Gå til innhold

Ny hydrogenproduksjon skal gi «evig energi»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dubious

Bensin og gass kan eksplodere plutselig det også, men vi har lært å håndtere det på riktig måte

Hydrogen er noe som er forholdsvis nytt og det må læres"

Nei. Brennbar gass under ekstremt trykk er noe helt annet enn brennbar flytende væske.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (30 minutter siden):

Ja at den forsvinner av seg selv var nok overdrevet, men vi har jo sett hvordan ting kan gå galt når det oppstår en lekkasje.

Vi har også en haug av eksempler på ulykker uansett energiform. Vi bruker dem og lærer. Det å tru at vi ikke ønsker å beherske hydrogen blir litt tafatt. Noen andre land tar isåfall det steget også står vi igjen med skjegget i postkassa når oljedrillinga opphører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (31 minutter siden):

Nei. Brennbar gass under ekstremt trykk er noe helt annet enn brennbar flytende væske.

Gass som er 14 ganger lettere enn luft kommer med sine fordeler i mange tilfeller. Slike analyser har ført til at du finner hydrogen-busser og lastebiler I en haug av land nå. I tillegg ønsker stålindustrien å gå over til hydrogen. Det alene står for 10% mindre CO2 utslipp totalt sett. 

Om du er en klimanekter så kan du jo fortsette å stritte imot - heldigvis er folk som tar avgjørelser ikke helt der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (2 minutter siden):

Ok, mister hydrogen vil erstatte olje.

Akkurat det går ikke over natta, men over tid så vil hydrogen ta over ja. 

Er jo nylig blitt gjort en undersøkelse innenfor oljebransjen, så den uttalelsen er ikke min. Den er deres. Du vet de som idag er avhengig av olje.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Hydrogen gir mindre tap enn gjennom bruken av diesel, som er det man erstatter. Batterier alene er ikke et alternativ der hydrogen blir valgt. 

Potensielt farlig. All bruk av energi er det. 

Batteri er det eneste reelle alternativet, da hydrogen både er ineffektivt og farlig. Det har også vært dyrt, så vi får se om de kommer noen vei med det som omtales i artikkelen.

Tenk deg igjen en hydrogenbuss som går i luften midt i rushtiden. Det blir ikke samme skadeomfang hvis det skulle skje noe med en batteribuss.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke så stor forskjell. Galskap uansett. Eneste fordelen med hydrogen i forhold til enkelte andre gasser er at det stiger opp i stedet for å synke ned, men det er helst en fordel innendørs. Ikke så rart at "hydrogeneurope.eu" nedtoner konsekvensene av ulykker. Enormt trykk er en fare i seg selv, i tillegg til brennbarheten. Det trenger ikke ta fyr for å være farlig slik som her.


https://www.youtube.com/watch?v=CX8RUR-WgAY

Endret av Lynxman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (26 minutter siden):

Batteri er det eneste reelle alternativet, da hydrogen både er ineffektivt og farlig. Det har også vært dyrt, så vi får se om de kommer noen vei med det som omtales i artikkelen.

Tenk deg igjen en hydrogenbuss som går i luften midt i rushtiden. Det blir ikke samme skadeomfang hvis det skulle skje noe med en batteribuss.

Batterier fungerer opp til 200-300 km rekkevidde alt ettersom ruten, over dette må du bruke diesel, eller hydrogen. Om du mener noe annet, så kom med mer enn disse tomme påstandene dine. 

Hvorfor skulle en buss gå i luften? Dette er enda ei tom påstand fra din side. Gassbussser har vi brukt ei god stund, og analyser for å bruke hydrogen har ikke krevd noe mer for å legge til rette for dem. Derfor er mange av dem også allerede ute på veiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (10 minutter siden):

Eneste fordelen med hydrogen i forhold til enkelte andre gasser er at det stiger opp i stedet for å synke ned, men det er helst en fordel innendørs

Det er en enorm fordel som er grunnen til at hydrogen vil være sikrere enn diesel og naturgass i mange tilfeller. 

Det er allerede godkjent å bruke hydrogen ute i trafikken. Det hadde ikke skjedd om det var totalt uforsvarlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, oophus3do said:

Det er en enorm fordel som er grunnen til at hydrogen vil være sikrere enn diesel og naturgass i mange tilfeller. 

Det er allerede godkjent å bruke hydrogen ute i trafikken. Det hadde ikke skjedd om det var totalt uforsvarlig. 

Diesel? Nå tuller du vel håper jeg. Avslørte du din uvitenhet nå?

Naturgass stiger også, forresten, selv om jeg ikke vil ha noen gassbusser kjørende forbi.
 

Endret av Lynxman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (6 minutter siden):

Diesel? Nå tuller du vel håper jeg. Avslørte du din uvitenhet nå?

Les det jeg skrev på nytt, og legg merke til et ord jeg brukte. 

Lynxman skrev (6 minutter siden):

Naturgass stiger også, forresten, selv om jeg ikke vil ha noen gassbusser kjørende forbi.

Du har nok hatt gassbusser kjørende ved deg uten at du har tenkt så mye over det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Batterier fungerer opp til 200-300 km rekkevidde alt ettersom ruten, over dette må du bruke diesel, eller hydrogen. Om du mener noe annet, så kom med mer enn disse tomme påstandene dine. 

Hvorfor skulle en buss gå i luften? Dette er enda ei tom påstand fra din side. Gassbussser har vi brukt ei god stund, og analyser for å bruke hydrogen har ikke krevd noe mer for å legge til rette for dem. Derfor er mange av dem også allerede ute på veiene. 

Metanol er et reelt alternativ.

1,3 kg CO2 + 0,2 kg hydrogen = 1 liter metanol.

CO2 får vi fra Klemetsrud og Norcem, og dieselbilene fjernes fra veien. Totalt kan vi få 70% reduksjon i CO2-utslippene på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...