Gå til innhold

Lyse testet effektbasert nettleie: Hadde null effekt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (3 timer siden):

Kostnadsberegning/bespareselse for effektleddet tar for seg 10 år frem i tid ja. De ser ett behov for å øke nettleien 30% eller finne opp nye løsninger. Forslag til nye løsninger har nå vært ute på høring. De har sjekket data i fra ett knippe kunder og 80% havner innenfor +/-10% med nye løsninger. For min del kommer jeg greit ut på de fleste, og billigere på mesteparten. 

 

Men for hver høring øker prisen... 

 

forståelig? Det er da veldig enkle spørsmål? 

Ja bare du selv kommer heldig ut, så er det samme med alle andre. Om du må ha det i klarskrift, 30% økning i nettleie bygger på NVE's falske premisser. 

Du vil tydeligvis ikke diskutere premissene som NVE legger til grunn ("alle starter lading når de kommer hjem kl 1630"). At du ikke vil det, skjønner jeg godt, for da vil hele NVE's argumentasjon kollapse og det er denne du støtter deg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden):

Ja bare du selv kommer heldig ut, så er det samme med alle andre. Om du må ha det i klarskrift, 30% økning i nettleie bygger på NVE's falske premisser. 

Du vil tydeligvis ikke diskutere premissene som NVE legger til grunn ("alle starter lading når de kommer hjem kl 1630"). At du ikke vil det, skjønner jeg godt, for da vil hele NVE's argumentasjon kollapse og det er denne du støtter deg på.

Nei jeg sier ikke det, jeg har tiltro til at det NVE sier om at 80% havner innenfor +/- 10%. Spessielt etter å ha sett på eget forbruk som er relativt høyt pga elbil. Har du gjort det samme? Hvordan grunnlegger du dine påstander, hvilke datasett ligger til grunn? Følelse messige datasett? 

Hva er det som er feil med de 30% ene? Hvor ligger bevisene om at din påstand stemmer, og hva er det faktiske tallet? 

 

Jeg diskuterer det gledelig, deler gjerne ekte data, priser ift NVE sine modeller og mer. Men jeg tviler på at du klarer å følge opp med det samme og lar følelsene ta over og har egentlig ikke innsyn i hva du snakker om. Men, det ser en ut i fra hva du svarer over. 

 

Jeg støtter meg ikke på argumentasjonen til NVE, jeg forstår at de vill øke nettleien med 30% om det ikke blir effekt ledd. Dette ønsker jeg ikke. 

Jeg forstår ut i fra mine egne datasett hvordan forslagene slår ut for meg, jeg liker de fleste modellene. Pr i dag synes jeg sikringsstørrelsen passer meg best og er lett for alle å forholde seg til. Håper denne kommer. 

Altså er det ingenting som kollapser, jeg har bare satt meg inn i ting og sjekket hvordan det faktisk slår ut. 

I tillegg har jeg ingen grunn til å ikke tro NVE på at dette også gjelder for 80% av befolkningen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Nei jeg sier ikke det, jeg har tiltro til at det NVE sier om at 80% havner innenfor +/- 10%. Spessielt etter å ha sett på eget forbruk som er relativt høyt pga elbil. Har du gjort det samme? Hvordan grunnlegger du dine påstander, hvilke datasett ligger til grunn? Følelse messige datasett? 

Hva er det som er feil med de 30% ene? Hvor ligger bevisene om at din påstand stemmer, og hva er det faktiske tallet? 

 

Jeg diskuterer det gledelig, deler gjerne ekte data, priser ift NVE sine modeller og mer. Men jeg tviler på at du klarer å følge opp med det samme og lar følelsene ta over og har egentlig ikke innsyn i hva du snakker om. Men, det ser en ut i fra hva du svarer over. 

 

Jeg støtter meg ikke på argumentasjonen til NVE, jeg forstår at de vill øke nettleien med 30% om det ikke blir effekt ledd. Dette ønsker jeg ikke. 

Jeg forstår ut i fra mine egne datasett hvordan forslagene slår ut for meg, jeg liker de fleste modellene. Pr i dag synes jeg sikringsstørrelsen passer meg best og er lett for alle å forholde seg til. Håper denne kommer. 

Altså er det ingenting som kollapser, jeg har bare satt meg inn i ting og sjekket hvordan det faktisk slår ut. 

I tillegg har jeg ingen grunn til å ikke tro NVE på at dette også gjelder for 80% av befolkningen. 

Elbilforeningens undersøkelse av ladevaner viser at folk lader stort sett på kvelden og mest på natta, noe som er helt motsatt av hva NVE påstår. Elbillading gir derfor ikke grunn til å gjøre noe med lokalnettet (og sette opp prisene med 30%). Dersom du skal komme med noe mer, så får du komme med overbevisende argumenter for at Elbilforeningens undersøkelse gir et helt forvrengt bilde av folks ladevaner. Men jeg har jo diskutert med deg før, så jeg vet jo hvor håpløst det er!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 minutter siden):

Elbilforeningens undersøkelse av ladevaner viser at folk lader stort sett på kvelden og mest på natta, noe som er helt motsatt av hva NVE påstår. Elbillading gir derfor ikke grunn til å gjøre noe med lokalnettet (og sette opp prisene med 30%). Dersom du skal komme med noe mer, så får du komme med overbevisende argumenter for at Elbilforeningens undersøkelse gir et helt forvrengt bilde av folks ladevaner. Men jeg har jo diskutert med deg før, så jeg vet jo hvor håpløst det er!

What, når har jeg påstått noe slikt? Og hvor mener du hele grunnen til 30% økning ligger i elbil ladevaner? Kan du referere til dette fra NVE sin side? For det er nemmelig ikke slik. 

Jeg håpløs å diskutere med? Du drar jo påstander ut av intet, jeg har aldri påstått at elbilforeningen sine undersøkelser er feil, aldri påstått at det er kun dette NVE har sett på heller. Dette er dine påstander, som du må dokumentere. 

 

Dette med tid er jo også missforstått, det er ingen forslag fra NVE som inneholder noe tidselement. Foruten vinter/sommer. Det er ikke nødvendigvis en god ting at alle lader på natten, det gir en potensiell effektbombe på natten. Men det er en annen sak, jeg diskuterer ikke elbillading her, jeg diskuterer grunnlaget for kostnadene i nettet de 10 neste år hvor jeg ikke har fått ett eneste poeng som tyder på at NVE regner feil. Forøvrig har det jo lite å si for topic, det er de nye foreslåtte effekttariffene. De kommer jo uavhengig om 30%'en til NVE er feil. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

What, når har jeg påstått noe slikt? Og hvor mener du hele grunnen til 30% økning ligger i elbil ladevaner? Kan du referere til dette fra NVE sin side? For det er nemmelig ikke slik. 

Jeg håpløs å diskutere med? Du drar jo påstander ut av intet, jeg har aldri påstått at elbilforeningen sine undersøkelser er feil, aldri påstått at det er kun dette NVE har sett på heller. Dette er dine påstander, som du må dokumentere. 

 

Dette med tid er jo også missforstått, det er ingen forslag fra NVE som inneholder noe tidselement. Foruten vinter/sommer. Det er ikke nødvendigvis en god ting at alle lader på natten, det gir en potensiell effektbombe på natten. Men det er en annen sak, jeg diskuterer ikke elbillading her, jeg diskuterer grunnlaget for kostnadene i nettet de 10 neste år hvor jeg ikke har fått ett eneste poeng som tyder på at NVE regner feil. Forøvrig har det jo lite å si for topic, det er de nye foreslåtte effekttariffene. De kommer jo uavhengig om 30%'en til NVE er feil. 

Å diskutere med deg oppleves stadig vekk som surrealistisk. Nå har du i mange år påpekt problemet med høyeffekt elbilading ("alle" starter lading kl 1630 med 22 kW lader). Nå har plutselig ikke elbillading noe med saken å gjøre! Allikevel vil du (og NVE) innføre effekttariffer. Hvorfor det dersom effekt ikke er noe problem?

Dersom NVE skulle innføre noe form for effekttariff, så burde den jo i høyeste grad inneholde et tidselement. For det første så er den kaldeste dagen i året (strengt tatt de tre etter hverandre kaldeste dagene i en tiårsperiode) som er dimensjonerende for lokalnettet ( kabler til og transformator i nærmeste strømboks). Videre er det effekttopp morgen og ettermiddag. Strengt tatt så bør effekttariffer kun gjelde et fåtall dager i året og morgen og ettermiddag.

Det er idiotisk at folk som ikke vet forskjell på W og kW (og kW og kWh) skal skru av og på sine elektriske apparater i et sett (hver dag) fordi det kan være et poeng en dag eller to hvert femte år. Dette går særlig ut over folk med dårlig råd og som vil plages hver dag og som gjør tiltak som oftest er helt irrasjonelle.

All erfaring viser at eltariffer er uendelig dårlig måte å påvirke folks adferd med hensyn til bruk av strøm. Det er mye mer effektivt å oppfordre folk til å lade biler på natta, skru av strøm  til varmvannsberedere (gjerne med tidsur) morgen og ettermiddag, skifte til moderne varmepumper, skifte til bedre vinduer, bedre isolasjon etc. Alt dette er uendelig mer effektivt enn effekttariffer som bare et mindretall forstår og enda færre kan justere seg til (ved å vaske klær om natta for eksempel).

En må også huske at alle betaler sin del at lokalnettet når en ny bolig knyttes til nettet (gjerne i forhold til hovedsikringenes størrelse (altså betaler per effekt)). Det er naturlig at de som har mest nytte av sitt lokalnett, betaler mest (altså de som bruker mest kWh per år).

Det er interessant å registrere at din nye frykt er at alle skal begynne å lade sine elbiler kl 2 om natta (hvorfor ikke kl 12, 1, 3, 4, 5 eller 6?)! Din frykt for effektbombe om natta er like surrealistisk som din øvrige diskusjon.

Jeg lurer stadig på hvor mye du forstår av den problematikken vi diskuterer. Vet du forskjellene på de forskjellige nettene vi har? Skjønner du at diskusjonen som oftest dreier seg om det lavspente distribusjonsnettet?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (6 minutter siden):

Å diskutere med deg oppleves stadig vekk som surrealistisk. Nå har du i mange år påpekt problemet med høyeffekt elbilading ("alle" starter lading kl 1630 med 22 kW lader). Nå har plutselig ikke elbillading noe med saken å gjøre! Allikevel vil du (og NVE) innføre effekttariffer. Hvorfor det dersom effekt ikke er noe problem?

Dersom NVE skulle innføre noe form for effekttariff, så burde den jo i høyeste grad inneholde et tidselement. For det første så er den kaldeste dagen i året (strengt tatt de tre etter hverandre kaldeste dagene i en tiårsperiode) som er dimensjonerende for lokalnettet ( kabler til og transformator i nærmeste strømboks). Videre er det effekttopp morgen og ettermiddag. Strengt tatt så bør effekttariffer kun gjelde et fåtall dager i året og morgen og ettermiddag.

Det er idiotisk at folk som ikke vet forskjell på W og kW (og kW og kWh) skal skru av og på sine elektriske apparater i et sett (hver dag) fordi det kan være et poeng en dag eller to hvert femte år. Dette går særlig ut over folk med dårlig råd og som vil plages hver dag og som gjør tiltak som oftest er helt irrasjonelle.

All erfaring viser at eltariffer er uendelig dårlig måte å påvirke folks adferd med hensyn til bruk av strøm. Det er mye mer effektivt å oppfordre folk til å lade biler på natta, skru av strøm  til varmvannsberedere (gjerne med tidsur) morgen og ettermiddag, skifte til moderne varmepumper, skifte til bedre vinduer, bedre isolasjon etc. Alt dette er uendelig mer effektivt enn effekttariffer som bare et mindretall forstår og enda færre kan justere seg til (ved å vaske klær om natta for eksempel).

En må også huske at alle betaler sin del at lokalnettet når en ny bolig knyttes til nettet (gjerne i forhold til hovedsikringenes størrelse (altså betaler per effekt)). Det er naturlig at de som har mest nytte av sitt lokalnett, betaler mest (altså de som bruker mest kWh per år).

Det er interessant å registrere at din nye frykt er at alle skal begynne å lade sine elbiler kl 2 om natta (hvorfor ikke kl 12, 1, 3, 4, 5 eller 6?)! Din frykt for effektbombe om natta er like surrealistisk som din øvrige diskusjon.

Jeg lurer stadig på hvor mye du forstår av den problematikken vi diskuterer. Vet du forskjellene på de forskjellige nettene vi har? Skjønner du at diskusjonen som oftest dreier seg om det lavspente distribusjonsnettet?

 

Altså, elbillading er ett potensielt problem. Men det er ikke hele problemet. Noe du hadde vist om du satt deg inn i saken. Se her feks, analysen som angår nettopp elbil lading som NVE har outsorcet til feks DNV GL. 

 

http://publikasjoner.nve.no/eksternrapport/2019/eksternrapport2019_51.pdf

 

Dette er små deler av kostnaden, men viser hvorfor dagens løsning er veldig dårlig for å få brukerene til å tenke på lade valget sitt. Pr i dag trenger jeg ikke å tenke på det i det hele tatt, prisen er lik uavhengig av når jeg lader(nettleie). Mens effektledd vill oppfordre(økonomisk) til å tenke på ladevanene mine. Dette er akkurat det NVE sier og mener, som en kan finne i publikasjonene deres. Hvorfor er dette galt? 

 

Du har enda ikke forstått hva dette handler om, det handler ikke om å skru av en eller to dager i året. Det handler om å spare penger. Sett deg inn i hva dette handler om: http://publikasjoner.nve.no/rme_hoeringsdokument/2020/rme_hoeringsdokument2020_01.pdf

Når har jeg sagt at dette er en frykt? Jeg påpekte en åpenbar problemstilling. 

Hvor mye jeg forstår? Jeg har satt meg inn i det hele, du synser jo bare om det hele? Du klarer ikke påpeke eller svare på ett eneste spørsmål jeg stiller deg. Det er jo utrolig. 

 

Les dokumentasjonen, pek på ting som er feil. Så kan vi diskutere. Synsingen din er jeg ferdig med å diskutere. 

 

Forøvrig oppfordrer jeg deg til å få kontroll på forbruket ditt også, og regne deg frem til forslagene som er gitt. Du får nok en positiv overraskelse, som de fleste. 

 

Du sier: 

 

Sitat

All erfaring viser at eltariffer er uendelig dårlig måte å påvirke folks adferd med hensyn til bruk av strøm.

Hvilken erfaring? Kan du referere til noen form for empiri eller data som deler ditt syn på dette? 

du sier også: 

Sitat

Det er mye mer effektivt å oppfordre folk til å lade biler på natta, skru av strøm  til varmvannsberedere (gjerne med tidsur) morgen og ettermiddag, skifte til moderne varmepumper, skifte til bedre vinduer, bedre isolasjon etc. Alt dette er uendelig mer effektivt enn effekttariffer som bare et mindretall forstår og enda færre kan justere seg til (ved å vaske klær om natta for eksempel)

 

Hva mener du med oppfordre? proklamere dør til dør? Og igjen, empiri og data på dette? 

 

NVE er uenig med deg, med empiri og data i fra outsourcing. Som lagt ved tidligere. Nå regner jeg med du legger til lik dokumentasjon. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Altså, elbillading er ett potensielt problem. Men det er ikke hele problemet. Noe du hadde vist om du satt deg inn i saken. Se her feks, analysen som angår nettopp elbil lading som NVE har outsorcet til feks DNV GL. 

 

http://publikasjoner.nve.no/eksternrapport/2019/eksternrapport2019_51.pdf

 

Dette er små deler av kostnaden, men viser hvorfor dagens løsning er veldig dårlig for å få brukerene til å tenke på lade valget sitt. Pr i dag trenger jeg ikke å tenke på det i det hele tatt, prisen er lik uavhengig av når jeg lader(nettleie). Mens effektledd vill oppfordre(økonomisk) til å tenke på ladevanene mine. Dette er akkurat det NVE sier og mener, som en kan finne i publikasjonene deres. Hvorfor er dette galt? 

 

Du har enda ikke forstått hva dette handler om, det handler ikke om å skru av en eller to dager i året. Det handler om å spare penger. Sett deg inn i hva dette handler om: http://publikasjoner.nve.no/rme_hoeringsdokument/2020/rme_hoeringsdokument2020_01.pdf

Når har jeg sagt at dette er en frykt? Jeg påpekte en åpenbar problemstilling. 

Hvor mye jeg forstår? Jeg har satt meg inn i det hele, du synser jo bare om det hele? Du klarer ikke påpeke eller svare på ett eneste spørsmål jeg stiller deg. Det er jo utrolig. 

 

Les dokumentasjonen, pek på ting som er feil. Så kan vi diskutere. Synsingen din er jeg ferdig med å diskutere. 

 

Forøvrig oppfordrer jeg deg til å få kontroll på forbruket ditt også, og regne deg frem til forslagene som er gitt. Du får nok en positiv overraskelse, som de fleste. 

 

Du sier: 

 

Hvilken erfaring? Kan du referere til noen form for empiri eller data som deler ditt syn på dette? 

du sier også: 

 

Hva mener du med oppfordre? proklamere dør til dør? Og igjen, empiri og data på dette? 

 

NVE er uenig med deg, med empiri og data i fra outsourcing. Som lagt ved tidligere. Nå regner jeg med du legger til lik dokumentasjon. 

Denne referansen din (DNV GL og PMG) listet jeg opp allerede for et døgn siden og refererte til den. En liten anbefaling: les det jeg skriver først og deretter kommenter det jeg skriver. Stort sett gjør du ingen av delene.

Jeg ha sett litt gjennom NVE høringsdokument som du refererer til. Der står det at den store utfordring er hurtiglading av elbiler (nevnes igjen og igjen). Det påstås at energibruken i husholdningene ikke vil stige de neste 15 år, men makseffekten over året (som styrer utbyggingen av det lavspente distribusjonsnettet) vil stige jevnt og vil nødvendiggjøre store investeringer i lokalnettet. Min uærbødige påstand er at dette ikke vel skje (verken på grunn av elbillading eller andre grunner (som ikke er spesifisert i dokumentet)). Undersøkelser viser at det meste av elbilladingen skjer sent på kvelden og natta (20 til 07). 

Typisk er at NVE overhodet ikke dokumenter (i høringsdokumentet) sin antagelse om at "alle" kommer hjem til middag og setter sin bil til lading. Per nå har  Elbilforeningens undersøkelse i 2919 vist at NVE tar katastrofalt feil i sitt premiss.

Din første referanse (DNV GL) viser til Elbilforeningens undersøkelse for å understøtte utsagnet "alle starter lading samtidig når de kommer hjem" og dette til tross for at Elbilforeningens undersøkelse viser det motsatte.

Samme referanse sier at det blir null behov for å forsterke nettene når elbillading forskyves bort fra effekttoppene (så der forsvant dine 30% økte nettleie!).

En når mye lengre ved å informere og oppfordre til fornuftige tiltak. Det ser man på de fleste områder som at folk stort sett lader bilene sine på natta, at folk installerer varmepumper, bytter vinduer og isolerer husene bedre etc. I Fredrikstad har man hatt et forsøksprosjekt med effekttariff og prosjektleder uttaler at nettleie basert på fire ledd er umulig å forstå og forholde seg til. Huseierforeningen, Bellona og flere andre uttaler at det for folk flest er vanskelig å forholde seg til tariffene. Denne artikkel har som overskrift at effekttariffene hadde ingen innvirkning på folks strømbruk.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (15 timer siden):

 

 

Sitat

Denne referansen din (DNV GL og PMG) listet jeg opp allerede for et døgn siden og refererte til den. En liten anbefaling: les det jeg skriver først og deretter kommenter det jeg skriver. Stort sett gjør du ingen av delene.

Det var en glipp i fra min side, om du har postet dette :)

 

Sitat

Jeg ha sett litt gjennom NVE høringsdokument som du refererer til. Der står det at den store utfordring er hurtiglading av elbiler (nevnes igjen og igjen). Det påstås at energibruken i husholdningene ikke vil stige de neste 15 år, men makseffekten over året (som styrer utbyggingen av det lavspente distribusjonsnettet) vil stige jevnt og vil nødvendiggjøre store investeringer i lokalnettet. Min uærbødige påstand er at dette ikke vel skje (verken på grunn av elbillading eller andre grunner (som ikke er spesifisert i dokumentet)). Undersøkelser viser at det meste av elbilladingen skjer sent på kvelden og natta (20 til 07). 

For noe tøv, hvor står dette? 1.4.1 tar for seg elektrifisering av transport. Der står det ikke at dette verken er en stor utfordring eller at det er en utfordring. Det står at det er en mulig utfordring og at rapporter(som tidligere vist til) beregner at det muligens kan spare 11 milliarder på tiltak her. Også at det pr i dag ikke er insentiver for å gjøre noe med effektbruken sin i den sektoren slik det er utformet i dag. 11 milliarder er en LITEN del av det som skal bespares. Jeg har enda ikke funnet rapporten du viser til, kan du vennligst legge ved kilder når du lener deg på dem? takk. 

 

Sitat

Typisk er at NVE overhodet ikke dokumenter (i høringsdokumentet) sin antagelse om at "alle" kommer hjem til middag og setter sin bil til lading. Per nå har  Elbilforeningens undersøkelse i 2919 vist at NVE tar katastrofalt feil i sitt premiss.

Hvorfor skal en dokumentere noe en ikke påstår? Som sagt er ikke dette en påstand i fra NVE, det er en hypotese og potensiell utfordring. Som dagens løsning ikke bidrar til å endre om så tilfelle stemmer. De lener seg på rapporten i fra DNV GL som tar for seg hva som kan skje frem mot 2040. Les rapporten grundig. For nå tøver du bare. ett utdrag: 

 

Sitat

Forbruk av strøm fra elbiler utgjør ikke en vesentlig energiutfordring for kraftsystemet. Behovet for nettkapasitet kan imidlertid øke betydelig om vi ikke lader elbilene på en smart måte

Som en kan se, dette er ikke en påstand om at det er en utfordring. Tvert i mot. 

 

Sitat

Din første referanse (DNV GL) viser til Elbilforeningens undersøkelse for å understøtte utsagnet "alle starter lading samtidig når de kommer hjem" og dette til tross for at Elbilforeningens undersøkelse viser det motsatte.

Rapporten sier feks dette om elbilforeningens rapport:

Sitat

Basert på Elbilforeningens spørreundersøkelse om ladehyppighet er det grunn til å tro at dette er den dominerende adferden i dag.

De mener altså at elbilforeningens rapport viser motsatt av det du sier, kan det ha seg slik at du missforstår elbilforeningens rapport? DNV GL har jo ganske stødige folk, og jeg for min del stoler langt mer på de enn en random på diskusjon.no. Som forøvrig viser til svært dårlig kildekritikk i tidligere innlegg, som vist over. Kan du lenke til rapporten DU refererer til og hvor dette konkluderes med?

 

Sitat

En når mye lengre ved å informere og oppfordre til fornuftige tiltak. Det ser man på de fleste områder som at folk stort sett lader bilene sine på natta, at folk installerer varmepumper, bytter vinduer og isolerer husene bedre etc. I Fredrikstad har man hatt et forsøksprosjekt med effekttariff og prosjektleder uttaler at nettleie basert på fire ledd er umulig å forstå og forholde seg til. Huseierforeningen, Bellona og flere andre uttaler at det for folk flest er vanskelig å forholde seg til tariffene. Denne artikkel har som overskrift at effekttariffene hadde ingen innvirkning på folks strømbruk.

 Du refererer kun til påstander, og kommer med en selv. Overskriften her sier noe om nettopp denne, den sier ikke noe om effekttariffene generelt. Den som lyse førte her gikk dårlig. Jeg tror det er rett og slett for billig. Også det som er foreslått nå. Når 80% havner der de er i dag. Men dette kan jo justeres om en ser at det ikke virker. Dagens løsning har ingen incentiver for å begrense effekten, og derav ønskes en økning på 30%. 

 

Du er veldig flink til å komme med påstander, som:

Sitat

En når mye lengre ved å informere og oppfordre til fornuftige tiltak.

Men du klarer ikke å bygge det opp med noe som helst. Hvor er dette dokumentert mener du? 

 

 

Forøvrig er vi langt på viddene nå. Det foreligger en høring i fra NVE, denne skal avgjøres 25 mai(forhåpentligvis). Det er tema pr i dag, informering er ikke inkludert i forslaget. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 timer siden):

Så NVE bruker altså falske data for å komme til en løsning som er dårlig og dyr?

NVE satte bort en utredning til DNV GL og PMG. I denne står det: "Ettermiddagslading hver dag, der bilene settes til lading hver ettermiddag uavhengig av hvor mye av batterikapasiteten som er brukt opp (uavhengig av behov). Basert på Elbilforeningens spørreundersøkelse om ladehyppighet er det grunn til å tro at dette er den dominerende adferden i dag". 

De referer trolig her til Elbilforeningens undersøkelse Elbilist 2018.

Elbilist 2019 viser at ca 20% av elbilladingen skjer mellom 16 og 20. Perioden her utgjør 16,7% av døgnet og undersøkelsen viser derved at ladehyppigheten er bare litt høyere om ettermiddagen enn resten av døgnet. Mellom 20 og 24 er hyppigheten 30% og mellom 24 og 07 37%. Fra 07 til 16 er ladehyppigheten 13%.

Om vi sier at NVE hefter for denne utredningen så vil jeg si følgende: "NVE bruker falske  data for å komme til en løsning som er dårlig og dyr".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (50 minutter siden):

NVE satte bort en utredning til DNV GL og PMG. I denne står det: "Ettermiddagslading hver dag, der bilene settes til lading hver ettermiddag uavhengig av hvor mye av batterikapasiteten som er brukt opp (uavhengig av behov). Basert på Elbilforeningens spørreundersøkelse om ladehyppighet er det grunn til å tro at dette er den dominerende adferden i dag". 

De referer trolig her til Elbilforeningens undersøkelse Elbilist 2018.

Elbilist 2019 viser at ca 20% av elbilladingen skjer mellom 16 og 20. Perioden her utgjør 16,7% av døgnet og undersøkelsen viser derved at ladehyppigheten er bare litt høyere om ettermiddagen enn resten av døgnet. Mellom 20 og 24 er hyppigheten 30% og mellom 24 og 07 37%. Fra 07 til 16 er ladehyppigheten 13%.

Om vi sier at NVE hefter for denne utredningen så vil jeg si følgende: "NVE bruker falske  data for å komme til en løsning som er dårlig og dyr".

 

Her roter du fælt, det er åpenbart ikke fra elbilist 2019 da de henviser til at det er en spørreundersøkelse i fra 2018??

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (47 minutter siden):

 

Her roter du fælt, det er åpenbart ikke fra elbilist 2019 da de henviser til at det er en spørreundersøkelse i fra 2018??

Her roter Salvesen fælt. Jeg sier jo at de henviser til Elbilist 2018. Jeg har sagt det før, les før du kommenterer! Elbilforeningen har hvert år en spørreundersøkelse til sine medlemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (16 minutter siden):

Her roter Salvesen fælt. Jeg sier jo at de henviser til Elbilist 2018. Jeg har sagt det før, les før du kommenterer! Elbilforeningen har hvert år en spørreundersøkelse til sine medlemmer.

Men du viser til 2019? Det forklarer jo ingenting. Vis at de tolker 2018 feil nå, vennligst. Evt en link om du ikke gidder..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Men du viser til 2019? Det forklarer jo ingenting. Vis at de tolker 2018 feil nå, vennligst. Evt en link om du ikke gidder..

Jeg viser til fordi det er den jeg har fått tak i (med hensyn til ladevaner). En undersøkelse i 2019 (med stort sett samme spørsmål) er naturligvis bedre enn den samme fra 2018 (i denne sammenhengen). En må også anta at folks ladevaner ikke har endret seg så mye fra et år til et annet.

Hvorfor driver du dette flisespikkeriet Salvesen? Jeg presenterte allerede premissene i mitt første svar til hekomo.

Kan du ikke heller forholde deg til realitetene og forklare hvorfor NVE fortolker data katastrofalt (for å kunne holde på sitt falske premiss)? 

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (10 minutter siden):

Jeg viser til fordi det er den jeg har fått tak i (med hensyn til ladevaner). En undersøkelse i 2019 (med stort sett samme spørsmål) er naturligvis bedre enn den samme fra 2018 (i denne sammenhengen). En må også anta at folks ladevaner ikke har endret seg så mye fra et år til et annet.

Hvorfor driver du dette flisespikkeriet Salvesen? Jeg presenterte allerede premissene i mitt første svar til hekomo.

Kan du ikke heller forholde deg til realitetene og forklare hvorfor NVE fortolker data katastrofalt (for å kunne holde på sitt falske premiss). 

Men du påstår jo at DNV GL m.fl lyver med sine datasett? Men så linker du til info ett år etter rapporten. Elbilforeningen er forøvrig helt uenig med deg, og forstår saken i motsetning til deg:

 

Sitat

– Bileierne lader i all hovedsak hjemme, på ettermiddag og natt, ifølge våre spørreundersøkelser. Det er i dag ikke veldig sterke insentiver til å lade om natta, men mange gjør det uansett. Og det kan være andre måter å styrke denne trenden utover å innføre effektprising for vanlige folk, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgivning i Norsk elbilforening.

https://elbil.no/samfunnsgevinst-pa-11-milliarder-vi-trenger-insentiver-for-smart-elbillading/

 

Jeg forholde meg til realiteten? Du lyver jo regelrett. Jeg klarer å vise til kilder, du igjen lyver. Jeg klarer ikke diskutere med folk som er så useriøse som deg. Det er 100% håpløst og bortkastet tid. 

 

Forøvrig trenger en ikke henvise til slike undersøkelser lengre, man har data fra nettet. Det er utrolig enkelt å se når folk lader i ett "standard" hjem. 

Lenke til kommentar

Til Salvesen!

Det du skriver er ganske tragisk og i stor grad uforståelig. Eksempel:  "Dagens løsning har ingen incentiver for å begrense effekten, og derav ønskes en økning på 30%". Hva er det som skal økes med 30%? Så langt har jeg trodd at du mener at nettleien må økes med 30% for å kunne bygge ut nok effekt i det lavspente distribusjonsnettet.

Du skriver: "Det foreligger en høring i fra NVE, denne skal avgjøres 25 mai(forhåpentligvis)". Så vidt jeg forstår så har NVE sendt ut et høringsdokument og fristen for å kommentere dette dokumentet (for alle organisasjoner og personer (inklusive meg selv)) er 25. mai. Så må jo NVE nøye gå i gjennom de veldig mange innspill de får og bearbeide alt dette for å klare å komme ut med en fornuftig anbefaling med hensyn til fornuftige strømtariffer. Vil anta at alt dette vil ta måneder. Deretter vil NVE sende en innstilling til OED. Du forventer derimot at NVE skal ha kommet til en konklusjon om nye tariffer allerede 25. mai! Jeg litt usikker på om det er mangel på tenkeevne eller formuleringsevne, som får deg til utrykke deg så hårreisende!

Du skriver "Også at det pr i dag ikke er insentiver for å gjøre noe med effektbruken sin i den sektoren slik det er utformet i dag. 11 milliarder er en LITEN del av det som skal bespares". Det du skriver her tyder på at du ikke har innsikt i nettstrukturen i Norge. Det brukes og skal brukes enorme summer på sentralnett (i størrelsesorden hundre milliarder) og i regionalnettet (i størrelsesorden titalls milliarder). I forhold til det lavspente distribusjonsnettet, så er 11 milliarder svært mye penger. Om elbillading skulle være noe problem, så er det kun i forhold til det lavspente distribusjonsnettet. Ingen ting av det du har skrevet, tyder at du forstår disse sammenhengene.

For å forstå hvor galskapen begynte (redselen for strømintense apparater) se denne artikkelen fra 2013:

https://www.tu.no/artikler/slik-vil-nettselskapene-holde-nettleia-oppe-i-fremtiden/233406

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Men du påstår jo at DNV GL m.fl lyver med sine datasett? Men så linker du til info ett år etter rapporten. Elbilforeningen er forøvrig helt uenig med deg, og forstår saken i motsetning til deg:

 

https://elbil.no/samfunnsgevinst-pa-11-milliarder-vi-trenger-insentiver-for-smart-elbillading/

 

Jeg forholde meg til realiteten? Du lyver jo regelrett. Jeg klarer å vise til kilder, du igjen lyver. Jeg klarer ikke diskutere med folk som er så useriøse som deg. Det er 100% håpløst og bortkastet tid. 

 

Forøvrig trenger en ikke henvise til slike undersøkelser lengre, man har data fra nettet. Det er utrolig enkelt å se når folk lader i ett "standard" hjem. 

De tall jeg kommer med er fra Elbilist 2019 og er mer detaljerte enn Lorentzens uttalelse (som jo er riktig i den forstand at mer av ladingen foregår fra ettermiddag til morgen (særlig kveld og natt) enn på dagen. Det hjelper ikke med dine stadig patetiske utspill om at jeg lyver. Dert gjør jeg overhodet ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 minutter siden):

 

Sitat

Det du skriver er ganske tragisk og i stor grad uforståelig. Eksempel:  "Dagens løsning har ingen incentiver for å begrense effekten, og derav ønskes en økning på 30%". Hva er det som skal økes med 30%? Så langt har jeg trodd at du mener at nettleien må økes med 30% for å kunne bygge ut nok effekt i det lavspente distribusjonsnettet.

NVE sier at om en ikke gjør besparende tiltak(les effekt) så må en øke nettleien med 30%. Er dette klart nok?

 

 

Sitat

Du skriver: "Det foreligger en høring i fra NVE, denne skal avgjøres 25 mai(forhåpentligvis)". Så vidt jeg forstår så har NVE sendt ut et høringsdokument og fristen for å kommentere dette dokumentet (for alle organisasjoner og personer (inklusive meg selv)) er 25. mai

Ja det stemmer. 

 

Sitat

å må jo NVE nøye gå i gjennom de veldig mange innspill de får og bearbeide alt dette for å klare å komme ut med en fornuftig anbefaling med hensyn til fornuftige strømtariffer. Vil anta at alt dette vil ta måneder. Deretter vil NVE sende en innstilling til OED. Du forventer derimot at NVE skal ha kommet til en konklusjon om nye tariffer allerede 25. mai! Jeg litt usikker på om det er mangel på tenkeevne eller formuleringsevne, som får deg til utrykke deg så hårreisende!

Det var ikke det jeg mente nei, men forhåpentligvis kan de gå videre denne gangen og ikke gå ut med ny fordyrende høring som sist. Samt at de kanskje dropper hele greia og bare anbefaler å legge på 30% som nevnt tidligere. 

 

Sitat

Du skriver "Også at det pr i dag ikke er insentiver for å gjøre noe med effektbruken sin i den sektoren slik det er utformet i dag. 11 milliarder er en LITEN del av det som skal bespares". Det du skriver her tyder på at du ikke har innsikt i nettstrukturen i Norge. Det brukes og skal brukes enorme summer på sentralnett (i størrelsesorden hundre milliarder) og i regionalnettet (i størrelsesorden titalls milliarder). I forhold til det lavspente distribusjonsnettet, så er 11 milliarder svært mye penger. Om elbillading skulle være noe problem, så er det kun i forhold til det lavspente distribusjonsnettet. Ingen ting av det du har skrevet, tyder at du forstår disse sammenhengene.

11 av 140 er ca 8%. Jeg mener det er en liten del av bildet, mener du det er en stor del. Javel, det har ikke så mye å si egentlig for meg. Jeg ikke forstår? Du evner jo ikke være enig med kildene dine engang... panneklask. 

 

Sitat

For å forstå hvor galskapen begynte (redselen for strømintense apparater) se denne artikkelen fra 2013:

https://www.tu.no/artikler/slik-vil-nettselskapene-holde-nettleia-oppe-i-fremtiden/233406

Ja, så viser du til noe helt annet igjen. Kommer med forslag som jeg har sagt tidligere jeg, les høringsrapporten. Sett deg inn i den. Alle detaljene ligger der. 

 

Prøv også å regne litt på det(om du evner), så får du kanskje ett riktig bilde av ting. Som også nevnt tidligere. 

 

Har du i det heletatt kontroll på max effekten din ila denne måneden(kWh/h)? min er: 14,892...

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 minutter siden):

De tall jeg kommer med er fra Elbilist 2019 og er mer detaljerte enn Lorentzens uttalelse (som jo er riktig i den forstand at mer av ladingen foregår fra ettermiddag til morgen (særlig kveld og natt) enn på dagen. Det hjelper ikke med dine stadig patetiske utspill om at jeg lyver. Dert gjør jeg overhodet ikke.

jo det gjør du, du mener DNV GL lyver men klarer ikke bevise det. Du viser til tall som foreligger ett år etter rapporten til DNV GL. Elbilforeningen er enig med DNV GL(som vist i artikkel). Forøvrig var tallene for elbilist 2019 klare under denne artikkelen, les: 

Sitat

– Folk er jo villige til å være smarte. Det viser også tallene fra årets tilsvarende spørreundersøkelse, der 52 prosent oppgir at de allerede lader om natten, sier Lorentzen.

Er jo helt utrolig hva du får deg til å skrive selv om fakta ligger foran nesen på deg. Utrolig. 

Det er bare DU som er uenig, og mener de lyver. Men det klarer du altså ikke bevise. Les, den som lyver er deg.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

jo det gjør du, du mener DNV GL lyver men klarer ikke bevise det. Du viser til tall som foreligger ett år etter rapporten til DNV GL. Elbilforeningen er enig med DNV GL(som vist i artikkel). Forøvrig var tallene for elbilist 2019 klare under denne artikkelen, les: 

Er jo helt utrolig hva du får deg til å skrive selv om fakta ligger foran nesen på deg. Utrolig. 

Det er bare DU som er uenig, og mener de lyver. Men det klarer du altså ikke bevise. Les, den som lyver er deg.

Du fremstår som totalt forvirret!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...