøyd da. :wee:

Det er naturlig å forsvare sine valg når de er allerede tatt. 

Beløpet som er (skal bli) soset bort er atskillig nærmere 500k enn 600. 

Beløpet er i samme størrelsesorden som den forrige bilen vi kjøpte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 minutter siden):

For konsistensens skyld. Ville du valgt Teslas betafilosofi for selvkjøring anvendt på tilfellene over?

Det er ganske stor forskjell på beta-testingen av autopilot og selve produksjonsfilosofien her. Bilene til Tesla har fått toppscore i sikkerhetstester og det er så langt ikke funnet noen kritiske feil. Det er derimot tilbakekalt ganske mange biler av andre merker der ute.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...