Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne partikkelfilter pris?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en 2009 Subaru Forester 2.0 diesel som er lagt ut billig fordi DPF må byttes. Tenkte å få innmaten fjernet og få DPF slettet i "programvaren". 

 

Noen som vet ca pris for å få det gjort? Og er det kun disse tuning-firmaene som gjør dette eller kan man gjøre det på et vanlig bilverksted? 

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ingen merkeverksteder som vil gjøre det. Råder deg sterkt til å undersøke med lokale aktører FØR du kjøper bil. 

I kjent Subaru stil så er det gjerne 30 k for et nytt filter, mens andre tar 5-10k? 

Fartlitter skrev (5 minutter siden):

Skum i et par bokser med DPF cleaner

Det er en dårlig ide hvis filteret alt er beyond repair. Spesielt hvis det alt er prøvd med tvungen regenerering. 

Lenke til kommentar

Nå er det ulovlig å kjøre med bil som har endret på avgass-systemet. Det vil si, og såvidt jeg har fått det forklart, så er det intet i veien for å gjøre selve jobben. Det i seg selv er ikke ulovlig. Det er når man bruker bilen det blir ulovlig.
Jeg vet at diverse tuning-firma tar en slik jobb. Altså åpne opp DPF, stake den eller bygge den om, omprogrammere så ECU tror at det ikke er DPF lenger. Gjøres jobben så systemet er tett, vil ikke dette utgjøre noe problem på PKK per idag. Idag måles ikke utslipp som DPF tar seg av, og på ordinær PKK er det ikke anledning for et verksted å gjøre noe fysisk for å kontrollere om DPF er i funksjon eller ei. Derimot er det på trappene et nytt punkt til PKK som vil sjekke for DPF-funksjon. Nøyaktig hvordan det gjøres for hver Euro-klasse vet jeg ikke noe om, vet heller ikke om det gjelder alle Euro-klasser som har DPF, men du kan regne med at det blir vanskeligere/umulig å få igjennom PKK en bil med fjernet DPF .
That said; DPF har utvilsomt en funksjon for å redusere utslipp. Hvor mye den totalt sett gir en vesentlig reduksjon diskuteres heftig, med rette. Den har sine negative sider også. Redusert effekt/økt forbruk er en av de, tett DPF med tilhørende behov for rengjøring evt bytte er og et miljøaspekt som det ikke regnes så mye på.
Du vil neppe finne et autorisert bilverksted som gjør dette, men en ringerunde til tuning-firma så finner du noen, garantert. At det er ulovlig å kjøre med kan være greit å vite, og at du trolig får trøbbel på PKK om noen år.
Å bruke denne super-miljø-dieselen som er tilsalgs ymse steder på østlandet kan avveie mye på utslipp ift å ha DPF. Å tilsette en skikkelig dieselforbedrer / cetanbooster ved hver tanking kan og hjelpe godt på med å utjevne det økte partikkelutslippet når du fjerner DPF.
Å rengjøre og beholde DPF, samt å bruke jevnlig en god dieselforbedrer, så vil du kunne kjøre med god samvittighet og med forvissing om at din bil kjører renere enn de aller fleste andre diesler.
Et eksempel på en god dieselforbedrer er "QMI dieselforbedrer", som har dokumentert en gjennomsnitlig reduksjon av røykgasser på rundt 60%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...