Gå til innhold

Priser på hurtiglading forvirrer: Hvilken modell er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BippeStankelbein skrev (18 minutter siden):

Da har du gjort samme feil som veldig mange andre solcellekunder. Oppgitt virkningsgrad får du bare med helt rene paneler. Støv og dritt legger seg fort. Spesielt støv, hvis du bor nært en vei. Skal du ha noe nært oppgitt virkningsgrad så må du vaske dem temmelig ofte. Gjør du det ikke, så blir selvsagt nedbetalingstiden din lengre. Godt mulig at selve panelet lever i 40 år, men det er mer utstyr som skal holde også. Kabler, festemateriell, braketter. Det er meget sjeldent å se at slikt materiell varer så lenge som 40 år, utendørs i regn, solsteik og snø. For all det, jeg skulle ønske utopien var sann, det er jo mitt eget fagfelt. Men jeg hoppet av det toget, for det fins bare en måte å overleve i den bransjen på: Nemlig å lyve og overselge til naive kunder som deg. Så håper jeg da virkelig at du og din installasjon er et heldig unntak. De er  sjeldne.

Jeg bor helt inntil en vei. Panelene vasker mer eller mindre seg selv hver gang det regner kraftig. Jeg merker ingen forskjell på produksjonen nå og når de var nye. Toppeffekten er også den samme. 

Brakettene er i rustfritt stål og festeskinnene i aluminium. Begge deler har svært lang levetid. Kabler ligger godt beskyttet for sollys og nedbør under panelene. De er dessuten selvsagt av UV-bestandig materiale.

Du finner paneler på hytter fra 70-tallet som fungerer fint ennå, med originalt festemateriell og kabler. 

Men om det så bare varer i 25 år har jeg 14 år med 13.000kWh årlig gratis strøm. Og når jeg da bytter anlegget tipper jeg virkningsgraden har gått opp minst 50% slik at produksjonen blir mye høyere. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (41 minutter siden):

Helt sikkert over, siden jeg ikke har innlagt strøm på hytta, har hytte nesten 30 mil unna og dessuten ofte har med en stor og tung henger pga. rehabilitering av hytta. 

Er nok enig at du ligger over. Hvor tenker du at snittet ligger? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg bor helt inntil en vei. Panelene vasker mer eller mindre seg selv hver gang det regner kraftig. Jeg merker ingen forskjell på produksjonen nå og når de var nye. Toppeffekten er også den samme. 

Brakettene er i rustfritt stål og festeskinnene i aluminium. Begge deler har svært lang levetid. Kabler ligger godt beskyttet for sollys og nedbør under panelene. De er dessuten selvsagt av UV-bestandig materiale.

Du finner paneler på hytter fra 70-tallet som fungerer fint ennå, med originalt festemateriell og kabler. 

Men om det så bare varer i 25 år har jeg 14 år med 13.000kWh årlig gratis strøm. Og når jeg da bytter anlegget tipper jeg virkningsgraden har gått opp minst 50% slik at produksjonen blir mye høyere. 

 

Akkurat som eventyrhistoriene om Tesla. Solskinnshistoriene vil ingen ende ta, men når man faktisk ser på fundamentaldata så går det ikke opp. Hvorfor er elbileiere og miljøforkjempere begge så tilbøyelige til å bite på hype, heller enn fakta?

 

Er det hypen som fanger mennesketypen, eller er det mennesketypen som skaper hypen?

Jeg tror at mennesker med økonomiske motiver (Musk, Jobs og deres likemenn) skaper hypen, og de som er tilbøyelige sluker hypen rått.

Endret av BippeStankelbein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (32 minutter siden):

 

Akkurat som eventyrhistoriene om Tesla. Solskinnshistoriene vil ingen ende ta, men når man faktisk ser på fundamentaldata så går det ikke opp. Hvorfor er elbileiere og miljøforkjempere begge så tilbøyelige til å bite på hype, heller enn fakta?

Er det hypen som fanger mennesketypen, eller er det mennesketypen som skaper hypen?

Jeg tror at mennesker med økonomiske motiver (Musk, Jobs og deres likemenn) skaper hypen, og de som er tilbøyelige sluker hypen rått.

Solcellepaneler er vel ikke hype, vi har hatt det i 50 år allerede. Jeg solgte nylig noen paneler fra 2004, de var gode som nye etter 16 år. Og på hyttefeltet er det fortsatt paneler fra 70-årene i daglig drift. Store er de dog ikke, et 20W panel kostet jo nærmere en månedslønn på den tiden...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Solcellepaneler er vel ikke hype, vi har hatt det i 50 år allerede. Jeg solgte nylig noen paneler fra 2004, de var gode som nye etter 16 år. Og på hyttefeltet er det fortsatt paneler fra 70-årene i daglig drift. Store er de dog ikke, et 20W panel kostet jo nærmere en månedslønn på den tiden...

"Solcellenepanelene vasker seg selv hver gang det regner"
Ja, på samme måte som huset vasker seg selv hver gang det regner. Alle som vasker vinduer, spyler terasser, vegger og tak om våren er splitter pine gal!
"koblinger, festemateriell og braketter varer i 40 år"
Jeg har jobbet som elektriker i en stor del av karriæren min, og jeg kan telle på en hånd hvor mange utendørs installasjoner jeg har jobbet på, som har fungert i 40 år uten vedlikehold. Jeg kommer på null i farten.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Brukeropplevelsen? Folk gir jo "beng" i den så lenge de trenger energi, da må man jo gjøre det som trengs for å få den for å komme seg videre.

Selvfølgelig gi de ikke beng i brukeropplevelsen! Om du *ikke* har tilgang til teslas superladernett blir hurtiglading fort som å bli skjønnsliknet *samtidig* som en urolog stikker en vattpinne opp i tissefanten din *samtidig* som du er på telefonen med grandtante Olga og forklarer hvorfor du glemte å sende henne julekort i år..

Brukeropplevelsen på en superlader er kanskje ikke helt Tusenfryd, bare helt greit, ikke noe å grue seg til.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig gi de ikke beng i brukeropplevelsen! Om du *ikke* har tilgang til teslas superladernett blir hurtiglading fort som å bli skjønnsliknet *samtidig* som en urolog stikker en vattpinne opp i tissefanten din *samtidig* som du er på telefonen med grandtante Olga og forklarer hvorfor du glemte å sende henne julekort i år..

Brukeropplevelsen på en superlader er kanskje ikke helt Tusenfryd, bare helt greit, ikke noe å grue seg til.

Trur du skal gå tilbake og lese det jeg skrev om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (4 timer siden):

Akkurat som eventyrhistoriene om Tesla. Solskinnshistoriene vil ingen ende ta, men når man faktisk ser på fundamentaldata så går det ikke opp. Hvorfor er elbileiere og miljøforkjempere begge så tilbøyelige til å bite på hype, heller enn fakta?

Er det hypen som fanger mennesketypen, eller er det mennesketypen som skaper hypen?

Jeg tror at mennesker med økonomiske motiver (Musk, Jobs og deres likemenn) skaper hypen, og de som er tilbøyelige sluker hypen rått.

Jøss, har han solcellepaneler fra Tesla da? Produserte de slike for flere tiår siden som han sier er da han fikk solceller?

Du ser visst Musk og Jobs på høylys dag!

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 timer siden):

For å si det slik, om Tesla tjente penger på ladestasjonene sine, så hadde vi hørt om det.

De har vel sagt at de ikke vil ta mer enn at de går i null. Det er ikke ment som en inntetskilde. Men for all del, de kunne kanskje tjent enda mer ved å ta bare litt mer enn det koster dem å drifte superladerne. Fortsatt billig å superlade, men de hadde fått gode inntekter som bidro til overskuddet i tillegg.

oophus3do skrev (14 timer siden):

Tema er at ladenettverket blir dyrere og dyrere i drift jo større den blir i samarbeid med at folk lader mindre og mindre med større og større kapasitet i batteriene. 

Du glemmer vel kanskje en ørliten ting, som at det blir flere Teslaer på veiene, som innebærer at det er flere som vil kunne ha behov for å lade?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (20 timer siden):

Alt dette er greit. Men ingenting av det kommer til å fungere i praksis hvis det ikke er ENKELT. Det må være enkelt å forstå for Hvermansen. Det må være enkelt å forholde seg til, for ellers vil Hvermansen velge et annet alternativ. Det er ikke godt nok at ingeniørene på denne siden syns at det allerede er superenkelt. Det hjelper ikke Hvermansen en tøddel.

Det er Hvermansen som er gjennomsnittskunden til lade-leverandørene.

Hmm. Sant nok. Så bare for meg en modell hvor kunden ikke brydde seg om hvordan pris ble kalkulert. Eneste kunden trenger å forstå er at det er billigst å stå til du har ladet 40kWh, eller til du har stått i 40min.

Har kunden behov for mer enn 40kWh, må de bare lade til behovet er oppnådd, men det må være en mentalsk oppfordring som skaper en holdning om at det er bedre å lade 2*40kWh enn 1*80kWh.

Den gammeldagse "literpris" modellen ser jeg ikke helt for meg ettersom flere og flere får mulighet for å lade hjemme/jobb.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):
oophus3do skrev (21 timer siden):

For å si det slik, om Tesla tjente penger på ladestasjonene sine, så hadde vi hørt om det.

De har vel sagt at de ikke vil ta mer enn at de går i null. Det er ikke ment som en inntetskilde. Men for all del, de kunne kanskje tjent enda mer ved å ta bare litt mer enn det koster dem å drifte superladerne. Fortsatt billig å superlade, men de hadde fått gode inntekter som bidro til overskuddet i tillegg.

Selv om de kun skal gå i null, så forventer jeg at prisene vil gå opp. Det er uansett uunngåelig så kjapt veksten jevner seg i gjennom bilsalget. 

hekomo skrev (6 timer siden):
oophus3do skrev (20 timer siden):

Tema er at ladenettverket blir dyrere og dyrere i drift jo større den blir i samarbeid med at folk lader mindre og mindre med større og større kapasitet i batteriene. 

Du glemmer vel kanskje en ørliten ting, som at det blir flere Teslaer på veiene, som innebærer at det er flere som vil kunne ha behov for å lade?

Det er ikke nødvendigvis proposjonalt med veksten av ladenettverket. Folk flest kjøper elbil når den klarer å fylle normalbehovene de har til en bil. Hurtiglading faller straks utenfor, og folk flest kjøper elbiler med rekkevidde nok til at man prøver å unngå det. 

Som sagt, rekk opp hånda de som selv opplever at de bruker hurtiglading oftere og oftere fremfor skjeldnere og skjeldnere? 

Lenke til kommentar
On 5/14/2020 at 7:56 PM, terje-lk said:

Noen som kan gi et tips?

Hvilken kabel trekker jeg fra sikringsskapet til garasjen, for å montere en el-bil-lader? Gjerne for hurtig-lading.

4 mm²? 6mm²?

Avhenger av avstand, forlegning, og effekt. Og om du trekker innedørs eller utendørs. Jo grovere jo bedre. Jeg dro 25mm² frem til sikringsskapet i garasjen.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Selv om de kun skal gå i null, så forventer jeg at prisene vil gå opp. Det er uansett uunngåelig så kjapt veksten jevner seg i gjennom bilsalget. 

Det er ikke nødvendigvis proposjonalt med veksten av ladenettverket. Folk flest kjøper elbil når den klarer å fylle normalbehovene de har til en bil. Hurtiglading faller straks utenfor, og folk flest kjøper elbiler med rekkevidde nok til at man prøver å unngå det. 

Som sagt, rekk opp hånda de som selv opplever at de bruker hurtiglading oftere og oftere fremfor skjeldnere og skjeldnere? 

Om prisene vil gå opp eller ikke aner jeg ikke. Det er uansett ikke ment å være noe de tjener penger på, i det minste foreløpig.

Jeg ser ikke poenget med å spekulere på den måten du legger opp til her. Jeg bare påpeker at din "analyse" utelater viktige faktorer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Om prisene vil gå opp eller ikke aner jeg ikke. Det er uansett ikke ment å være noe de tjener penger på, i det minste foreløpig.

Jeg ser ikke poenget med å spekulere på den måten du legger opp til her. Jeg bare påpeker at din "analyse" utelater viktige faktorer.

Venter enda på disse økningene som garantert kommer, om en sjekker med koret. Men økninger kommer garantert, det er vi jo vant til her hjemme. Justert for lønn? tja vi får se da. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (53 minutter siden):

Om prisene vil gå opp eller ikke aner jeg ikke. Det er uansett ikke ment å være noe de tjener penger på, i det minste foreløpig.

Jeg ser ikke poenget med å spekulere på den måten du legger opp til her. Jeg bare påpeker at din "analyse" utelater viktige faktorer.

Hva analyserer jeg? Trur du har gått glipp av hva jeg snakker om.  

Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (23 timer siden):

"Solcellenepanelene vasker seg selv hver gang det regner"
Ja, på samme måte som huset vasker seg selv hver gang det regner. Alle som vasker vinduer, spyler terasser, vegger og tak om våren er splitter pine gal!
"koblinger, festemateriell og braketter varer i 40 år"
Jeg har jobbet som elektriker i en stor del av karriæren min, og jeg kan telle på en hånd hvor mange utendørs installasjoner jeg har jobbet på, som har fungert i 40 år uten vedlikehold. Jeg kommer på null i farten.

De vasker seg selv for ting som betyr noe, slik som f.eks fugleskitt. Et tynt lag støv slik man ser på vinduer mot veien har mikroskopisk betydning for ladeeffekten. Ikke verdt å bruke energi på å vaske panelene for å få maks 1% mer energi ut. 

Du har ikke vært mye borti jernbane da? ;) Vi har fortsatt KL-anlegg fra 50-tallet som er i daglig bruk. Det som slites er stolpene av treverk. Utliggere, isolatorer, braketter og slikt varer bortimot evig. Til og med tråden, med mekanisk slitasje hver gang et tog passerer, varer i flere tiår. 

Hva slags vedlikehold mener du egentlig en takkrok av 5mm tykt rustfritt stål skal trenge? Eller en aluminiumsskinne som bærer panelene? Eller selve rammen på panelene, for den saks skyld. Den er også av aluminium. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

De vasker seg selv for ting som betyr noe, slik som f.eks fugleskitt. Et tynt lag støv slik man ser på vinduer mot veien har mikroskopisk betydning for ladeeffekten. Ikke verdt å bruke energi på å vaske panelene for å få maks 1% mer energi ut. 

Du har ikke vært mye borti jernbane da? ;) Vi har fortsatt KL-anlegg fra 50-tallet som er i daglig bruk. Det som slites er stolpene av treverk. Utliggere, isolatorer, braketter og slikt varer bortimot evig. Til og med tråden, med mekanisk slitasje hver gang et tog passerer, varer i flere tiår. 

Hva slags vedlikehold mener du egentlig en takkrok av 5mm tykt rustfritt stål skal trenge? Eller en aluminiumsskinne som bærer panelene? Eller selve rammen på panelene, for den saks skyld. Den er også av aluminium. 

Porselen fra krigens dager er like godt den dag i dag, det er ingen hemmelighet. Men dagens utstyr er ikke utført i porselen, det er utført i polymerer. Og jeg har fortsatt tilgode å se at det tåler å stå ute over mange år, uten å bære preg av det. Plast blir sprø og svak, pakninger begynner å lekke, og og når pakningene lekker så begynner kontaktene å korrodere.

Og hvorvidt skruene tåler mer enn 3 år ute, er høyst avhengig av han som har montert det og hvilke skruer han valgte. Hvis han visste hva han gjorde så kan det hende skruene er syrefast, men jeg har sett mye annet enn det brukt også jeg da. Rustfritt holder ikke, og ihverfall ikke aluminium.

Jeg har nu også sett langt mer enn fugleskitt å finstøv feste seg på flater som aldri rengjøres....

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (1 minutt siden):

Porselen fra krigens dager er like godt den dag i dag, det er ingen hemmelighet. Men dagens utstyr er ikke utført i porselen, det er utført i polymerer. Og jeg har fortsatt tilgode å se at det tåler å stå ute over mange år, uten å bære preg av det. Plast blir sprø og svak, pakninger begynner å lekke, og og når pakningene lekker så begynner kontaktene å korrodere.

Og hvorvidt skruene tåler mer enn 3 år ute, er høyst avhengig av han som har montert det og hvilke skruer han valgte. Hvis han visste hva han gjorde så kan det hende skruene er syrefast, men jeg har sett mye annet enn det brukt også jeg da. Rustfritt holder ikke, og ihverfall ikke aluminium.

Boltene er syrefaste, jeg monterte alt selv så det vet jeg godt ;) Alu-bolter ja, den var god ;) Viktig at bolter er syrefaste, om de ruster er det jo klin umulig å demontere igjen uten vinkelsliper. Og det er anslagsvis 150-200 bolter og muttere i systemet...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...