Gjest 09190...af8 Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Er student i USA med F-1 visa og har dermed ikke lov til å jobbe her. Dersom jeg jobber svart, kan dette få konsekvenser med norsk lov? (Er klar over konsekvensene med amerikansk lov). Det er snakk om småjobber under skattenivå (i Norge). Hovedsakelig lurer jeg på om det kan påvirke rettigheter hos Lånekassen hvis de finner ut at jeg har deltidsjobb her? Inntektene er lavere enn grensen de har satt, men kan ikke huske at de noengang har spurt om jeg jobber og hva jeg tjener. Anonymous poster hash: 09190...af8 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mai 2020 Del Skrevet 16. mai 2020 Du spørr om fleire ting her. Med nokre veldig få unntak så bryt du ikkje norsk lov ved å bryte nasjonal lov i det landet du er i. Forholdet ditt til lånekassa er både lovregulert og avtalebasert. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. mai 2020 Del Skrevet 18. mai 2020 Som norsk statsborger midlertidig bosatt i annet land er du globalskattepliktig til Norge. Det innebærer at du har plikt til å ta med arbeidsinntekt mv. i andre land i din norske skattemelding med mindre inntekten kan kreves holdt utenfor norsk beskatning i medhold av skatteavtale eller andre forhold. (Merk at når du er bosatt i utlandet kan personfradrag/minstefradrag slå ut forskjellig sammenholdt med når du er bosatt i Norge. Du kan dermed ikke regne med at inntektene er "under skattenivå (i Norge)".) Det følger av tildelingsforskriften § 29-1 at utdanningsstipend mv. kan bli redusert på grunnlag av "person- og kapitalinntekt". De får opplysningene fra Skatteetaten, og opplysningene bygger på skattemeldingen. Det er imidlertid ingenting i tildelingsforskriften som sier at utenlandske inntekter kan/skal holdes utenfor. Du bør kontakte Lånekassen. Norge kan etter straffeloven § 5 nr. 1 straffeforfølge brudd på norsk lov hvis handlingen også er straffbar i USA (dobbel straffbarhet). Gjør du noe straffbart i USA kan du straffes hvis handlingen er straffbar i Norge. Siden det er straffbart for utlendinger å arbeide i Norge uten arbeidstillatelse kan du altså straffes for som utlending å ha arbeidet uten tillatelse i USA. Det kan også være forhold knyttet til dette som i seg selv er ulovlig og som kan straffeforfølges i Norge - for eksempel å gi falsk forklaring til en utenlandsk offentlig myndighet, eller å lyve til en utenlandsk arbeidsgiver om at du har rett til å arbeide. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. mai 2020 Del Skrevet 18. mai 2020 On 5/15/2020 at 8:59 PM, Guest 09190...af8 said: Er student i USA med F-1 visa og har dermed ikke lov til å jobbe her. .... Med F-1 studentvisum kan du lovlig jobbe på campus, innenfor visse begrensninger. Har du sjekket muligheten for det? Det er jo litt kjedelig å bli utvist fra USA fordi du har jobbet svart hvis dette blir oppdaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå