Gå til innhold

Slik ser neste-generasjons spillgrafikk ut på PlayStation 5 – Unreal Engine 5 er annonsert


Anbefalte innlegg

Magnus Rydningen skrev (23 minutter siden):

CPU, RAM og GPU er Xboxen råest på. 

Dette stemmer ikke.

Begge kjører 8 kjerner zen 2 CPU fra AMD.

Ps5 på 3,5 GHz og Xbox på 3,6 GHz.

Men Sony avlaster minnet og lydprossesering til egne kontrollere (som tilsvarer en frigjøring av rundt 4-5 kjerner)

Xbox sier de har avlastet en del, som frigjør rundt 2-3 kjerner.

 

Når det kommer til GPU så kjører Playstation med en høyere frekvens, som kan gjøre opp for forskjellen i antall CU.

 

Ram ligger Sony langt foran på, takket være SSD løsningen sin, og ellers.

Xbox har tregere minne, og må bruke rundt 7 GB av dette for å gjøre klar data.

På Playstation trenger de kun bruke rundt en halv GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (16 minutter siden):

Dette stemmer ikke.

Begge kjører 8 kjerner zen 2 CPU fra AMD.

Ps5 på 3,5 GHz og Xbox på 3,6 GHz.

Men Sony avlaster minnet og lydprossesering til egne kontrollere (som tilsvarer en frigjøring av rundt 4-5 kjerner)

Xbox sier de har avlastet en del, som frigjør rundt 2-3 kjerner.

 

Når det kommer til GPU så kjører Playstation med en høyere frekvens, som kan gjøre opp for forskjellen i antall CU.

 

Ram ligger Sony langt foran på, takket være SSD løsningen sin, og ellers.

Xbox har tregere minne, og må bruke rundt 7 GB av dette for å gjøre klar data.

På Playstation trenger de kun bruke rundt en halv GB.

Erm? Xbox kjøre 8 tråder på 3,8GHz Sony 3,5GHz. Hvor mye CPU de bruker på lyd er teoretisk sett. Xbox 10GB minne som er raskere og 6GB som er like raskt som PS5. GPU PS5 Maks 10tflops XSX 12tflops konstant. Hvor har du de der 7GBene fra? Kan og lage min egen fakta og spekuleringer. 9GB/s er ganske labert i forhold til hva RAMen tilbyr og det er det som kreves når GPUen driver å kalkulerer. Texture streaming fra SSD kan bli en fordel, men tror ikke vi ser full utnyttelse fra det før om 3-4år og da er vel PS5Pro og Xbox Series XX ute

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lettare med konsoll enn PC. Du kan få tilnærma samme funksjonalitet med PC, men det krever meir i starten og underveis. Ein med god peiling på PC kan sjølvsagt fikse det ganske kjapt, men alle har ikkje det. Med konsoll er det i stor grad plug and play.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke.

Begge kjører 8 kjerner zen 2 CPU fra AMD.

Ps5 på 3,5 GHz og Xbox på 3,6 GHz.

Men Sony avlaster minnet og lydprossesering til egne kontrollere (som tilsvarer en frigjøring av rundt 4-5 kjerner)

Xbox sier de har avlastet en del, som frigjør rundt 2-3 kjerner.

 

Når det kommer til GPU så kjører Playstation med en høyere frekvens, som kan gjøre opp for forskjellen i antall CU.

 

Ram ligger Sony langt foran på, takket være SSD løsningen sin, og ellers.

Xbox har tregere minne, og må bruke rundt 7 GB av dette for å gjøre klar data.

På Playstation trenger de kun bruke rundt en halv GB.

Det sier jo lite så fremst konsollene ikke har de samme lyd, I/O og dekomprimering egenskapene. Hvis disse egenskapene tilsvarer 2-3 CPU kjerner på XBSX og 4-5 på PS5 så har dem jo ca. like mye CPU ytelse tilgjengelig, men da tregere I/O på XBSX. XBSX kan forøvrig gå opp til 3,8GHz på CPU'en for spill som skalerer dårlig med SMT.

MS har sagt at til I/O og dekomprimering hardwaren på XBSX tilsvarer 5 CPU kjerner og CPU bruken er nede i 1/10 av en CPU kjerne her. Hvor mye CPU lyd løsningen til XBSX trenger er så vidt jeg vet ukjent, den har ihvertfall en egen lyd prosessor.


Jeg lurer også hva du mener med at Xbox har tregere minne. Gjøre klar data og 14x forskjell? Raw og typical overføringshastighet er rundt 2x høyere på PS5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (2 timer siden):

Det sier jo lite så fremst konsollene ikke har de samme lyd, I/O og dekomprimering egenskapene. Hvis disse egenskapene tilsvarer 2-3 CPU kjerner på XBSX og 4-5 på PS5 så har dem jo ca. like mye CPU ytelse tilgjengelig, men da tregere I/O på XBSX. XBSX kan forøvrig gå opp til 3,8GHz på CPU'en for spill som skalerer dårlig med SMT.

MS har sagt at til I/O og dekomprimering hardwaren på XBSX tilsvarer 5 CPU kjerner og CPU bruken er nede i 1/10 av en CPU kjerne her. Hvor mye CPU lyd løsningen til XBSX trenger er så vidt jeg vet ukjent, den har ihvertfall en egen lyd prosessor.


Jeg lurer også hva du mener med at Xbox har tregere minne. Gjøre klar data og 14x forskjell? Raw og typical overføringshastighet er rundt 2x høyere på PS5.

Eneste Ps5 har i forhold til Xbox er raskere ssd..Om dette vil bli tatt i bruk i annet enn lastetider i starten så får vi se. Cpu, minne, gpu, så er ytelsen bedre på Xbox sin side(på papiret) Iki sa også i en annen artikkel at Xbox og en gaming rigg ville ikke ha klart å kjøre u5 demoen pga av at de ikke har Ps5 magiske ssd?. Men demoen kjørte bedre på en laptop??‍♂️

Lenke til kommentar

Ser for meg at det er først og fremst Sony sine førstepar titler som vil utnytte SSD'en for hva den er verdt. Vanskelig å se for meg at tredjeparts utviklere vil bruke mye tid på å optimalisere spillene sine til den, og heller legger linjen på hastighetene de oppnår med Series X SSD-løsningen, som uansett er en stor forbedring fra det vi har på konsollene i dag.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (56 minutter siden):

Men demoen kjørte bedre på en laptop??‍♂️

Nei, det gjorde den ikke.

Det er en enkelt side som påstår at en laptop med et rtx2080 klarte å nå 40 fps.

Ingenting om at dette var gjennom hele demoen, ingenting om oppløsning, ingenting om at det var denne demoen.

 

MistaPi skrev (3 timer siden):

Jeg lurer også hva du mener med at Xbox har tregere minne. Gjøre klar data og 14x forskjell? Raw og typical overføringshastighet er rundt 2x høyere på PS5.

Playstation sin løsning laster ikke inn assets of slikt til RAM.

Den trenger bare å laste inn ting spilleren ser akkurat der og da i spillet, og om du snur deg i spillet vil den klare å laste inn dataen mens du snur deg.

Takket være dette så vil du ikke bruke noen plass i minnet.

På series x er ikke lagringen hurtig nok til å kunne laste inn data på samme måte, så der må du fortsatt laste dette inn i minnet for å få spillet til å kjøre.

 

Magnus Rydningen skrev (5 timer siden):

Xbox 10GB minne som er raskere og 6GB som er like raskt som PS5.

Xbox har 6 GB på 336 GB/s.

Playstation har 16 GB på 448 GB/s.

Lenke til kommentar
Iki skrev (48 minutter siden):

Playstation sin løsning laster ikke inn assets of slikt til RAM.

Den trenger bare å laste inn ting spilleren ser akkurat der og da i spillet, og om du snur deg i spillet vil den klare å laste inn dataen mens du snur deg.

Takket være dette så vil du ikke bruke noen plass i minnet.

På series x er ikke lagringen hurtig nok til å kunne laste inn data på samme måte, så der må du fortsatt laste dette inn i minnet for å få spillet til å kjøre.

Hva skal PS5 med 16GB av dyr GDDR6 minne hvis den kan rendre direkte fra SSD'en? Hvilken som helst SSD er mye mye tregere enn minne. En SSD er ikke en scartch pad eller cache, det er langtids lagring. Jobben til en SSD er å flytte data til minne og det er ikke som at PS5 kan hotswappe 16GB for hver frame, men den kan bytte ut data i minne raskere og dermed streame data raskere, men det vil forsatt rendres fra minne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (39 minutter siden):

Nei, det gjorde den ikke.

Det er en enkelt side som påstår at en laptop med et rtx2080 klarte å nå 40 fps.

Ingenting om at dette var gjennom hele demoen, ingenting om oppløsning, ingenting om at det var denne demoen.

 

Playstation sin løsning laster ikke inn assets of slikt til RAM.

Den trenger bare å laste inn ting spilleren ser akkurat der og da i spillet, og om du snur deg i spillet vil den klare å laste inn dataen mens du snur deg.

Takket være dette så vil du ikke bruke noen plass i minnet.

På series x er ikke lagringen hurtig nok til å kunne laste inn data på samme måte, så der må du fortsatt laste dette inn i minnet for å få spillet til å kjøre.

 

Xbox har 6 GB på 336 GB/s.

Playstation har 16 GB på 448 GB/s.

Xbox har 10gb på 560Gb/s og 6 GB på 336 GB/s..  når det gjelder ssd til Ps5 , ja den er raskere og vil kanskje tas i bruk etterhvert. Men offisielt på papiret er Xbox serie X kraftigere. Det er bare fakta. 
 

While the Xbox Series X is packing 52 CUs, it is expected to have 44% more ray-tracing hardware. Even if the PS5 does have a higher core clock GPU frequency, It will still fall back due to coming short on the hardware side. Ray-tracing does matter in 2020 as it is the next-gen technology that most developers will make use of.

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (5 timer siden):

Hva skal PS5 med 16GB av dyr GDDR6 minne hvis den kan rendre direkte fra SSD'en? Hvilken som helst SSD er mye mye tregere enn minne. En SSD er ikke en scartch pad eller cache, det er langtids lagring. Jobben til en SSD er å flytte data til minne og det er ikke som at PS5 kan hotswappe 16GB for hver frame, men den kan bytte ut data i minne raskere og dermed streame data raskere, men det vil forsatt rendres fra minne.

Dette er sant for dagens løsninger.

Men som sagt så trenger Playstation kun å holde data for mindre enn 1 sekund i forveien.

Sammenlign det med dagens konsoller hvor de må holde data for de neste 30-40 sekundene med gameplay.

 

Så, når du frigjør så mye plass kan du øke mengden data som kreves i spillet.

For eksempel ved å øke render distance betydelig, slik vi ser i denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Iki skrev (14 timer siden):

Dette er sant for dagens løsninger.

Men som sagt så trenger Playstation kun å holde data for mindre enn 1 sekund i forveien.

Sammenlign det med dagens konsoller hvor de må holde data for de neste 30-40 sekundene med gameplay.

 

Så, når du frigjør så mye plass kan du øke mengden data som kreves i spillet.

For eksempel ved å øke render distance betydelig, slik vi ser i denne artikkelen.

Dette kommer ann på hvor mye unikt innhold det er, størrelsen på det og hvor raskt man kan bevege seg i spillet, men poenget er at dataene må ligge i minne før GPU'en kan begynne å jobbe med det.

Dette er uansett en "game changer" ja og XBSX er også designet til å bytte ut/streame data raskt selv om MS ikke har dratt det like langt som Sony.

Lenke til kommentar
Iki skrev (På 18.5.2020 den 11.00):

Konsollene kommer på markedet nå til jul.

Regner med at vi kanskje får se nye grafikkort før da, selv om det er mulig dette ikke skjer.

Om covid-19 fortsatt er et problem så vil ikke prisene falle så veldig mye.

Det er da i hovedsak CPU, GPU og hovedkortet som faller i pris.

3080ti ryktes å komme til høsten. Når de nye konsollene er ute på markedet, så vil det ha en positiv effekt på PC-markedet ifølge analyser, dette vil bety at hardware, pc komponenter vil falle i pris, spesielt Gpu, 4k vil bli den nye standard.  Og en rask ssd vil være minimum requirments for fremtidens spill. Dette blir nok årene framover.

Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (24 minutter siden):

3080ti ryktes å komme til høsten. Når de nye konsollene er ute på markedet, så vil det ha en positiv effekt på PC-markedet ifølge analyser, dette vil bety at hardware, pc komponenter vil falle i pris, spesielt Gpu, 4k vil bli den nye standard.  Og en rask ssd vil være minimum requirments for fremtidens spill. Dette blir nok årene framover.

Likevel har prisene gått opp over tid på PC komponenter.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Likevel har prisene gått opp over tid på PC komponenter.

Konsollene er da ikke ute enda.Vel priser har generelt gått opp i disse tider vis du har fulgt med. Teknologi flyr fort skjønner du, AMD zen 3 er like rundt hjørnet, zen 4 til neste år. Vent 1- 2år du, så vil du nok se youtube videoer der de bygger pc med samme, eller litt bedre hardware enn ps5/Xbox til samme pris. Det som er så flott med pc er at den tilpasser seg rask til markedet.

Endret av Mr.Sorter
Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (14 minutter siden):

Konsollene er da ikke ute enda.Vel priser har generelt gått opp i disse tider vis du har fulgt med. Teknologi flyr fort skjønner du, AMD zen 3 er like rundt hjørnet, zen 4 til neste år. Vent 1- 2år du, så vil du nok se youtube videoer der de bygger pc med samme, eller litt bedre hardware enn ps5/Xbox til samme pris. Det som er så flott med pc er at den tilpasser seg rask til markedet.

Trodde vi hadde ps4, Xbox one og switch allerede?

Det som er flott er jo også det at etter to år så har prisen på konsollene falt betydelig også.

Rundt 20% på to år.

Lenke til kommentar
Iki skrev (33 minutter siden):

Trodde vi hadde ps4, Xbox one og switch allerede?

Det som er flott er jo også det at etter to år så har prisen på konsollene falt betydelig også.

Rundt 20% på to år.

Skulle nå bare mangle at prisen går ned på 6-7 år gammel hardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (33 minutter siden):

Trodde vi hadde ps4, Xbox one og switch allerede?

Det som er flott er jo også det at etter to år så har prisen på konsollene falt betydelig også.

Rundt 20% på to år.

Matche hardware til samme pris som ps4 er vel gjordt flere ganger for god stund siden, den er jo så utdatert at det ikke er morsomt engang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...