Gå til innhold

WiFi 6 oppgradering eller ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal gi litt bedre nett enn de gamle, men vet ikke om alle enhetene må ha det, eller om det holder at routeren styrer ting bedre selv med eldre enheter.

Byttet selv til AX router nå, men det var for å ha en i backup i tilfellet den gamle røk, og tenkte det like greit kunne være lurt å bruke den nye for å se at den ikke må reklameres på.

Hvis man har godt nok/greit nok nett i dag, så kan det nok være lurt å vente litt til, da de nettopp har åpnet for 6GHz frekvensene, som nok kommer til hjemmemarkedet om ett par år kanskje. Da slipper man å oppgradere da også.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, pierce007 said:

Bør/anbefales det å oppgradere til 6 nå eller vente? 

Personlig ser jeg ikke poenget.  Det er neppe mange som har hurtigere internet end hastigheten på "gårdagens" wifi.  Jeg får i al fall utnyttet de fulde 300/300 mbit i hele huset, så hva som skulle være den store fordelen med WiFi 6 / ax ser jeg ikke. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, tigerdyr said:

Personlig ser jeg ikke poenget.  Det er neppe mange som har hurtigere internet end hastigheten på "gårdagens" wifi.  Jeg får i al fall utnyttet de fulde 300/300 mbit i hele huset, så hva som skulle være den store fordelen med WiFi 6 / ax ser jeg ikke. 

Noe av det viktigste med WiFi 6, om ikke produsentene roter det til, er ikke økt maksimal båndbredde, men redusert latency - som i praksis kan gi en mer merkbar effekt for de flestes bruk, om det så er spilling eller websurfing. 

Man begynner så vidt å se en endring i hvordan rutere testes en del steder, der det tidligere har vært mye fokus på dette med hvor høy båndbredde man klarer å oppnå. I mange tilfeller testes det også med kun en enkelt klient i bruk, hvilket for mange ikke er en spesielt reell brukssituasjon. Kan være litt interessant å se på dette: https://arstechnica.com/gadgets/2020/01/how-ars-tests-wi-fi-gear-and-you-can-too/

Trenger man ny ruter nå, er WiFi 6 nødvendigvis ikke så mye dyrere. Men har man en OK WiFi 5-ruter og ikke har spesielle utfordringer, hadde jeg vel ikke stresset. Noe av det som virkelig kan utgjøre en forskjell etter hvert er WiFi 6E, hvor man tar i bruk 6 GHz-båndet. Men gjenstår å se hvor lang tid det tar før dette blir godkjent i Europa. USA har sagt ja til at 6 GHz skal brukes til WiFi, og forventes at det ikke skal ta så lang tid før man har produkter på markedet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...