Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (53 minutter siden):

Er TM3 noe særlig større enn en e golf? Tenker front areal. 

Kan du dokumentere det du påstår?

Snittet av e golfer bruker under 15kwh PR 100km. Tesla M3 bruker 18,5kwh PR 100km i snitt.

Det er lov å bruke huet men du er åpenbart fast bestemt på at så lenge du kan komme med sleivspark mot Tesla så trenger man ikke det..

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_EPA_fuel_economy
Sjekk denne tabellen, kolonnen for 'Highway fuel economy', der ser du at TM3 bruker mindre strøm på motorvei enn e-golf. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 minutter siden):

@oophus3do Neida, jeg var nysgjerrig bare. Trodde VAG sto for Volkswagen Audi Group, så derfor jeg lurte på hvorfor du kalte det for Volkswagen Audi Group gruppen. Men det er sikkert feil svar på forkortelsen, det er vel kanskje Volkswagen AG det står for? 

Det står for Volkswagen Group, men ja det er vel gammel betegnelse. Jeg la til "gruppe" fordi det er ikke alle som forstår at VAG = en gruppe uten at man skriver det. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Det er lov å bruke huet men du er åpenbart fast bestemt på at så lenge du kan komme med sleivspark mot Tesla så trenger man ikke det..

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_EPA_fuel_economy
Sjekk denne tabellen, kolonnen for 'Highway fuel economy', der ser du at TM3 bruker mindre strøm på motorvei enn e-golf. 

Er ikke dette epa tall? Musk er jo ekspert på gode epa tall. Porche taycan fikk 200miles epa range. Jeg har sett folk som prøver teslabjørns prosedyre og kjører den med 90km PR time konstant. Da går selv taycan over 500km

Flere journalister forstår ikke tallene. Selv under tester klarer de fint 300 miles. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (18 minutter siden):

Volkswagen Group Gruppen? Alltid tenkt at G sto for group, men det er vel kanskje Volkswagen AG det står for?

Konsernet heter vel VW AG. Det er ingenting som heter VAG.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Konsernet heter vel VW AG.

Når jeg søker litt rundt så ser jeg at «VAG» forkortelsen egentlig er gamlemåten å forkorte «Volkswagen AG» på, og dermed er «VAG-gruppen» egentlig en logisk måte å si det på, siden «G» ikke opprinnelig står Group (Aktiengesellschaft):)

EDIT: digresjon bare, jeg var nysgjerrig. Ikke meningen å gå OT

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Når jeg søker litt rundt så ser jeg at «VAG» forkortelsen egentlig er gamlemåten å forkorte «Volkswagen AG» på, og dermed er «VAG-gruppen» egentlig en logisk måte å si det på

VAG er det gamle navnet ja. Nå heter konsernet VW AG.

AG står forøvrig for "Aktiengesellschaft".

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

"Sommeren 2020" er og har alltids vært planen. Den står ennå. Programvare "trøbbel" kan tolkes i mange ulike retninger, men så lenge de fra tidlig av hadde planlagt å produsere biler uten ferdig SW for så å oppdatere dette nærmere lansering, så ser det ut til at det ikke var uventet, og en del av planen. 

Nei midt 2020 var planen, men det når de ikke. også får vi se om de når august som det nå ser ut til å bli.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei midt 2020 var planen, men det når de ikke. også får vi se om de når august som det nå ser ut til å bli.  

Kan aldri ha husket at "midt 2020" var planen. Jeg har alltid husket å sett "summer 2020". Uansett så vil jeg ikke kalle en utsettelse på 1-2 måneder som kritisk mens fabrikker i mellomtiden har vært skrudd av. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Kan aldri ha husket at "midt 2020" var planen. Jeg har alltid husket å sett "summer 2020". Uansett så vil jeg ikke kalle en utsettelse på 1-2 måneder som kritisk mens fabrikker i mellomtiden har vært skrudd av. 

Sitat

Reservations (€1000) for the launch model of the ID.3 started on the 8 May 2019, which are set to be delivered in midyear 2020,[3] 

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3

 

Jepp når de August så er det jo en bragd med tanke på alt som har skjedd. Men, det gjenstår å se. I tillegg til hvordan de leveres i August.. Det blir spennende å se. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3

 

Jepp når de August så er det jo en bragd med tanke på alt som har skjedd. Men, det gjenstår å se. I tillegg til hvordan de leveres i August.. Det blir spennende å se. 

"Mid year" for stå for Wikipedias regning siden den referansen de bruker [3] ikke referer til "mid year" det i det hele tatt.

VW har sagt sommeren 2020 og august er ikke bare sommer, det er da europeere tar sin sommerferie.

Du skal ha for forsøket på å si at den er forsinket.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Er TM3 noe særlig større enn en e golf? Tenker front areal. 

Kan du dokumentere det du påstår?

Snittet av e golfer bruker under 15kwh PR 100km. Tesla M3 bruker 18,5kwh PR 100km i snitt.

Det er derfor Audi etron bruker 1 kWh mere enn tesla x da? Audien blir brukt på autobahn?

E-Golf er jo en mindre og lettere bil, og med mye mindre rekkevidde.

Akkurat som Model 3 faktisk klarer å klemme ut mer rekkevidde enn en Model S 75 fordi det er en mindre og lettere bil (i tillegg til forbedret batteriteknologi).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3

Jepp når de August så er det jo en bragd med tanke på alt som har skjedd. Men, det gjenstår å se. I tillegg til hvordan de leveres i August.. Det blir spennende å se. 

Hva er egentlig forskjellen mellom "midyear" og "summer"? Jeg tolker det til å ha samme mening. August vil jo fremdeles være en av de månedene som ofte kategoriseres som "midten av året", og faller inn i de normale Q-release datoene man ofte utnytter. Dessuten som uname -| sier, så ser jeg ikke at dette er noe VW har brukt forutenom "Summer 2020". 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Når jeg søker litt rundt så ser jeg at «VAG» forkortelsen egentlig er gamlemåten å forkorte «Volkswagen AG» på, og dermed er «VAG-gruppen» egentlig en logisk måte å si det på, siden «G» ikke opprinnelig står Group (Aktiengesellschaft):)

EDIT: digresjon bare, jeg var nysgjerrig. Ikke meningen å gå OT

AG tilsvarer i Norge AS. Det er altså ikke navnet, men juridisk betegnelse på at det er snakk om et aksjeselskap.
 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 minutter siden):

AG tilsvarer i Norge AS. Det er altså ikke navnet, men juridisk betegnelse på at det er snakk om et aksjeselskap.
 

VAG er det gamle navnet ja. Nå heter konsernet VW AG.

AG står forøvrig for "Aktiengesellschaft".

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

E-Golf er jo en mindre og lettere bil, og med mye mindre rekkevidde.

Akkurat som Model 3 faktisk klarer å klemme ut mer rekkevidde enn en Model S 75 fordi det er en mindre og lettere bil (i tillegg til forbedret batteriteknologi).

Poenget var at e golf slår tm3 på energiforbruk i flere tester.I NAF sin test 15 vs 18,5 kWh PR 100km Det er det som er virkningsgrad. Det kan være mange årsaker til at det er slik men slik er det. Om det er fordi e golf har varmepumpe eller er bedre isolert aner jeg ikke.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ev-winter-range-test-2020/

At tyske eiere rapporterer akkurat samme tall er vel neppe tilfeldig. At tesla muligens er bedre når den ikke trenger å varme opp kupeen er en annen sak. Sikkert bra om du bor i Tyrkia eller Mexico. Men her i Norge er middeltemperatur lavere enn 22grader og da er dette viktig.

Dessuten er det viktig å tenke på at teslabjørn ikke er noen tosk. Han vet hva som påvirker både rullemotstand og vindmotstand. Han øker dekktrykk og finner ut hvilke dekk som ruller lettest. Det er veldig lett å manipulere på disse faktorene når man kjenner dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (5 timer siden):

En artikkel basert på det som er ubekreftede påstander i en bekke mine tyske bekjentskaper omtaler som næringslivets Se&Hør?

Har større tiltro til VW direktørerer sine egne ord på video

https://mobile.twitter.com/jstackmann/status/1252977484682989568?s=19

Den som hører nøye etter hører også en vesens forskjell i filosofi kundebehandling sett opp mot selskap som Ikke bryr seg om kunder og kvalitet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...