hekomo Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Mr_Spock skrev (49 minutter siden): Har bare lest litt om saken i oppslag i en eller annen avis - om disse to som avrettet en jogger på sin daglige tur fordi han var svart. Men skjønner nå at det ikke var helt slik allikevel. Det var jo i praksis omtrent det som skjedde. Han var ute og jogget en del, stoppet av og til innom en byggeplass for å drikke vann, og så ble han truet med våpen på en av joggeturene sine. Da han prøvde å forsvare seg mot de som truet med våpen, ble han skutt. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 7 minutes ago, Gouldfan said: VG https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/P9woGX/nordmann-skutt-av-svigerfar-i-usa De fleste som kjenner litt til USA vet at ----Trespassers Will be shot at skilt ikke juger. Man kan faktisk skyte fremmede som går på privat eiendom. Eiendomsrett og selvforsvar er en ganske sterk lovfestet rett i USA. Jeg synes det er synd, men det er fakta. Saken du lenker gjer meining og fremstår som konsistent med loven - nordmannen banket på døra, og skulle skremme svigerfar på moro, som er vesentlig annleis enn at dei møttes ute på plenen. Resten av kva du påstår er ikkje vel-begrunnet i loven, og at du påstår at det er fakta uten å gje kjelde for det burde du vera flau over. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Gouldfan skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke full oversikt. Men tror dette er en nabovakt gruppe, det er helt annerledes enn Norge. Nermeste vi har i Norge er vel natteravner, i USA har de ofte bebæpnet nabovakt gruppe. Natteravnene er ikke i nærheten av dette engang. De kan ikke nevnes i en slik sammenheng. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 hekomo skrev (Akkurat nå): Hvorfor var det ikke en vanlig jogger? Jeg vet ikke, men mye tyder på at dette var en fyr som snoket på privat eiendom, og Nabovakt og kameraer fanget opp dette. Og jeg tror ikke den avdøde og hans familie får noen oppreisning eller at siktede får straff. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Mr.Duklain skrev (2 minutter siden): Ifølge vitnene så angrep han. Jeg vet bare hva vitnene har sagt. Jeg var ikke der. Var du? Han forsvarte seg, da han var den som ble forfulgt, avskåret og truet med våpen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Gouldfan skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke, men mye tyder på at dette var en fyr som snoket på privat eiendom, og Nabovakt og kameraer fanget opp dette. Og jeg tror ikke den avdøde og hans familie får noen oppreisning eller at siktede får straff. Han beveget seg på en byggeplass, og det så ut til at han drakk vann der. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 hekomo skrev (Akkurat nå): Han forsvarte seg, da han var den som ble forfulgt, avskåret og truet med våpen. Bra at du var der da. Du bør melde deg som vitne. 1 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 (endret) hekomo skrev (3 minutter siden): Natteravnene er ikke i nærheten av dette engang. De kan ikke nevnes i en slik sammenheng. Greia er at vi ikke har Nabovakt i Norge, vi har enten --Vokt dem for hunden! Men sjelden, men vanlig i Norge er Securitas alarm feks. I Usa kan Naboer gå sammen om Nabovakt, ta et sikkerhetskurs som vi ville sett på som way sjukt og drøyt, og patruljere nabolaget med Våpen, dette våpenet er ikke til pynt. Endret 19. mai 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 (endret) 1 minute ago, Gouldfan said: ... Og dei har framleis ikkje lovt å leka politi. Dei må henholde seg til lovverket. Endret 19. mai 2020 av Drunkenvalley 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 hekomo skrev (5 minutter siden): Det var jo i praksis omtrent det som skjedde. Han var ute og jogget en del, stoppet av og til innom en byggeplass for å drikke vann, og så ble han truet med våpen på en av joggeturene sine. Da han prøvde å forsvare seg mot de som truet med våpen, ble han skutt. Ja men han gikk på privat eiendom, det gjør man ikke om man er i USA og man ikke har et døds ønske. Men enig, fælt om han joggeren feks var forstyrret i hodet eller psykisk syk... Om han var kriminell, er ikke bra det heller synes jeg. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Drunkenvalley skrev (2 minutter siden): Og dei har framleis ikkje lovt å leka politi. Dei må henholde seg til lovverket. Du vet tydeligvis lite om hvordan ting fungerer vi USA. Om folk har gått kurs, og det er ikke dyrt. Så kan de gjøre svært mye det samme som politiet. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 (endret) 7 minutes ago, Gouldfan said: Du vet tydeligvis lite om hvordan ting fungerer vi USA. Om folk har gått kurs, og det er ikke dyrt. Så kan de gjøre svært mye det samme som politiet. Du påstår såpass, men begrunner det lite med anna enn påstander så langt. Om du ynskje vera meir overbevisande enn ein faktiskt papegøye må du gje meir enn slikt. Gjentatte ganger har du påstått at berre å gå på plenen til nokon kan få deg skutt og drept, og at dette er lovleg å gjera. Kun første delen er sann, den andre har fleire restriksjoner som gjer at kva du skriv blir direkte tullete. No påstår du at nabovakten har lovt å setta opp blokkader og konfrontere med våpen. Dette er ikkje sant; igjen, det er ikkje sjølvforsvar, det er hevn-angrep. Endret 19. mai 2020 av Drunkenvalley 3 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 22 minutes ago, hekomo said: Ja, den bekrefter at de bevæpnet seg og konfronterte offeret med våpen. Og hva så? Det er ikke ulovlig. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Just now, debattklovn said: Og hva så? Det er ikke ulovlig. Det er det jo absolutt. 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 (endret) Drunkenvalley skrev (6 minutter siden): Du påstår såpass, men begrunner det lite med anna enn påstander så langt. Om du ynskje vera meir overbevisande enn ein faktiskt papegøye må du gje meir enn slikt. Det er fakta at privat eiendom og brudd på denne retten, trespassing kan skytes i USA. Det kan variere i stater, men lover som er føderale gjelder overalt. Hvor var dette skjedde igjen? Her hadde joggeren jogget videre, men her uttaler påtalemakt og politiet seg i Skyternes favør. Og joggeren hadde rulleblad og dommer på seg. Jeg tror nok han var i samme nabolag når de konfronterte ham, og at dette var en typisk nabovakt greie. Jeg synes ikke han skulle blitt skutt, men jeg er norsk, og jeg tror ikke de blir dømt for dette... Endret 19. mai 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Det var ting som ikke gikk som planlagt. Men 911 ble kontaktet flere ganger, til slutt konfronterte de mannen, med våpen. Det ble håndgemeng og mannen ble skutt. Jeg vet ikke nok om saken, men det er et betent tema med rase involvert. Og jeg tror overskriftene hauset det opp pga dette og ikke gjenga fakta. I ettertid får man et annet bilde av saken. 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Nei, rase har ingenting med saken å gjøre. Det var fake news som dro rase inn i saken, de vil gjerne sanke politisk korrekthetspoeng. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 2 minutes ago, Gouldfan said: Det er fakta at privat eiendom og brudd på denne retten, trespassing kan skytes i USA. Det kan variere i stater, men lover som er føderale gjelder overalt. Hvor var dette skjedde igjen? Rett og slett tullprat. Castle doctrine og stand-your-ground er ikkje føderal lov, så du visst visst grusomt mykje om USA der ja... Stand-your-ground og castle doctrine gjer heller ikkje grunnlag for å skyta tilfeldige mennesker som vandrer over plenen din. Det skal faktiskt foreligge ein forslag grunn til å skyta dei, og at dette er eit konsept forbi deg får vera ditt problem. Ikkje at det er relevant her heller da; drapsmennene kan ikkje påstå at dei forsvare eigedommen når dei forfølge folk lange veger, blokkerer, truer og dreper nokon. Ein ting er å forsvare eigedommen, men dette er ikkje forsvar, det er hevn-angrep eller jakt. 2 minutes ago, Gouldfan said: Her hadde joggeren jogget videre, men her uttaler påtalemakt og politiet seg i Skyternes favør. Og joggeren hadde rulleblad og dommer på seg. Jeg tror nok han var i samme nabolag når de konfronterte ham, og at dette var en typisk nabovakt greie. Jeg synes ikke han skulle blitt skutt, men jeg er norsk, og jeg tror ikke de blir dømt for dette... Fint at det ikkje er påtalemakten og politiet som sitt med saken då, men GBI, som meine begge dei to har grovt feilet i sine oppgåver i saka? Og nei, dette er ikjke normal nabovakt greie. Det er rett og slett latterlig påstand. 2 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 1 minute ago, debattklovn said: Nei, rase har ingenting med saken å gjøre. Det var fake news som dro rase inn i saken, de vil gjerne sanke politisk korrekthetspoeng. Du påstår det ikkje har noko med rase. Du har gjort det openbart at det har alt med rase. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Drunkenvalley skrev (14 minutter siden): Du påstår såpass, men begrunner det lite med anna enn påstander så langt. Om du ynskje vera meir overbevisande enn ein faktiskt papegøye må du gje meir enn slikt. Gjentatte ganger har du påstått at berre å gå på plenen til nokon kan få deg skutt og drept, og at dette er lovleg å gjera. Kun første delen er sann, den andre har fleire restriksjoner som gjer at kva du skriv blir direkte tullete. No påstår du at nabovakten har lovt å setta opp blokkader og konfrontere med våpen. Dette er ikkje sant; igjen, det er ikkje sjølvforsvar, det er hevn-angrep. Er det hevn om han fortsatt jogger rundt i samme nabolag? Jeg vet ikke nok om saken, men det lille jeg får tak i tyder på at det er en svært svak sak. Mulig de må betale familien oppreisning, men jeg tviler sånn saken ser ut.. Det er dessverre sånn at det er mye du ikke kan gjøre, og mye du kan gjøre i USA som er helt utenkelig i Norge. Du kan ikke jogge hvor du vil i USA, eller gå på privat eiendom uten lov. Du kan derimot eie og bruke våpen i Usa. Det er ikke helt innafor det nabovakt drev med, men det er mye tvil her, og jeg gjetter at de påberoper seg selvforsvar. Jeg gjetter at de kanskje må betale erstatning men at de ikke blir dømt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå