Gå til innhold

enkeltpersonforetak ?

Gjest 2b880...12e

Anbefalte innlegg

Gjest 2b880...12e

jeg har et spm.

jeg ønsker meg et oganisasjonnummer slik at jeg kan kjøpe inn varer til et småbruk. produkter som ikke selges direkte til forbruker, kun om man har organisasjosnummer.

kan jeg registrere enkeltpersonforetak kun for dette?
vi har ikke noen planer om kjøp og salg, kun dyrking for selvberging.

er det noen utgifter i forbindelse med enkeltpersonforetak når man ikke har noen planer om annet enn innkjøpfor seg selv?

mulig år vi kommer godt i gang, at om 5-6 år det kan være planer om å selge grønnsaker, frukt og bær- men det er langt inn i fremtiden.

Anonymous poster hash: 2b880...12e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2b880...12e
Gjest 9aa0c...aa6 skrev (2 timer siden):

Hva slags varer er det du ikke får kjøpt privat?

Anonymous poster hash: 9aa0c...aa6

for å ta et helt konkret eksempel
mypex jordbærplast på 5,15x100 m ruller.

slike ting en trenger kjøpt i store kvanta for å få et småbruk til å kunne starte å gå rundt til selvberging og siden salg av bær og grønt:)

Lenke til kommentar

Ikke noen spesielle kostnader knyttet til dette, men er litt arbeid knyttet til det. Er viktig at man kjører en form for regnskap, og man må fylle ut næringsrapport når selvangivelse leveres.

Og skal det selges varer? Kan man forvente over 50K i omtsetning? Fordelen da, når man passerer 50K, er at man blir MVA-registrert, og slipper å betale MVA på produkter man kjøper. Men må også fakturere MVA og levere inn MVA-rapporter (hvis man ikke tar i bruk en tjeneste der ting og tang kan fikses mer automatisk ut i fra at man selv bare registrerer der man kjøper og selger).

Lenke til kommentar
Gjest 2b880...12e
NULL skrev (1 time siden):

Ikke noen spesielle kostnader knyttet til dette, men er litt arbeid knyttet til det. Er viktig at man kjører en form for regnskap, og man må fylle ut næringsrapport når selvangivelse leveres.

Og skal det selges varer? Kan man forvente over 50K i omtsetning? Fordelen da, når man passerer 50K, er at man blir MVA-registrert, og slipper å betale MVA på produkter man kjøper. Men må også fakturere MVA og levere inn MVA-rapporter (hvis man ikke tar i bruk en tjeneste der ting og tang kan fikses mer automatisk ut i fra at man selv bare registrerer der man kjøper og selger).

har ikke tenkt å søke om mva fritak eller noe slikt.
eneste jeg trenger er et organisasjonsnummer for å kunne gjøre div. innkjøp rimeligere for småbruket- ikke for mva firtak, men fordi disse leverandørene ikek selger til privatpersoner.

på sikt salg av bær og grønnsaker, men det er nok enda noen år frem i tid.

Lenke til kommentar
Gjest dfad7...945

Det er vel forsåvidt ingenting i veien for å starte et ENK for å gjøre som du sier. Men vit at du ved å starte ENK også må levere Skattemelding for næringsdrivende og næringsoppgave. Det er ikke veldig vanskelig, men noe ekstra arbeid er det jo.

Hvis målet ditt ikke er å få utgiftsført det, men at du bare trenger orgnr for å få handle så ville jeg kanskje sett om du kjenner noen som driver firma og evt låne orgnr derfra for å bestille varer?

Men som sagt ingenting i veien for å starte et enkeltpersonforetak til det du tenker.

Anonymous poster hash: dfad7...945

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...