oophus Skrevet 14. mai 2020 Del Skrevet 14. mai 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden): På de andre kjemiene, ja (untatt LFP ved lav temperatur). NCA derimot har svært liten forskjell på 100% og 65%. Ser du riktig sted? Du skal altså se på den blå kurven til NCA. Det er liten spredning på den blå kurven, derfor har SOC liten betydning. De blå kurvene er altså ved 30C. I snitt ganske høy temperatur ved bruk i elbil, spesielt i Norge, men det er den kurven som vil være nærmest bruk i elbil. Du er klar over at bilene helt skal leve i 10-15 år? Hva skjer om du hadde ekstrapolert viften som viser seg der? Du kan umulig mene at det ikke har noe å si, når du selv kommer med bevis på at det er nettopp det det har. Vi kan også se på ladekurvene til bilene som har vært ute ei stund, og til og med TM3 viser faremomenter for å havne ved samme sted som X og S. 30C er da ikke særlig unormalt å være ved etter lading? Samt Norge er et land av mange. Det er de andre temperature som man kan se litt bort ifra. Endret 14. mai 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. mai 2020 Del Skrevet 14. mai 2020 1 hour ago, sverreb said: Kilde på det. Alt jeg finner på NCA tilsier det er en mindre robust kjemi enn andre lithiumkjemier. Referransen din diskuterer på lagring på en gitt SOC, ikke slitasje ved lading til en gitt SOC. Du sa: 1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said: den er mer robust for lading til høyere SOC Forøvrig er ikke figuren så entydig. Vi kan ignorere høyere enn 30C for nå. Så høye lagringstemperaturer er ikke relevant utenfor steder som arizona eller dubai. Spredingen er riktignok høyere for NMC enn NCA som indikerer en høyere SOC avhengighet, men et høyere minstetap for NCA enn for NMC, så det er ikke gitt at NCA cellen vil ha mindre tap enn NMC cellen. Jeg kan heller ikke se midtpunktet tegnet inn på hverken NMC eller NCA og hverken 100% eller 30% er videre intressante SOC å vurdere for lagring. Artikkelen mangler desverre grunnlagsdata så noe mer nøyaktig vurdering er ikke mulig, men når vi tar ut de patologiske datapunktene er ikke forskjellen store nok til at jeg kan se en forskjell for lagring i.h.t. til denne undersøkelsen. Med unntak av i-miev batteriet som er markant dårligere enn de andre. Jeg kan ikke se at figuren gir grunnlag for påstanden de kommer med under. Det er også verdt å merke seg at en del av disse batteriene er svært gamle, og er implementert i små biler med små batterier som dermed har andre behov for levetid enn store mer kapitalkrevende batterier. Dette forteller oss imidlertid ikke noe om syklingeffekten som funksjon av SOC, som du latet til å antyde det gjorde. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. mai 2020 Del Skrevet 14. mai 2020 2 minutes ago, oophus3do said: Du er klar over at bilene helt skal leve i 10-15 år? Hva skjer om du hadde ekstrapolert viften som viser seg der? Du kan umulig mene at det ikke har noe å si, når du selv kommer med bevis på at det er nettopp det det har. Vi kan også se på ladekurvene til bilene som har vært ute ei stund, og til og med TM3 viser faremomenter for å havne ved samme sted som X og S. 30C er da ikke særlig unormalt å være ved etter lading? Samt Norge er et land av mange. Det er snakk om konstant temperatur. Vektet snitt på temperatur vil nok være på kanskje 15C i Norge, om man parkerer i uisolert garasje. Faktisk snitt vil være lavere, men det er som du nevner lading, og også bruk inni bildet. Og de høyere temperaturene skader mer enn de lavere temperaturene skåner, så man må vekte mot de høyere temperaturene. https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_klima#/media/Fil:Temp_normal_norway.jpg Akkurat hvor mye høyere kurven vil ligge utifra lavere temperatur vet vi ikke. Og det er også viktig å huske på at de testede cellene er ikke eksakt samme type som man finner i elbiler, selv om de er samme kjemi, så de er ikke direkte en fasit. 2 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. mai 2020 Del Skrevet 14. mai 2020 12 minutes ago, sverreb said: Dette forteller oss imidlertid ikke noe om syklingeffekten som funksjon av SOC, som du latet til å antyde det gjorde. Jeg snakket hele tiden om lagring ved høy SOC. Beklager om dette ikke var klart nok. Når det gjelder antall sykluser man kan få ut ved gitte SOC-områder er NMC helt klart overlegent NCA. Med NMC333 kan man være på noe sånt som 5000 sykluser over levetiden (2.000.000 km ved 400 km rekkevidde), mens NCA er mer i området av 1000 sykluser. (400.000 km ved 400 km rekkevidde). 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. mai 2020 Del Skrevet 14. mai 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden): Det er snakk om konstant temperatur. Vektet snitt på temperatur vil nok være på kanskje 15C i Norge, om man parkerer i uisolert garasje. Faktisk snitt vil være lavere, men det er som du nevner lading, og også bruk inni bildet. Og de høyere temperaturene skader mer enn de lavere temperaturene skåner, så man må vekte mot de høyere temperaturene. https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_klima#/media/Fil:Temp_normal_norway.jpg Akkurat hvor mye høyere kurven vil ligge utifra lavere temperatur vet vi ikke. Og det er også viktig å huske på at de testede cellene er ikke eksakt samme type som man finner i elbiler, selv om de er samme kjemi, så de er ikke direkte en fasit. Konstant temperatur uten forbruk av batteriene, vil jo bety at det er større sannsynlighet for et større sprik her ute enn "der inne" i et kontrollert labratorium. Det du viser her viser et tydelig sprik, mot det du sa tidligere. At lading til høyere SoC ikke har så stor betydning. Selvfølgelig har det det, og det vil ha enda større betydning sammen med temperatur, som bevist - igjen. Fanen som vises på tvers av elbilflåten hos Tesla vil altså være enorm, og tilsvare med kilden du har fått. Så takk for bekreftelsen, selv om du later til å prøve å lure deg unna med noen merkelige unnamanøvre. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 (endret) On 5/13/2020 at 9:21 PM, Trestein said: Og poenget er? Har de en million km garanti eller ikke? Det finnes absolutt folk som kjører 100 000km i året. Selgere osv kjører ofte langt. Lexus har vel kalkulert med at dei har råd til å spandere nytt batteri på alle som køyrer meir enn 400 km kvar arbeidsdag kvart år i 10 år. Dersom eg køyrde so langt kvar dag ville eg heller gått for ein elbil med meir normal rekkjevidde enn å kjøpe en med kort rekkjevidde og planleggje med dagleg "hurtiglading" på 50 kW. Lexus kunne like godt droppa å avgrense køyrelengda. Min Model S 85 har 8 år garanti på batteri og drivlinje med uavgrensa km. (Model S 60 hadde avgrensa km.) Endret 15. mai 2020 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Sturle S skrev (1 time siden): Lexus har vel kalkulert med at dei har råd til å spandere nytt batteri på alle som køyrer meir enn 400 km kvar arbeidsdag kvart år i 10 år. Dersom eg køyrde so langt kvar dag ville eg heller gått for ein elbil med meir normal rekkjevidde enn å kjøpe en med kort rekkjevidde og planleggje med dagleg "hurtiglading" på 50 kW. Lexus kunne like godt droppa å avgrense køyrelengda. Min Model S har 8 år garanti på batteri og drivlinje med uavgrensa km. Det forutsetter at Lexus aldri vil lage en bil med en større batteripakke. Har de 1,000,000 km garanti på pakken allerede nå på ei liten pakke, så vil den være enda bedre på ei større pakke som ofte ikke straffes like hardt som den kan bli der. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 I dag så jeg for første gang en Lexus elbil. UX300e-en lå noen plasser foran meg i et annet felt, så jeg fikk bare et glimt av den. Jeg oppdaget den pga baklys-lista kombinert med EB-skiltet. Jeg hadde ikke sett noen elbil med sånn baklyslist før så jeg memorerte nummeret og sjekket opp hva det var for noe. Vissnok registrert for bare en måned siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå