bakn Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Nå har eg gitt opp å få til 3Com routeren min, så nå har eg gått tilbake til den første kabelen eg hadde(ikke krysset,men cat5) og en 3com switch. Da er alt ok. Men trenger en egentlig firewallen i routeren , eller klarer en seg med Norton Internet Security 2004 pro? Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Fordelen med firewall i routeren er jo at du ikke trenger å kjøre en soft firewall på maskinen din som suger kraft av maskinen og stort sett bare er til irritasjon. Også er vel litt av poenget med en router å koble flere maskiner på!? Da har du jo samme sikkerhet for alle uten å måtte installere firewalls på alle maskiner. Jeg bruker firewall'en i 3Com'en min og AVG Antivirus Free Edition på maskinene mine, fungerer utmerket, har ikke hatt problemer med virus, trojaner eller noe på flere år Du må ha en krysset kabel mellom kabelmodemet (ihverfall hvis du har NGT eller UPC) og 3Com'en, og vanlige TP-kabler fra 3Com'en til PC'ene. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Hvis du sier hva som er problemet med routeren kan vi sikkert hjelpe. Du snakker om kabel.... at hvis du bytter til en annen kable og bytter ut router med switch så funker alt... uten at jeg vet hvilken switch og router du har høres det jo ut som at du enten har en feil på kabelen eller feil instillinger på enten pc eller router. Første en router-switch-test: Regner med at du bruker WAN porten på routeren. Hvis det er en router med innebygget switch er det mulig, hvis du skrur av dhcp server i routeren, å bruke den som switch. Da kobler du modemet til en LAN port på routeren. Funker nettet dit nå? Lyser link lampene på modem og router når det er kabel mellom dem? Får du ikke lys, prøv med en annen kabel. Mange routere og modem har autodetect for om kabelen er krysset eller ikke. Hvis modemet og/eller routeren din er slik spiller det ingen rolle hvilken type kabel du bruker. Får du linklys i noen kombinasjoner av LAN eller WAN port, krysset eller ukrysset kabel? Når pc'n er koblet til routeren - får du automatisk ip adresse? (Start->run->"cmd" [OK]->"ipconfig /renew" [enter]) Kommer du inn på admin websiden? (sansynligvis http://192.168.1.1 eller http://192.168.0.1)? Fåpr routeren kontakt med web? (De fleste routere har en ping funksjon.) Gidder ikke skrive flere spørsmål før det kommer noen svar. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Jeg har router (SMC) mellom ADSL boksen og mine PC'er. Jeg bruker den innebygde "firewall" i routeren fult ut, stoler også fult og helt på dette. Jeg har aldri hatt verken antivirusprogrammer (Norton o.l.) eller software firewall på mine PC'er. Har heller aldri blitt plaget av virus. Anbefaler at du prøver å få hjelp til å konfigurere din 3Com. 3Com produktene skal være meget bra. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Du har flaks.. Husk at brannmur ikke nødvendighvis stopper all virus. Masse kan komme via mail og andre slibrige veier. Bare et forslag Bruker selv Norton Antivirus 2002 Corp Edition, kjemefornøyd. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Nå har eg gitt opp å få til 3Com routeren min, så nå har eg gått tilbake til den første kabelen eg hadde(ikke krysset,men cat5) og en 3com switch. Da er alt ok. Bedre og fiks problemet, antagelig en bagatell ed kablingen. Lenke til kommentar
enden Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Du må ha crossover mellom modem og router, men kan ha hva som helst mellom router og pc'er. Jeg satte opp en officeconnect igår. Si hvor langt du kom i oppsettet så skal jeg hjelpe deg Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Du må ha crossover mellom modem og router, men kan ha hva som helst mellom router og pc'er. Jeg satte opp en officeconnect igår. Si hvor langt du kom i oppsettet så skal jeg hjelpe deg Ser mange snakker om at man må bruke "krysset kabel" mellom ADSL modem og Router. Jeg har satt opp noen nettverk gjennom tidene og her har jeg brukt standard "nettverkskabel" bestandig. 8 leder Cat 5 kabel. Det jeg mener med standard nettverkskabel er at pluggene (RJ45) er koblet slik at begge pluggene i hver ende er koblet lik. En TP-kabel er "type kabel" som er flettet/krysset på en bestemt måte. En krysset TP-kabel er at ledningene i begge pluggene ikke er koblet likt, dvs at en leder i pinne nr 5 går til pinne 3 osv. På disse kablene er det kun de 4 mitterste lederne som er i bruk. Det er Pinne nr 3, 4, 5, 6. Pinne nr 1, 2 og 7, 8 er ikke i bruk. Men for at det skal være en Cat 5 kabel må det være 8 ledere. Men mitt spørsmål var - bruker dere en "krysset TP-kabel" mellom ADSL modemet og routeren? Hvorfor? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Du må ha crossover mellom modem og router, men kan ha hva som helst mellom router og pc'er. Jeg satte opp en officeconnect igår. Si hvor langt du kom i oppsettet så skal jeg hjelpe deg Det må du ikke, har aldri brukt dette jeg på noen officeconnect. Lenke til kommentar
enden Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Står så i bruksanvisningen. an godt henne den takler vanlig patchkabel og, men bruksanvisningen sa crossover Lenke til kommentar
moshpit Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Uff... det spørs hvordan modem du har om du trenger kryssa kabel eller ikke !! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Uff... det spørs hvordan modem du har om du trenger kryssa kabel eller ikke !! Tja, har ikke funnet andre enn Billion jeg som stresser seg opp med krysset kabel, de std modemene som har blitt brukt til nå takler da ordinære kabler. Jeg mener det er en designtabbe og ikke ha autokonfig på slikt i utstyr påtenkt forbrukermarkedet. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Men mitt spørsmål var - bruker dere en "krysset TP-kabel" mellom ADSL modemet og routeren? Hvorfor? ja, jeg bruker det. Hvorfor? Jo fordi da får jeg kontakt mellom min Netopia router fra NextGentel og min 3Com Wireless Gateway. Hvis jeg bruker vanlig TP, får jeg ikke kontakt... har ikke tenkt så mye mer over det. Det har vel kanskje noe med at Netopia'n fra NGT ikke bare er kabelmodem, men en router!? Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Men mitt spørsmål var - bruker dere en "krysset TP-kabel" mellom ADSL modemet og routeren? Hvorfor? ja, jeg bruker det. Hvorfor? Jo fordi da får jeg kontakt mellom min Netopia router fra NextGentel og min 3Com Wireless Gateway. Hvis jeg bruker vanlig TP, får jeg ikke kontakt... har ikke tenkt så mye mer over det. Det har vel kanskje noe med at Netopia'n fra NGT ikke bare er kabelmodem, men en router!? Hmmm....merkelig. Dere har sikkert rett når dere sier så. Har bare aldri hørt at noen måtte bruke det. Merkelig Lenke til kommentar
petterg Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg husker ærlig talt ikke om jeg har brukt kyrssa eller paralell kabel. Det er jo så enkelt å finne ut av. Funker ikke det ene så funker det andre. Noen ganger funker begge. Hvis ingen funker er det brudd i en av dem. Lyser ikke LINK lampa så er det ikke kontakt - altså bytt kabel! Lenke til kommentar
bakn Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Hadde besøk av en slektning i går som jobber med nettverk. Han balte litt før han fant feilen. Resultatet var at routeren ikke godtok 192.168.1.xx. Den måtte ha 192.168.10.xx Nå virker den helt fint, men han testet portene for å se hvor mye den slapp igjennom, og med emule aktiv var det ganske mye åpent. Er Trend Pccillin bedre enn Norton ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Hadde besøk av en slektning i går som jobber med nettverk. Han balte litt før han fant feilen. Resultatet var at routeren ikke godtok 192.168.1.xx. Den måtte ha 192.168.10.xx Den er jo satt opp med 192.168.1.* fra fabrikk, eller mener du at du kjører med lokalnettadresser inn på routeren? Da vil det selvsagt ikke fungere med 192.168.1.* på begge sider av routeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå