Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 (endret) Bra bil Rabbit, 1,8 liter sugemotor og ca 900 kg med sjåfør. OK Moro Endret 20. mai 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 (endret) 3 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Bra bil Rabbit, 1,8 liter sugemotor og ca 900 kg med sjåfør. OK Moro Det er nok morro ja. Kjørte en del senka golf 1.8 for mange år siden og det var utrolig morro på svingete veier. Som å kjøre en gocart. Og elbil i Nord-Norge er ikke noe problem. Skjønner ikke hvorfor folk som ikke bor her mener det. Kjører man Tesla er man absolutt berget da de har hurtigladere over alt her, og bygges stadig ut nye. Har man ikke Tesla må man forvente litt lengre ladetid (svakere ladere) og mere kø da det som oftest bare er to ladere i slengen og ikke 6-7 som Tesla har. Men det er nok fortsatt ikke noe problem. 99% av ladingen gjør man jo hjemme. En ID3 med største batteri vil jo klare masse kjøring uten å kreve lading. Jeg har ikke engang mulighet til å lade bilen min hjemme. Tar den med meg på jobb hver 7-14 dag og lader den opp. Endret 20. mai 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 tommyb skrev (14 timer siden): 1: VW hadde tydeligvis problemer med å forholde seg til stadig strengere utslippskrav på samme gamle teknologien i bånn. 2: Dieselgate traff VW hardt. 3: I større grad enn noen andre fikk derfor VW behov for å grønnvaske sitt image. De begynte å grønnvaske imaget sitt. 4: I tillegg til å snakke om det, har VW faktisk bygget om sine fabrikker (og overvunnet intern motstand) for å selge elektrisk framover. 5: Etter å ha planlagt og jobbet for det er VW nå i ferd med å begynne å levere mange elektriske modeller i mange segmenter framover. 6: De produsentene som ikke ble tatt like hardt av Dieselgate, hadde ikke dette behovet, gjorde ikke disse ombyggingene og har ikke disse modellene klare som de altså ikke skal selge nå. 7: Utslippskravene ligger an til å fortsatt bli mye strengere år for år, og EU med flere ligger an til å forby nysalg og/eller bruk av forbrenningsmotorer framover mot 2035-2045. Hvis du aksepterer disse påstandene, står du plutselig i den merkelige situasjonen at konsekvensen av Dieselgate faktisk kan være at VW har mange års forsprang på de andre tradisjonelle konkurrentene i et endret marked. Her i Nordland ser jeg en ganske høy elbilandel. Er det så mange som har mange timers kjøretur til jobb, da? Isåfall kan jeg skjønne at de er skeptiske til elbil. Jeg hadde gjerne tatt imot en elektrisk stasjonsvogn og en elektrisk storbil, jeg. Utvalget er et mye større problem enn rekkevidden. Jeg er helt enig i alle punktene dine. Utvalget øker bra i 2021 og framover. Særlig fra Kina. Og noe av det som kommer derfra er av bra kvalitet. Problemet er å skille klinten fra hveten. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 (endret) 25 minutes ago, Hanhijnn said: Jeg er helt enig i alle punktene dine. Utvalget øker bra i 2021 og framover. Særlig fra Kina. Og noe av det som kommer derfra er av bra kvalitet. Problemet er å skille klinten fra hveten. Kina kommer med mye rart ja, noe virker å være veldig bra og noe virker det ikke som de har testet engang. Hyundai og Kia har jo og imponert stort de siste årene. Bilene virker gode og har veldig lavt forbruk i forhold til andre. Men virker jo som at VW har designet denne ID plattformen litt feil om det er slik at man tyner den maksimalt vektmessig. Tenker på at ID3 kun får 4 seter med største batteripakke. De har ikke engang vurdert takboks eller krok om de har tatt i så lite. Endret 20. mai 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 Complexity skrev (4 minutter siden): Hyundai og Kia har jo og imponert stort de siste årene. Bilene virker gode og har veldig lavt forbruk i forhold til andre. Ja helt klart. Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe Hyundai eller Kia hvis de hadde hatt modeller som dekker behovet vårt. Vel, eneste betenkeligheten måtte blitt ladenettverket på langtur. Særlig utenfor Norge. Complexity skrev (7 minutter siden): Men virker jo som at VW har designet denne ID plattformen litt feil om det er slik at man tyner den maksimalt vektmessig. Tenker på at ID3 kun får 4 seter med største batteripakke. De har ikke engang vurdert takboks eller krok om de har tatt i så lite. Ja det virker noe "panisk" fra VW sin side. De fikk det vel travelt med å måtte rette opp imaget sitt etter Dieselgate. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 Plattformen ID er jo laget for at de skal ha større biler på samme platform også. De hadde også e-Golf som en overgangsmodell i mange år også, som var det mange nå etterspør: en elbil som ser ut som en vanlig modell. Så hvis de faktisk har hatt det for travelt, lurer jeg på hvor travelt f.eks. Toyota og Mercedes kommer til å få det, som begge har jobbet hardt mot batteridrift på hver sin måte inntil nylig. Men det er vel en grunn til at så mange nå slår seg sammen med konkurrenter for å stable på beina en plattform. Tror fortsatt mange i de organisasjonene tenker på Smart-segmentet når folk snakker til dem om elbiler. Og at vi får flere småbiler som den elektriske Focusen, rare produkter som får kundene til å klø seg i hodet. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 tommyb skrev (2 timer siden): Plattformen ID er jo laget for at de skal ha større biler på samme platform også. Ja hvordan blir det med vektproblematikken på større biler på samme plattformen? ID.4 f.eks. tommyb skrev (2 timer siden): Så hvis de faktisk har hatt det for travelt, lurer jeg på hvor travelt f.eks. Toyota og Mercedes kommer til å få det, som begge har jobbet hardt mot batteridrift på hver sin måte inntil nylig. Jo nærmere 2025 vi kommer, jo mer går det nok opp for dem at det HASTER... Blir nok noen hastverks-modeller som kommer på markedet. Litt som SUV'en Mercedes EQC, med transmisjonstunnel og bakkeklaring som en Lamborghini. tommyb skrev (2 timer siden): Tror fortsatt mange i de organisasjonene tenker på Smart-segmentet når folk snakker til dem om elbiler. Frykter at du har rett i det. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 4 hours ago, tommyb said: Og at vi får flere småbiler som den elektriske Focusen, rare produkter som får kundene til å klø seg i hodet. Den (og veldig mange andre biler) er vel bare laget fordi selskapene må ha elbiler i sortemanget sitt. Da slenger de sammen noe kjafs bare for å ha det på papiret at de også er miljøvennlig. Var vel Fiat som advarte kundene mot å kjøpe deres Fiat 500 electric (den gamle typen) fordi det ikke var en bra bil, og de solgte den bare fordi de måtte. Bilen var vel søppel og så de hadde vel rett. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 21 hours ago, Gibblay said: Kunne ikke vært mer uenig. Det eneste forbrenningsmotoren er bedre på er rekkevidde, samt det å fylle tanken fort. Resten gruser Elbilen den på. Og det kommer fra en som har begge deler. Det som er så fint med målbare kvaliteter er at de kan ikke synses vekk, nettopp fordi de er målbare og følgelig også objektive. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Complexity skrev (19 timer siden): Men virker jo som at VW har designet denne ID plattformen litt feil om det er slik at man tyner den maksimalt vektmessig. Hvor kommer egentlig denne myten ifra? MEB platformen støtter biler innenfor flere segmenter, og flere av dem er bekreftet med både taklast og støtte for henger. Dog segmentene i seg selv setter vektbegrensninger. Da må en jo prioritere. Mer batterier og mindre nyttelast for å havne innenfor det segmentet man skal, eller mindre batterier og mer nyttelast? Folk som kjøper en bil med størrelsen til en Golf for å trekke henger trur jeg er et snevert behov, så jeg forstår hvorfor VW fokuserte på batteriene istedenfor for lengst mulig rekkevidde. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) 5 hours ago, oophus3do said: Hvor kommer egentlig denne myten ifra? MEB platformen støtter biler innenfor flere segmenter, og flere av dem er bekreftet med både taklast og støtte for henger. Dog segmentene i seg selv setter vektbegrensninger. Da må en jo prioritere. Mer batterier og mindre nyttelast for å havne innenfor det segmentet man skal, eller mindre batterier og mer nyttelast? Folk som kjøper en bil med størrelsen til en Golf for å trekke henger trur jeg er et snevert behov, så jeg forstår hvorfor VW fokuserte på batteriene istedenfor for lengst mulig rekkevidde. Men man kan jo bare være 4 personer i en 5 seters bil, om man har det største batteriet. Du må jo innrømme at det virker som de har blingset litt da? Er vel snakk om 75kg i forsjell på godkjenningen. Står at ID3 veier 1600kg på internetski, men står ikke spesifisert hvilken batteripakke det da gjelder. Endret 21. mai 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 14 hours ago, BippeStankelbein said: Det som er så fint med målbare kvaliteter er at de kan ikke synses vekk, nettopp fordi de er målbare og følgelig også objektive. Da lurer jeg hvilke kvaliteter du tenker på? I stedet for floskler og påstander kan du gjerne komme med eksempel på overlegenheten som er målbart. 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) 1 hour ago, Gibblay said: Da lurer jeg hvilke kvaliteter du tenker på? I stedet for floskler og påstander kan du gjerne komme med eksempel på overlegenheten som er målbart. *Utslipp ved produksjon *Utslipp ved bruk (avhenger av energikilde, både for forbrenning og el). *Rekkevidde *Levetid *Ytelse *Vekt *Tanketid *Slitasje/Vedlikehold *Kostnad ved produksjon, og salgspris (før statlig markedsmanipulasjon) *Kostnad ved drift (energipris før statlig markedsmanipulasjon) Endret 21. mai 2020 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) Complexity skrev (7 timer siden): Men man kan jo bare være 4 personer i en 5 seters bil, om man har det største batteriet. Du må jo innrømme at det virker som de har blingset litt da? Er vel snakk om 75kg i forsjell på godkjenningen. Står at ID3 veier 1600kg på internetski, men står ikke spesifisert hvilken batteripakke det da gjelder. Si ifra når du finner tilsvarende bil i den størrelsen med 82kWh batteri pakke. Samt jeg mangler svar på spørsmålet. Hvor kommer den myten fra som du gjentar så ofte? Endret 21. mai 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 13 minutes ago, oophus3do said: Si ifra når du finner tilsvarende bil i den størrelsen med 82kWh batteri pakke. Samt jeg mangler svar på spørsmålet. Hvor kommer den myten fra som du gjentar så ofte? Ikke mange andre med så stort batteri nei, men skjønner allikevel ikke hvorfor de ikke tenkte på den vekta når de designet bilen. Bilen vil selge som juling allikevell så det har vel lite å si, men jeg ville irritert meg over å kun få 2stk i baksetet kun fordi jeg har betalt ekstra for det største batteriet. Hvilken myte snakker du om forresten? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) Complexity skrev (3 minutter siden): Ikke mange andre med så stort batteri nei, men skjønner allikevel ikke hvorfor de ikke tenkte på den vekta når de designet bilen. De tenkte jo på vekta? De valgte å fokusere på muligheten av å gi 550km rekkevidde vs funksjoner som er ei nisje I den størrelsen. Skulle du hatt 5 seter, så må du fjerne vekt i batterier. Hvis ikke havner bilen i en høyere klasse, noe som trigrer feks et hopp opp i forsikringer i mange land. Complexity skrev (3 minutter siden): Hvilken myte snakker du om forresten? Det at MEB plattformen ikke takler vekt. Endret 21. mai 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 3 minutes ago, oophus3do said: De tenkte jo på vekta? De valgte å fokusere på muligheten av å gi 550km rekkevidde vs funksjoner som er ei nisje I den størrelsen. Skulle du hatt 5 seter, så må du fjerne vekt i batterier. Hvis ikke havner bilen i en høyere klasse, noe som trigrer feks et hopp opp i forsikringer i mange land. Så det er en grense på 1600kg for vektklasser i andre land? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) Complexity skrev (3 minutter siden): Så det er en grense på 1600kg for vektklasser i andre land? Kast inn folk og baggasje. 1,600kg er nok minste versjon. 103kg må du legge til for størst batteri, så 4x75 kg for passasjerer pluss litt for baggasje. Jeg spør igjen, hvor kommer myten fra? Endret 21. mai 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 2 hours ago, oophus3do said: Kast inn folk og baggasje. 1,600kg er nok minste versjon. 103kg må du legge til for størst batteri, så 4x75 kg for passasjerer pluss litt for baggasje. Jeg spør igjen, hvor kommer myten fra? Fryktelig tung da. Min Model 3 veier 1800kg, men har allikevell mulighet for 5 personer, takboks og 1000kg på kroken. Model 3 SR+ veier 1600kg, og har samme mulighetene. Men vet ikke om Model 3 havner i en annen klasse i noen land da? Siden ID3 vistnok er en klasse under? Selv med samme vekt? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Complexity skrev (23 minutter siden): Fryktelig tung da. Min Model 3 veier 1800kg, men har allikevell mulighet for 5 personer, takboks og 1000kg på kroken. Fordi den tilhører et annet segment. Complexity skrev (24 minutter siden): Model 3 SR+ veier 1600kg, og har samme mulighetene. Fremdeles en bil i et annet segment. Complexity skrev (24 minutter siden): Men vet ikke om Model 3 havner i en annen klasse i noen land da? Siden ID3 vistnok er en klasse under? Selv med samme vekt? Vekt er ikke avgjørende alene, du må ta inn størrelsen på bilen i tillegg. Det er som sagt allerede annonsert biler på MEB platformen som skal ha støtte for henger og taklast. Ergo, er MEB platformen ikke problemet, det er klassefordelingen av biler. Personlig syns jeg jo at vi må ta en ny kikk på disse klassene og lage dem for å passe elbiler. Klasse B førerkort vurderes jo å økes til 4,250kg fra 3,700kg. Noe som vil hjelpe endel for bobiler på batterier f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå