Gå til innhold

KOMMENTAR: Sony vann, Microsoft tapte. Men no kan Xbox gjere comeback


Anbefalte innlegg

Donkey Kong skrev (1 time siden):

Hva begrunner du dette med?

Et av systemene demoen demonstrerer (Nanite) håndterer polygoner realtime på en måte som ligner på pixler. Det gjør at man kan streame ekstremt highpoly modeller rett fra disk, i kvaliteten man trenger. Pga størrelsen på denne type assets, og at det streames "on demand", krever det svært høy båndbredde mellom disk og gpu. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Elgen-Hansi said:

Enig i at ingen ting er vunnet eller tapt enda, men det er ikke tilfeldig at demoen kjørte på en ps5. Denne ville ikke kjørt på en xbox, slik den var satt opp her. Den ville ikke nødvendigvis kjørt på en bra gaming pc engang.

Epic er visst ikke enig med deg. https://www.dsogaming.com/news/epic-games-claims-that-unreal-engine-5-tech-demo-can-run-with-40fps-on-rtx2080-notebook-at-1440p/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (4 timer siden):

Enig i at ingen ting er vunnet eller tapt enda, men det er ikke tilfeldig at demoen kjørte på en ps5. Denne ville ikke kjørt på en xbox, slik den var satt opp her. Den ville ikke nødvendigvis kjørt på en bra gaming pc engang.

 

Hvorfor ville den ikke ha kjørt på en Xbox som er kraftigere enn PS5? 

Fra Twitter: 

 
 
The Unreal Engine 5 demo on PlayStation 5 was the culmination of years of discussions between Sony and Epic on future graphics and storage architectures. The Nanite and Lumen tech powering it will be fully supported on both PS5 and Xbox Series X and will be awesome on both.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (11 timer siden):

 

Hvorfor ville den ikke ha kjørt på en Xbox som er kraftigere enn PS5? 

Det at Xbox er kraftigere enn Playstation er ikke helt sant.

De er så og si like i ytelse på CPU og gpu.

Playstation har derimot en langt hurtigere SSD, noe som lar den laste inn data hurtigere.

I slutten av demoen ser man at denne hurtige innlastingen klarer å holde følge med personen.

Dette ville ikke være mulig på en Xbox med denne hastigheten og detaljnivået.

Lenke til kommentar
Iki skrev (15 timer siden):

Det at Xbox er kraftigere enn Playstation er ikke helt sant.

De er så og si like i ytelse på CPU og gpu.

Nåvel. XBSX har 17.7% høyere compute/shader ytelse (når PS5 GPU'en ikke trenger å klokke ned) og 25% mer minnebåndbredde for 10GB "GPU optimal minne" til å mate GPU'en med. I tillegg viser ihvertfall RDNA1 at ytelsen skalerer en del bedre med flere CU'er enn med høyere klokkehastighet. 
PS5 er raskere med å bytte ut data i minne og vil dermed ha potensielt fordel med å gi mer unikt og høyere kvalitet grafikk innhold (avhengig av kravene til rendering av dette og spill utviklerens resusser til å lage grafikk innhold), men når det kommer til rendering ytelsen har XBSX en fordel. Hvilken av prioriteringene til MS og Sony som vil komme best ut vil tiden vise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (16 timer siden):

Det at Xbox er kraftigere enn Playstation er ikke helt sant.

De er så og si like i ytelse på CPU og gpu.

Playstation har derimot en langt hurtigere SSD, noe som lar den laste inn data hurtigere.

I slutten av demoen ser man at denne hurtige innlastingen klarer å holde følge med personen.

Dette ville ikke være mulig på en Xbox med denne hastigheten og detaljnivået.

Fy så mye tull du prater!! Sjekk linken over demoen er allerede kjørt bedre på en laptop.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (11 timer siden):

(når PS5 GPU'en ikke trenger å klokke ned) 

Noe den ikke trenger, da boost teknologien til Sony ikke er basert på varmeutvikling men heller på hvor mye spillet krever.

Har du er spill som ikke trenger like mye kraft kan den dermed klokke ned.

Har du for eksempel din ps5 i et 30 grader varmt rom, og jeg har min i et 10 grader varmt rom så vil spillene fortsatt kjøre helt likt.

Lenke til kommentar
Iki skrev (12 timer siden):

Noe den ikke trenger, da boost teknologien til Sony ikke er basert på varmeutvikling men heller på hvor mye spillet krever.

Har du er spill som ikke trenger like mye kraft kan den dermed klokke ned.

Har du for eksempel din ps5 i et 30 grader varmt rom, og jeg har min i et 10 grader varmt rom så vil spillene fortsatt kjøre helt likt.

Det går på strømforbruket, så det kommer ann på hvor godt GPU'en blir utnyttet, hvor opptatt spill utvikleren klarer å holde de forskjellige prosessering enhetene med arbeid (ROP, TMU, ALU, geometri). Jo høyere utnyttelse av GPU'en jo høyere strømforbruk.

I begynnelsen vil det nok stort sett ikke være et problem å kunne kjøre GPU på maks klokkehastighet, men det spørs vel om det vil vare.

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (3 timer siden):

Det går på strømforbruket, så det kommer ann på hvor godt GPU'en blir utnyttet, hvor opptatt spill utvikleren klarer å holde de forskjellige prosessering enhetene med arbeid (ROP, TMU, ALU, geometri). Jo høyere utnyttelse av GPU'en jo høyere strømforbruk.

I begynnelsen vil det nok stort sett ikke være et problem å kunne kjøre GPU på maks klokkehastighet, men det spørs vel om det vil vare.

Gpu og CPU deler denne boosten.

Så om spill ikke bruker 100% av CPU vil du få mer kraft til GPU. (Noe som er helt vanlig med spill)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...