Sturle S Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 2 hours ago, Trestein said: Slik funksjon har alle el biler. Selv BMW sin activeE som ble laget i 2008 hadde dette. Har BMW activeE OTA-oppdatering av data om ladestasjonar, eller syner dei framleis berre ladestasjonar som fanst i 2008 på same stad som dei fanst då? Det kjem jo nye ladestasjonar kvar veke, og ladestasjonar flyttar stadig på seg. I tillegg er det greitt å vite om det er ledig plass, og å kunne oppdatere ruta automagisk dersom ein ladestasjon er ute av drift eller trafikksituasjonen tilseier at ein sparer tid ved å velje ei anna rute. Av alle eg har sett har Tesla det klårt beste systemet for planlegging av lading på langtur, men navigasjonen manglar framleis "waypoints". Det er eit stort minus. Heldigvis pleier Tesla å forbetre ting og oppdatere alle bilar automatisk når nye funksjonar er klåre. Alt som har å gjere med planlegging av lading på langtur er nytt etter at eg kjøpte min bil. Superladarane var på kartet og det var det. Stadige oppdateringar OTA, som Tesla har hatt sidan 2012, er nok ein av grunnane til at Tesla får høgaste score på innovasjon frå tyskarane. 3 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 On 5/13/2020 at 9:02 PM, Memento Mori said: VW ser ut til å være veldig godt posisjonert per i dag. On 5/13/2020 at 9:18 PM, Salvesen. said: Greit om de leverer noen biler først kanskje? Jeg skal komme med en påstand som Tesla-fans kan være enig i, og så en påstand som VW-fans kan være i. Deretter skal jeg komme med meninger. Påstand 1: VW ble fullstendig avkledd i Dieselgate, og litt arrestert. Deres kommunikasjon deretter var at de skulle gjennom et grønt skifte, og det gjennom satsning på elbiler. For deres image var det helt nødvendig å komme seg fra "forurenser som ble avslørt som svindler" til "tar klimaet på alvor". Påstand 2: VW var etter Dieselgate mye mer motivert for å *faktisk* konvertere sitt selskap fra produsent av biler med forbrenningsmotor til batteridrift, enn noen av de andre store produsentene av biler med forbrenningsmotor. Deres e-Golf er en reell, masseprodusert elbil som tar markedsandeler fra ett av deres egne mestselgende produkter. De har levert millioner av elbiler. Kunne den vært laget som en elbil fra bunnen av? Ja, men da hadde de ikke klart å produsere og selge like mange av den. Det handler både om å få til bilene, bygge om organisasjonen og fabrikker og få folk til å vurdere det nye produktet som et like godt alternativ som modellene de erstatter. Meninger: VW har kommet mye lengre med overgangen til elbil enn mange andre som har bygget sin posisjon på forbrenningsmotorer. Det vi kan diskutere er om de klarer lykkes med neste steg, som er å helt erstatte Golf (og Passat) med elektriske alternativer som faktisk er bygget fra bunnen for å være det. For å vurdere innovasjonen i den generasjonen er det som du sier "greit om de leverer noen biler først" før vi erklærer suksess. Men sammenlignet med de fleste andre, så har altså ikke de andre kommet til dette punktet. Så kan vi være enige om at Tesla har drevet innovasjonen og ligger foran VW. Men det er allerede en stund siden de gjorde de mest innovasjonsdrivende tiltakene, om VW "tar innpå" nå, så er dette noe som går i rykk og napp, med hver ny modell. VW har mange modeller på vei ut på markedet nå, og etterhvert også mange modeller på vei ut fra markedet. Hvis man aksepterer at innovasjon handler om mer enn programvare, så er det VW som har momentum nå. Tidligere vil jeg si at de to aktørene med tydeligst momentum var Tesla (naturligvis) og Nissan. I ettertid mener jeg at Leaf, ikke Model S, markerer den aller viktigste milepælen for overgangen til elektriske biler. Det var den første elektrifiserte "vanlige" bilen. Før den var elbiler en kuriositet for spesielt interesserte i microbil-segmentet, eller luksus for direktører. Men Nissan fulgte ikke opp, og Tesla har måtte bygge opp sitt eget marked sten for sten. Dermed har VW kunne omstilt seg, og kan nå legge virkelig vekt til endring av markedet. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Sturle S skrev (1 time siden): Har BMW activeE OTA-oppdatering av data om ladestasjonar, eller syner dei framleis berre ladestasjonar som fanst i 2008 på same stad som dei fanst då? Det kjem jo nye ladestasjonar kvar veke, og ladestasjonar flyttar stadig på seg. I tillegg er det greitt å vite om det er ledig plass, og å kunne oppdatere ruta automagisk dersom ein ladestasjon er ute av drift eller trafikksituasjonen tilseier at ein sparer tid ved å velje ei anna rute. Alle nyere BMW'er som har "Operating System 7.0" har både Mobileye utstyr* og OTA funksjonalitet. *Litt usikker på om absolutt alle modellene har Mobileye pakken, men en bråta av dem som har Level 2 og 2+ har det ihvertfall. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 MEB platformen skal ha støtte for 5G og V2X. Det inkluderer V2I og V2G. Her hører vi lite angående hva Tesla gjør. MEB platformen vil også støtte OTA, og vil også i tillegg ha sin egen tredjeparts app-store. Her er også noe Tesla ikke prater så mye om, forutenom funksjoner som direkte låser eller åpner funksjoner. Men apper kan være mye mer enn dette. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 (endret) 2 minutes ago, oophus3do said: MEB platformen skal ha støtte for 5G og V2X. Det inkluderer V2I og V2G. Her hører vi lite angående hva Tesla gjør. MEB platformen vil også støtte OTA, og vil også i tillegg ha sin egen tredjeparts app-store. Her er også noe Tesla ikke prater så mye om, forutenom funksjoner som direkte låser eller åpner funksjoner. Men apper kan være mye mer enn dette. Blir vel en slags "app-store" hos Tesla og etterhvert. De har jo sakt at man skal kunne velge hvilke spill man vil ha installert f.eks. Xpeng kommer jo og med appstore i sine biler. Endret 15. mai 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Complexity skrev (Akkurat nå): Blir vel en slags "app-store" hos Tesla og etterhvert. De har jo sakt at man skal kunne velge hvilke spill man vil ha installert f.eks. Xpeng kommer jo og med appstore i sine biler. Forskjellen ligger i om den vil støtte tredjeparts apper eller ikke. Jeg har ikke lest om noe det, men slik Tesla liker å holde ting lukket, så blir jeg overrasket om de åpner opp for det. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 (endret) 7 minutes ago, oophus3do said: Forskjellen ligger i om den vil støtte tredjeparts apper eller ikke. Jeg har ikke lest om noe det, men slik Tesla liker å holde ting lukket, så blir jeg overrasket om de åpner opp for det. Tesla holder veldig tett om ting ja. Spørs om de noensinne vil tillate 3epart, men så lenge de leverer nok selv så er det isåfall greit. Er vel muligens en lite sikkerhetsrisiko med 3eparts apper. Spesielt om de skal få tilgang til bilens systemer. Ser for meg apper som får bilen til å danse med dørene ville bli en hit. (og motoren som styrer dørene på Model X er myye kraftigere enn de burde være. Folk som har tuklet med disse har opplevd at motoren har slått hull i døren. Tipper Tesla ikke vil la 3eparts apper styre dette) Endret 15. mai 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Complexity skrev (Akkurat nå): Er vel muligens en lite sikkerhetsrisiko med 3eparts apper. Spesielt om de skal få tilgang til bilens systemer. Trur neppe man gir tilgang til funksjoner for tredjeparts apper. Men det å bygge et nytt UI f.eks er jo ikke noe stress. F.eks bare det å kunne skru av mest mulig, og ta opp informasjonen man vil ha. Complexity skrev (2 minutter siden): Ser for meg apper som får bilen til å danse med dørene ville bli en hit f.eks. Dette trur jeg aldri vil være mulig gjennom tredjeparts apper. Ikke ønsker jeg det heller. Ting som PS5 app for å koble kontrollere til infotainment og strømming kan f.eks være noe som kan støttes. VW har jo sin egen sky-tjeneste uansett, og med 5G støtte så kunne man fint spilt hva som helst rimelig sømløst der det er dekning. En annen ting kunne vært apper som fokuserte på batterihelse og som justerte ladenivåer automatisk per dag gjennom uken etter hvordan man bruker bilen over tid. Rett og slett tilgang til ting som ikke har noe med kjøring å gjøre, eller bevegelige deler, for det kan kjapt bli farlig. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 (endret) Jeg vil ikke ha (første generasjon) brukerapper på samme systembuss som driftskritiske systemer. Det kan være like problematisk om de skal kunne sende data over til systembussen for driftskritiske systemer. Risikoen med tredjeparts apper er da såpass stor at de første produktene vil ha/eventuelt allerede har hatt dødsulykker. Det trenger ikke være på grunn av ondsinnet kode. En app som flooder bussen på grunn av en programmeringsfeil kan direkte påvirke alt annet som bruker samme buss. Og hvis de andre tingene er bremser og styring... Det er ikke nødvendigvis sånn, det er helt avhengig av arkitektur og design - hvordan trafikk mellom infotainment- og diagnosesystemer holdes adskilt fra styringssystemer. Da er det om å gjøre at de som velger ut arkitekturen i bunn skjønner at det som var bra nok for OBD2 og enkle infotainmentsystem, ikke er godt nok for avanserte infotainmentsystemer koblet på nett. Altså at de aktivt velger å ikke bygge videre på det som de har fra før. Vi opplever alle til stadighet PCer og mobiltelefoner der musepekeren eller scrolling hakker litt eller bruker litt lengre tid på å flytte seg enn ellers. Kanskje det samme på en smart-TV eller forsterker, at den plutselig er litt lite responsiv i et sekund eller to etter man har gjort en annen operasjon. Det må ikke skje med styring eller bremser i en bil. Hvis vi husker tilbake har ting tilnærmet likt "danse med dørene" allerede vært demonstrert på noen systemer. Låse opp dører og slå av lys i fart husker jeg, og var det ikke noe med vindusviskere også? Endret 15. mai 2020 av tommyb 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 (endret) 24 minutes ago, tommyb said: Hvis vi husker tilbake har ting tilnærmet likt "danse med dørene" allerede vært demonstrert på noen systemer. Det var Tesla som lanserte dette til jul for noen år siden, så ikke noe 3epart da. Funksjonen er vel deaktivert nå (siden det er en "julesang") men folk etterspør slikt hele tiden så ville vært stort marked for slike apper. Endret 15. mai 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Salvesen. skrev (6 timer siden): særlig Hadde en X5 en liten uke. Helt OK å kjøre men helt håpløst stor. Enorme dører og voldsom høyde. Hadde heller kjøpt en vw transporter om jeg hadde hatt bruk for så mye plass. E tron er omtrent like stor. Porche taycan er vel den elektriske bilen som ligger høyest på min liste om jeg skulle kjøpt en eletrisk bil. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Complexity skrev (7 timer siden): Ja kan tro det var vanskelig å programmere inn de 3 laderne som fantes da... Og jeg er rimelig sikker på at den ikke viste om det var ledig eller ikke heller. Er vel bare Tesla (og kansje Taycan) som viser status på laderne sine? Så man slipper å komme frem og bli overrasket. Og er faktisk ikke alle elbiler som har bra ladekart i dag. Eldre Leaf har vel ikke fått nytt kart i bilen siden 2016 så er nok temmelig utdatert det som er der. Det er problemet med biler som ikke er online. Når BMW active e var i drift tror jeg ikke det var noen voldsom kø på ladestasjoner rundtom i USA. Sannsynligheten for at de ladestasjonene som var på kartet var ledig tror jeg var høy. Dette var biler som ble leaset ut i 2010 for at BMW skulle høste erfaring med el biler. De hadde gjort dette med mini og på active e hadde de blant annet innført aktiv temperaturkontroll på batteriene. Man kunne slå av og på varme /kjøling via en app på telefonen. Sikkert en masse andre funksjoner også. Drivverket de brukte var ganske likt i3. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Sturle S skrev (7 timer siden): Eg kan ikkje sjå ein einaste fordel med det. "Bilen ladar berre med 2 kW, men det får du heile vegen frå 0% til 100%." Nei, då er det betre å lade veldig fort når det er lite att. Dei fleste nøyer seg med å lade nok til at dei kjem fram der dei skal, so set dei bilen til lading der over natta i staden. Spesielt med det sinnsvake prisnivået til Ionity. For deg som har uendelig god tid går det nok bra. Kjører jeg på hytta og kobler bilen til en 2kw lader vet jeg at bilen har 24kwh på batteriet når jeg kommer tilbake etter 12 timer og kan planlegge utifra det. Om jeg kommer att etter 12 timer og jeg har glemt at bilen står med varme på som trekker 1 kw vil jeg bare ha 12kwh på batteriet. Det kan gi problemer. Det er akkurat det samme om bilen lader mere. Hadde jeg kjørt en tesla som lader 250kw så hadde jeg forventet at bilen var ladet etter 20 min og planlagt æren slik at jeg kom tilbake da. Hadde blitt irritert om jeg hadde småjogger tilbake til bilen og oppdaget at batteriet kun var 60% ladet. Og at jeg måtte sitte i bilen i 15 min før jeg kan kjøre. Vet du at bilen lader 150kw så kan man utnytte tiden bedre og ting blir mere forutsigbart. Har sett mange videoer av teslabjørn og det virker som det er svært stor forskjell på ladekurvene. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Trestein skrev (7 timer siden): Og disse tallene kan man stole på om bilen er fullastet -20 grader og 5cm snø over Saltfjellet. Du kan be abetterrouteplanner.com til å ta hensyn til været i sanntid, legge til ekstra vekt, andre typer dekk, snø på veien, tiden det tar å starte lading, degradering av batteriet.. Ganske mye faktisk. Ta gjerne en titt på nettsiden selv og se om det virker fornuftig. 2 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Salvesen. skrev (6 timer siden): Og hva om månen detter ned? Takler audi det bedre enn Tesla montro? Altså, det kommer ett punkt det er greit å senke årene og stoppe å ro. Det var ikke poenget. Poenget er at audien lader raskere i området over 50%. Jeg så nettop en video av teslabjørn som testet en eletrisk Mercedes fra Oslo til Bergen. De holdt batteriet over 60% hele veien til aurland. Ladet sikkert 3 ganger fra 70-95%.Så kjørte de batteriet helt ned på vei til Bergen for at teslabjørn skulle få måle hvor raskt batteriet ladet. Da ble det stress med en gang. Disse kalkulatorene har en tendens til å si dette går bra for å ombestemme seg på turen flere ganger. Dette gjør tilsynelatende alle el biler. Derfor tror jeg at folk unngår å kjøre ned batteriet. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Kahuna skrev (8 minutter siden): Du kan be abetterrouteplanner.com til å ta hensyn til været i sanntid, legge til ekstra vekt, andre typer dekk, snø på veien, tiden det tar å starte lading, degradering av batteriet.. Ganske mye faktisk. Ta gjerne en titt på nettsiden selv og se om det virker fornuftig. Jeg tror deg. Jeg skal prøve den. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 5 minutes ago, Trestein said: 7 hours ago, Sturle S said: Eg kan ikkje sjå ein einaste fordel med det. "Bilen ladar berre med 2 kW, men det får du heile vegen frå 0% til 100%." Nei, då er det betre å lade veldig fort når det er lite att. Dei fleste nøyer seg med å lade nok til at dei kjem fram der dei skal, so set dei bilen til lading der over natta i staden. Spesielt med det sinnsvake prisnivået til Ionity. For deg som har uendelig god tid går det nok bra. For oss som ikkje har uendeleg god tid, er det ein klår fordel at bilen kan lade med høg effekt når batterinivået er lågt, slik at vi kan køyre dei siste kilometerane heim utan unødig venting. Det er òg ein fordel med lågt forbruk, for meir rekkjevidde pr kWh. Det vil aldri vere ein fordel at bilen er avgrensa til å lade ekstra seint. Akkurat som det ikkje er ein fordel å hurtiglade nokon bil i kuldegrader utan forvarming av batteriet. Då går det veldig tregt i starten, fordi batteriet må varmast opp fyrst. Eg ser du rotar deg inn i noko tull om klimaanlegg. Det kan hende at Audi er so åndssvakt konstruert at du må slå av klimaanlegget manuelt kvar gong du forlet bilen (bilen har jo ein del programvarefeil), men eg veit ikkje om nokon andre elbilar som er slik. 2 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Sturle S skrev (13 minutter siden): For oss som ikkje har uendeleg god tid, er det ein klår fordel at bilen kan lade med høg effekt når batterinivået er lågt, slik at vi kan køyre dei siste kilometerane heim utan unødig venting. Det er òg ein fordel med lågt forbruk, for meir rekkjevidde pr kWh. Det vil aldri vere ein fordel at bilen er avgrensa til å lade ekstra seint. Akkurat som det ikkje er ein fordel å hurtiglade nokon bil i kuldegrader utan forvarming av batteriet. Då går det veldig tregt i starten, fordi batteriet må varmast opp fyrst. Eg ser du rotar deg inn i noko tull om klimaanlegg. Det kan hende at Audi er so åndssvakt konstruert at du må slå av klimaanlegget manuelt kvar gong du forlet bilen (bilen har jo ein del programvarefeil), men eg veit ikkje om nokon andre elbilar som er slik. Jeg har nok sett for mange tesla videoer. Han pleier å la bilen stå med varme på når han lader fordi han filmer hele ladeforløpet Han var irritert på audien fordi den slo seg av automatisk. Men det kunne visst endres ved å endre innstillinger. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 2 minutes ago, Trestein said: Jeg har nok sett for mange tesla videoer. Han pleier å la bilen stå med varme på når han lader fordi han filmer hele ladeforløpet Han var irritert på audien fordi den slo seg av automatisk. Men det kunne visst endres ved å endre innstillinger. Varme på bilen under superlading dreg (bittelitt) meir effekt frå superladaren, men har ingen effekt på ladefarten. Det har kanskje effekt for Audi, dersom bilen ikkje kan trekkje meir effekt ut av ladaren. Ladekurvene tyder på at Audi truleg er avgrensa av straumstyrke frå ladaren, ikkje effekt inn på batteriet. Tesla-bilar slår av varmen når du forlet bilen, med mindre du seier aktivt at klimaanlegget skal stå på. 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Døra på gløtt er et mye brukt tesla-triks som jeg også brukte. Lettvint måte å holde bilen varm når man er i nærheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå